Blog >> szilent

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2016-10-29

Csak hogy ne nyugodjak motortartó ügyben, kísérleteztem egy kicsit.
Adott két rossz motorkitámasztó, ami a motor bólintását hivatott csillapítani. Az egyik egy utángyártott, nagyon szétszakadt, és a gyári, ami csak kicsit.
Az utángyártott volt benne, kezdett zavarni, hogy leállításkor nagyot rándul a beltér, és a váltás érzet sem tökéletes. Olyan üresség érzet, mintha valami a helyére mozdulna mielőtt megérkezik a vonóerő.
Lehet, hogy ez a kitámasztó rúd?

Kísérlet 1.

Beleraktam a gyárit, aminek "csak" a motor felőli oldala van felrepedezve belül. Eredmény: jobb váltás érzet, de még mindíg olyan rángós leállás. Hidegen több rezonancia, rezeg a középkonzol.

Itt el is dőlt, hogy új alkatrészt nem veszek, szinte bortékolt, hogy beépítem és hangos lesz az autó, rezegni fog a beltér. Úgyhogy...

Kísérlet 2.
Plasti Dip gumival kiöntöttem a gyári tartó motor felőli szakadt szilentjét. Egy éjszaka várakozás után ma beépítettem. Ahogy vártam, a beltér rezgés még erősödött (nyilván melegen alább hagyna azért), viszont az indítás, leállítás érzet sokkal jobb lett. Menni nem mentem vele egy métert sem, ilyen rezonáló beltérrel ez nem maradhat.

A szituáció tehát az, hogy a motor billenését a keményebb gumi tudja csak megfogni, ami kicsi elmozdulást enged. Igen ám, de az behozza a motor rezgését az utastérbe, nem is gyengén. Van megoldás?

Kísérlet 3.
A motor ugye menetirányban mozdul. A szilent a rezgést csak ebben az irányban csillapítja, itt az eredendő probléma. Vagy kemény gumit raknak ami fogja a motort, vagy puhát ami halk. Mi sem egyszerűbb, csillapítsuk meg a felfogatást az elmozdulás irányára merőlegesen is!
3mm-es szilikon gumi lapokból ronda kis alátéteket kanyarítottam. Kettő alul, kettő felül a motor oldalon, egy alul, egy felül a kaszni bekötési ponton.
Eredmény: a beltér nem rezeg, a motor nem mozog. Sőt! kézzel megfogva a kitámasztót érezhető hogy az sem rezonál, teljesen megeszi a rezgést.

Holnap megyek is vele, megnézzük mozgásban. Még a csavarok majd kapnak egy kis csavarrögzítőt a menetre, mert nyilván a szilikon gumikon nem lehet olyan erővel fixre húzni őket, mint fém a fémen.

UPDATE:
A hosszú hétvégén kirándultunk, teszteltem a módosítást.
- Igen, fellazult 100km alatt. Úgyhogy itthon beragasztottam ipari csapágyragasztóval.
- Egyértelmű pozitív hatása van. Országúton kb. 100km/h tempóig nincs motorhang, csak suhanás. Gyorsításkor, amikor megfeszül a kitámasztó, akkor határozottan felmorog, de egyenletes tempónál kisimul.
-hidegen csökkent a vibráció, vagy áttevődött a hallgatható tartományba, de kellemesebb.

>> SzervizRicoe156 // Alfa 156 1.6 TS 16V Progression // 2016-08-21

Elvégezve.

Support: 6K
Km:169561

>> Szervizkrisz.v // Alfa 156 2.5 V6 24v // 2014-11-30

Első futómű felújítás:

