Cgo - főkép
>> EseményAlfa Giulia 2.2 Super // 2022-03-25

A regisztracional mindig megkerdezik, hany rallin vettunk eddig reszt es mindig csak tippelek. Ezuttal elhataroztam, hogy megszamolom. Szoval igy volt...

2000 kihagytuk Budapest, Zsambek
2001 kihagytuk Diosjeno
2002 146 TS Diosjeno
2003 146 TS Diosjeno
2004 146 JTD Diosjeno
2005 146 JTD Diosjeno
2006 146 JTD Pecs
2007 146 JTD Pecs
2008 156 SW Pecs
2009 156 SW Pecs
2010 kihagytuk Tokaj
2011 kihagytuk Veszprem
2012 kihagytuk Kalocsa
2013 feher Giulietta Diosjeno
2014 kihagytuk Etyek
2015 piros Giulietta Etyek
2016 fekete Giulietta Szarvasko
2017 fekete Giulietta Varpalota
2018 fekete Giulietta Hegyhátszentjakab
2019 fekete Giulietta Holloko
2020 elmaradt
2021 elmaradt

Tehat lemaradt az eleje es 4x kimaradt, osszesen 14x voltunk.

 
>> EgyébAlfa Giulia 2.2 Super // 2020-03-14

Még a koronakarantén előtt sikerült elintézni a regisztrációt. Megvan a rendszám, a regisztráció 246 Euro volt és enyhe 3 óra várakozás.

Mióta felraktam a rendszámot, megállás nélkül sípol az első parkolószenzor.

Vettem kötelező felszerelés csomagot is Alfás kistáskában, 30 Euro.

A fogyasztás egész szépen 5 alatt tud maradni, az átlag lement 6.2-re.

A hátsó keréknyomás 2.2 - 2.3 között ingadozik és néha jelez, hogy kevés, egy picit talán mégis rá kéne fújni.

 
>> EgyébAlfa Giulia 2.2 Super // 2020-03-11

Nulla Giuliás tapasztalattal vettem meg az autót, s bár volt egy kis kitérő a Land Rover Discovery Sport irányába, valahogy mindig visszatért a gondolat, hogy márpedig Giulia kell. Mégse próbáltam soha. Most is csak azért volt próbaút, mert az eladó erőltette - anélkül is tudtam, hogy ez az AUTO kell. A legnagyobb dilemma az volt, hogy maradunk a dízel vonalon vagy nem. Végül az döntött, hogy megmaradt 4 MY2019 akciós autó közül 1 benzines tök alap volt utólag belefúrt tolatószenzorokkal (jaj), 2 benzinest meg elvittek az orrom elől, így a legelőször kiszemelt MJET maradt meg. Eredetileg a színe miatt tippeltem ki, majd félredobtam, mert semmi esetre sem szerettem volna xenon nélküli autót. Az égiek viszont másképp akarták, meg talán én is :)

Ott tartottam tehát, hogy nulla tapasztalatom volt a típussal, így kisgyerekként, sok apró örömön és bosszúságon keresztül fedezhetjük fel egymást :)

Az első gondom azzal volt, hogy ez a motor bűn gyenge. 2020-ban 150 LE-vel árulni autót... Hmmm. Az eladó csak mosolygott. Dynamicba csavarta a DNA-t és megkért, hogy szóljak, mikor érzésre elfogy a motor ereje. Mikor szóltam, az óra 146 km/h-t mutatott.... Gyengének gyenge, de az érvényben lévő sebességkorlátokat figyelembe véve nincs nagyon szituáció, mikor ez gondot okoz. Főleg, ha ez ember múltjában ott virít hatalmas mementóként 8 hónap jogosítvány nélküli időszak.

Szóval a motorral gyorsan megbarátkoztunk. Induláskor van zavaró rántás, amit más autókban nem szoktam érezni, de a hangja, ereje, karakterisztikája mind rendben van. A fogyasztása egyelőre 6,8 körül alakul, a dugókat nem szereti.

Ami álomszerűen jó, az futómű. Gokart szintű kanyarodás, precíz és direkt kormányzás, mellette a 17-es lufik által komfortos suhanás az úthibákon is - a Peugeot pattogása és minden áron az útról való leesési vágya után - mint kés a vajban. Kacag az ember szíve, mikor nekilódul az autó és vágtat, mint a világbajnok paripa a végtelen prérin. Ebben a legjobb partner a 8 fokozatú ZF váltó, nehezen tudnék valami jobbat elképzelni, mint amit ma a Giulia nyújt.

