Elkoptak, csere gyárira. A Dunauto ismét remekül, időre megcsinálta.
Nem tudtam belenyugodni, hogy a rádió alatt majdnem 1 cm rés tátongott. De úgy látszik az Alfa 159 már abban az időben született, mikor mindenre van megoldás, csak pénz kell. Az egyik cseh oldalon találtam szűkítőkeretet, mely a navigációs 159 nyílását 2 DIN-re szűkíti. Rettenetes 90 Euro-ba került ez a darab műanyag, de tényleg mikrométerre pontosan van legyártva, így nem is kellett az egészet szétszedni - csak bepattintottam az új keretet és máris boldogabb lettem :)
Az előző tulaj mindig hülye, az tény. Főleg, ha két kilós kulccsomót hord 939 tulajként. A középkonzol méretéből és hagsúlyosságából adódóan annyira domináns, hogy minden karcolás duplán világít és elszomorít. Szomorúan meg nem lehet kabriózni ugyebár, mert az oximoron.
Szóval elég hamar eldőlt, hogy a kozépkonzolt meg kell oldani. Elég nagy volt a meglepetésem, hogy a lengyel allegro tele van eladó középkonzolokkal. Újakkal. Gyári dobozban. Rögtön meg is rendeltem egyet.
Persze nem jött össze a dolog, a képen alumíniumnak látszó konzol teljesen más színben jött meg. Visszaküldtem.
Másodszorra okosabb voltam, küldtem a srácnak fotókat, meg is jött az új konzol gyönyürű állapotban. Nagy volt a boldogság, rögtön neki is fogtam a cserének.
Viszont a rádiót nem sikerült életre keltenem. Meghalt. Mindent átnéztem, mindent 3x szétszedtem, összeraktam. Sajnos az utólag beépített Android Pioneer nem ébredt fel. Szerencsére Oszi 4 nappal később ráért és meg is csinálta - a tessék lássék huzalozás a rádió kivételénél letestelt és a kivágta a biztosítékot. Húúú, visszaadom a diplomám, ez bizony nem jutott eszembe, mivel a rádió biztosítéka rendben volt. De legalább rendesen átkötötte és leszigetelt mindent.
Most, hogy végre benn volt a rádió, ismét a fejemhez kaptam - a szín már rendben, a rádió is működik, csak éppen navis autóhoz való konzolt küldött. Aminek pont 1 centivel magasabb a nyílása, mint a 2 DIN-es rádiónak.
Erre is van megoldás, meg is rendeltem az új beépítőkeretet, amely majd eltakarja a lyukat. Minden esetre teljesen más érzés az új konzolt nézni a agyonkarcolt régi helyett.
Az Alfa Romeo 159 (tipo 939) a 2005-ös Genfi szalonon mutatkozott be, mint az új GM/Fiat Premium platform első képviselője.
Fő ismertetőjegye a 2002-es Brera tanulmányautó szinte egy az egyben átemelt eleje a 6 különálló lámpatesttel és a remek arányokkal és formával rendelkező scudettoval. Giugiaro nem véletlenül kapta meg érte a Compasso d'Oro díjat.
2005-ben 939 család bővült a Brera 2+2 üléses kupéval, a 159-es 4660 mm-es hosszát lecsapva 4410 mm-re. Az eredeti tanulmányautóhoz képest rengeteg kompromisszummal valósult meg a Brera, ennek ellenére az utak egyik leggyönyörűbb királynője született meg.
Pedig még ezt is lehetett fokozni. 2006-ban a Brera-t tovább faragták még 17 mm-el rövidítve az autót és a leggyönyörűbb archoz a világ legszexibb hátsóját párosították. A Spider 6. generációja rögtön el is nyerte az év kabriója címet. Akárcsak a Brera esetében, a gyártást a Pininfarina San Giorgo Canavese-beli gyárára bízták.
