Blog >> fék >> kézifék

>> SzervizPoló // Alfa 156 2.0 TwinSpark Distinctive // 2022-08-16

Előműszakin 2 dolgot jegyeztek fel. 2 hátsó gumi fékcső repedezett és kéziféknél 50% eltérést mérnek a két oldal között.
Elaforgtól rendeltem 2 db gyári új fékcsövet és 2 db gyári új kézifékkötelet. Ha már meg van bontva, cseréljük ki a fékfolyadékot is (Tutela).
A klíma nem igazán hűtött, így az is fel lett töltve. 220g gáz jött le belőle és 650g lett visszatöltve Kozinál.

Jobb hátsó fék 0 hatásfokú volt.
Autót megemelve kiderlt, hogy a kézifék bowden meg volt törve, és húzta a féket folyamatosan. Rákészültem a cserére, gondoltam 2 perc max mint a 156nál. Hát nem...
Fél utastér szétbont. Első körben a középboxot szedtem ki, visszaengedtem az állító csavart. Kocsi alatt burkolatok, rögzítők levétele, kötél kiakasztása, és azt hittem ennyi. Nem jött ki. Itt már gyanús volt a dolog... Hátsó ülőlapot alig tudtam kitépni a bolhákból. Itt jegyzem meg, agyonverném azt, aki így tervezte meg, hogy egyszer használatos bolhákkal kell rögzíteni azt a sz@rt... Utána kárpit felfeszeget. Hát persze, hogy még 2 helyen rögzítve van... Nagy nehezen kifűztem, be az újat, közben a jobb hátsó lés előtti 2 centi víz kimerése, kárpit szárítása... Kocsi alatt mindent vissza a helyére, drótkeze, zsírspray, stb... Bowden beakaszt, de csak nem lett jó... Hátsó kerék le, nyereg le. Fékbetétek megállva.. Alig lehetett kiszedni... Úgy kellett egy dornival meg csavarhúzóval kikocogtatni... Új fékbetét megrendel még gyorsan délelőtt, hogy a délutáni körben ideérjen a bárdi vele...
Túloldal bontása következett... 5-ből 4 kerékcsavar kijött, az 5. már kifogott az 1500Nm-es levegős kulcson is... Krovafej, fix hajtóvas, 1,5m cső, és az én 80kg-m nagy szenvedések árán lazította meg... Itt a fékbetétek mozogtak... Dugattyúk visszatekerése relatív simán ment... Jobb oldal összerak, bal kicsit szorosabb volt, ezért megpumpáltam a féket... Sajnos sokat pumpáltam, kijött a dugattyú. Szerencsére vissza tudtam tekerni aránylag könnyen, mostmár legalább szépen jár... Összeraktam, és légtelenítő csavar kiteker... Na ez kihozta a menet egy részét. Menet feljavít, összerak minden. Beltér szintén összerámol, miután be lett állítva a kézifék. Most végre ez is tökéletes. Ülés patent majd következő körben lesz rendelve, így sem mozog, nem zörög, nyöszörög, úgyhogy minden szuper. Minden kerknél csavarok kiszedve, zsírozva, felfekvő felületek szintén. Így lett összerakva... Fék pipa... Meg ha jobban bele gondolok, akkor az egész az volt... Kb 5 órám ment rá a 2 hátsó fékre...

Kézifék kötélből Cofle márkájút kapott, betétből Textart..
Alkatrészek beszerzésében szokásos módon apósom segített a bárdinál ;) Nagy segítség azért a fél ár, valamint a műhelye, ahol minden szerszám és csápos emelő a rendelkezésemre áll. Jah, és nem utolsó sorban a szakmai tudása, és rutinja, így ha elakadok, mindig van segítségem. Meg neki munkája és idegbaja Giovannitól :D

