Blog >> balaton

>> EseményRomeoOne // Alfa Giulia Quadrifoglio // 2023-08-19

Régóta tervezgettem már, hogy ellátogatok egy pályanapra a Q-val egy olyan pályára, ahol ki lehet autózni. Eddig csak a Hungaroring volt belföldi opció, de régi F1-es pályánk nem keltett bennem csillapíthatatlan vágyat. Így, mikor tudomást szereztem a BPC átadásáról, felcsillant a szemem.

Ahogy elkezdtem utánanézni és egyre többet tudtam meg a pályáról, éreztem, hogy erre az aszfaltcsíkra mindenképp fel akarok hajtani. Nem meglepő tehát, hogy amikor 2 héttel az esemény előtt tudomást szereztem arról, hogy a megtartják a pálya első nyílt napját, rövid teketóriázás után befizettem rá.

Amit a pályáról tudni érdemes, hogy majdnem olyan hosszú, mint a Hungaroring (4115 m vs. 4381 m), a pálya átlagos szélessége viszont nagyobb és a vonalvezetése is izgalmasabb versenyre ad lehetőséget, több egyenessel és gyorsabb ívekkel. A pálya gyakorlatilag alkalmassá tehető lenne Formula 1 versenyek befogadására is, az aszfaltcsík ennek megfelel. Egy ilyen licenszhez azonban még sok egyéb szabálynak is meg kéne felelni és nem mellesleg rengeteget kéne érte fizetniük. De ez az én szempontomból nem volt releváns, örültem, hogy megépült egy ilyen szintű versenypálya tőlem kevesebb, mint 100 km-es távolságra.

A nyílt nap hírére nem csak én, de a Giulia Q-s csoportban is sokan felkapták a fejüket, így csakhamar lettünk onnan 4-en is. Csatlakozott még egy ismerős a Giulia Veloce-jével, tehát 5 autóval érkeztünk. 20 perces etapokra lehetett befizetni és lehetett választani délelőtti és délutáni alkalom között. A délelőttire vettünk jegyet, hogy szabad maradjon a délután, akár még egy strandolás is beleférjen a Balatonban. Rövid levelezés után sikerült leszervezni, hogy egy csoportba kerüljünk mindannyian. Egész héten napsütéses jó időt jósolt az időjárás jelentés, így biztos voltam benne, hogy ez egy jó élmény lesz.

Azonban szombat reggel 7-kor arra keltem, hogy esik az eső. Egyből ránéztem az időjárás előrejelzésre. Sajnos tévedtek a meteorológusok, bizony zuhog az eső itt is és a felhők épp a Balaton felé tartanak.
A kedvem is egyből olyan felhős lett, mint az időjárás, mivel az autón a hátsó abroncsok profilmélysége már a kopásjelző közelébe ért és hiába rendeltem be az új gumikat, azok nem érkeztek meg péntekre, ahogy ígérték. Ezek az autóra homologizált Pirelli P Zero Corsa-k pedig normál profilmélységgel sem brillíroznak az esőben, ebben az állapotban pedig szinte használhatatlanok. Így biztos voltam benne, hogy nem hajtok fel a pályára, mert rendes tempó helyett csak gurulgatni tudnék, valamint a casco-m sem érvényes versenypályán történő kár esetén, aminek így még fokozottabb lenne az esélye.

Már-már úgy voltam, hogy így el sem indulok, de ha már megvettem a jegyet, akkor legalább nézzük meg, hátha nem lesz ott olyan rossz a helyzet. Odafelé úton csak az aggodalmam fokozódott, pontosabban a bizonyosságom, hogy ebből ma semmilyen pályázás nem lesz számomra. Végig zuhogott az eső, egyre fokozódó intenzitással. Az autó fara már a közúti sebességhatárok környékén is meg-megúszott, szóval 70-80-al tudtam csak haladni.

10:30-kor kezdett volna eredetileg a csoportunk, én pedig 10 óra után 10 perccel értem a helyszínre. A regisztrációs sátornál gyorsan megkérdeztem, át lehet-e tetetni az időpontot délutánra - folyamatosan néztem az időjárást, délutánra már napsütést ígért - mert ilyen vizes pályára nem tudok felhajtani. Szerencsére minden probléma nélkül át tudták tenni az időpontot 14:30-ra, így egyből megkönnyebbültem, nem hiúsul meg a tervezett pályázás. 5 autós csapatunkból 2-en velem együtt átkérték magukat erre az időpontra, a másik két tagunk viszont maradt az eredeti beosztásnál vizes pálya mellett is.

