Mutasd

>> Szerviz2017-11-18

Sajnos engem is utolért a váltócsapágy zúgása 5-6 fokozatban, illetve kicsit már a váltókar is rúgdosott terhelésváltásnál, ezért sort kerítettem a váltó végcsapágyak cseréjére.
Mivel csak egy hétvégém volt a mutatványra, így nem jöhetett szóba a váltó komplett kiszerelése.
Első lépés a sallangok leszerelése a váltó felett (akkutálca, ECU, stb.), váltó felkötése, váltótartó bakok lekötése, majd a váltó oldal lejebb eresztése. Sajnos a bölcsőt is le kellett lazítani és engedni kicsit (előtte a kormányművet is lecsavarozni a bölcsőről), hogy kiférjen a váltó fedél. A fedél leszedése és a kapcsolótorony kiszedése után egyszerűen kiemelhetőek a komplett tengelyek és kapcsolóvillák, kapcsolóvilla tengelyek.
Leginkább az 1,2,5,6 fokozati előtéttengelyen lévő végcsapágy volt gatteron, amit érdekesnek tartok, mivel pont ez van alul, így ez az egyedüli, ami olajban úszik.
Tudom, hogy ezt a többi csapággyal együtt kellene cserélni, de azok állapota egyáltalán nem indokolta berágódásnak nyoma sincs. Illetve ahhoz az összes fogaskereket, szinkront le kell fűzni az előtéttengelyekről ami most nem fér bele. Ennek a szervíznek a célja, hogy megelőzzem a csapágy megakadását, ami átrendezné a váltót.
A régi csapágygyűrűk lehúzása után alapos tisztítás következett. Mivel hézagolni a helyén nem tudom a váltót ezért a használt és új csapágyak működő hosszát (belső gyűrű tengelyvállnak ütköző oldalától a külső gyűrű csapágyfurat alján ütköző oldaláig) mérőórával összevetettem. A jobb állapotú csapágyakhoz képest 0,1 -el magasabb az új TIMKEN csapágy, ami kb. megfelel a kopásnak. A legrosszabb csapágyhoz képest több mint 0,5 mm különbséget mértem, ebből adódik a tengely axiális játéka, ami a váltókar rúgdosását eredményezi. Mivel viszonylag kis eltérés van a működő hosszakban, ezért a gyári hézagolókkal összeraktam. A kapcsolóvillák visszafűzése a kapcsolószerkezetbe kicsit trükkös volt, de megoldható. Mielőtt véglegesen felraktam a fedelet, először tömítőanyag nélkül rápróbáltam, és körbenéztem 0,05-os hézagolóval a tömítőfelületek között, hogy hézagmentesen illeszkedik-e (csapágyak feszülésének elkerülése miatt). Majd tömítőpasztás felszerelés, és csavarok nyomatékra húzása jött átlósan. Továbbá a sallangok visszaszerelése.
Az eredménnyel nagyon elégedett vagyok, megszűnt a visítás 5-6-ban, a váltókar sem rúgdos, a fokozatok könyebben kapcsolhatóak.