Ami az első naptól borzasztó, azt életem első 4 ajtósa nyújtja - a csomagtér apró. Nagyon apró. Nyílása mini. A fiam iskolatáskáját nem lehet állítva betenni. Két iskolatáska, 2 tornatáska és tele vagyunk. A fiam mankója nem fér be :) Akinek fontos a csomagtér mérete, biztosan mérjen párat a vásárlás előtt, nehogy kellemetlen meglepetés érje....

Picit tartottam a tekerős menürendszertől, jobban szeretem a mindenre külön gomb van rendszereket, de meglepően intuitív az egész. Néha ugyan bajban vagyok és nem tudok hirtelen átkapcsolni telefonról rádióra vagy rádióról másmire, de inkább jónak mondanám a rendszert, mint rossznak. Az eko mód statisztikáit egyáltalán nem értem, utána kell olvasnom :)

A könyv szerint mindegyik MJET AdBlue-s, de az autón ilyen tartályt nem találtam. A tank is pici, 52 literes. Az eladó szólt, hogy rögtön menjek tankolni, ennek ellenére az autó egyszer sem figyelmeztetett, hogy szomjas. Ez főleg azért furcsa, mert az első tankolás kerek 52 liter volt, vagyis pár csepp lehetett már csak benne. Ezt jó lesz megjegyezni.

A Giulia elméletileg több emeletet ugrott felfele, már ami a prémiumságot illeti. Ennek ellenére van jópár hátborzogató megoldás, ami eléggé méltatlan az autóhoz. Kimondottan zavaró a biztosági öv hangos és kelletlen fel-lecsavarása. Gondolom bekopik majd, de olyan olcsó érzésem van miatta. Akárcsak a sebváltó hátulja miatt, ahol a tükörsima alumínium(utánzat?) találkozik a műanyag fekete résszel, mindig arra gondolok, hogy most már biztosan bevágja az ujjaim. Ezen még faraghattak volna picit. Akárcsak az ajtók sarkában az igénytelen műanyag, ill. a váltó mögött lévő panel, közepén az USB-vel.

Hátborzongatóan jó viszont a visszaváltó fül hideg, fémes érintése. Ezt nagyon nagyon eltalálták.

Idegesítő a gombok fehér megvilágítása, esélyen sincs nappal kitalálni, hogy be van kapcsolva a klíma vagy nincs. Ez azóta megoldódott, elég nappali fényre váltani az állandó helyett és a kapcsolók megvilágosodnak.

Egyelőre ennyi 300 km után :)

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2012-03-22

Fél éve ment el a 156. Érdekes módon mostanra jobban fáj, mint az elején, bár ez inkább azzal függ össze, hogy itt a tavasz. Elhatalmasodott rajtam a hiányérzet, sokkal sterilebb lett az életem és szó szerint közlekedési eszközzé vált az autóm. Egyre gyakrabban fordul meg a fejemben, hogy kéne egy Alfa, aztán költséghatékonyságra hivatkozva gyorsan elfelejtem. Mert minek 3. autó a házba, ha a pénznek ezer helye van?

A Citroen teszi a dolgát, 3 hónap alatt 9000 km. Észrevétlen, ideális használati eszköz. Semmi hibája, semmi nyűgje, ugyanolyan, mint a 0. km idején. A szervó szintetikus, a vezetés unalmas, a motor (túl) erős. A gyors kanyarokban nyaklik, terhelésváltásnál libeg, nagyobb buckákon felszáll a levegőbe, élesebb kanyarokat nem képes lekövetni. Megszoktam.

De tavasz van, ilyenkor már fényeztem a nyári felniket, mosattam az autót és indultam a Nagy kikormolásra. A Citroennel autózni kb. olyan, mint felszállni a vonatra. Adrenalint csak a gyorshajtás ad, amiért azonnal megkefél a kamerás fickó. Meghalt az autózás, nagyon meghalt.

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2011-12-05

Megérkezett. Sok lehetőség nem volt a próbára, a színét se én határoztam meg sajnos, de 9 km van benne és én égethettem le a kipufogóról a matricát. Magyarul teljesen új, októberben gyártották.

Behemót. Ez a hivatalos neve, bár a leghivatalosabb Citroen C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive. Vagy valami ilyesmi. 1804 kiló, 4829 mm. Az Alfa 156 hossza 4441 mm, a 159 SW 4660 mm. Alig 10 centivel rövidebb, mint az Audi A6, ami már kis híján 5 méter. Aki sokat autózik, tudhatja, mit jelent ez - a vezetőülésből hátranézve leszakad az ember állkapcsa, hol is az autó vége. Főleg, ha most pár hónapot egy szedanban töltöttem. Megkaptam, amit akartam, a csomagtérben elfér a babakocsi, a hátsó ülésen a két gyerekülés közé befér az anyós és a Matyi a gyerekülésből NEM ÉRI EL a sofőrülést a lábával. Mivel ez volt az alap követelmény, mit is kaptam pluszban?

