Mutasd

>> Szerviz2014-11-30

Első futómű felújítás:

A gyári felső lengőkarok 165000km-t bírtak, a nemrég cseréltek (Ocap) 15000km-t bírtak és lógott a gömbfej bennük, mondjuk erre számítottam, de egy átmeneti megoldásnak jók voltak. Az alsó lengőkarok még az eredeti darabok, ezek szilentjei is elég rossz állapotúnak tűntek, elöregedtek és a gömbfejek is nagyon lazák voltak. Elegem lett az utángyártott gagyikból, az eredetik viszont marha drágák, ezért úgy döntöttem kipróbálok valami „újat”, a gyári lengőkarok gömbfejeit felújíttattam Érden. Sok pozitív visszajelzést olvastam a munkájukról, maguk is azt mondták, hogy amíg a porvédő tart addig a gömbfej nem mehet tönkre, majd meglátjuk, meddig bírják. A szilentek esetében mindenképp poliuretánra gondoltam, mert sokkal tartósabbak a guminál. Mivel a népszerű Strongflex szilentekről azt hallottam, hogy nem mindig mérethelyesek (a Powerflex pedig aranyáron van), valamint az sem tetszett a gyári megoldásban, hogy minimálisan ugyan, de az alsó első szilentek kialakítása miatt a futóműgeometria kicsit eltolódik, mivel ezek gyárilag vulkanizált szilentek az utángyártottak viszont eltolják előre az egész lengőkart a kialakított váll és támasztógyűrű miatt. Egyébként pedig, a képeket nézve, nem olyan bonyolult formák ezek a szilentek, hogy zseninek kell lenni a megvalósításukhoz, ezért végül egy egyedi megoldásra gondoltam és a PEMÜ Zrt-től beszereztem Sh80A keménységű 500mm hosszú poliuretán rudat, amiből a szilenteket esztergáltam. Nem volt könnyű elérni a pontos illesztési méreteket átmérőben (nem olyan mintha fémet esztergálnánk), de végül hibátlanul sikerül a művelet. Az alsó szilent perselyeket a támasztó gyűrűkkel együtt rozsdamentes acélból, az egyik oldalon a gyűrűket a perselyre ráhegesztve, majd egyben leesztergálva csináltam meg. Így végül alul, felül PU szilentek kerültek bele vastagon grafitos zsírral megtöltve és eddig nagyon elégedett vagyok az eredménnyel. Érdekes, hogy az Sh80A PU elvileg kb. ugyan olyan keménységű mint a gyári gumi, mégis sokkal pontosabb, feszesebb lett a futómű vele. Ja és a gyárinál is hosszabb élettartamot várok tőlük…

Kormánymű javítás:

Régóta figyelem, kb. 2 éve, hogy a kormányművem a fogasléc oldalon (bal oldalon) a kormányt mozgatva radiális irányba lóg, és hangot is adott ennek néha menet közben. Az olajat nyilván nem engedte emiatt, mivel a szervó része a jobb oldalon van. Ezzel a problémával a felújításra alap esetben 47e+ ÁFA, a kormánymű teljes „átalakítására”, hogy később ne legyen probléma 130e+ÁFA ajánlatot kaptam. Ezeket azért kicsit átverésnek tartottam, gondoltam megnézem magam mi lehet a probléma (garanciát vállalnak, engedélyük van rá rendben, de akkor is sok)! Kivettem a kormányművet, ami nem volt olyan egyszerű a 156 V6-nál, minden úgy van beépítve, hogy 1cm szabad hely nincs. Végül a motort kitámasztva az egész bölcsőt levettem, kibontottam a teljes futóművet, mivel annak felújítása ezzel egy időben történt. A kormányművet szétbontva ért a „meglepetés”, hogy a fogasléc oldalon nincs megvezetve a tengely, mindössze a fogaskerék és a mögötte lévő 25mm átmérőjű műanyag félköríves megvezetés kapja a radiális erőket, még ha azok nem is olyan számottevőek mint az axiális irányú erőhatások. Azóta sem jöttem rá, hogy ez, hogy lehet így megtervezve, kivitelezve? Konstrukciós hibának gondolom, de annyira triviális pedig, hogy….nem értem máig!Volt a ház végén egy „megvezető” acél gyűrű de az 4mm!-el nagyobb átmérő volt a tengely átmérőnél. PA66 anyagból csináltam hozzá méretpontos megvezető gyűrűt! A szétszereléshez a szimmeringeket is ki kellett venni, ezek helyére újak kerültek. Összeraktam a fogaslécet, rendesen bezsíroztam, azóta hibátlanul, némán működik a kormánymű! A beszerelés könnyebben ment mint a szétszerelés és új Dexron IID olajat töltöttem bele.
Ezt az egész műveletet végül a futómű beállítása koronázta meg.
179500km