Tagok >> Cgo >> 156 SW JTD 16V >> Blog
- Típus:156 SW JTD 16V
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2004
- Színe:Luci di Bosco (aranymetál 235/A)
Mindenki számára régóta ismert, hogy mifelénk az autó még mindig akkora érték és olyan fontos státusszimbólum, hogy az ára a nyugatabbra lévő fogyasztói társadalmak minimumra szorított áraihoz képest nagyon magasak. A behozatalnak a kevésbé igényes változatát választottam, ami abból állt, hogy az egész szállítási cirkuszt cég intézte, én pedig a papirok intézését vállaltam magamra.
Az autó egy római flottacég tulajdona volt 3 évig, utána mint annyi más levetett göncnek titulált remek autót tömegesen lejelentették és exportra felkínáltak olyan országoknak, ahol egy 3 éves autónak ugyanúgy örülnek, mint máshol az újnak. (www.axus.it)
Az autót egy magyar cég hozta be - PR Intertrade kft. Mikor az autót átvettem, hivatalos számlát nem kaptam, mert állítólag ők mindig postán küldik és 2-7 nap alatt kapom meg. Így az autóhoz egyetlen papirom volt: az eredeti olasz papirok és egy dokumentum az olasz autóklubtól, hogy export céljából le volt az autó jelentve. Július 18-án kezdtem bele az intézésbe.
Az első pont a COC elintézése volt, amit 13 nap alatt intézett el egy erre szakosodott cég (www.coc.sk). Ez egy teljesen felesleges dokumentum, hiszen olyan autóról van szó, melyet nálunk is árultak, de szabály az szabály, és 5500 Sk (41000 Ft) a zsebemből. Az olaszok el is küldték az 1 db A4-es papírt, amit még persze le kellett fordíttatnom. A lejelentési papír és a COC fordítása 1900 Sk volt (14000 Ft), mint később kiderült, a COC-t nem is kellett volna lefordíttatni (új szabály május óta), de senki nem tudta biztosra mondani és nem akartam kockáztatni, hogy utolsó pillanatban hajszoljak olasz tolmácsot.
A második pont a járási (megyei) hivatal közlekedési osztálya lett volna, ha a magyarok küldték volna a számlát. Végül augusztus 13-án levelet kaptam - megjött végre a számla és mellé egy rakás bocsánatkérés, hogy szabadság miatt volt a csúszás. Igen ám, de a számla magyar-angol nyelvű volt, így újra a coc.sk következett, akik viszont a magyar nyelvre nem tudják garantálni a 48 órát, ezért bonyolult intézkedés következett, ugyanis a levél az otthoni címemre ment, én viszont nem tudtam a munkából hazafutni. Végül a család húzott ki a bajból: Édesanyám biciklivel behajtott a postára és valahogy elintézte, hogy kiadják neki a levelet. Utána délben még egyszer elbiciklizett a szomszéd faluba, ahol a nővérem ismerős buszsofőrje átvette a levelet és elhozta Pozsonyba. így történt, hogy még hétfőn átadtam a számlát és szerda délre készen is lett 1100 Sk-ért (8200 Ft). Igen ám, de szerdán már nem értem volna a hivatalba, ami Pozsonytól kb. 60 km, ezért péntekre kellett szabadságot intéznem.
Augusztus 17 - egy nap híján egy hónapja van nálam az autó és most jött el a pillanat, hogy végre intézhetek is valamit. Reggel irány Dunaszerdahely, rövid bolyongás után meg is találtuk a közlekedésügyieket, ahol szerencsére csak egy srác várt előttünk, így negyed órán belül sorra is kerültünk. Leadtam
- a COC-t
- a COC fordítását
- az autó eredeti papírjait
- az eredeti papirok fordítását
- a számlát
- a számla fordítását
- 2000 Sk-s okmánybélyeget (14800 Ft)
- a kérvényt, hogy az autót nyilvánítsák alkalmassá szlovák földön való autózásra
Erre pár percen belül kaptam egy elutasító végzést, mivel az autónak nincs műszakija, zöld kártyája és kaptam 30 napot, hogy mindent elintézzek (ez a hivatalos út). Mivel még csak 11 óra volt, megbeszéltük, hogy még ma megpróbáljuk a műszakit is. Ezen kívül kaptam egy utalványt, hogy fizessek be 2000 Sk-t, mint újrafelhasználási illetéket.
Mivel az autóimra nagyon vigyázok és mindig rendben vannak, a műszakihoz csak az első gumikat kellett elintéznem. Mikor ez megtörtént, még gyorsan átdobtam a mellényt a Puntóból (mindig elfelejtek venni egyet) és indultunk is. Éppen az ebédszünet végére értünk oda, ami azért volt jó, mert elsők voltunk. A fékfolyadék mérésével kezdődött a műszaki, a 194 fok egész jó eredmény. Utána az elektromosság ördögét próbálták megidézni, ami nálam a már említett bal ködlámpából állt, szerencsére sikerült egy óvatlan pillanatban megkopogtatni, így nem derült ki ez a hiányosság (nem nagyon törődtem eddig vele, mert George másnap hozta az új ködlámpákat). Az összes lámpa világít, az ablaktörlők törölnek, a spriccelők spriccelnek elöl / hátul és még a lámpa magasságát állító motorok is működnek. Tetszett a srácnak is, mert rögtön kérdezte, mennyibe kerül egy ilyen autó... A kötelező felszerelést nem is nagyon nézegette, látta, hogy készültem. Az első lámpák érdekes módon lefele világítottak, szerintem pont jók voltak, de a műszakin mindig azt állítják, hogy feljebb kell őket emelni. A 146-al már 2x megszívtam, egyszer el is törték az állítókart ugyanitt, meg is ijedtem, mikor állítgatni kezdte a srác, de a jobb oldali simán ment, a balt viszont csak villás kulccsal tudta beállítani, amitől ismét kirázott a hideg. Következett a fékpróba, 2,9 kN bal oldalon, 3,1 kN jobb oldalon elöl, 1,4 mindkét oldalon hátul és 1,8 / 1,6 kN a kézifékkel. Nem tudom, mennyire jók ezek a számok, a 146-nál mért értékektől biztosan jobbak. Az utolsó megálló a szerelőakna volt, egy kis kormányrángatás után úgy döntöttek, hogy az autó egy könnyű 707-es hibával (olajszivárgás a motorból / váltóból) alkalmas a közlekedésre.
