Két évvel ezelőtt volt már egy ugyanilyen szeánsz, akkor a Móricz Zsigmond körtéri és a Bocskai úti állomást, és a közöttük húzódó alagutat néztük meg. Azóta jelentős változások voltak: a vágányépítő és az állomások belső beépítői is jóval előrébb vannak a munkálatokkal. Az akkori képeket visszanézve kiderül: a vágányépítő például még csak az alépítménnyel készült el, vágányoknak, és elektronikának még semmi nyoma.
A diszpécserközpont még nincs teljesen készen, ahogy a 4-es metró sem | Fotó: Lukács Attila
Túravezetőnk, Csuka Ágota, a DBR Metró Projekt Igazgatóság kommunikáció és PR osztályának munkatársa minden részletre kiterjedő tájékoztatást adott a bejárás minden állomásán. Kezdődött mindez a kelenföldi járműtelepen, ahol a diszpécserközpont nyolcadik emeletén lévő irányító szobát néztük meg, ahol egyelőre csak néhány mnitor van, mivel még nincs mit nagyon nézni. Innen a garázsba vezetett az út, ahol egy régi ismerős, egy kiszuperált Ev szerelvény állt, piros megvilágításban, a mosóberendezést tesztelték vele.
Az E a típusmegjelölés, a V pedig Vengriját jelent, azaz Magyarországot oroszul | Fotó: Tsiga
A telep egyébként száz metrókocsi befogadására alkalmas, ez több, mint amennyi a 4-es vonalon futni fog, mivel az automatizált vonalra 15 darab négykocsis Alstom szerelvény érkezik majd, de itt tárolják majd azokat a járműveket, amik a szárnyvonalakat szolgálják ki, ha azok elkészülnek.
A járműtelep (balra) a 8. emeleti diszpécserközpontból fényképezve. MÁV-vágányokkal (jobbra) is van összeköttetés. Fotó: Lukács Attila
A vonali alagútban folytatódott a bejárás, ahova egy kapcsolódó vágánypáron jutottunk le, majd megnéztük a még épülő Etele téri állomást, és a kocsikihúzót, majd Éva felé vettük az irányt. Éva a 4-es metró déli alagútja, egy a kerületben lakó tanárról kapta a nevét.
Az elmaradhatatlan csoportkép Éva szájában. | Fotó: Péter145
Az Etele téri (hivatalos nevén Kelenföldi pályaudvar) állomás mintegy 600 méterre van a Tétényi útitól, ebben az alagútszakaszban a vágányépítők, és az energiaellátásért, biztosító berendezésért felelős Siemens már befejezték a munkákat, az alagút teljes mértékben készen van. Az állomás falát adó tübbinggyűrűket külön-külön beszámozták, a szemfülesebbek egy-egy alfás kódot is elkaptak. :)
Fotó: Tsiga
A Tétényi útra mintegy 10 perc sétával értünk el, ez az állomás gyakorlatilag készen van, az utastájékoztató táblák hiányoznak még, amiket a DBR most gyártat, a burkolatok, mozgólépcsők, és az állomást kiszolgáló üzemi terek is készen vannak már. Amolyan referenciaállomás ez, bár mindegyiknek külön dizájnja lesz. A Tétényi út különlegessége, hogy a peront részben természetes fénnyel világítják meg, az állomás dobozszerkezete fölé egy hatalmas üvegkupola emelkedik.
A sötét kis háromszöget nyitható elemek, a szellőzést segítik | Fotó: a szerző
Valószínűleg mi voltunk az utolsó civilek, akik az alagútban jártak. Még ebben az évben áram alá helyezik a Móricz Zsigmond körtérig tartó szakaszt, és megkezdődnek az Alstom-szerelvények próbafutásai, egy év múlva pedig már a pesti oldali alagút is áram alatt lesz, esély sincs már arra, hogy látogatókat vigyenek a föld alá. Így számunkra is ez volt az utolsó metróbejárás. Ami végül is jót is jelent: hamarosan átadhatják a metrót. Valamikor 2014 tavaszán.
Az alagút hossza 7,4 kilométer | Fotó: Péter145