Divatbuzi csicsagép. Ahogy a külseje túl van dizájnolva és nyoma sincs az olasz eleganciának, a belseje is inkább franciásan extravagáns. Kezdeném talán az ülésekkel, hiszen jobb darabot nem próbáltam. Gyönyörűek a félbőr sportosan exkluzív ülések, remek oldaltartással, finom bőr illattal, motorosan 6 irányban állítható, fűthető, memorizálható, masszázs funkcióval. A hátlap teteje külön dönthető, így életemben először a fejtámasznak támaszthatom a fejem. A jó beállítást az 500 km alatt nem sikerült megtalálnom, a derekam még fáj picit nagyobb táv után, ennek ellenére az ülések tökéletesek.

A másik tökéletes dolog a világítás. Bixenon + LED + kanyarreflektor. A hidro miatt nincs szintezés, így senki ne jöjjön velem szembe, de ha egyszer reflektort kapcsolok, a Napnak már felesleges felkelnie. Az útmenti fák száraz levelei közt meglátom a fagyoskodó kukacok hátán ágaskodó szőrszálakat.

A harmadik a csicsa egérmozi. Több remek funkció, több fölösleges. Kár, hogy nem lehet válogatni. A tempomat fenomenális. A viselkedése és vezérlése egyaránt. Logikus, ergonomikus, pontos. Fölösleges a sebességlimit funkció, amit csak a kickdown kapcsol ki. Fölösleges a hátmasszázs, nagyon jó a távirányítós csomagtérnyitó (nem csak a zárat nyitja, mint a 156, hanem magát az ajtót is - és le is zárja). Kívülről zavarónak tartottam a fix közepű kormányt, pedig nagyszerű. Sajnos néha dudálok a kormányt tekergetve, de megszokjuk majd egymást. Ráadásul vicces is, ahogy a mélygarázsban manőverezve itt-ott valakire odatrombitálok. Hibátlan dolog, hogy mind a 4 ajtó aljában lámpák vannak, akárcsak az ajtók, amik első menetben kb. 40 fokban nyílnak. Ez a szűk garázsban hasznos, én simán kiférek és nem csapom a falnak az ajtót. Meglepően rossz volt a váltó az első pár kilométeren, karcos, kellemetlen. Mostanra "bekopott", rövid és pontos, kezdem szeretni, bár az álmom az automata váltó lett volna. Marhaságnak tartom az elektronikus kéziféket, de a guminyomás ellenőrző cucc se a kedvencem. Bár egy defekt esetén majd dícsérni fogom, biztos vagyok benne. Egyelőre csak azt látom, hogy néha gond eltalálni azt a guminyomást, ami még nem kezd mozizni és kiabálni, villogni, brr. Maga a hidropneumatikus izé eddig nem rengette meg az egóm. Az autót emelgetni normális ember nem szokta, fantasztikus, hogy rakodásnál 12 centit tudok emelni a hátulján, de minek? Leengedni se értem minek, ha 10 km/h felett kiírja, hogy nem engedélyezett akció. Hol osonjak lapítva 10 km/h alatt? Kanyarokban mondjuk vicces, ahogy egy icipici késedelemmel és icipici rántással felpumpálja az autó oldalát, talán jó is, fene tudja. Inkább parasztvakítás funkciónak gondolom. A felesleges extrák közül a "legalább hasznos" kategóriába az esőszenzor, világítás felkapcsolása, elektrokromatikus belső tükör, minden ajtózárásnal behajló tükrök tartoznak.

Az első benyomások végére 2 dolog, ami kimondottan rossz. Az egyik a rádió kezelőszerve és kijelzője. A kijelző egy az egyben a Peugeot 308-ból van, ott se szerettem. Nem illik az autóba, ronda és... talán hagyjuk. Nem fogom soha megérteni, egyetlen jó dolog nincs benne. Összevissza ikonok, vonalak ronda narancs betűkkel, amik a kimondottan elegáns (kockáztatok: szép) fehér központi képernyővel akkora kontrasztban áll, mint a DVD lejátszó a Trabiban. Ha 3-4 fok alá süllyed a hőmérséklet, elkezd villogni a hőfok a sarokban. Jaaaaaj. Van bluetooth meg USB, igen, tök jó, de ki a fene tudja menet közben odalenn keresgélni? Erre a franciák is rájöttek, több funkciót nem enged "jár a motor, engedély megvonva" üzenettel. Szerencsére a funkciók többsége elérhető a kormányról is, ahol van vagy 30 gomb, tekerő.

