Blog >> hangszóró
Sajnos gyári hangszórók habpereme igencsak mállott amikor hozzám került, ennek megfelelően zörgött ahogy kell. Mivel ilyet nem csináltam még, inkább a felújítás mellett döntöttem, max veszek bele valamit ha nem sikerült.
Rendeltem Ebayről, kínából hozzá nagyjából stimmelő hangszóró peremet. Kibontottam a régieket, ledörgöltem a régi habperemet, lemostam amennyire tudtam hígítóval.
Hangszóró peremezéskor célszerű lenne a középső porvédőt is eltávolítani és pozicionálni vékony műanyag lapokkal a membránt, de az is egy külön macera, és inkább óvatoskodtam helyette.
A peremeket palmatex ragasztóval ragasztottam fel, vigyázni kell hogy csak az épp szükséges mennyiség legyen rajta, mert utána le nem lehet törölni a papír membránról. Óvatosan központosan fel kell ragasztani az új peremet, majd száradás után a kosárra is ugyanezt eljátszani, és ráragasztani a műanyag keretet. Közben ellenőrizni kell, hogy nem súrlódik-e a tekercselés a mágnesben.
Ha valami nem oké, akkor óvatosan le lehet fejteni a kosárról a peremet és újra próbálkozni.
Ha egy kicsit látszódik a ragasztó az szerencsére nem baj, mert rajta van a rács és eltakarja,
Végül teljesen sikeresnek mondanám a műtétet, normálisan lehet hallgatni zenét. Minőségen nem érzek romlást, kicsit kevesebb a mély, de az meg attól volt olyan jó mert le voltak szakadva a régi peremek.
Szereznem kell még hangszóró rácsokat, mert szörnyű állapotban vannak, alig van olyan ami nem akar leesni, mert a pöckök nagy része sajnos le van töve
Közben az antennát is lecseréltem, mert mint kiderült, ez nem francia autó és nem lehet erővel az antenna pozícióját állítani és eltört :D hoppá
Következő csapás az, hogy elkezdett vedleni az autó, válnak le a plüss borítások az ajtókról, azzal is kell kezdeni valamit.
Régóta előjön döcögős rossz úton, hogy reccsen egyet a hangszóró a bal hátsó ajtóban. Mostanában már gyakrabban csinálta, úgyhogy egyszerűen kihúztam az ajtó csatlakozóját. A recsegést megszünteti ugyan, viszont a központi zár sem zárja le azt az ajtót. Mindegy, apróságokon nem akadunk fenn, így közlekedek egy ideje. Itt "falun" nem nyitogatnak autókat :-) Ha Budapesten jártam, olyankor a parkolóban bedugtam a csatlakozót és kész. Más morál van itt és ott...
Végre ma rászántam egy órát, hogy leveszem a kárpitot és megnézem, hogy hol a gond. Lelkileg forrasztásra készültem megint.
Nos semmit nem találtam, csak egy a helyéről kipottyant magas sugárzót. Ott lógott a vezetékén. Bármit bárhova mozgattam, onnantól hogy levettem a kárpitot, nem recsegett többé. A csatlakozókat azért megigazítottam, a mélyközép késes csatija olyan formán volt laza, ahogy az injektor csatlakozóknál már megismerhettem. Szorítottam rajtuk. És ennyi. Összeraktam, a csipogót beraktam a helyére és kész, jó, nem recseg.
Az egy órába így belefért az is, hogy a felső fekete bőröket leápoltam. Azt szívja legjobban a nap, azt fogdossuk legtöbbet. És olyan szép, érdemes vigyázni rá.
Még a mai napra egy mosás is jutott, egyúttal megvan a módszer a fekete fényezés foltmentes tisztítására:
1- kézi mosóban mosás, öblítés
2- menetszéllel szárítás
3- ablaktisztítóval folyamatosan fújkálva egy mikroszálas törlővel való áttörlés
Így kevesebb és könnyebb a munka mint vödörből kézzel mosni, és sokkal szebb is
az eredmény.
A gyári hangszórókat sikerült fúrás, faragás nélkül lecserélni JBL CS760C-re (by HARMAN) A munkát inkább szakemberre bíztam.
Nos nagyjából teljesen bekerültek kicxek is. Bal hátsó ajtón tömni kellett, zörgött.
Megnéztem szinteket ugyanúgy tolja fej, mint elsőket, mégis jóval halkabb.
Nem értem, kisebb az érzékenysége, de nem kellene ennyivel halkabbnak lennie.
Vszont processzor még nincs ráhangolva...elképzelhető, hogy variálja a jelszintet, és nullára teszi mégis halkabb?
Azt hiszem, kap egy processzor resetet, és újrahangolom, az lesz a végső.
Kicx jó tizessel olcsóbb, mint hertz...olcsó húsnak híg a leve....
Nos hallgatási teszt eredménye: hangerőtől eltekintek, ott lehet fej miatt van.
Szóval az olcsó hús kifejezetten finom!
Most kocsi akusztikájára nem tudom mit mondani, nyílván más térben szól, maga ajtó űrnérete is más.
Az én fülemnek finoman egyenletesen szól, nincsenek benne bántó csúcsok, hiányok...nem merek ilyent mondani, hogy tökéletes, de nem vagyok benne biztos nem e a karbonját kellett volna előre tenni.
