Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Szerelőműhely

Tresor2004-11-26 10:01:22 // 507
Az lehet, hogy fagyott, de fűtött garázsban áll az autó. :)
Azmo2004-11-26 09:57:55 // 506
granturismo hát ez komoly, köszi szépen, nem értem miért, szivesen meghallgatnám valakitől miért van ez így boxer esetében, de így fogok akkor közlekedni!
granturismo2004-11-26 09:54:12 // 505
Trezor Nem fagyott tegnap felétek?
granturismo2004-11-26 09:53:07 // 504
ingegnere Meg sem köszöntem még az ábrádat. Köszönöm. "Minimális tűrést a csapágyak megengednek, mert mind túl van méretezve, de amutomatikus élettertamcsökkenéssel számolhasz." Igen, engem ez érdekelne pontosan, hogy egy 7 mm-es ET változatatás évi 10ekm-es használattal percre pontosan mennyivel csökkenti a csapágy(ak) élettartamát. "Pontosan kiszámítható az adatok ismeretében, de számolja az, akinek 6 anyja van.:-)" Hmm, de kár....:-)))))) Nehogy komolyan vedd!!!!:-)))) "Én a gépemen 26mm-rel kisebb ET jű felnit használok. Csapágyakra szrok, mert jól néz ki..-)))))) " Nos, úgy gondolom az egész témának méltó és kellően tudományos konklúzióját ez a mondat adja. Ezennel a téma általam lezártnak tekintett.:-))
Tresor2004-11-26 09:45:37 // 503
A változatosság kedvéért tegnap ismét elromlott valami az autómon. Jelen esetben a központizár. A jelenség: 1 - megyek nagy vidáman az autó felé (végre vezethetek :) ) 2 - kulcs be, fordít balra, de nem megy egy kézzel 3 - két kézzel kulcs megfog, nagy nehezen kattan, ajtó nyílik 4 - kocsikázás a városban 5 - kiszállás, ajtó becsuk 6 - kulcs be a zárba, fordít jobbra és SEMMI 7 - fordít balra jobbra, semmi 8 - átmegyek a másik oldalra 9 - kulcs be, fordít balra, ajtó bezár és a másik olalon is zár 10 - vissza vezető oldalra, kulcs be két kézzel nyit De zárni nem zár, csak nyit, és azt is iszonyat erővel kell. Mi lehet a baj vajon?
TtK2004-11-26 08:45:47 // 502
Well: A rajz alapján az egyik bowden (18) közvetíti a váltóba, hogy balra, jobbra, vagy középen van a váltókar. A 13-as himba csinál a bal/jobb mozgásból előre-hátrát. Ha ez nem működik, akkor a középső állásban marad a jobb-bal bowden, ergo 2-es helyett 4-est kapcsolsz. Ami kopott lehet: a 13-as himba felfogatása (12,17), a válókar és a himba közti bizgentyű (22, gondolom egy műanyag "szilent"), vagy a 9-14 fészek, amiben a válókar gömbje forog. Esetleg a bowden felfogatása a 8-as tartóhoz. Szerintem (C) :)
granturismo2004-11-26 08:45:40 // 501
Cgo Én cseréltem már ilyen kulisszát. Bár a boxeren nincsen így részekre bontva a váltókarmechanizmus mint a Te autódon így szerencsésebb vagy mint én. Nekem a váltókar lütyögését az okozta, hogy a váltórúd egy gömbcsukló-szerű alkatrészben van felfüggesztve (a rajzodon pont ahova az 1-es nyíl mutat az a gömbrész) és ennek a perselyei(műanyag) kikoptak. Nálam a 9-es jelű alkatrész is műanyag ennek a belseje félgömb formájú ill. a 14 jelű az neked is biztosan műanyag az a másik félgömb persely. De azért javaslom előtte szedjétek szét nézzétek meg, hogy ez-e a hiba mert hasonló hibát okozhat a bowden megnyúlása, a diszkriminátor elállítódása (21219-es rajzon) és akkor még a váltó belső elállítódásáról nem beszéltünk bár SZVSZ az nem valószínű. Az Alfa benzin kontra diesel vitában természetesen van véleményem, de ez nem az a fórum.....
norbee2004-11-26 08:44:51 // 500
Cgo A váltókarod forgáspontjában lévő szilent valószinűleg kikopott, illetve emiatt időnként kiugrik/nyúlik/csúszik a fémből. Ha van egy aknád, állj fölé, kérj meg valakit, hogy szépen, lassan váltogasson, és figyeld mit művel a kar. Ha nyert, látni fogod a bizonytalan mozgást rajta.
Barny2004-11-25 23:31:10 // 499
szerintem ami neked kopott az magában a váltóban leledzik, esetleg még a határoló rugóddal lehet probléma. ezek tartják középhelyzetben a váltókart.
Cgo2004-11-25 22:14:12 // 498


