6 jó tanács a téli vezetéshez + JÁTÉK!

2013-01-29  BeeGee
Amikor egy gumigyár mérnöke és egy vezetéstechnikai tréner találkozik autórajongókkal, abból csak okulni lehet. Nyerj vezetéstechnikai tréninget!
Hírek >> 2013  
A Michelin idén is meghívott bennünket a Magyar Autóklubbal közösen tartott vezetéstechnikai tréningre, a biztonságos téli autózás jegyében. Bevallom, kicsit féltem, mert egy marketingszagú előadást végigülni a szuper A4 Alpin gumikról nem túl izgalmas. Szerencsére nem így történt, helyette egy kellemes szakmai eszmecsere folyt a Michelin mérnöke és a résztvevők között. Olyan témákat érintve, amik nem feltétlen tartoznak a gyár érdekkörébe, de a biztonságos vezetéshez igen. Pár dolgot meg is osztok veletek, mert szerintem nem csak nekem jelent újdonságot. Pláne izgalmas az egyik vezető gumigyár mérnökének szájából hallani ezt. 
 
1. Túlmisztifikált DOT szám
Elterjedt nézet, hogy a gumiabroncs minősége 5 évig tart és azután jobb lecserélni, még akkor is, ha kopottságát tekintve nem lenne szükségszerű, épp ezért a legtöbben nagyon figyelnek vásárláskor a DOT-számra. Sőt, néha csak erre és az árra. Ez a bizonyos hivatkozási pont tartalmazza a gyártás dátumát is. Az igazság az, hogy a gumi minőségét nem csak az évek száma, hanem a fizikai behatások is meghatározzák. Nyugodtan használható egy gumi akár 10 évig is, ha nem kopott el, nincs repedés vagy más sérülés rajta. Ennek elbírálása természetesen szakember feladata! A DOT szám igazából nem is lenne feltüntetve a gumikon, ha az amerikai közlekedési hatóság (National Highway Traffic Safety Administration) nem kötelezne minden gumigyártót arra, hogy tüntesse fel az országba beérkező gumikon a Department of Transportation azonosítót. A gyáraknak pedig egyszerűbb mindegyikbe belesütni, mint minden másodikba. Mi erről a Michelin mérnökének véleménye? Ne a DOT szám alapján válasszunk. Keressük azokat a előnyeit az abroncsnak amik találkoznak a mi vevői igényünkkel. Felesleges hepciáskodni a boltban egy fél-egy éves új gumi esetén, mert ha az eladó felvilágosult, tudni fogja a fentieket. Ugyanakkor, ha a gumisod azzal ijesztget, hogy jövőre megint új garnitúrát kell venned, mert mindjárt 5 éves lesz, nyugodtan kérd meg, hogy akkor szóljon, ha használatot kizáró sérülést vagy repedést talál rajta, vagy tényleg kopott. Bár a gumi keverékébe ugyan ő sem lát bele de természetesen adjunk a szakvéleményére, mert elképzelhető, hogy bizonyos márkákkal vagy modellekkel kapcsolatban több személyes tapasztalata van. 
 