A másik hihetetlenül rossz dolog az eletromos szervó. Kis korrekciónál egyáltalán nincs ellenállása, olyan, mint a Puntóban a CITY gomb, így gyakran azt hiszem, hogy az autó felúszott a vizen és legszívesebben vészfékeznék. Csak azért nem gyűlölöm, mert az autó egyetlen gomb kivételével (ami felesleges és a lengéscsillapítókat állítja sziklakeményre), semmivel nem sugallja, hogy sportos akarna lenni. Ez egy sima KENK. Mármint kényelmes, erős, nagy kombi. És annak kiváló. Az autópályán tökéletes közlekedőeszköz, a 120 kW-os dízelmotor nem füstöl, csak tol és tol, 1700-2500 között szereti a fordulatot és kényszeríteni kell az embernek magát, hogy a sebességet a táblákhoz igazítsa, mert akár 70-ről, akár 150-ről képes úgy megindulni, hogy Cuore Sportivóval a véremben is csak elismerő bólogatásra futja.

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2011-10-24

Az élet nehezebb, mint gondoltam. Sorra tekerem az ezreseket a Volvoba, de valahogy nem tudunk úgy igazán összejönni. Amilyen jó volt az első benyomás, úgy kezdenek lassan zavarni az apróságok. Ez lenne az olasz autók titka? A tökéletlenségük tökéletessége? Mert a Volvo tökéletlen tökéletessége annyira unalmas, hogy sokszor fájó. A napi ingázásnál nem zavar, sőt. De a hétvégeken jó lenne már, ha történne is valami.

Amit még mindig imádok, az autó masszivitása. Ami zavaró:

- a kormány bőrözése a fröccsöntött műanyagra akar hasonlítani. Még az életben nem láttam tökéletesebb fröccsöntött műanyag utánzatot, főleg nem bőrből. Ha nem látnám a varrást, 1000 euróban fogadnék, hogy a kormány előző életében Margitszigeti ásványvízpalack volt.
- a sofőr oldali ajtónak valami baja van, mert valahonnan felülről süvít a szélzaj. Mintha az üveg fél mm-el lejjebb állna meg, mint kéne.
- 140 lovat 11 literrel etetni nagy luxus. Tojáshéj vezetéssel egyszer 9,9-re levittem, de elég egy közepes dugó és megint 10,5-nél vagyok. 90-100 euróért tankolok alig 700 km-re. Sok az, sok.
- a fedélzeti számitógép az ergonómia csúcsa. A nullázó pöckökből van vagy 3, vagy 2, de az egyiket kétszerre kell nullázni. A pöcök intézi a napi számlálót, a reset gomb meg a többit. Az átlagsebesség 53 km/h már 1 hónapja, bármit csinálok.
- A műszerfal fényerőssége állítható, csak éppen soha nem tudom eltalálni, hogy jó legyen. Éjjel vakít - lejjebb veszem, erre reggel nem látom. És ez így megy körbe.
- A pohártartó jó dolog. Amíg nem kezdem hasznáni. Mert ha a fél literes üveget belerakom, többet már nem tudok váltani.
- A váltó még mindig életem legjobbja, de itt-ott karcosan cuppanik, ami ilyenkor jóval nagyobb csalódás, mert ott a minőség ígérete a fejemben.
- az ülés fantasztikusan mélyre engedhető, nagyon tetszik, csak éppen a combtámasz hiányzik. A bal térdem kanyarokban 30 centit kileng. A fejvédő fejtámasz a kategória csúcsa, csak éppen nem ér fel addig a fejem, ha mélyen az ülés, vagyis simán kitöri a nyakam. Most akkor ne üljek mélyen? Akkor lecsúszok. Gnóm vagyok, biztos velem van a baj.
- a (kiváló) rádió a kormányról hangosítható, de egy gombnyomás a kormányon annyi, mint 2-3 a rádión. Odapöccintek és már nyerít is. Finomhangolást nem tud. Nem is használom. A sebességfüggő hangosítás viszont remekül működik. A rádió nem írja ki a hangosság mértékét, le lehet róla szokni, de jobb, ha tudom, hogy 25-ös hangosságon hallgatom, nemde?
- a szélvédő alatti dögcédüla biztos jó dolog, de nagyon zavar, ha tükröződik.