esetleg a kep szerint? koszi
Cgo2004-11-25 22:06:48 // 497
hmmm, az enyem is 8 szelep es 105 LE es 950 km-t megyek egy tankkal :) micsoda? hogy ne kezdjem itt is? na jo, nem is ezert jottem: valtougyben lenne egy kerdesem - nyaron a repterre igyekeztem az Alfa talalkozora, mikor elkezdte a valto azt csinalni, hogy a kettesbe valtaskor a valto karja elter jobbra es a negyes helyere ugrik be. Parszor a hatramenet teljesen eltunik, mintha az also sor 2-4-R eltolodna jobbra, semmi-2-4 a kiosztas. Egy het utan a gond eltunt, es most, 3 honap utan tert ujra vissza. A hatramenet eddig 2x tunt el, de a kettes 90%-ban a negyes helyere megy. Amugy a valtassal semmi gond, nem reccsenik, nem karcos, minden ok. Szamosiek szerint a valtokulissza indult kopasnak, de oszinten szolva foglamam sincs, hogy ez mit takar. Otletek?
Cacho2004-11-25 21:45:03 // 496
Na megoldódott a 166 hűtés problémája. El volt repedve a vízszivattyú lapátja... Hogy mitől tud elrepedni, azt nem tudom.
Alfy2004-11-25 18:17:49 // 495
Igy állnak?
szutyok2004-11-25 17:04:51 // 494
A kerekeim teljesen normárisan(?) állnak! Legalábbis első ránézésre nekem úgy tünt!
ingegnere2004-11-25 17:02:08 // 493
A féltengelynek elég nagy szerepe van, hogy a kerék úgy "függőlegesen" álljon. Ha az nincs bekötve a váltóhoz, kiforulhat alulra. Ilyet nem csinált?
szutyok2004-11-25 16:55:46 // 492
"Viszont ha nem volt felkötve a féltengely nem könyökölt ki a futómű??? " Ezt így nem igazán értem!!! De holnap reggel megy az autó állapot-felmérésre! Vagyis a szerelő jön!
ingegnere2004-11-25 16:39:47 // 491
Inkább nézz körül alaposan.:-) Viszont ha nem volt felkötve a féltengely nem könyökölt ki a futómű???
szutyok2004-11-25 16:31:05 // 490
Hát ez a vontatásos infó egy kicsit kései, mert ugye mi vontattuk! meghát teljesen szétesett! Kb: nekem is egy fél éve lett megbontva! Úgy látszik, ez a trendi!
norbee2004-11-25 16:28:29 // 489
Inge, Thomika Na ezt mondom én is. :)
szutyok2004-11-25 16:25:15 // 488
Na akkor kezdjek el imádkozni?
Tommi2004-11-25 15:52:23 // 487
Hűtőügyben köszönöm a segítséget, körülnéztem több helyen is és eddig árban az Elaforg vezet :)))
Robi2004-11-25 15:28:20 // 486
Valahol a Fáy utcában (vagy Frangepán? Valami F betűs, azon a környéken...) van egy korrekt hűtős, az én hűtőmet is ő csinálta meg, és azóta nincs vele gond.
ingegnere2004-11-25 15:14:35 // 485
Szegény szőkét el is akarom küldeni szabira, halálra dolgozza magát. Nézd milyen sovány szegény.:-( Addig ápolgathatod.;-)
Wickey2004-11-25 14:52:27 // 484
Annak örülj, hogy csak lefotózták. Az fél perc alatt megvan. Én egész délutános programra neveztem volna be velük. :-)
Wickey2004-11-25 14:50:26 // 483
Tommi!! Hűtősök. Nézd meg hátha.
ingegnere2004-11-25 14:49:46 // 482
Basszameg lefotózták a melósaimat! Még ez is...
Inner Circle2004-11-25 14:39:34 // 481
Horvátországban nekem olyan kevés volt a fogyasztás az egyhét-boxer-összkerékhajtás-IC ötszörös túlméretes jobblába-szerpentinen Mercialázás kombinációval együtt is, hogy évezredes haverom, Cgo, a szemembe mondta hogy nem hiszi el :DDDDDDD Úgyhogy ott tényleg jobb lehet a benya!
Inner Circle2004-11-25 14:38:10 // 480
Én a szent ügyért hajlandó vagyok hat ilyen csavart kitúrni a mindentudó ládikámból, jutányos áron - addig kitalálok valami átváltó-kulcsot a csavar-sör arányhoz :o) Légkulccsal meg nem véletlenül a kerékcsavarokat húzták meg? Aki oda bedugja az imbusz-légkulcsot, az meg is érdemli... persze lehetséges.
Alfy2004-11-25 14:31:15 // 479
Nem tudjátok hol van ez a műhely?
Inner Circle2004-11-25 14:30:08 // 478
Nem tudom melyik, de erről az autóról ellopták a kipufogót, miközben hátrafordították, pedig mikor oldalt állt, még megvolt! :o)
ingegnere2004-11-25 14:14:26 // 476
Igen, ez tényleg úgy néz ki, hogy a felniszélességből adódó eltérést kompenzálják az ET-vel, így ugyanott lesz kint a kerék.:-) Gondolom az egy csapágy az valami kétsoros golyóscsapágy. Ha nemis jelentjük ki axiómaként, de állításod tekinthetjük igaznak.:-))
