Nálad meddig tart egy szett nyárigumi?

2011-06-23  Halesz
Ellenőrizted a guminyomást, amikor legutóbb elindultál egy hosszabb útra? Fogadjunk, hogy nem tetted meg.
Magazin >> A vírus mögött  

A felmérések szerint az autósok többsége évente maximum 2-3 alkalommal ellenőrzi az abroncsok nyomását: a téli-nyári gumiváltáskor, illetve, amikor nyaralni indul. Pedig az ajánlások szerint minden hosszabb út előtt, és havonta legalább egy alkalommal érdemes ellenőrizni a guminyomást. Háromtizednyi eltérés ugyanis már rendesen beleszól a gumik kopásába, azaz ha nem figyelsz, gyorsan lerövidítheted vadonatúj abroncsaid élettartamát, akár 8 ezer kilométerrel...

Ha a keréknyomásod egy bar nyomással kevesebb az előírtnál, évente egy tank benzint elpazarolhatsz, ha pedig ennél is kisebb guminyomás, akkor akár 11 méterrel is több lehet a féktávolság nedves úton. Ez több mint két gyalogosátkelő szélessége!

Sztrányai Balázs, a Michelin szakértője válaszol az Alfa Amore kérdéseire.

Milyen szempontok alapján érdemes gumit választani? Mi a fontossági sorrend, ha van ilyen?

Vásárláskor gyakran elmarad, hogy a gumis megkérdezze az autóstól, milyen célra szeretné használni az abroncsokat. Pedig a legfontosabb, hogy a sofőr eldöntse, akar-e néha sportosabban autózni, vagy sokkal fontosabb az, hogy kevesebbet fogyasszon az autó, és több szezont bírjon az abroncs? Ezeket mind mérlegelni kell. Az Alfa Romeo sportos márka, a legtöbb sofőr szeret néha gyorsan menni, kanyarokat vadászni, így első körben mindenképpen a sportosabb abroncsokat ajánlanánk.

A Michelin abban jó, hogy az összes gumiabroncsát úgy fejleszti, hogy a biztonság, az élettartam és az üzemanyag-takarékosság legyen a három legfontosabb tényező. Ezek az értékek mindig egyensúlyban vannak. A tapasztalat az, hogy ha egy gyártó e három közül valamelyik értéket erősíteni szeretné, a másik kettő szenved hátrányt. Mi a Michelinnél arra vagyunk büszkék, hogy ezen tényezők mindegyikéhez úgy tudunk hozzányúlni, hogy nem romlik a többi. A tapasztalat az, hogy bár a Michelin abroncsok drágábbak a többi gyártó gumijainál, de tartósabbak is. Átlagban azt mondhatjuk, hogy legalább egy szezonnal többet el fognak futni a gumijaink. Ha nem a darabárat nézed, hanem a kilométerköltséget, akkor már egyáltalán nem biztos, hogy a Michelin a legdrágább. Van olyan gumiabroncsunk, amelynek
futásteljesítménye akár 60-70 ezer km is lehet. Ez persze nem egy sportgumi, amelyek általában 30 ezer km-t futnak, hanem egy alacsony gördülékenységű abroncs.

Mennyi egy gumi “szavatossági ideje”?

A gumigyártók ajánlásai szerint a 10 évesnél öregebb gumikat, legyenek azok bármilyen keveset is futottak, le kell cserélni. Viszont vásárláskor nyugodtan újként vehetjük meg az akár 3-4 éves gumiabroncsot is, ha azokat megfelelően tárolták a gumisnál, ugyanolyan minőségű lesz, mint az, ami pár hete jött ki a gyárból. Persze egy 3-4 éves, de új gumiabroncsnál már alkudhatunk annak árából. Még egy fontos ajánlás: az öt évesnél régebbi abroncsokat évente egyszer ellenőriztessük a gumiszervizben.

Érdemes-e váltogatni az első és a hátsó gumiabroncsokat?

Ajánlott 10 ezer kilométerenként megcserélni az első és a hátsó abroncsokat, hogy egyformán kopjanak. Fontos, hogy a kevésbé kopott gumik mindig a hátsó tengelyre kerüljenek, hogy jobban tapadjanak! Tengelyenként mindig azonos mintázatú és kopású gumiabroncsot használjunk.