 
>> EseményAlfa 156 SW JTD 16V // 2011-09-28

A következő 3 hónapban tehát valószínűleg a Volvo lesz a társam. Vidáman búcsúztam a 308-tól, ha japán lett volna, talán közelebb kerül hozzám, de egy francia autó emóciók nélkül olyan, mint bombanő didik nélkül.

Az S60 a német középkategória fölé lett pozicionálva, a 156-tól mintegy 20 centivel hosszabb, a magassága egyezik és talán 2 centivel szélesebb. A 20 centi szinte teljes egészében a belső térben rejtőzik, ennek ellenére botrányosan kicsi hátul a hely, ettől talán még a 156 is nagyobb volt. A csomagtér meg... Papiron majd 450 liter, de csak papírvékony cuccok férnek be. Vagy aktatáska. Mivel nem találtam az ISOFIX rögzítést, megpróbáltam a gyerekülés a csomagtérbe rakni, de nem fért be...

De ne fussunk annyira előre. Kívülről - megint - ezüst. Úgy útálom ezt a színt az autóknál, hogy 100% csak ilyen autóm lesz végül. Viszont szép. Nem elegánsan, könnyedén szép, mint egy itáliai csődör, hanem olyan svédacélosan. Picit bumfordi a bixenonokat rejtő orra, de elegáns az átlós Volvo maszk és szépen játszottak el a motorház trapézával. Oldalról egy korrekt szedanalak és a jeges svéd stílusba belefért egy remek játék a hátsó traktussal - mintha izmait feszítő gepárdról mintázták volna (persze lillehammeri jégből). A hátulja meg remekül egészíti ki az autót, frappáns, remekül ellensúlyozva a számukra déli népség - a németek - lámpaförmedvényeit. Nem csíklámpa, de az élet nem csak orgazmus. A gyári alufelnik 16 collosak, jól lesz az így, téli Michelin gumikon.

De milyen is beülni egy Volvóba? Büdös. Előttem dohányos használta, hogy lyukadjon ki a .... zoknija. Az első csalódás a fotel. Hihetetlen vacak. Szövet, az csak szépséghiba, de miért van az emeleten? Jé, ezt lejjebb lehet ereszteni. És még lejjebb. Apám, a pincében ülök és még menne lejjebb :) A Honda után talán az első autó, amit nem hagytam a legalsó állásban. De még mindig nem jó. A kormányt is beállítva remek, a könyökeim jó helyen, a szemem jó helyen, a combom - na az nincs jó helyen. Ugyanis a fotel a svéd paradox. A hát jó, a fejtámla nyakvédős csoda, a seggem alatt meg egy fapad van nulla combtámasszal. Úgy látszik a nyakvédelemben annyira elfáradtak, hogy a combokkal már nem volt erejük törődni. Vagy simán nyakfetisiszták.

Nagyon ingerszegény a műszerfal. A 90-es években sem lett volna forradalmi, de így 2011-ben ez már nagy gyenge. Minden fekete és ami nem fekete, az koromfekete. Zöld megvilágítással. Körülbelül a 146-ok szintje 1996-ból. Az Alfából mindig hiányzott nekem a masszív közép, sose értettem, miért csinálják olyan szellősre. A Volvo-tól kéne lopni, a jobb kéz alatt dupla pohártartó, masszív könyöktámasz és egy olyan kézifékkar, amitől egy heterosexuális macsó is beindul. Tessék kipróbálni, WRC filing.

Felszereltségben is többet vártam a középkategóriás géptől. Ez valami itteni piacra készülhetett, mert se tempomat, se ülésfűtés, se... se... khm mi is hiányzik? Van dupla klíma példás hűtéssel és fűtéssel, elöl-hátul parkolóradar, állítólag a kategória legjobb gyárilag szerelet HiFije, bixenon, menetstabilizáló, légtisztitós belső cirkuláció. Aztán van távirányítós lámpafelkapcsolás, csomagtérnyitás. Végül is azt hiszem nem is hiányzik semmi, csak éppen a sok ócska vak gomb(hely) érezteti velünk, hogy ez az autó nincs jól felszerelve.