Jó tíz percet vártam az zöldkártyás vizsgára a másik hangár előtt. A srác már az elején megjegyezte, hogy nagyon jó szaga van az autónak, itt nem lesz gond. Én azért ennyire nem voltam biztos a dologban, hisz előttem egy bazi nagy kamiont mért, előtte meg egy öreg Skodát, attól nem nagy dolog, hogy jobb egy EURO3-as motor :)
Picit zavar az emissziós vizsgálatoknál, hogy alá kell írnom egy nyilatkozatot, hogy ha maximális fordulat tesztelése alatt szétesik az autó, nem felelnek érte, de enélkül honnan vegyek zöldkártyát? Így hát jó képet vágtam a dologhoz és mentünk mérni.
A motor hőmérséklete: gyári adat 80 fok, mért adat 84 fok - OK
Alapjárat: gyári adat 700-1000 fordulat, mért adat 850 - OK
Max. fordulat: gyári adat 4000-5350 fordulat, mért adat 5030 - OK
Füstölési koeficiens :))) gyári adat 1.8, mért adat 1.3 - OK
Szórásérték: gyári adat 0.5, mért adat 0.13 - OK
Megkönnyebbültem, az autó simán átment mindkét vizsgán. Matricát sajnos nem kaptam, újra kell jönnöm, ha meglesz a rendszám. Az állítással és fénymásolással együtt 1180 Sk-t fizettem (8850 Ft).
2007. augusztus 20.
A műszaki vizsga, zöldkártya eredményével és az újrafelhasználási illeték befizetéséről szóló papírral irány újra a közlekedésügyi osztály. A hölgy picit meglepett, azt mondta ugyanis, hogy szerdán mehetek a papirokért.
2007. augusztus 22.
Nagy nehezen sikerült szabadságot intéznem, ami kb. annyit jelent, hogy ezen a héten megint minden nap éjjel 2-ig a gép előtt ülök majd... Reggel picit aggódtam, hogy intézkedni olyan autóval megyek, amiről semmi papirom nincs, ráadásul 3x rendőrrel is összefutottam, de szerencsére nem állítottak meg. A közlekedési osztályon megvártam, míg a hölgy visszatér a cigiszünetről, de még így is 25 perc alatt végeztem. Innen gyorsan a biztosítóba, hogy szerződést kössek, anélkül a rendőrök szóba sem állanak velem. A nagy sietség hátránya, hogy nincs esélyem alkudozni, válogatni. Mivel csak az Allianzot ismerem Dunaszerdahelyen, oda vezetett az utam. Nem is csalódtam, a hölgy rendkívül aranyos volt, de csak 25% kedvezményt tudott adni, így 2162 Sk (16215 Ft) lett a negyedéves kötelezőm. Szerintem sokkal kevesebb is lehetett volna, de még mindig sokkal jobb ár, mint a 146-ra volt. Egye fene, 15 perc alatt végeztem. A rendőrségen szerencsém volt, alig töltöttem ki a 4 oldalas kérvényt, már jött is a rendőr a karosszériaszám ellenőrzésre. Később derült ki, hogy ma valami miatt ez volt a második ellenőrzés és olyanokkal kerültem össze, akik már reggel 7 óta vártak. Nyolcadik lettem a sorban és 3,5 óra múlva vettek be. Közben volt pofozkodás, átkozódás, de én csak álltam türelmesen és a közlekedésügyi felügyelet által kiadott papirokat olvastam, míg fel nem állt a hátamon a szőr - az okról nem írok, a kép magáért beszél. Ha én ilyen munkát végeznék, kb. 3 perc múlva az asztalomon lenne a felmondás. No comment. Minden várásnak vége egyszer, most már csak azt kellett kivárnom, hogy a rendőrnek jó kedve van-e, vagy szivatni fog egy hiányzó papír vagy az Alfa Peugeot miatt, de ő mással volt elfoglalva, mire beírta az összes adatot, 3x indította újra a számítógépet. 28 percet töltöttem benn, de megkaptam a rendszámot! Persze most is leszedtek rólam 2 ezrest, de már nem érdekelt. Még gyorsan elintéztem a biztosítót - beírták a rendszámot és kiállították a kártyákat. Még a műszakit szerettem volna elérni, de annak ellenére, hogy 17-ig vannak nyitva, 16.32-kor bezárták előttem a kaput. Nem baj, majd szombaton.
2007. augusztus 25.
6. vagyok a sorban, de 40 perc alatt elintéztem. Megkaptam az új nyomtatványt (immár rendszámmal a COC1111 helyett), a kártyákat és a matricákat is. Fizettem érte 520 Sk-t (3926 Ft).
----------------------------------------------------
Az autó kiválasztásától az első hivatalos útig 5 nap szabadság, csaknem 800 km ingázás és 120.376 Ft kellett. Az ősz hajszálakat nem tudtam kvantifikálni.