granturismo2004-11-25 13:54:23 // 475
Azmo Pontosan ahogy írod, rendesen, tempósan kihúzatom 3000-ig gyors váltások (már amennyire a váltó engedi:-))) igyekszem minél előbb a legmagasabb fokozatba felkerülni. Szakértő urak. Hogy mi a nyomtáv az egy jó kérdés:-) De ha a középvonal lenne ahogy írjátok akkor az bizony nincs ugyanott a felsorolt felni/gumi kombinációk esetén. Viszont a kerekek külső széle (ez jó pongyola, de szerintem értitek) az viszont nagyjából igen. Látható, hogy a gumiabroncs szélességváltozását pl.: 165-175 10mm akkor ugye 5mm-el lenne kintebb, ezt kompenzálják egy 5mm-es ET változással. Tehát arra törelkednek, hogy a kerekek külső széle legyen mindig ugyanott. Vajon miért? Nem gondolnám, hogy passzióból. Egyébként a 146 gépkönyvet is megnéztem, ott is hasonló gumi/felni méretek vannak csak az ET értékeket ott nem kötik az orrunkra.:-( A 146-on egy kerékcsapágy van ha jól tudom. Akkor mondhatjuk, hogy ilyen típusú csapágyazás esetén az ET érték kimondottan a felni és a csapágy középvonalai távolságkülönbségének kompenzálása?
Tommi2004-11-25 13:50:28 // 474
SOS HELP!!! Defektes a hűtő a 156-on, sürgősen kellene egy másik. Hol tudok jó áron hűtőt beszerezni???
krisz332004-11-25 13:34:55 // 473
Hali kanyarodasnal valami kopog nem ellöl hanem a talpam alat mar megnéztem a stabilizatornak van ott a felfogatasa multkor szervizben meghuztak minden csavart utána egy darabig nem csinálta de most megint elkezdte lehet hogy kilazul a csavar magátol nem tudom cseréljem ki a csavart??
ingegnere2004-11-25 13:01:13 // 472
Uggyankérrlek.:-)
Azmo2004-11-25 12:54:56 // 471
jaja, csak nem szeressem használni mások dumáit....:) közben megtaláltam mit jelent a szó Paco:))))
ingegnere2004-11-25 12:41:52 // 470
Mit, a hareket?:-) Miért nem? Nem kopirájtos, és rendszeresen használom.;-)
Azmo2004-11-25 12:34:41 // 469
Paco ilyeneket mondasz, hogy iterálás és nézek hülyén....divison by zero oszt harek, lécci, ne csináld ezt :D (bocsi Ingegnere, de annyira illet ide a szócska, ígérem nem használom többet:))
ingegnere2004-11-25 12:27:56 // 468
Akkor jó. Bár az olaszok hajlamosak a dolgok nehezebb végét megfogni.;-)
Azmo2004-11-25 12:21:57 // 467
azt akarod mondani, hogy akkor menjek mindig inkább 3ezer felé fordulatszámilag és jobb mintha mindig 2000 körül próbálom elérni a jó fogyasztást???
granturismo2004-11-25 12:15:30 // 466
Megmondom őszintén én is megkartonpapírozom a 146 boxert pedig azt elvileg már nem kéne. Mégis nagyobb hidegben bizony hamarabb fölmelegszik. 10 fokig nem éreztem káros hatását. Úgy teszem be a papírt, hogy 50%-ban takarja ki a hűtőt. A fogyasztásról: én is 400km körül (+-20) km megyek egy tankkal, 39-40-41 litert szoktam tankolni. Tehát ez egy 10l körüli átlagfogyi. Télen a hideg miatt ennyi, nyáron a klíma miatt. Nem sokallom hiszen a 8 szelepes és 100 lovas tehát eléggé kihegyezett. Mondjuk én korán reggel jövök át a városon (rakpart) akkor még lehet haladni, de délután már nem ilyen jó a helyzet. Viszont van 2 megfigyelésem: 1. a boxer alapjáraton szó szerint falja a benzint 2. a boxerrel próbáltam finoman menni a gazdaságos üzem miatt egyszerűen viszont semmilyen trükkel nem lehet lejjebb vinni a fogyasztást, viszont egy tempósabb, dinamikusabb használattal sem nő a fogyasztás. Jó itt nem a szétgyilkolásra gondolok... Ez nagyon érdekes, mert egy 16 szelepes motornál pld. igy több litert is lehet spórolni vagy éppen elpöfékelni.
Paco2004-11-25 12:14:57 // 465
Azerintem felni középvonal. tervezőmérnök nem fogja először megterveni a kocsit, majd megépíteni - lemérni - áttervezni - megépíteni - lemérni - és így iterálni addig amíg a hatásvonalak egybecsúsznak :))))
ingegnere2004-11-25 11:52:33 // 464
Vagy a felni felfekvési felületétől mérnék a nyomtávot??