Úgy szól ahogy nekem kell.
Ereje van...zörgés minimalizálása érdekében teljes közeli hangerőn húztam véglegesre a duplán szigetelt hangszórókat, így vastagabb, összenyomja a szivacsot, de úgy feszítve, hogy ne zörögjön semmi. Van kis mozgástér.
Nos a csavarhúzó hegyét leverte csavarról, kopogott rajt, mint jégeső. Van itt hangerő azért.
Bizony, George jóvoltából ma megvolt az első látogatásom a D.Z. Tuningnál. Csütörtökön le is pihen a jószág náluk, hogy kicseréljék benne a ékszíj feszítőt,az önindítót,az első gömbcsuklókat és betegyenek egy tolatóradart.
Ezen kívűl ma hazaérve nekiestem a vezetőoldali ajtónak, mivel a felső kishangszóró kábele ki volt csúszva,és sajnos csak azt a modúlt levéve sem találtam meg, így az egész kárpitot le kellett bontanom. Ez nem is volt akkora gond, mivel az alja úgyis lifegett, így legalább azt is a helyéreigazítottam. Így gazdagodtam egy hangszóróval és egy rendesen felrakott ajtókárpittal.
Egy angliai 156-osból származó kárpitból átraktam a (mű)bőrös betéteket az ajtópanelbe és a hangszóróimat is belefaragtam.
A műszerfal közepében lévő hangszóróm zörögni kezdett, így csere mellett döntöttem. A cserét magam végeztem, az eLearn nagy segítségemre volt. (elsősorban a szellőző kiszedésében)
Ismét szépen tisztán szól :)
A tegnapi siófoki talin - ahol tekintettel a 3 fő utazó létszámra az olajkályhával voltunk - sikerült piros és ezüst kígyót szereznem. A piros mellett döntöttem.
Másik projektként nekiálltam az ajtóban lévő hangszóró cseréjének. Mivel csak 160-as szett volt itthon kellett hozzá egy panel. Nos, nem lett szép, ez az út nem lesz járható.
Warbi ötletét alapul véve megcsináltam a hangszórórácsokat. Nem szép, de hatásos :-)
1.kép: kerestem két facsavart, kettő cm hosszúak, és egy csavarhúzót.
2.kép: a letört fül helyére betekertem az egyiket, oda ahol vastagabb az anyag. Kicsit pepecs meló, és óvatosan is kell csinálni. Amikor belekapott a csavar a műanyagba betekertem addig, amíg a másik oldalon látszódott, hogy mindjárt átér. Ezután felpróbáltam a helyére és megnéztem hogy a másik csavar hova esik. Természetesen a másik letört fül helyére, de be kell mérni hogy mennyire legyen kívlül, hogy tartson.
3.kép: betekertem a másikat is.
4.kép: ilyen lett.
Nem a legszebb látvány hátulról, de az nem látszik :-) A lényeg, hogy előlről milyen, és hogy ne essen a lábamra, ha becsukom az ajtót.
Lényeges: a rács belseje úgy van kiképezve, hogy megadja az alját és a tetejét, a belső gyűrű ferdén van benne! A 2-es képen látszik is.
Az egész nem volt negyed óra, és nem is siettem :-)
Ma végre elkészült az a projekt is, amibe több mint egy hónapja vágtam bele. Akkor a "két éve együtt" évfordulóra terveztem kicserélni az ülés és oldalkárpit szettet, de sajnos mint kiderült nem olyan egyszerű a helyzet mint hittem, hittük. Gegének köszönhetően ráálltam a projektre, megvettem a szettet, de az első üléseken kívül semmi nem ment be rendesen az autóba. Ugyan mindenhol csak 1-1 centi hibádzott, de kiderült, hogy a GT ülések nem kompatibilisek a 147-el. :) De nem adtam fel, hátsó ülések karosszériáshoz kerültek, felfogatási pontok át lettek hegesztve, így azok bekerültek. Előre a könyöklőt apummal csináltuk meg húsvétkor nagy mókolások árán, de legalább stabil és szép. Az első oldalkárpitot egy hangszóró csere után kollégámmal tettük helyre, míg a hátsókat Bara Laciék csinálták meg. Szép munkát végeztek, úgy ahogy az első ülés javításával és hímezésével. Most már nagyon szép a belső, a hangszóró cseréknek köszönhetően nem recsegnek a hangszóróim, sőt, még jobb élmény lett a Pio hangzás. :) Két hátulütője lett a munkálatoknak, az egyik, hogy sajnos az elektromos tükör állításom elromlott mikor az első oldalkárpitokat le kellett szedni, a másik pedig, hogy a hátsó üléseken érezni, hogy nem a gyári kényelem dominál, viszonyt van hátul is kartámasz. :)
A 180.340. km-nél a bejáratásnak is vége lett, ennek örömére nagytakarítás és kis fotózás volt, már csak pár apróság, és késznek fogom érezni az autót. :)
(Ülések: 50e, javítás és hímezés: 15e, oldalkárpitok beigazítása: 15e, felfogatási pontok átrakása: 10e, hangszórók cseréje: 30e.)