A Spider az A oszlopig egy az egyben a 159 és a Brera, a csodák innen kezdődnek. Mivel lemondtak a Brera +2 üléséről, a tervezők fontos centimétereket nyertek, hogy eljátszhassanak az arányokkal és méretekkel. A hatalmas ajtók (egy az egyben a 159 ajtaja) által alkotott magas oldalfal és a remekül méretezett ülések egy szűknek ható, mégis otthonos és kényelmes helyet alakítanak ki két felnőtt számára. Az első ülések mögött csak zárható rekeszek találhatók. A hiányzó B oszlop miatt az autó még légiesebbnek tűnik, mint előre elképzeltem. A hátsó lámpák szigorúan összehúzott szemét remekül ellensúlyozza a középre helyezett, romantikus Spider felirat. Az egész autó inkább elegáns, mint sportos, hiába a 4 forróságtól pattogó Supersprint kipufogó, az autó nem versenyezni hív, a génjeibe a végtelen krúzolást kódolták. Vigyázni viszont érdemes - rakodásnál elég könnyű égési sérüléseket szerezni. A ponyvatető nem követi a modern vonalat: bár motoros, hosszú fél perc alatt záródik és a tökéletes gömbölyítés korában nem szégyenli megmutatni a merevítéseket. Imádom!
Rakodótérben a Spider szinte használhatatlan. A tető szerkezete láthatatlanul tűnik el, sőt, maga a csomagtér a 235 literes kapacitásával és formájával is jónak számít, a sofőr viszont ember legyen a talpán, ha valamit el szeretne helyezni. Az ajtókban lévő zseb nehezen érhető el és pici, a kesztyűtartó viszont messze van. A telefont és pénztárcát más híján csak a hátsó rekeszbe lehet eltenni, esetleg a könyöklőben van egy kis hely. A kesztyűtartótól az olcsó anyaga, nyikorgása, kellemetlen záródása is elriaszt. Az olcsó műanyagtól csak a középkonzol ezüstje rondább - maga a terv még nem lehetett rossz, de az előző tulajdonos valószínűleg fél kilós kulcsköteget használt, mert a konzolt teljesen szétkalapálta.
Maga az üléspozíció inkább magas, mint alacsony, ismét csak a komfortos utazást vetítve előre. Bőr ülést kabrióba nem nagy ajánlanak a hozzáértők, a szövet anyagában és színében is remeknek tűnik. Külön bonusz a Spider felirat, ha a nyakamon is lenne szemem, egész nap nézegetném. Szerencsére csak 176 cm magas vagyok, így számomra minden tökéletes, a szélvédő és a polikarbonát szélterelő olyan remekül védenek a szél és turbulencia ellen, hogy még 180-as tempónál sem kellemetlen az autózás. Egyetlen zavaró dolog van csak - a tempómat - a túlságosan alul elhelyezett karba rendszeresen beletérdelek még több 100 km után is.
Mivel kisebb rendszámról álmodni sem lehet (sőt, újabban már az oldalra tolt rendszám sem lesz elérhető), régóta agyaltam, hogyan lehetne minél kisebbre varázsolni a keretet. Végre sikerült reklámmentes, tényleg minimalisztikus keretet találnom. Az olasz trikolor már csak hab a tortán.
Az első ezer km után úgy gondoltam, hogy kritikusabb szemmel is jó lenne ránézni Luigi-re. A Dunato márkaszervize szerint:
- a futómű nagyon korrekt
- a motor alján egy jeladó körül enyhe olajszivárgás
- diffinél enyhe szivárgás
- az egész motortér száraz és tiszta, a láncok szép halkan teszik a dolgukat
- a számítógép olajnyomás jeladó hibát ír
- pár csepp hűtőfolyadék a tartály alatt
- eléggé rozsdás alváz, jó lenne foglalkozni vele
A hűtőfolyadék kiegyenlítőtartályának fedele valószínűleg cserés (15 Euro), máshoz egyelőre nem kell nyúlni.
Húsz gázolajos év után nagyon forrónak találtam a motort, de aggodalmam megmosolyogták, nagy benzinmotor kis helyre befaragva bizony nem kis hőenergiát fejleszt, ez így van rendben :)
A regisztracional mindig megkerdezik, hany rallin vettunk eddig reszt es mindig csak tippelek. Ezuttal elhataroztam, hogy megszamolom. Szoval igy volt...