A köztes időben megnéztük a pálya széléről a csoportot, amiben eredetileg is mentünk volna. Konstatáltam, hogy helyesen döntöttem. Vízfalat húztak a száguldó autók, egyáltalán nem lett volna biztonságos felhajtanom. Körbenéztünk a parkolóban is, nem sokakat ijesztett el az eső. Rengeteg Porsche volt, szerintem a megjelent autók kb. harmadát ők tették ki. Az olasz vonal főleg Alfákból állt, bár 1-2 Maserati is felbukkant, valamint volt egy pályára épített Lamborghini Huracan is. Ferrarit viszont egyet sem láttam.

Délután fél 3-ra eltűntek a felhők és a pálya is teljesen felszáradt, volt kb. 30 °C, optimálisak voltak a körülmények. Néhányszor be kellett inteni a piros zászlót, ami miatt az időpontunk eltolódott majdnem 3 órára. 14:50 körül viszont felsorakoztunk a boxutcában, majd rövidesen elindították a körünket. Előtte elhelyeztem az autóban egy GoPro-t, aminek a felvételéből készítettem egy videót. Link a bejegyzés végén.

Az első körben igyekeztem óvatosabban haladni, de így is kicsit lendületesebben haladtam, mint amit közúton dinamikusnak nevezünk. Az autó menetmód kapcsolóját D-be (Dynamic) tettem, ez a "polgári" fokozatok között a legagresszívabb. Még itt is be van kapcsolva minden védelmi rendszere az autónak (menetstabilizátor, vészfékező rendszer, stb.), de már jóval közvetlenebbül adja le a teljesítményt és a váltóprogram is olyan fordulaton tartja a motort, hogy minden pillanatban nagy nyomaték álljon rendelkezésre.

2 kör után már kezdett megjönni az önbizalmam, az autó tapadt, az aszfalt kiváló volt, a pálya vonalvezetése szintén tetszett. Ekkor határoztam el, hogy a menetmód kapcsolót átteszem R-be. Ez a Race rövidítése. Az autó ekkor minden segédrendszert kikapcsol, megjelenik egy figyelmeztetés a műszerfalon, aminek az a lényege, hogy "ésszel, mert itt már csak magadra számíthatsz és semmi nem fog megmenteni, hogy ha későn jössz rá, hogy ez nem adja ki". Az autó egy 510 lóerős gokarttá változik, a teljes 600 Nm nyomatékot a hátsó tengelyre leadva. Még a Jóisten is elfordítja orcáját terólad.

Fokozatosan kezdtem egyre jobban hajtani a gépet, folyamatosan a farára figyelve, nehogy egy gyors íven, 160 körül kezdjen el megelőzni a segge. Kissé engem is meglepett, de ilyen száraz, meleg időben még mindig tökéletesen működtek a hátsó Pirelli-k is. Érdekes abroncs ez egyébként. Jogilag nem semi-slick, de azért elég közel van hozzá. Vízen nem működik, 15 °C fok alatt nem működik, de szárazon, meleg időben verhetetlen. Viszonylag szűk az a paraméter tartomány, amiben jól használható, de akkor nagyon jó! És megnyugodtam, hogy ezt még minimális profilmélységgel is tudja.

Ahogy belejöttem, egyre jobban nyomtam neki. Végül 8 kört tettem meg, ami közel 33 km. A fara végig stabil volt. Viszont az elejét kezdte egy kicsit tolni egy idő után. Vagy én kezdtem már túl nagy sebességgel belemenni az ívekbe vagy az első gumik kezdtek túlmelegedni, valószínűleg is-is. Az autót karbon-kerámia fékekkel rendeltem, így a fékek kímélésére nem kellett úgy figyelnem, mint a vasfékeseknek. Fékerő vesztésről így a megtett körök alatt szó sem volt.