Ez alapján középvonal.
Előbbi mérhető, utóbbi számítható. Na, most melyik?
ingegnere2004-11-25 11:45:52 // 463
Módosítanék. Paco azt írja a terhelés ébred a csapágy középvonalában (azaz a felni középvonalában, de az egybeesik a csapágy közévonalával). Ez abban az esetben igaz, ha egy csapágyat alkalmaznak a tengelycsonkon.

Amit én hoztam fel példának, az egy kúpos agy, aminek a belső felén és külső felén is van egy egy kúpgörgős csapágy. Ebben az esetben a terhelő erő egyenese (ami a felni középvonalánál ébred) valahol metszi a tengely középvonalát (ideális esetben merőleges arra). Ebben az esetben a támasztóerők: (l=a+b)

FrI= Fstat * b/l
FrII= Fstat * a/l


Megint rajzoltam, bocs.

Szóval, ha változtatod az ET-t, ennek a terhelő erőnek a helyét változtatod, megváltozik az a/b viszony.:-) Minimális tűrést a csapágyak megengednek, mert mind túl van méretezve, de amutomatikus élettertamcsökkenéssel számolhasz. (Pontosan kiszámítható az adatok ismeretében, de számolja az, akinek 6 anyja van.:-)))))


Rendőr kapcsán, ember legyen az a zsaru, aki szemre nyomtávot mér, neadjisten vágja a GTV6 futőművének gyári adatait. Ne lógjon ki a karosszériából, arra kell figyelni. A nyomtávszélesítésre vonatkozó jogszabályokat nem ismerem, de biztos igazad van. viszont a nyomtávot is a felni középvonalától mérik, nem a szélétől, tehát szélesebb felnivel nem, csak kisebb ET-vel változtatod meg a nyomtávot.