2. Lamella mélység
Már a könyökünkön jön ki, hogy a különbséget a téli és a nyári gumiabroncs között a gumi keveréken kívül a mintázatban találjuk. A téli, sokkal gazdagabb mintázatot a nagyon sűrű lamellák és mintázati blokkok alkotják. Ezeket persze nem bevagdossák, hanem kiöntik (vulkanizálják). A sűrű lamellázottságnak természetesen ára van. Nyilván téli körülmények között a téli abroncs nem ad olyan oldalirányú tartást, mint nyári körülmények között a nyári abroncsok, de ez nem csak a szezonalitás és az útminőség számlájára írható. Azonban, egy prémium gumiabroncs esetében a lamellák egymáshoz önzáró módon kapcsolódnak, hogy elkerüljék az egymáson való elcsúszás jelenségét.
Cserébe ott is el tudunk indulni, de főleg meg tudunk állni, ahol a nyári gumival magatehetetlenül csúszunk. 
Az olcsóbb gumiknál tapasztalhatjuk azt, hogy a lamellák mélysége határozottan sekélyebb, mint egy prémium gyártónál.
Miért fontos ez? Ránézésre egy olcsó és egy drága prémium gumiabroncs között nincs észrevehető különbség. Ám, mikor már jócskán használjuk a gumikat, észrevehetjük, hogy az olcsóbb téli abroncs rohamosan veszti az eredeti jellemzőt, ugyanis (dacára annak, hogy még jócskán van mintázat-mélység az abroncs fő csatornáiban) elértünk a lamellák végére, kopás tekintetében. És közel sem biztos, hogy a kopásjelzőt is elértük már. Sajnos ez az újságok gumi tesztjeiből nem derül ki, így érdemes magunk utána járni a kiszemelt típus esetében. Hatványozottan igaz ez, ha használtan veszel téli gumit. Ne higgy a csábító „8 mm a kopásjelzőig” szövegnek, helyette vizsgáld meg, hogy a milyen sűrűn és milyen mélységben találsz fennmaradó lamellát. És persze ne feledjük: 4mm alatt a téli gumi már korántsem nyújtja az eredeti teljesítményét és ezt a gyártók is tudják, hiszen nem csak az 1,6 mm-nek alakítottak ki kopásjelzőt, hanem a 4mm-es kopási szintnek is.
 
3. Kopásjelző
És ha már kopásjelzőnél tartunk, egy apró tény, ami jól jöhet, ha kötekedő rendőrrel találkozunk. Magyarországon az előírt minimum profilmélység 1,6 mm, legyen az nyári- vagy téli gumi. A teljes szabályzást a 6/1990-es KÖHÉM rendelet szabályozza. Téli gumi esetében azért ez elég kevéske, ott nem érdemes ezt kivárni. Nem mindegy ám, hogy ezt hol mérjük. Ha a fent említett intézkedő közeg találomra bök rá egy mintázati elemre, ami már nem éri el az 1 mm-t sem, akkor nyugodtan mondhatjuk neki, hogy mérje csak meg abban a csatornában, amelyikben a kopásjelző is található, mert az a hivatalos. Ha minden olyan helyen eléri az előírt szintet, ahol kopásjelző-indikátor található, bajosan jelenthető ki, hogy az abroncs kopott. 
 
4. A jobb gumit hátra
Nem ritka, hogy egy autóra csak egy pár új abroncs fér bele a büdzsébe, nincs ezzel gond. A baj a tévhittel van, miszerint az új gumit előre kell tenni, mert oda kell a trakció igazán és egyébként is ott van nagyobb igénybevétel. 10 autósból 8 így is cselekszik. Azzal sajnos nincsenek tisztában, hogy a hátsó tengelynek stabilizáló szerepe van, mind fékezéskor, mind kanyarban. Egy kopott hátsó gumival könnyen varázsolhatsz túlkormányzott driftgépet akár egy 1.4 145-ből is. Csak nem biztos, hogy ez volt a célod, és Te is részese lehetsz egy olyan balesetnek, ami a leggyakoribb: a kanyarban megtörténtnek. A vezetéstechnikai pályán sem véletlenül a hátsó tengely kitörésének kezelése a legnehezebb feladat, pedig itt számítani is lehet rá.  A logika egyszerű, a fizika nem hazudik: a kanyarban az a tengely fog előbb kitörni, ahol kevesebb a tapadás. Találtam is egy jó szemléltető videót erről, vagány amerikai bódékkal. De ez ne tévesszen meg, a bolond biztos 159 is így fog viselkedni. Az, hogy a jobb abroncsot kell a hátsó tengelyre szerelni, független a hajtás típusától.

5. Ha megcsúszol, ne fékezz azonnal
Ha már megcsúsztál, ne add fel: a szituációk túlnyomó része menthető. Mindenképpen maradandó élmény lesz, ha közúton keveredsz ilyen helyzetbe, de fogadj el egy jó tanácsot: ha az autó instabil lesz, az utolsó dolog legyez az, hogy a fékbe taposol. Ez a lehető legrosszabb, amit tehetsz az ügy érdekében, mert akkor szinte kontrolálhatatlanná válik az autó. A legjobb, ha el sem veszed a gázt amíg az autót stabilizálni nem tudod. Ha a helyzet menthetetlen, akkor persze a fékezés, amit tehetsz, de akkor padlóig, hadd kattogjon az ABS. Vagy pumpálj, ha nincs ABS. Igazából ez egy olyan dolog, amit elméletben nem lehet megtanulni, gyakorolni kell. A behavazott betonplaccok is kiválóak, de a legjobb egy irányított vezetéstechnikai tréning. 
 