>> SzervizRomeoOne // Alfa 159 2.0 JTDm 16V 170 LE // 2017-07-19

Eltelt 15 ezer km az előző olajcsere óta, így bejelentkeztem Csörihez a következőre (kb. 226600 km). Beszéltük az előző alkalommal, hogy a hátsó féktárcsák is csere érettek (gyári betétek és Jurid tárcsák kerültek be), valamint télen néha lefagyott a kézifék, meg elég gyengén is fogott, így azt is felvettük a listára. Továbbá a bal hátsó dobbetét is szét volt szakadva, a hátsó lökhárító/műanyag elemet nem is igazán fogta/merevítette. Gondoltam, cseréljük párban, így abból is lett két új.
Ja, 2x felvillant a "víz az üzemanyag szűrőben" felirat az utóbbi fél évben. Nem tudtam mire vélni a dolgot, de úgy döntöttem, hogy akkor cseréljük azt is, hiába volt az előző olajcserénél is cserélve.
Aztán, amikor kész lett minden, eszembe jutott, hogy én fékolajat is cseréltetni akartam. Ezt már úgy említettem Csörinek, hogy majd akkor legközelebb, de azt mondta, hogy csináljuk meg még gyorsan, belefér. Úgyhogy az is új most.
Aztán jött a számla. Amikor meghallottam, hogy mennyibe kerültek a gyári dobbetétek, akkor már tudtam, hogy nem annyi lesz a végösszeg, mint amire kalkuláltam :D
De, ahogy egy tanult barátom mondta, akinek majomra van pénze, annak banánra is legyen. :D

>> Szerviz156er // Alfa 159 SW 2.0 JTDm ti // 2017-04-07

Műszaki vizsgára felkészülvén, cserélve lett a két kézifékkötél, illetve az első fékbetétek.
Így már hozta az elvárt szintet.
Kézifékkötél csere nem egy leányálom, erről ennyit.....

A munkát ismét a Csöri csinálta, a megszokott színvonalon!
Majd ezután sikeres vizsgát tett az autó!

>> Szervizjancsi // Alfa 146 1.4 TS // 2014-06-06

Hátsó féktárcsák, -betétek kuka, szarrákoptak, kézifék kötelek kuka, nem lehet beállítani rendesen hogy fogjon faszán, de kiengedve ne fogja a kereket, fékolaj kuka, levegős a rendszer és ráadásként sikerült állatkodós kedvemben felforralni párszor, aztán volt hoppá...
Ezenkívül lambdaszonda kuka, vettem új gyári Bosch-t, okádja a kipuff a benzinszagot, és az 1.4-em fogyasztását egy 2.0 se biztos, hogy megirigyelné, meg még másik nyolc ok ami a halálára utal... Vettem váltóolajat (szarnak pofon), mikor megtudtam, hogy a szinkrongyűrűk, hüvelyek stb milyen árban vannak úgy voltam vele most erre futja. Ajánlottak egy Xado adalékot, ami állítólag jó a kopott váltóhoz, meg is vettem (szarnak mégegy pofon). Lehet, hogy olajcsere előtt a házat ki is pucolom. Igazából egy korának megfelelő váltóm van, csak a kurva maximalizmus... Nehezen veszi a hátramenetet, néha kuplung fel, majd újra ki, és zavar hogy 40-50nél visszaváltásnál lassan szinkronizál a kettes (vagy néha 40-50 felváltás kettőbe :D ) és a kulissza is kopott kicsit + elfáradt az egyik tartóbak.

Ezek holnap kerülnek itthol cserére, ezeken kívül vettem Champion gyertyaszettet, mert olcsó volt, az enyémekben meg már úgyis nagy a hézag, és vettem egy szelepfedél tömítést. Ezeket majd vezérléssel, vízpumpával és vez.móddal együtt cserélem valamikor a hónap vége fele és akkor jó ideig nem kell a kocsihoz nyúlni... csak apróságok :)

A cuccokat Fehérvárról hoztam az Albaalkatrésztől. Felmentem érte, mert a keddi futár késő lett volna nekem, most lesz időm szerelni. Odafele sikerült egy 10ezres csekket begyűjtenem "kézben tartott telefon" miatt. Őszintén? Kurvára megérdemeltem, mert én is köpködök ha mást látok telefonálni ha vezet...

A cuccok árára tételesen nem emlékszem, összesen 82.500 ft.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2013-04-21

Update4 (05.10.)

Minden összekopott, a fék tökéletes...

Update3 (04.20.):

Most megint nem vagyok benne biztos, hogy a kézifék olyan módon történő beállítása miszerint "előfeszítem" vele az üzemi féket, az rossz elgondolás lenne... :-D

Első-hátsó féknyereg felújítás, fékcső csere, főfékhenger csere és fékolaj csere SEM oldotta meg a problémámat!