Természetesen ez csak ilyen első pályanapos ismerkedés, élvezkedés volt. Ideális ívek, degresszív fékezés, optimális kanyarkigyorsítás és hasonló, pályaautózásnál fontos dolgokat legfeljebb próbáltam megvalósítani, de inkább csak a vezetésre meg az autó viselkedésére koncentráltam.

Videó: Balaton Park Circuit with an Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (MY21)

>> Eseménymesa // Alfa GT 1.9 JTDm 16v // 2015-08-30

A főszervező Sudár Zoltán alias ChoppR6 lemondta a részvételt, így nekem kellett beugranom, hogy a várt esemény ne maradjon el. Ismét a Campona tető parkolójában találkoztunk, ahol Barbika autóján levő krómos emblémát az enyémre rendelt szatén emblémával megcseréltük, így már mind a kettőnknek tökéletes lett a scudetto! Köszönöm Barbi, hogy megértetted, miért van erre szüksége, mindkettőnknek ;-)
1.enyém már krómmal, 2. kép Barbié már szaténnal, 3. kép konvoj Tétényben

Kiérve a fővárosból egy igen rendes tempót mentünk az etyeki dobbantós aszfalton :-), de még így sem sikerült azt az életképtelen ütemtervet tartani, amit a hiányzó főszervező a fejében megálmodott, így Székesfehérváron meg kellett szavazzuk, hogy továbbra is száguldozunk Tapolcára a barlanghoz, vagy feladjuk és a nyár végén fürdőzünk egy jót a Balatonban. Utóbbi mellett döntöttünk, az időközben kibővült csapattal.

4. kép, közös fotózás Tihanyban, mielőtt egy páran kiváltak a konvojból, 5. kép, GT-k komppal áthajózástatása Tihanyból, 6. kép -várakozás a révnél, 7. kép relaxáló megálló Székesfehérváron, 8. kép balatoni közös strandolás.

Nagyon szuper napot töltöttünk együtt, annak ellenére, hogy a szervezés hagyott kívánnivalót maga után, pláne, hogy a szervező el sem jött és azonnali döntéseket kellett meghoznunk :-)

>> EgyébEdyboy // Alfa 155 1.7TS 8V // 2009-08-28

Már hagyományos módon megjelentünk Füreden,ahol véletlenül pont most volt megint borhetek :)Szerencsére mindig van bort nem kedvelő sofőr :)
De még előtte felmásztunk a fülöp hegyi kilátóra,ahonnan szép kilátás nyílott a tóra.kicsit szenvedni kellet érte,mert csak egy darabig lehetett felmenni kocsival,onnan az apostolok lova várt minket és kisebb Himaláját kellett leküzdeni a 35 fokos kiváló időben de simán megérte :)
Füred meg olyan volt,mint szokott:sok ember,sok bor,csinos lányok :)
Kóstolgattunk finom borokat,majd hazatértünk.Egy kis alvás után egészen haza,mert ez volt a nyaralás utolsó napja :(

>> EgyébEdyboy // Alfa 155 1.7TS 8V // 2009-08-28

Nem mentünk ma messzire,csak ide Szigligetre.Kedves kis vár ez,gyönyörű kilátással.Hamarost igyekeztünk azonban,mivel,hogy az előző nap bepácolt húst szándékoztunk megsütni.Meg is tettük ezt és igencsak finomra sikeredett,illett hozzá a héjában sült krumpli.A nagy étkezésben elfáradván este pókereztünk egyet, amiben viszont ismét kifáradtunk,így hát ismét grilleztünk egyet,ezúttal virslit és cukkinit.No,ez is elfogyott :))

>> EgyébEdyboy // Alfa 155 1.7TS 8V // 2009-08-27

Ma ismét szép helyeken jártunk.Megnéztük például a salföldi pálos kolostorromot az erdőben,majd a falut is,ahol gyönyörű házakat láttunk és rövid időn belül felbukkant egy Ferrari és egy Aston Martin.Kb 100 lakosa van a falunak.Mi csak a falu szélére mertünk parkolni az Alfával :)
Persze a strand sem maradhatott ki,lemosni az út porát mintegy :))