Ez a Volvo nem csak felszereltségben, de motorizáció terén is egy alap, 44e km-el. Volvoéknál az alapmotor az öthengeres 2.4-es benzinmotor :) 140 lovas, mint az Alfa volt, de 220 benzines newtonméter és olyan, de olyan motorhang, hogy az első pillanatban megszerettem. És a váltója. Hát igen, a paradicsomba kerültem. Bár csak 5 sebességes, mind az 5 álom. Rövid kar, rövid út, pontos kapcsolás. Tökéletes. Bár az autó kéri az automata váltót, ehhez a kézi egyszerűen nem illik. Egyesben a kerékre szabaduló nyomaték az ülésbe tapaszt, az 5 henger úgy mordul fel, mintha 4 literes sportkocsiban ülnék, csak valaki sztahanovista szorgalommal tripla szigetelést rakott volna. Apám, apám, apám! - villant át háromszor az agyamon. Először a masszivitás miatt, ahogy a nagy tömeg meglódult és egy álom vált valóra, másodszor a hang miatt és harmadszor a 36 literes pillanatnyi fogyasztás miatt. Ha szabályok szerint akarok vezetni, elég az első három fokozat. Ez jól esett. Az átlagyasztás beállt 9,5-re, ennyit szerintem megér a dolog, nagy kár, hogy ez nem a 170 lovas verzió. Vagy a turbós. De ez is elég. Egyelőre. És araszolni is szeret. Vadállat, ami simán eldöcög 50-es tempóval is. Ezt meg hogyan csinálták meg?

Az első pár km alatt a szívemmel nem, de az eszemmel beleszerettem ebbe az autóba. A masszivitás, nyugodt erő és anyaméhhez hasonló biztoság. Nagyon jó autó. Negatívumként én nem tudok most semmit felhozni, majd a gyerekek a hátsó traktus és csomagtér szűkössége miatt. Na meg a cég, egy tankolás ugyanis 105 euró...

UI: a feleségem úgy kellett belőle kirobbantani, nagyon tetszik neki.

 
>> EseményAlfa 156 SW JTD 16V // 2011-09-27

Mára meguntam a Peugeot. Nem mondom, hogy elviselhetetlen, sőt, jobb, mint gondoltam. Nem útálom, inkább sajnálom, hogy ilyennek álmodták meg. Az idő elmosta a rondaságát, már nem zavar annyira, ami viszont élvezhetetlenné teszi az autózást, megmaradt:

- valahogy nem tudok benne rendesen ülni, nem ölel át, mint a 156 bőrfoteljei
- a váltókar karcosan huppan át, minden második váltás rettenet, rossz érzést ad
- úthibáknál (ami az esetemben kontinuális 2x26 km naponta) a kormány ide-oda kileng. Ez olyan foku bizonytalansag, mintha hajót vezetnék - a vezetési élményt teljesen megöli.
- hidegen a motor fulladozik minden padlózásnál. Titokban karburátoros lenne?
- kigyorsításnál gyakran elpörögnek a kerekek, az Alfa ilyet soha nem csinált. És nem is az én hibám, nem vagyok 18 éves, hogy pörgő kerekekkel induljak.
- a motorhang, főleg alacsony fordulatnál most már nyivákoló varrógépszerű izének tűnik. A dízel után jó volt a hang, most már nem tetszik.
- a bal könyökemből hiányzik másfél centi, hogy kényelmesen könyökölhessek

Pozitívum maradt a jó fűtés/hűtés és a csomagtér, amibe simán befér babakocsi, amit a 156-ba csak szétszedve fért be.

Ma lecserélem egy Volvóra.

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2011-09-19

Egyetlen jelentkező volt csak a hirdetés feladása óta, ahova igyekeztem régi, ronda képeket felrakni és titokban reménykedtem, senkinek nem kell majd. Mivel a 159-ek 6000 eurónál kezdődnek, 5500-ért hirdettem meg. Mégis eljött egy srác, az egyetlen jelentkező, 250 km-t autózva. Mert érezte, hogy ez az igazi. Két hete adta el a '99-es 156-ját és eddig bírta. Egy 147-el jöttek le, szeptember 18-án, meleg őszi vasárnap délben. Velem egyidős srác, kemény elhatározással a szemében, olaszautó bolond szerelővel a talonban.

Mentünk egy kört. András bácsi csodákat művelt a lengőkarokkal, nem nyikkantak, nem koppantak. Pedig 39e km van bennük és csak reméltem, hogy nem hagynak cserben. Aztán karosszéria vizsgálat jött - telibe volt fújva. Mondom így vettem, nekem nem volt vele bajom. Nálam egy csepp festék sem került az autóra. Jött a laptop és a FIAT ECU SCAN. Leesett állal néztek rám - egy Alfás, aki semmiben nem hazudott? Nézek rá - miért hazudnék? Más se hiányzik, hogy fél évig telefonokkal zaklasson, hogy mit hallgattam el. Odaadtam a bloglistám - olvass, itt van minden feketén-fehéren. Picit elszégyellik magukat, de ma már 3 Alfát néztek 150e km alatt és a SCAN szerint mindben 300e km felett volt és tele volt hibákkal a memória. Ebben meg tök üres, nyoma sincs hibának.