A gyári felső lengőkarok 165000km-t bírtak, a nemrég cseréltek (Ocap) 15000km-t bírtak és lógott a gömbfej bennük, mondjuk erre számítottam, de egy átmeneti megoldásnak jók voltak. Az alsó lengőkarok még az eredeti darabok, ezek szilentjei is elég rossz állapotúnak tűntek, elöregedtek és a gömbfejek is nagyon lazák voltak. Elegem lett az utángyártott gagyikból, az eredetik viszont marha drágák, ezért úgy döntöttem kipróbálok valami „újat”, a gyári lengőkarok gömbfejeit felújíttattam Érden. Sok pozitív visszajelzést olvastam a munkájukról, maguk is azt mondták, hogy amíg a porvédő tart addig a gömbfej nem mehet tönkre, majd meglátjuk, meddig bírják. A szilentek esetében mindenképp poliuretánra gondoltam, mert sokkal tartósabbak a guminál. Mivel a népszerű Strongflex szilentekről azt hallottam, hogy nem mindig mérethelyesek (a Powerflex pedig aranyáron van), valamint az sem tetszett a gyári megoldásban, hogy minimálisan ugyan, de az alsó első szilentek kialakítása miatt a futóműgeometria kicsit eltolódik, mivel ezek gyárilag vulkanizált szilentek az utángyártottak viszont eltolják előre az egész lengőkart a kialakított váll és támasztógyűrű miatt. Egyébként pedig, a képeket nézve, nem olyan bonyolult formák ezek a szilentek, hogy zseninek kell lenni a megvalósításukhoz, ezért végül egy egyedi megoldásra gondoltam és a PEMÜ Zrt-től beszereztem Sh80A keménységű 500mm hosszú poliuretán rudat, amiből a szilenteket esztergáltam. Nem volt könnyű elérni a pontos illesztési méreteket átmérőben (nem olyan mintha fémet esztergálnánk), de végül hibátlanul sikerül a művelet. Az alsó szilent perselyeket a támasztó gyűrűkkel együtt rozsdamentes acélból, az egyik oldalon a gyűrűket a perselyre ráhegesztve, majd egyben leesztergálva csináltam meg. Így végül alul, felül PU szilentek kerültek bele vastagon grafitos zsírral megtöltve és eddig nagyon elégedett vagyok az eredménnyel. Érdekes, hogy az Sh80A PU elvileg kb. ugyan olyan keménységű mint a gyári gumi, mégis sokkal pontosabb, feszesebb lett a futómű vele. Ja és a gyárinál is hosszabb élettartamot várok tőlük…

Kormánymű javítás:

Régóta figyelem, kb. 2 éve, hogy a kormányművem a fogasléc oldalon (bal oldalon) a kormányt mozgatva radiális irányba lóg, és hangot is adott ennek néha menet közben. Az olajat nyilván nem engedte emiatt, mivel a szervó része a jobb oldalon van. Ezzel a problémával a felújításra alap esetben 47e+ ÁFA, a kormánymű teljes „átalakítására”, hogy később ne legyen probléma 130e+ÁFA ajánlatot kaptam. Ezeket azért kicsit átverésnek tartottam, gondoltam megnézem magam mi lehet a probléma (garanciát vállalnak, engedélyük van rá rendben, de akkor is sok)! Kivettem a kormányművet, ami nem volt olyan egyszerű a 156 V6-nál, minden úgy van beépítve, hogy 1cm szabad hely nincs. Végül a motort kitámasztva az egész bölcsőt levettem, kibontottam a teljes futóművet, mivel annak felújítása ezzel egy időben történt. A kormányművet szétbontva ért a „meglepetés”, hogy a fogasléc oldalon nincs megvezetve a tengely, mindössze a fogaskerék és a mögötte lévő 25mm átmérőjű műanyag félköríves megvezetés kapja a radiális erőket, még ha azok nem is olyan számottevőek mint az axiális irányú erőhatások. Azóta sem jöttem rá, hogy ez, hogy lehet így megtervezve, kivitelezve? Konstrukciós hibának gondolom, de annyira triviális pedig, hogy….nem értem máig!Volt a ház végén egy „megvezető” acél gyűrű de az 4mm!-el nagyobb átmérő volt a tengely átmérőnél. PA66 anyagból csináltam hozzá méretpontos megvezető gyűrűt! A szétszereléshez a szimmeringeket is ki kellett venni, ezek helyére újak kerültek. Összeraktam a fogaslécet, rendesen bezsíroztam, azóta hibátlanul, némán működik a kormánymű! A beszerelés könnyebben ment mint a szétszerelés és új Dexron IID olajat töltöttem bele.
Ezt az egész műveletet végül a futómű beállítása koronázta meg.
179500km

>> SzervizKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2014-11-25

Ki kellett cserélni a stabilizátor rúd szilentjeit. A múltkori zsírzás a nyüszkölésére megoldás volt, de nem rég elkezdett durván zuhogni. A strongflex poliuretán szilentjeire esett a választás, mert alig valamivel került többe, mint az utángyártott gumi Elvileg a gyárival megegyező keménységű. Gyári szilentek voltak bent, az összeheftelt bilencseket látván, már valamikor cserélhették.
Csere után fantasztikus tapasztalatok hurrá megszűnt a zörgés :)
Apukám segített a cserében, innen is nagy köszönet érte!

>> Szervizmesa // Alfa GT 1.9 JTDm 16v // 2014-11-03

Megérkezett az Első szeretet csomag. Tartalma TRW első felső lengőkarok, BOSCH lambdaszonda, Febi toronyszilent, Calorstat by Vernet termosztát 88 +-2 °C, Kamoka stabilizátor összekötők, SZMETAL lila fagyálló (2x élettartam), JászPlasztik ionizált víz.
Termosztát 90 fokon, lambda szonda nem dob már hibát. Érzetre jobban gyorsul az autó, de még várni kell, lehet ez csak szimpla érzet

Felső lengők nem lettek beépítve, mert tökéletes állapotban vannak a tavaly bekerült TRW-k. Kopogás maradt, alsó lengőkarok és stabilizátor rúd, gátlók cseréje várományos. :P

Munkadíj +10k
Km óra állás: 116 ezer

1. alkatrészek, 2. Thermostat 70° előtte, 3. 90° utána

>> AutóápolásKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2014-08-23

Az első stabilizátor szilentek már egy ideje időjárás függvényében nyöszörögnek, ennek ma véget vetettem, remélem elég tartós lesz, a rúdra rézpasztát kentem illetve jó alaposan bedörgöltem a szilenteket szilikonzsirral. lemértem a stabrúd átmérőjét is 21mm csak, hogy meg legyen ez az adat ha esetleg rendelnem kéne szilentet...
képek nem készültek.

>> SzervizLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2014-08-18

Ma megtörtént a szükséges javítás az első futóműben. Az alsó lengőkarok hátsó szilentjei lettek cserélve. (RPM Max. Levi) Illetve a kézifék is be lett állítva.
Ismét nekifut a műszakinak...

>> SzervizLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2014-08-12

Lassan lejár a műszaki érvényessége, így elvittem előműszakira, azzal hogy alapvetően minden okés, és mehet élesbe is ha megfelel az előműszakin.
Sajna enm ennyire egyszerű a dolog, 35%-os kézifék eltérést mértek, illetve mondták hogy csereérett az alsó lengőkarok hátsó szilentje.

>> SzervizKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2014-07-26

Kicseréltem a hátsó csonkállványokban a szilenteket, First Line volt polcon, ezért esett erre a választás. Csináltam pár képet a cseréről, az mellett, ahogy kinéztek rendesen ki is voltak lágyulva.

>> SzervizShadin159 // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2014-06-02

Elvittem a szokásos futómű ellenőrzésre a kocsit a Zengő Gumi és Futóműszervizbe. Ilyenkor jól megrázzák mielőtt felteszik az állítópadra. Vizsgálat eredménye, az alsó lengőkar hátsó nagy szilentje mindkét oldalon be van szakadva. Minden más jó szerintük és ez felelős lehet a bizonytalan egyenesfutásért.
Erhadtól vett TRW lesz velük betetetve csütörtökön.

Update 2014.05.15.

Szilent csere és beállítás kész, eleje keményebb, egyenesfutás sokkal jobb. Nem koppan mélyebb csatorna fedélen. Nem is gondoltam, hogy ettől kopoghat.

Szilentek: TRW bal:JBU651 jobb:JBU650