A listán gondolkodom. Lehet, hogy ekkora eltérést még megenged a tengely és a csapágyak méretezése, és az eltérő ET és felnivastagságok kapcsolata pusztán az optikát támigatja.:-) 8mindegyik kerék ugyanoda lógjon ki.;-)

Én a gépemen 26mm-rel kisebb ET jű felnit használok. Csapágyakra szrok, mert jól néz ki..-))))))
Thomika2004-11-25 11:29:21 // 462
Norbee: Ha féltengely lenne,akkor gyorsításnál,és lassításnál is kéne kattognia.....szerintem.. legalábbis így utólag visszamelékezve (mert volt egy féltengely felújításom tavaly télen)
Seriff2004-11-25 11:25:58 // 461
A fogyasztáűs csökkentésének van egy remek eszköze: töltsél Slick-et olajcsere alkalmával a motorolajhoz, az majd 300-400 kilométer után kifejti jótékony hatását- csendesebb lesz a motor és kevesebbet fogyaszt. A dízel 33-asunkba, 155-be és a drága 145-be is került, és érezhető volt a hatása- motormegóvás szempontjából sem egy utolsó dolog!
ingegnere2004-11-25 11:15:47 // 460
Akkor csattogna folyamatosan.
Thomika2004-11-25 11:15:27 // 459
Szutyok: Pont ilyen esetem volt vmikor tavasszal! Még 2003 őszén volt váltócserém, de egészen tavaszig semmi baj nem volt. Egyik este a Déli pu-nál álltam dugóban, mikor el akartam indulni, se előre, se hátra. Aláfeküdtem, és láttam,hogy szétesett a féltengely! Vontatni ilyenkor nem szabad az autót, mert sokkal több kárt is lehet vele okozni (pl : féltengely szétmegy,v vmit szétver forgás közben)! De mázlim volt, mert (bár fél év után) mindössze csak a csavarok lazultak ki, de mindegyik bennt maradt a féltengelyben, és csak a váltóból esett ki! Ez javítása összesen 8000Ft ba került, ennek jelentős része a tréleres szállítás volt a szervízig (éjjel 11kor)...
granturismo2004-11-25 11:06:19 // 458
Szuper jó ez a topic:-)) Egész rászokok itten:-)) ingegnere, Paco "Tudtommal a felnik úgy vannak kialakítva, hogy a terhelés a csapágy középvonalának egyenesében ébred" Ez igy már szimpatikusabb:-)))) Köszi a válaszokat. Villanyos vagyok nem gépész, de azért próbálom fogni a dolgokat.:-) Mi a véleményetek, az előirt ET értéktől való eltérés milyen kézzelfogaható hátránnyal járhat? Most itt konkrétan a kerékcsapágy és egyéb futóműelemek emiatti esetleges élettartam csökkenésre gondolok. Tekintsünk el most felni lengőkar összeütközés meg ilyen hasonló alapesetektől... Ha jól tudom hivatalosan az autó eredeti nyomtáv értékét utólag nem szabad módosítani, márpedig egy szélesebb gumiabroncs egy szélesebb, de azonos ET számú felni esetén a nyomtáv változik. Márpedig ha ezeket az előírásokat be akarjuk tartani, változtatni kell az ET-t. Ez talán nem annyira kőbe vésett szabály, hiszen ha a rendőr megállít nem fogja collstock-al méricskélni a nyontávot, de a gyártóknak azért erre figyelemmel kell lennie. Pld.: az OFF Fiat Bravo ON gyári gépkönyvében szereplő gumi/felniméretei: 165/65R14, 5,5Jx14ET32 175/65R14, 5,5Jx14ET37 185/60R14, 6Jx14ET43 185/55R15, 6Jx14ET40 195/50R15, 6Jx14ET40 195/55R15, 6Jx15ET49 205/50R15, 6,5Jx15ET49 Nem gondolnám hogy minden változatban a kerékcsapágy elhelyezkedése más ezért kell az ET-vel variálni. Viszont ha az ET változik az akkor most káros vagy ilyen mértékű változás elhanyagolható? Különösen azért érdekes a kérdés, mert a 145 146 155 első kerékagya rendkívül hasonló a Bravohoz. De úgy is mondhatjuk, hogy ugyanaz.:-)
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak