Jeep-hírek: megérkezett a Renegade Magyarországra

2014-11-19  Halesz
Megérkezett a Jeep legkisebb modellje Magyarországra. A Renegade-nek erős versenytársakkal kell megküzdenie kategóriájában, de terepen nem lesznek ellenfelei.
Magazin >> A vírus mögött  

Mielőtt tovább olvasnád, álljon itt néhány sor arról, miért is írunk Jeepekről. Ha lemaradtál volna: a Chrysler márka, és benne a Jeep egy ideje a Fiat-konszern része, a nevük is Fiat Chrysler Automobiles már. Mindez közös műszaki megoldásokat jelent a jövőben, ami miatt nem árt figyelemmel kísérnünk, mit tud konszern többi márkája. Az Alfa SUV-ot is készül gyártani, a Fiat pedig pont a Renegade alapjaira készíti el az 500 X-et, a motorok vagy egy váltó (például a lenti cikkben is ismertetett 9 sebességes automata) pedig lehet, hogy előbb-utóbb feltűnnek a jövő Alfa Romeójaiban. 

A Renegade a márka történetének első olyan típusa, amelyet Olaszországban, Melfiben gyártanak, és az első modell a Fiat Chrysler Automobiles történetében, amelyet olasz és amerikai tervezők és mérnökök közösen fejlesztettek, ráadásul egy Fiat padlólemezre (az 500 L, illetve az 500 X padlólemezére) épül. A legendás amerikai márka egy számára eddig ismeretlen szegmensben, a kis szabadidő-autók kategóriájában próbálkozik, ahol olyan ellenfelekkel kell majd megküzdenie, mint az Opel Mokka, a Mini Countryman, a Nissan Juke vagy éppen a Renault Capture.

Amikor a Renegade-ről megjelentek az első fotók, ugyanazt éreztük, mint 2008-ban, a MiTo feltűnésekor. Csúnyának és aránytalannak tűnt. A kommentelők szét is szedték a kis Jeepet: nem méltó a márkához, rettentő ronda, túl kicsi, tuti bukás lesz. Aztán jöttek az első sajtóbemutatók, tesztek, azok jó irányba árnyalták a képet, így kíváncsian vártuk, milyen lesz élőben.

Zömök, de arányos. Talán ez a legelső benyomás. És egyáltalán nem neveznénk csúnyának, sokkal inkább karakteresnek. Arányaiban emlékeztet a klasszikus Wranglerre: egyenes, lecsapott orr, doboz-forma, ugyancsak csapott fenék, nagy hasmagasság. Az orra szintén igazi Jeep, kerek lámpák között a klasszikus Jeep-hűtőrács, a hátsó kockalámpákba pedig rögtön beleszeret az autórajongó. Az X amúgy a régi benzineskannákból került ide, de máshol is felfedezhető. Oldalról nem ennyire látványos a Renegade, bár a szögletes, trapéz-alakú műanyag sárvédőívek, és a nagyméretű küszöbszerűség nagyon jól mutatnak az autón. És egyáltalán nem tűnik kicsinek, pedig csak 4,2 méter hosszú. A felsoroltak egy vagány, feltűnő, és teljesen vállalható terepjáróvá teszik.


Nem is tűnik olyan kicsinek a két nagyobb testvér között

Ráaádul a Renegade belseje is eléggé terepjárósra sikerült, a kis Cherokee unalmas, nagyautós belsejéhez képest egy ingergazdag műszerfal fogad, gyönyörű formájú, jó tartású ülésekkel kiegészítve. Sok helyen visszaköszön a Jeep logója, a körlámpák és a pajzs, a tükör oldalán, a hangfal ezüstszínű műanyag keretén, a műszerfalon pedig a kedvenc gegünk: a fordulatszámmérő mutatója 5000 felett piros helyett barna sárfröccsbe fut bele. Az utas előtt "majrévas" van, mint a nagytesó Wranglerben, és a kapaszkodó vége pedig a jobboldai szellőzőben végződik. A szellőzők körüli borítás karabínert utánoz, a tárolórekeszek alján pedig szintén visszaköszön egy kis terepminta. Jók az anyagok, a műanyag borítások keménységét pedig formájukkal próbálták feledtetni. A kormány vastag, viszonylag kis méretű, jó fogású, a váltógomb pedig az Alfásoknak ismerős lehet: ő bizony a Giuliettából érkezett. Csakúgy, mint a bajuszkapcsolók, de még a klíma tekerentyűi is hasonlóak. Azt gondolnánk, hogy itt az olaszok brillíroztak, de megnézve a Renegade videóit, kiderül, hogy két amerikai srác tervezte az autó belső és külső megjelenését. Hát, le a kalappal!

