Szépkoppintók

2007-05-26  BeeGee
Az emberiség minden tagja igényli a szépet, legyen az környezet, egy dal vagy egy tárgy. Az emberiség sokkal kisebb része tudja csak, hogy mit tartanak a többiek szépnek. Ezen emberek közül is csak néhányan tudják, hogy hogyan alkossanak szépet. A maradék megelégszik a másolással és a profittal. Rántsuk le a leplet a koppintókról és nézzünk a plágiumok mélyére!
Magazin >> A vírus mögött

Mi jut először az eszedbe az Alfa Romeoról? Design, teljesítmény, design, tradíció, design, agilitás, design… Ugye? Az alfa talján származása és úttörő formaterveivel mindig is a koppintók kedvenc kiindulópontjának számít. Talán nincs is még egy ilyen márka, amitől ennyi design elemet lemásoltak volna. Kezdjük a teljesség igénye nélkül, közhelyekkel és demagóg gondolatokkal telitűzdelve!

Rejtett kilincs

Walter DeSilva keze munkáját dicséri a 156-on megjelent rejtett kilincs a hátsó ajtók ablakainak sarkán. Pofonegyszerű megoldás arra, hogy kell letagadni két ajtót a négyből. Mivel az ajtók száma fordítottan arányos a sportos hangulattal, a kilincs elrejtése bejött. Alkalmazták a 147esen is ugyanilyen tetszési indexszel. A konkurencia pedig figyelt, majd miután látta, hogy ez tetszik a népnek, rámásolta a sportosabbnak szánt modelljeire ezt a megoldást. Ezt először a Seat merte meglépni, de most inkább a Honda Civic kilincsét ajánlom tanulmányozásra. A Seatnál sajnos mélyebbre vezetnek a szálak, de erről később.

Alfa 156 és az új Honda Civic

"V" formájú hátsó szélvédő

Andreas Zappatinas nagyon sok dologra rájött, ami az autó szélvédőit illeti. Az első, hogy egy ferdehátú kocsi hátsó szélvédőjének nem muszáj, hogy egyenes legyen az alja. Miért ne lehetne V alakú, ami az oldalüvegek folytatásaként gyönyörű ívet rajzol, ha srégen nézzük a 145öst. Nem beszélve arról, hogy a lefelé mutató ablak nyílként irányítja a nézelődő szemét az emblémára, ugyanúgy ahogy az utód 147esen is. Az Alfára nagyon hasonítani akaró Mazda 3 hátsója szintén ezt a formát hozza. A hasonlóság nem lenne annyira feltűnő, ha többi elem nem hajazna a kis Alfára. Na de így?! Használjuk csak fel érvként, ha mazdás szomszédunk be akarja bizonyítani igazát.

Az Alfa 147est szinte teljesen lemásoló Mazda 3

Megtört övvonal

Zappatinas másik nagy ötlete a 145ös megtört övvonala, ami a legendák szerint arra szolgál, hogy a laza digó kényelmesen kilógathassa a lábát az ablakon, ha úgy esik kedve. Úgy vélem a formai játszadozás kifejezés jobban illik rá, mint a kényelem. Vajon a japánokat melyik gondolat vezérelte, mikor hasonló ívet rajzolta erre a kedves és ferde szemmel biztosan karakteres formájú kisautóra? Becsületes neve Toyota Starlet.

Itthon szinte ismeretlen, a lebukás esélyes kicsi: Toyota Starlet

Éjszakai alfás sziluett

Talán egyik tömeg márkára sem jellemző az, ami az Alfa minden autóján felfedezhetünk. Ők már évtizedek óta figyelnek arra, hogy az autók az éjszakában is összetéveszthetetlenek legyenek. Szemből ránézve a trapézforma láttán elhisszük, hogy minden izmával a földgolyót szorítja, és semmilyen körülmények között nem engedi el azt. A lenti sarkokba kitolt lámpák pedig olyanok, mint egy ugrásra álló ragadozó behúzott szemei. Hátulról a jellegzetesen behúzott lámpák és a rendszám magasságába levitt macskaszemek határozzák meg a látványt. 100 méterről is meg lehet ismerni kedvenceinket az éjszakában. Hacsak nem egy új Mazda, Honda Accord vagy épp egy – mi más - Seat az… Ők azok, akik ugyanígy rajzolták tomporaikat.

Minden Alfa ellen egy példa, Honda Accord

Trapéz motorháztető

Gondoltad volna, hogy a franciák sem restek a szomszédba menni egy kis ötletért? Nem szembeötlő, csak kár, hogy olyan ritka formai megoldást alkalmaztak, amit egy alfás szem azért észrevesz. Figyeljük meg az anno design tűzijátéknak számító Megane motorháztető széleinek domborodását. Mintha egy trapézt nyomtak volna bele, oldalt magasabb, mint középen. Ugyanúgy, mint a Giulia GT-nek a 70es években.

Olasz trapéz és a francia: Renault Megane