Még nem fogtam fel, hogy mi vár, így lassan nekifogtam kicsomagolni a személyes tárgyaim az autóból. Lecipeltük a padlásról a téli felniket. Sajnálkoztam, hogy ilyen mocskosan, koszosan adom át, de a srác szeme csak csillogott tovább. Ő ma Alfával akar hazamenni. Lerakta az asztalra a pénzt és gyorsan összedobtunk egy szerződést. Ők fültől fülig vigyorral húztak el, a mi szemünkből meg kigördültek az első könnycseppek. Mire az út végére értek, már mindhárman zokogtunk és a gyors eladás feletti öröm helyett csak Matyika sikítása hallatszott: A-fa, A-fa, pá pá.

Elment. Egy hónapon át tartó készülődés sem volt elég, éles kés hasított a szívünkbe és a lelkem egy darabja szilánkokra törve hevert. Még este is azt kérdezte a feleségem - és nekünk tényleg nincs Alfánk? Nincs. Elment. Lesz újabb autóm, gyorsabb is, talán egyszer szebb is. De ilyen még egy már nem lesz soha. Az Alfa 156.


Kép: az utolsó kép, útra készen

 
>> EgyébAlfa 156 SW JTD 16V // 2011-09-19

A 159 eladása megszűnt, itt-ott felbukkan pár új darab, de egyre kisebb az esélye, hogy a felszereltsége, színe, egyénisége összhangban legyen a vételárral.

Rengeteg katalógus bújás után ugyanott voltam, mint az elején - a piacon nincs rossz autó, de igazán jó sem, az viszont arany árban. Persze vinném az 530-as touringot, de kb. fele áron. De normális áron mi is kapható? Minden és semmi.

Bár racionális döntésre készültem, megengedtem magamnak egy kitérőt az elején: eleve kizártam a koreaiakat, annyira azért nem engedheti el magát az ember, hogy olyat vegyen. Biztos jó, de nem kell. Más okból, de eleve kizártam a VW csoportot is, mert.

Az árképzés diszkvalifikálta a BMW-t, tetszhalál az Alfát és a haldoklás a Saabot. Sok választás nem maradt: Opel Insignia kombi, Peugeot 508 kombi, Citroen C5 kombi, Toyota Avensis kombi, Volvo V60, Honda Accord kombi, Mazda 6 kombi, Renault Laguna kombi, Subaru Legacy kombi, Ford Mondeo kombi. Vagyis 2 német, 3 francia, 4 japán, 1 svéd-kínai. Sok keverés-kavarás után a C5 végzett az első helyen, bár sok kompromisszummal. A fő ok a hatalmas helykínálat, egész ügyes, jól szigetelt 163 lovas dízelmotor, nagyon gazdag felszereltség és főleg számomra a Citroen az utóbbi évek nyertese image-design területén. Mint minden francia, túl van dizájnolva, hiánycikk az olaszos elegancia és könnyedség, mégsem annyira taszító, mint egy accord vagy legacy. Valahogy egyben vannak a citromok.

De milyen is a francia autó? Az olaszhoz hasonlóan megannyi klisé. Mi igaz ebből?

A második hetem kezdtem meg a céges Peugeot 308 SW-vel, ez az első bejegyzés, egyszerűen nem volt mit írni az első ezres alatt. Valamit mégis kellene. Hát szürke. A gyűlölt szín. Ronda. Nem tudom másként leírni. Egyszer körbejártam, próbáltam pozitívumokat találni. Elölről a fiam békának hívja. Okos gyerek. A motorháztető szűkülő vonala még akár F1-es autót is idézhetne, ha a fekete protézis nem virítana. Így viszont vigyorog, de azt idétlenül teszi és a szája sarkába varrt függőleges ködlámpák ránca se javít a torz pofán. Ami kár, mert az eleje még a legszebb része. Kár is több szót fecsérelni rá, általában oldalról közelítem meg, hogy ne sokat kelljen nézni és ha sokan sétálnak arra, inkább várok egy kicsit, hogy ne lássák én szállok bele.