 

A Fiat-csoport hazai képviselete a terepre küldte a sajtóbemutató résztvevőit. A Renegade-ekkel - Grand Cherokee-k, és a nemrég bemutatkozott Cherokee-k társaságában - először egy teljesen saras, pocsolyákkal teli földúton keltünk át. Szó szerint átkelés volt, ez tényleg a traktorok és a komolyabb terepjárók kedvenc terepe. Ezután a csákberényi dombok következtek, ahol 30-40 százalékos, murvás, földes domboldalakon próbáltuk ki a Jeepek mászási és ereszkedési képességét. A kéziváltós Renegade ugyanúgy helytállt, mint nagytestvérei, pedig azok automata váltóval voltak szerelve.


Vagány a csillagos matrica

To New Adventures. Új kalandok felé. Ez a felirat áll a Jeep Renegade indítógombja körül. Nem gondoljuk, hogy a Renegade vásárlói elsősorban terepezni indulnak majd, de a hétvégi ház közelében, vagy a tengerpart homokjában egészen biztos, hogy ki fogják egyszer egyszer próbálni autójukat. És biztosak vagyunk benne, hogy ha egyszer kipróbálják, akkor utána ez rendszeres időtöltésük lesz. Mert hatalmas élmény sárban dagonyázni egy Jeeppel.

A Renegade ráadásul betonon is élvezetes, kormányzása meglepően közvetlen, futóműve meglepően feszes, sportos. A terepezés után élmény volt vele száguldani egyet a kanyargós országúton. Hogy az olaszok ehhezt mit tettek hozzá, nem tudjuk, de köszönjük!


X-faktor

A Renegade-hez hatféle motort választhatunk. A négykerékhajtáshoz a 170 lóerős, 1,4 MultiAir 2-es benzinmotort, vagy a 2 literes Multijet II dízel erőforrást választhatjuk, 140 vagy 170 lóerővel. A kisebbik dízelt kérhetjük hatfokozatú manuális váltóval, a két nagyobb teljesítményhez viszont már egy vadonatúj, teljesen elektronikus, kilencsebességes automatát tesz a gyártó. (Jegyezzük meg, hogy ez a váltót szinte biztosan viszontlátjuk majd valamelyik Alfában is.)


dombok között

Ha megelégszünk azzal, hogy Jeepünk csak elöl hajtson, akkor a belépőmodellünk egy 110 lóerős 1,6 E.torQ motorral lesz szerelve, ötsebességes váltóval. De választhatjuk a 140 lóerős MultiAir 2-t, hatfokozatú kézi, vagy automata váltóval is (ez utóbbi az Alfákból már ismert TCT-váltó!). Dízel is kapható  az elsőkerék-hajtáshoz, egy 1,6-os Multijet II-es motor, hatsebességes váltóval.


és ezt tényleg tudja

Az ideális választás persze a csúcsmodell, a Trailhawk változat, amely a 170 lóerős dízel motor mellé a 20:1 áttételű kúszófokozattal felvértezett Jeep Active Drive Low elnevezésű összkerékhajtási rendszert kapja, ez a kivitel a 19 centiméter helyett 21 centiméter hasmagasságú. A TrailHawk alapára 9 450 000 forint, szóval néhány látványos extrával könnyen átlendülhetünk a 10 millió forinton...

Viszont ha a legolcsóbb változatot keressük, az 5 250 000 forinttól indul a 110 lóerős, 1,6 literes benzinmotorral, elsőkerékhajtással.

Az extrákkal pedig szépen el lehet szállni, a napfénytető-fetisiszták például biztosan nagy dilemmában lesznek: az eltolható üvegtető mellett választhatják például a "My Sky" elnevezésű tetőszerkezetet, amelynek két műanyagpanelje külön-külön könnyen kivehető, és a csomagtartóban tárolható.

De ha már az elején szóba hoztuk a Renegade kategóriatársait, vessük össze az árakat is. Az Opel Mokka indulóára 5 080 000 forint, a 4x4-es változat pedig 6 180 000-nél kezdődik. A Mini árlistája szerint a legolcsóbb Countrymant 6 516 000 forintért vihetjük haza, de ha négykerékhajtásost szeretnénk, azért már 7,11 milliót kell fizetnünk. 

Úgy tűnik, ez a kategória nem az anyagi ésszerűségről szól, de az biztos, hogy a Renegade tudni fogja azt, amit a külseje ígér. Jeeplove!

(cikk: Bazsi és Halesz)

Az utolsó 3 hozzászólás:

Buksi2024-02-15 18:50:05 // 2689
Egész jól néz ki. :-)
HaNGyA2024-02-15 18:30:09 // 2688
Ha az '56-os 600-ast tekintjük első generációnak, akkor kiadja a számozás...
Egyébként, ha a típus hétköznapi zseniális használhatósaga megmarad, akkor gyártásba vele! 🙂