2000 kihagytuk Budapest, Zsambek
2001 kihagytuk Diosjeno
2002 146 TS Diosjeno
2003 146 TS Diosjeno
2004 146 JTD Diosjeno
2005 146 JTD Diosjeno
2006 146 JTD Pecs
2007 146 JTD Pecs
2008 156 SW Pecs
2009 156 SW Pecs
2010 kihagytuk Tokaj
2011 kihagytuk Veszprem
2012 kihagytuk Kalocsa
2013 feher Giulietta Diosjeno
2014 kihagytuk Etyek
2015 piros Giulietta Etyek
2016 fekete Giulietta Szarvasko
2017 fekete Giulietta Varpalota
2018 fekete Giulietta Hegyhátszentjakab
2019 fekete Giulietta Holloko
2020 elmaradt
2021 elmaradt
Tehat lemaradt az eleje es 4x kimaradt, osszesen 14x voltunk.
Még a koronakarantén előtt sikerült elintézni a regisztrációt. Megvan a rendszám, a regisztráció 246 Euro volt és enyhe 3 óra várakozás.
Mióta felraktam a rendszámot, megállás nélkül sípol az első parkolószenzor.
Vettem kötelező felszerelés csomagot is Alfás kistáskában, 30 Euro.
A fogyasztás egész szépen 5 alatt tud maradni, az átlag lement 6.2-re.
A hátsó keréknyomás 2.2 - 2.3 között ingadozik és néha jelez, hogy kevés, egy picit talán mégis rá kéne fújni.
Nulla Giuliás tapasztalattal vettem meg az autót, s bár volt egy kis kitérő a Land Rover Discovery Sport irányába, valahogy mindig visszatért a gondolat, hogy márpedig Giulia kell. Mégse próbáltam soha. Most is csak azért volt próbaút, mert az eladó erőltette - anélkül is tudtam, hogy ez az AUTO kell. A legnagyobb dilemma az volt, hogy maradunk a dízel vonalon vagy nem. Végül az döntött, hogy megmaradt 4 MY2019 akciós autó közül 1 benzines tök alap volt utólag belefúrt tolatószenzorokkal (jaj), 2 benzinest meg elvittek az orrom elől, így a legelőször kiszemelt MJET maradt meg. Eredetileg a színe miatt tippeltem ki, majd félredobtam, mert semmi esetre sem szerettem volna xenon nélküli autót. Az égiek viszont másképp akarták, meg talán én is :)
Ott tartottam tehát, hogy nulla tapasztalatom volt a típussal, így kisgyerekként, sok apró örömön és bosszúságon keresztül fedezhetjük fel egymást :)
Az első gondom azzal volt, hogy ez a motor bűn gyenge. 2020-ban 150 LE-vel árulni autót... Hmmm. Az eladó csak mosolygott. Dynamicba csavarta a DNA-t és megkért, hogy szóljak, mikor érzésre elfogy a motor ereje. Mikor szóltam, az óra 146 km/h-t mutatott.... Gyengének gyenge, de az érvényben lévő sebességkorlátokat figyelembe véve nincs nagyon szituáció, mikor ez gondot okoz. Főleg, ha ez ember múltjában ott virít hatalmas mementóként 8 hónap jogosítvány nélküli időszak.
Szóval a motorral gyorsan megbarátkoztunk. Induláskor van zavaró rántás, amit más autókban nem szoktam érezni, de a hangja, ereje, karakterisztikája mind rendben van. A fogyasztása egyelőre 6,8 körül alakul, a dugókat nem szereti.
Ami álomszerűen jó, az futómű. Gokart szintű kanyarodás, precíz és direkt kormányzás, mellette a 17-es lufik által komfortos suhanás az úthibákon is - a Peugeot pattogása és minden áron az útról való leesési vágya után - mint kés a vajban. Kacag az ember szíve, mikor nekilódul az autó és vágtat, mint a világbajnok paripa a végtelen prérin. Ebben a legjobb partner a 8 fokozatú ZF váltó, nehezen tudnék valami jobbat elképzelni, mint amit ma a Giulia nyújt.
