Mutasd

>> Esemény2025-05-04

Most, hogy párszor mentem az autóval, újra felidegelt a csikorgó gumi minden kis fehéraszfaltos városi kanyarban. Mérjünk, mielőtt sokadik felindulásomban vásárolok egy másik szett gumit. Gábor barátom Giulia Nouvája majdnem kész, pont lent volt mind a négy kerék a vadonatúj abroncsokkal. Igazából ez a típus az egyetlen észszerű gyári méretű alternatívája a szeptemberben az autómra szerelt 165/80 r14 abroncsnak. Ahogy novemberben a +7 fokban méricskéltem, ugyanott, ugyanúgy egy telefonos gyorsulásméréssel hasonlítottam össze a két gumit, igaz most az aszfalt 45 fokos volt (27-30 fok, napsütés). A kritikus fehér aszfalton mértem a város melletti kb. 5 éve épült tükör szervizúton.
~60km/óráról két méréssorozatot csináltam.
1. megcsúszás nélküli legjobb lassulásra törekedtem
2. hagytam, hogy éppen blokkoljon, akár többször is, ugyancsak legjobb lassulásra törekedve

A legnagyobb mért hosszirányú lassulás értékeket fejegyeztem.

Pár kósza gondolat és tapasztalat:

Nem csikorog a B, R minden kanyarban. B szépen, puhán fut. Sajnos nem volt olyan kicsi a szórása a méréseknek mint novemberben, de látszik, nem kell vegyek gumit, jól fogja a R is.
A mostani mérések alsó fele megegyezik a hidegben mértekkel.
Annyi csalás volt a mérésben, hogy a B 7.6 profilmély, de picit megkoptattam a felületét a mérés előtt, a másik csak 6.0 (6.9-ről indult).
Csikorgás sztem mikrocsúszás, igen. De egyenes fékezésnél teljesen egyformák a mérési eredmények, most nagy a szórás, az extrémek is hasonlóak. Az ősszel talán jobban benne volt a lábamban a fék a túrák miatt.
Az elméletem a csikorgásra:
Vagy a keményebb gumi
És/vagy a R sarkos dizájnja. Nem nyúlásfolytonosan van vége a szélén hanem hirtelen, így jobban van relatív elmozdulás a kontakt szélén.
Egyébként a R futófelülete vagy 10mm-rel szélesebb, ami valószínűleg kompenzálja a keményebb gumit. Olvastam, hogy a szélesebb azért jobb, mert nagyobb eséllyel kapaszkodik bele valamibe, persze ez igaz a puhábbra is, az meg jobban betüremkedik az aszfalt szemcséi közé.
Ja és könnyebb manőverezni a B-vel, gondolom mert keskenyebb. A Falken is pont ilyen volt új korában, puha és keskeny és magas. Ha kopik, szélesedik, jobb lesz. Most oldalra jobban sodródik a B a puhasága és a magasabb profil miatt.
A R-ról 1000km hegyi út, kb. 0.9mm-t vett le az ősszel elöl, hátul, szép egyformán koptak, gondolom miután már többet nyektettem az autót túlkormányozottságban mint régebben.