De ha ráhúzok a kézifékre akkor tökéletes!!!!!!!! Az angol leírás szerint kiengedett KF esetén szabadon forogjon a kerék, egy kattanásnál már fékezze a kerekeket és 5-6 kattanás legyen a vége ahol rögzítsen. Így beállítva hátul a nyergeken nincs teljesen koppanásig nyugalmiba visszatérve a kar.

Tehát elő van feszítve!!!

Nem mellesleg van egy használt, de hibátlan ATE 24.2125-1733.3 főfékhengerem eladó!!!! Az a fajta amin a sofőr felé eső csőcsatlakozás M10X1 a kocsi orra felé eső pedig M12X1. Alfa száma: 77363612

http://seekpart24.com/ate/master-cylinder-brakes-24212517333?c=100026


Update2:

Mindent amit alant írtam egy baromság. Az üzemi féket ugyan lehet "előfeszíteni" a kézifékkel eredményesen, ideiglenesen, de attól még szar a féknyergem :-)

Következő taszk a hátsó féknyergek felújítása, fékcső és főfékhenger csere.
Utána vezérlés csere házilag :-)

Jó pap is holtáig tanul...

Update1:

Belemásztam a hátsó féknyereg működésébe és arra jöttem rá, hogy igenis a kézifék adja az "előhézagot" az üzemi féknek, tehát fontos a kézifék helyes beállítása. És a tévhittel ellenében a kézifékkar nem jön feljebb a betétek kopásával, mert azt a racsnis önbeállás megakadályozza. :-)


Visszatettem a Zimmermann betéteket elől-hátul próbából, persze szar volt, gondoltam beállítom a kéziféket, ha már amúgy is megemelem a kocsit a nyárikerék cseréhez. Elolvastam hozzá az oda vonatkozó eLearn passzust, miszerint kieresztett állapotban forogjon a kerék, 1 kattanásra kezdje fogni a kereket, 5-6 kattanásnál ne legyen több és fogja teljesen a kereket. Kb. ennyi a fordítás. Így tettem és feljött a pedál, fog rendesen a fék. Basszuskulcs ez normális? A kézifék adja a megfelelő hézagot a hátsó nyergeknél? Nem a karmantyú? Eddig azt hittem mindent tudok, de nem így van...


Hivatalos módszer angolul:


The adjustment of the parking brake should only be carried out after having replaced: the rear brake pads - the handbrake control cables - the rear brake calilpers because the recovery of the clearance due to wear is automatic.



- Position the vehicle on a lift.

1. Lift up the cover for the front armrest with oddments pocket.

- Remove the lower trim for the oddments compartment.

2. Loosen the adjustment nut for the handbrake control cable by at least two or three turns in order to ensure that the cable is completely loosened.


Before loosening the nut, mark its original position.


- Start the engine and with the engine idling, press the brake pedal forcefully at least ten or fifteen times.

- Retighten the handbrake control cable adjustment nut to the original position marked previously.

- Check that the rear wheels are free to turn with the handbrake lever at rest.

- Check that the handbrake braking action begins from the first click.

- At the end of the adjustment, check that the handbrake lever engages between five and six notches of the toothed sector.

- Switch off the engine.

- Place the lower trim for the oddments compartment in its housing and lower the front armrest.

- Remove the vehicle from the lift.

Eljött az idő a nagy szerviz előtti hibafelderítésre az alsó szegleteken. Hiba nem volt, hál' Istennek.
Az átvizsgálás oka pedig evidens. Tervezek tavaszra egy fútóműbeállítást, és e fenti szemlével, szerettem volna minimalizálni annak az esélyét, hogy röviddel a beállítás után esetleg valami tönkremegy, és a ismét szükséges legyen geometriát hangolni.
Az eredmények:
Lengéscsillapító:
BE: 77%
JE: 76%

BH: 63%
JH: 52%

Fék:

BE: 1876N
JE: 1658N

BH: 1388N
JH: 1076N

Kézifék:

BH: 1616N
JH: 1315N

A mérésekről jegyzőkönyvet kaptam.
Köszöznet érte: Gemenc Autócentrum - Paks.