Ami az első naptól borzasztó, azt életem első 4 ajtósa nyújtja - a csomagtér apró. Nagyon apró. Nyílása mini. A fiam iskolatáskáját nem lehet állítva betenni. Két iskolatáska, 2 tornatáska és tele vagyunk. A fiam mankója nem fér be :) Akinek fontos a csomagtér mérete, biztosan mérjen párat a vásárlás előtt, nehogy kellemetlen meglepetés érje....
Picit tartottam a tekerős menürendszertől, jobban szeretem a mindenre külön gomb van rendszereket, de meglepően intuitív az egész. Néha ugyan bajban vagyok és nem tudok hirtelen átkapcsolni telefonról rádióra vagy rádióról másmire, de inkább jónak mondanám a rendszert, mint rossznak. Az eko mód statisztikáit egyáltalán nem értem, utána kell olvasnom :)
A könyv szerint mindegyik MJET AdBlue-s, de az autón ilyen tartályt nem találtam. A tank is pici, 52 literes. Az eladó szólt, hogy rögtön menjek tankolni, ennek ellenére az autó egyszer sem figyelmeztetett, hogy szomjas. Ez főleg azért furcsa, mert az első tankolás kerek 52 liter volt, vagyis pár csepp lehetett már csak benne. Ezt jó lesz megjegyezni.
A Giulia elméletileg több emeletet ugrott felfele, már ami a prémiumságot illeti. Ennek ellenére van jópár hátborzogató megoldás, ami eléggé méltatlan az autóhoz. Kimondottan zavaró a biztosági öv hangos és kelletlen fel-lecsavarása. Gondolom bekopik majd, de olyan olcsó érzésem van miatta. Akárcsak a sebváltó hátulja miatt, ahol a tükörsima alumínium(utánzat?) találkozik a műanyag fekete résszel, mindig arra gondolok, hogy most már biztosan bevágja az ujjaim. Ezen még faraghattak volna picit. Akárcsak az ajtók sarkában az igénytelen műanyag, ill. a váltó mögött lévő panel, közepén az USB-vel.
Hátborzongatóan jó viszont a visszaváltó fül hideg, fémes érintése. Ezt nagyon nagyon eltalálták.
Idegesítő a gombok fehér megvilágítása, esélyen sincs nappal kitalálni, hogy be van kapcsolva a klíma vagy nincs. Ez azóta megoldódott, elég nappali fényre váltani az állandó helyett és a kapcsolók megvilágosodnak.
Egyelőre ennyi 300 km után :)
Fél éve ment el a 156. Érdekes módon mostanra jobban fáj, mint az elején, bár ez inkább azzal függ össze, hogy itt a tavasz. Elhatalmasodott rajtam a hiányérzet, sokkal sterilebb lett az életem és szó szerint közlekedési eszközzé vált az autóm. Egyre gyakrabban fordul meg a fejemben, hogy kéne egy Alfa, aztán költséghatékonyságra hivatkozva gyorsan elfelejtem. Mert minek 3. autó a házba, ha a pénznek ezer helye van?
A Citroen teszi a dolgát, 3 hónap alatt 9000 km. Észrevétlen, ideális használati eszköz. Semmi hibája, semmi nyűgje, ugyanolyan, mint a 0. km idején. A szervó szintetikus, a vezetés unalmas, a motor (túl) erős. A gyors kanyarokban nyaklik, terhelésváltásnál libeg, nagyobb buckákon felszáll a levegőbe, élesebb kanyarokat nem képes lekövetni. Megszoktam.
De tavasz van, ilyenkor már fényeztem a nyári felniket, mosattam az autót és indultam a Nagy kikormolásra. A Citroennel autózni kb. olyan, mint felszállni a vonatra. Adrenalint csak a gyorshajtás ad, amiért azonnal megkefél a kamerás fickó. Meghalt az autózás, nagyon meghalt.