Beleülni és megijedni egy pillanat műve volt - a döntött műszerfal a motortér felé ugrott ijedtében, én meg a hátra. Viszont ugyanolyan hamar meg is szoktam. Ráadásul az összes gombot elértem így is. A design kellemes, szokható, erős szürkületben akár Alfásnak nevezhető a 3 ágú kormány, gömbölyű beömlők, a klíma kezelőszervei. Sőt, még a ronda felső kijelző is a 156 faux pas-ra emlékeztet. A könyöklő remekül állítható, a Fiat Bravo sokat tanulhatna tőle. Az ülés tűrhető, bár 25 km után már fájt a hátam benne, talán szokni kell. Az egyedüli, ami számomra katasztrofális, a narancssárga pixelfosás. Nem is akarok többet írni róla, zavaró, rossz, túlzsúfolt, csúnya. A 156 sem a világcsúcs, de az 7 éves autó és pirosak a betűk. Jó ötlet az A oszlop vékonyítása a plusz üvegfelülettel, ez szintén a Bravo hibája például, viszont átkozottul ronda és húzza az ember szemét az oszlop, akárcsak a hátrébb tolt visszapillantó.

Az autóm szíve a BMW-vel együtt fejlesztett 120 lovas 1.6-os, ami 130-as sebességig kimondottan ügyes és mindenre elég. Talán a váltó teszi, de jól indul meg, érzésre városi tempónál már hetvennél jár és százhúsz a kellemes utazó. Apropó váltó. Ilyen ócska alkatrésszel még talán autóban nem találkoztam. Az autóban alig húszezer km van, de az egyest kelletlenül veszi, az ötös valahol a szélvédő aljában van, hatos nincs. Egyszer a klíma bekapcsolásánal az ingujjammal kiakasztottam a 4-est, pedig icipicit rántottam csak rajta. Fúúúúúj. A motor a futóműhöz is túl sok, 160 Nm, a kormányt úgy kirántja a kézből, hogy vigyázni kell. A 15-ös acélfelnik szépen lekövetik az íveket, viszont nagyobb sebességnél szerintem túlságosan felkeményedik a szervó. A kormány maga egyébként is ócska. Egyrészt 15 ezres kategóriában kispórolni a bőrt pofátlanság, a csúszós, kemény kerék nagyon gagyi. Bár 3 ágú, nehéz jó fogást találni rajta, megfigyeltem, hogy többször váltok pozíciót, mert fáj a kezem. A kormányon nincsenek kapcsolók, ami szintén érthetetlen, mert jobb oldalt ott a távirányító, viszont ha már lenyúlok, hogy halkítsam a rádiót, akkor már le tudok nyúlni a rádióhoz is. Érthetetlen megoldás. A fogyasztás eddig 7,8-on állt meg. A fékek határozottak, erősek, picit nehezen adagolható a fékerő, de panasz nem lehet rájuk. A szélvédő olyan messze van, hogy nincs nagy esély, hogy az ember lefejelje.

Nézzünk tehát egy 15 ezer EUR kategóriájú kombit a 156 ellen: a helykínálat elöl egyforma, hátul nagyobb a kb. tíz centivel rövidebb franciában. Rekeszekben kiegyenlített a helyzet, szűkösen elfér a mobil, pénztárca, szemüveg. Van viszont pohártartó, ami nekem ugyan soha nem kellett, viszont a Matyi poharát nem dobálhatom a végtelenségig az ülés mögé és nem is utazhatok a lábam közé szorított üveggel. Felnőttünk, első a család. Napi ingázásra a futómű kellemesebb a franciában, ahol az Alfa már az alját húzza, ez simán áthajt. A bukkanókon, ahol az Alfa nagyot puffanik, ez csak bólint. Primitív futómű, lufi kerekek - az igénytelenség gyönyöre. A rossz úton mindkettőnek egyformán rezonál valami az első ajtóban. Mondjuk az Alfa tízszer annyit futott már... Ki tudja, milyen lenne a francia 17-es kerekekkel? Sose tudjuk meg. A motorerő tök mindegy, ahogy a JTD 140 lova mindenre elég (az ingázásnál) a benzines 120 lóval ugyanúgy - én vagyok reggel a leggyorsabb az álmos benzinhuszárok között. Pár tizeddel talán tovább tart az előzés, de csak egyszer vettem észre, hogy hopp, az Alfa itt már elnyúlt volna. Cserében motorhangja van a kerregés helyett.

Józan ésszel azt mondanám, hogy a "tool" kategóriában nyerő az oroszlános az Alfa ellen, de a bűn ronda karosszéria miatt ezért az autóért én nem adnék (saját) pénzt *

* azért megvan a dologban a perverz öröm, mikor majd 90 euróért telenyomom a tankot és céges kártyával kifizetem

** - a külső képek a Wikipédiáról vannak, nehogy már egy Puegeot-t fotózzak :)