Sokan tévhitben vannak a kopásjelzővel kapcsolatban. Pontosan miről lehet felismerni? Nem lehet összekeverni mással, például egy merevítő bordával?

Sokan nem tudják, hogy a kopásjelzők helyét az abroncsok oldalfalán is jelölik, TWI felirattal vagy egyéb kiegészítő jelzéssel. A magyarországi szabályozás szerint 1,6 mm-nél kisebb profilmélységű gumival tilos közlekedni. Ugyancsak jó tudni, hogy a szabályozás szerint tengelyenként egyforma gumikat kell “hordania” az autónak.

 

 

Mire utalnak a különböző kopások, deformációk a gumikon?

Fontos, hogy egyetlen sérülést vagy deformációt sem szabad figyelmen kívül hagyni, minden szokatlan jelenséget, például törtést, vágást alaposan meg kell vizsgálni. Ilyen esetekben azonnal forduljunk gumishoz. Ha a gumi felületének közepén tapasztalunk kopást, akkor túl nagy az abroncsnyomás, ha a futófelület szélein, akkor nem elég nagy a nyomás a kerékben. Ha szabálytalanul, foltokban, különböző alakzatokban kopik a gumi, akkor az lehet a felfüggesztés, vagy a futómű geometriájának helytelen beállítása.

Ha hólyagosodást, kidudorodást, vágást, karcolásokat tapasztalunk, azt okozhatta például egy járdaszegély vagy egy kátyú is. Mindenképpen mutassuk meg gumisnak ezeket, mert ilyen kerékkel balesetveszélyes lehet közlekedni.

 

Miért jók a "zöld" abroncsok?

Az Európai Unió kényszeríti az autógyártók a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére. Elsőre nem is gondolnánk, de ebben a gumiabroncsoknak is nagy szerep jut, hiszen gördülési ellenállásuk révén akár 20 százalékos nagyságrendben is hozzájárulhatnak a jármű üzemanyag-fogyasztásához. Hogy még szemléletesebben mondjuk: átlagosan 5 tankolásból 1 tanknyi üzemanyagot a gumiabroncsok gördülési ellenállása emészt fel.

Egy alacson gördülési ellenállású abronccsal akár 0,2 liter üzemanyagot is megspórolhatunk 100 kilométeren. A "zöld" abroncsok 1992-es bevezetése óta a Michelin világszerte 570 millió ilyen gumit értékesített. A statisztikák szerint ezzel 9 milliárd liter üzemanyag megtakarítását tették lehetővé, valamint 22 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátását.

Ha egy Michelin abroncs oldalfalán a Green X jelzést találod, az garancia arra, hogy az adott típusú gumi a piacon fellelhető egyik legjobb energiahatékonysági szintet biztosítja. A Green X abroncsok az energiahatékonyság javítása közben rendelkeznek a Michelin egyéb fontos értékeivel: a hosszú élettartammal és a biztonsággal is. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a hosszabb élettartam következtében kevesebb hulladék keletkezik.

A Michelin szakértőjének gumiajánlata Alfa Amore tagoknak:

Sportos MiTo-ra: Michelin Pilot Sport 3
Méret: 205/45 R17
Jellemzők: jobb úttartás, precíz kormányzás, 3 méterrel rövidebb fékút nedves úton. 12-szeres Le Mans-győztes gumitípus.

 

Kényelmes 159-esre: Michelin Primacy HP
Méret: 225/50 R17
Jellemzők: 25%-kal tovább tart, mint vetélytársai. Akár 2 méterrel rövidebb fékút nedves úton. GreenX gumiabroncs.

 

Írta:
Halesz
Kapcsolódó topic:
Gumi, felni, futómű

Az utolsó 3 hozzászólás:

Skodra2024-11-03 11:08:40 // 19912
Sziasztok! Szeretném kérdezni, hogy a mankókerékben van belső gumi? A szelep tövénél ereszti a levegőt,lehet javítani? Köszönöm!!
gradvolttomi2024-04-28 17:35:38 // 19911
Sziasztok!

156 eladása után megmaradt nyári garnitúra eladó. A felniken több helyen festék lepattogás, de szerkezetileg rendben vannak. Gumik: Laufenn 205/55R16 DOT1218
Kérés esetén küldök további képeket.
Irányár: 40000 Ft