>> EgyébEdyboy // Alfa 155 1.7TS 8V // 2009-08-27

Ma arra keltem,hogy nekem kell főzni.Állítólag előző este megígértem de szerintem ily könnyelmű igéretet nem tettem de azért helyt álltam a fakanálnál ésm perrrrsze mindenki más,aki részt vett a paprika és paradicsom felaprításában :)
Ebből már ki is derülhetett,hogy lecsó lesz a menü,aminél egyszerűbb kaja nemigen van de azért nem volt egyszerű a bogrács alá a megfelelő hőséget biztosítani,mivel hogy az éjjel valaki összevizezte az összes fát.Na de ez nem lehet akadály ,úgyhogy csak elkészült az étel :)
Hosszas ejtőzés után felkerekedtünk,hogy idén is megszemléljük a Káli medencét,ami szerintem gyönyörűséges :)
Szentbékkállán elmentünk a kőtengerhez,majd ezután a magyar tengerhez :)
Nem mellékesen este megünnepeltük Solo barátunk szülinapját :)

>> EgyébEdyboy // Alfa 155 1.7TS 8V // 2009-08-27

Nincs is jobb annál,mint amikor az ember induuuuuuuuuul a Balatonra és eltörik a bal első ajtón a kilincs :)De mit nekem,hiszen az ablak úgyis le van tekerve és különben is nyaralunk és nem adunk kicsiségekre :)
Még az sem rontotta el a kedvem,hogy dugó volt a 71-esen,úgysem sietünk sehova,mert nyaralunk de azért már jó volt odaérni.Mint rendesen,most is Rendesen voltunk :)
Ja és ittunk rendesen :)

>> EseményHalesz // Alfa GT Q2 170 Le // 2009-07-29

Ez volt az első találkozóm az új GT-mmel :) A tavalyi GT-GTV-GTA találkozó annyira jól sikerült, hogy idén már nagyon vártuk. A jól bevált helyszínen nem akartunk változtatni, a cél ismét Badacsony volt. Budapesten és Székesfehérváron verődött össze a csapat, és az első célpont Zamárdi volt, Mauro pizzériája, ahol kiderült, hogy az olasz tulaj egy piros Brerával jár :) Kapott is rögtön néhány kártyanaptárat az autója!
Innen átkompoztunk Tihanyba, ahonnét Nagyvázsony-Kapolcs-Tapolca kerülővel mentünk Badacsonyba.
Este evés-ivás, majd buli következett (Postás Józsi durva volt :), másnap pedig azok, akik nem siettek haza, egy hatalmasat vitorláztak és fürdőztek a Balatonban.
Kár, hogy páran - különböző nem várt okok miatt - nem tudtak eljönni, így lehet, hogy még augusztusban vagy szeptemberben csinálunk egy pótlást a kedvükért :)

>> EgyébEdyboy // Alfa 155 1.7TS 8V // 2008-09-15

Persze hamar eltelt ez a pár nap és már indulhattunk is haza de azért viszünk pár emléket haza.Várnak megmászását nem mindenkire sikerült rábeszélni,én viszont kártyáztam is,amit utálok,ja és pálinkát is ittam,pedig azt is utálom.Legalábbis azt mondták,hogy ittam :-)
És persze hazaérkezni megint rossz volt.Legszívesebben visszamentem volna.
Csak hát jöttek a csúnya hétköznapok :-(

>> EgyébEdyboy // Alfa 155 1.7TS 8V // 2008-09-15

Verőfényes nyári nap virradott miránk ezen napon,Alfák összeseregledvén, elindulánk a nagy tó felé autópályát mellőzvén,szépen kanyarogva régi utakon,ablak letekerintve,hadd gyöjjön a huzat,nincsen is jobb annál,viszont megérkezvén erősen tikkadt állapotja vala mindőnknek,aminek folyományképpen megrohamoztunk egy ivót, amelyben bár lassú szervírozásban volt részünk,mégis megmenekültünk a szomjhaláltól,majdan ezek után felkerestük a strandot,ahol is felüdülésben volt részünk.
A következő öt napban felkerestük az Badacsony környékének nevezetes pontjait,ami nem volt túl egyszerű,mivel hogy nehéz volt egyeseknek beadni,hogy sokkal kellemesebb hegyet mászni 35 fokban,mint hűsölni az árnyékban.