6. Ingyen vezetéstechnikai tréning a Magyar Autóklubnál
Sokat ismételt mantra, hogy mindenkinek el kéne végeznie egy (vagy több) vezetéstechnikai tréninget, sőt kötelezővé kellene tenni. Erre a válasz általában, „igen, de drága” szokott lenni. Hát mihez képest. Egy lökhárító fényezés 15-30 ezer forint. Egy vezetéstechnikai alaptréning 20 ezer forint. Arról nem is beszélve, hogy sokkal jobb móka, mint a lakatosnál dideregni. A Magyar Autóklub tagjainak ugyanez már fél áron van. Sőt, ha itt szerzed meg a jogosítványt, ingyen részt vehetsz a tréningen. Ez már olyan, mint nyugaton ugye? Ami szomorú, hogy ennek ellenére alig vesznek részt a tréningen a diákok közül – panaszolta az autóklub menedzsere. Szerintem érdemes ezen kicsit elgondolkozni és ajánlani a jogsi megszerzése előtt álló fiataloknak. 
 
6+1    Nyerj vezetéstechnikai tréninget
 
Válaszolj hat kérdésünkre helyesen és nyerj egy jegyet az Autóklub vezetéstechnikai tréningjére! A játékban csak az Alfa Amore regisztrált tagjai vehetnek részt! A hat kérdésre a választ az info@alfaamore.hu címre kell elküldened, amore-beceneveddel, címeddel és telefonszámoddal együtt. Ha ezek valamelyike hiányzik, nem fogadjuk el a részvételt.
 
1. El kell dobni egy megfelelően kopott, 3 mm profilmélységű nyári gumit, ha már 6 éves?
2. A gumikeveréken kívül mi a fő különbség a téli és a nyári gumik között?
3. Hol kell hivatalosan mérni a gumi profilmélységét?
4. Hova érdemes szerelni az újabb gumikat? Előre vagy hátra?
5. Ha kitör az autód fara a kanyarban, egy nagy fékezés segít-e stabilizálni az autót?
6. Voltál már vezetéstechnikai tréningen?
 
A válaszokat február 10-ig várjuk, másnap sorsolunk. A tíz szerencsés nyertes nevét február 11-én tesszük közzé. Nyereményüket postán küldjük el.
 
Egy kis statisztika és a nyertesek:
 
Összesen 62-en vettetek részt a játékunkban. A levelek alapján nem sokan jártatok még vezetéstechnikai tréningen (mindössze öten), így örülünk, hogy tíz játékost most hozzásegíthetünk a tapasztatszerzéshez. Reméljük, hogy a nyerteseink a fórumon vagy akár egy blogbejegyzésben is elmesélik majd tapasztalataikat.
 
Lusthaus Anett, Lustee
Doma László, Paszi
Daboczy Ilona, Elike
Kovács Péter Krisztián, Kapeka
Márton Norbert, Gringo
Kretskó Vilmos, Willy
Máté Tímea, Timpiri
Somlyai Tamás, Somez
Tóth Adrienn, Adriadriadri
Horváth Zsolt, Zsoltyr

Gratulálunk a nyerteseknek, és ígérjük, lesz még hasonló játékunk! :)
 
 
Írta:
BeeGee
Kapcsolódó topic:
Vezetéstechnika

Az utolsó 3 hozzászólás:

PietroStelvio2024-03-09 10:27:35 // 575
Ott leszek. Egész nap. :-)

Halesz2023-11-14 19:46:38 // 574
Régóta mondják, mondjuk, hogy évente legalább egy vezetéstechnikai tréningre mindenkinek el kellene menni az autójával...

Aktuális beszámolónk, komoly videóval: https://alfaamore.hu/esemenyek/Tempo2