A levegő szennyezettsége az ország területén annyira megemelkedett, hogy a környezetvédelmi tárca mindenkit óvatosságra intett. A szmogriadót a főpolgármester rendelte el, vasárnap 11 órától. A rendelkezés visszavonásig érvényes, szakértők szerint akár még a jövő hét közepén is érvényben lesz. A szmogriadó végül csak keddig tartott, és sikeresnek nevezték, hiszen egyes mérések szerint hétfőn a páratlan rendszámú autók mintegy fele otthon maradt.
A szomgriadót kedden reggel azért oldották fel, miután az elmúlt egy napban javult a főváros levegője: a szállópor két ponton mért hétfői 24 órás átlagértékei már nem haladták meg sem a riasztási, sem a tájékoztatási határértéket.
A vasárnapi korlátozás oka az volt, hogy a szálló por napi átlagkoncentrációja a budapesti mérések szerint elérte a tájékoztatási (75 mikrogramm/köbméter), majd a riasztási (100 mikrogramm/köbméter) fokozatot. Ez azt jelenti, hogy a hatóságok az első esetben figyelmeztetik a lakosságot a füstköd veszélyére, és önkorlátozást kérnek mindenkitől. Ha ez nem vezet eredményre, jön a riasztás. Mivel vasárnap reggelre a por átlagkoncentrációja Budapest legtöbb pontján meghaladta a 150 mikrogramm/köbméteres értéket, elrendelték a szmogriadót.
Budapest under pressure Fotó: Csanádi Márton
A korlátozás szerint a páratlan naptári napokon csak a páratlan, a páros napokon pedig a páros és a 0-ra végződő rendszámú autók közlekedhetnek. (A rendszám utolsó számjegye számít.)
Az index cikke szerint a rendszámellenőrzést a rendőrség és a közterület-felügyelet végzi a riasztás alatt, és közlekedési szabálysértésnek számít, ha valaki nem veszi figyelembe a tiltást. Az Index információi szerint a tiltás ellenére is autót használók nem számíthatnak semmilyen szankcióra: mivel végrehajtási rendelet nem készült a szabályozás mellé, nem lehet büntetni.
A BRFK azt közölte, hogy a rendőrség megállítja a járműveket és figyelmeztetik a sofőröket, büntetni azonban nem tudják őket.
A forgalomkorlátozások alól számos jármű mentesül, például a tömegközlekedési és a megkülönböztető jelzést használók, valamin azok is, amelyek teljesítik a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeket.
A kivetelek közé esik a tiszta gázüzemű és a hibrid hajtású autók, az OBD (fedélzeti diagnisztikai) rendszerrel ellátott, EURO-5-ös vagy a kiemelten környezetkíműlő motorral szerelt dízel-hajtású autók. Ezeknek a járműveknek a zöldkártyájában a 12-es vagy 13-as szám szerepel a környezetvédelmi osztály-kategóriában.