- főkép
>> Tuning és extraAlfa 159 1,9 jtdm 8V SW Gabriel Arkangyal // 2016-04-13

Mikor sor került az Arkangyal matricázására, már sokan a nyári felniken gurultak, én viszont tudatosan még télin. Cserére várt ugyanis a bal első alsó lengőkar, amire április 15-re voltam előjegyezve a szerelő barátomnál. A gömbfej ugyan még nem lógott, de már ősz óta nyekergett, ezért két hetente fecskendővel spéci zsírzást kapott, így lehetett húzni a dolgot. Igazából csak a porvédő volt kicsit kirepedve, de ugye ez éppen elég, de persze kapkodni sem kell.
Ettől függetlenül erre a futóműre már nem akartam rátenni a 19"-os kerekeket, mert ugye az ördög nem alszik.
Szóval, ha már felkerültek a matt fekete matricák, a 19"-os felnijem pedig nem makulátlanok (kép 1-2), úgy döntöttem lefényeztetem őket.
Eddig ezüstös/nikkeles színük volt, de most a gyári TI antracit színét szerettem volna. De mi a színkód?
Hiába nyomoztam a fórumon, bújtam a netet, nem tudja senki. Végül egy német fórumon bukkantam rá egy fényező bejegyzésére, aki megadta a MiTO QV ötpatkós antracit felnjének (kép 3) a színkódját, ami szerinte ugyanaz, mint a 159 TI felni színe.
A kód: VV658B Titanio-metallic
Március 26-án le is adtam a felniket a fényezőnél, aki mellesleg a szerelő barátom szervízének az egyik hátsó helyiségében dolgozik, és januárban lefestette a segédvázkeretem is a váltócserekor - szóval minden egy helyen :)
Másnap küldte is Messenger-en a fotót a színkártyáról, megvolt tehát a szín is. (kép 4)
Karesz, a fényező aprólékos munkával, lecsiszolta a régi fényezést. Legnagyobb gondot a küllők tövére fordított, mondván a legtöbben ezt rontják el, itt kezd el felválni a fényezés, mert nincs jól kicsiszolva. (kép 5-8)
Ezután alapozás (kép 9-10), majd a szín és a lakk. Na ez utóbbi nagy fejtörést okozott: matt, fényes, vagy selyemfényű? Akárkit kérdeztem, mindenki más véleményen volt.
Végül a selyemfényű mellett döntöttem, és nem bántam meg. Szerintem jó lett az összkép is. (kép 11-12)
Végül lengőkar csere április 16-án délelőttre csúszott, de a felnik már 3 nappal korábban, kikeményedett lakkal a gumisnál vártak felgumizva, hogy április 17-én felkerüljenek az Arkangyalra.

 
>> Tuning és extraAlfa 159 1,9 jtdm 8V SW Gabriel Arkangyal // 2016-03-22

Gondoltam egyet és rászántam magam, hogy kicsit egyedibbé tegyem szívem csücskét. Nem akartam viszont túlzásba sem esni! Mégis csak egy Alfa Romeo-ról van szó, nem egy VW-ról.
Szóval felvettem a kapcsolatot GT-vel, hiszen ő már tapasztalt róka ezen a téren.
Meg is tervezett nekem egy szolíd, egyedi dizájnt. Elsőre pirosban, hiszen eddig a "Curoe Sportivo" és az index alatti Bisconti kígyók matricái pirosak voltak. (kép 1)
Pirosban viszont ekkora felület pont az ellenkező hatást váltotta volna ki, a kocsimból paprikajancsit csináltam volna.
Jött pár nap ötletelés és álmatlan éjszaka, majd megszületett a döntés: fekete lesz a matrica, matt fekete. A jó összkép érdekében pedig lecserélem a jelenlegi piros matricákat feketére.
Újabb terv készült.
GT jelezte, hogy a matrica készítő gép nem tud egy darabban ilyen hosszú csíkot gyártani, ezért lemértem neki az egyes elemeket/szakaszokat: géptető, utastár tető, csomagtér ajtó tetőből felnyíló része. Ehhez persze be kellett lőnöm az egyenest is, ahol majd a matrica külső széle fut. Arra is figyelni kellett, mekkora lehet a kocsi tetejére kerülő alfa logo, hogy az elférjen az utastér széléig rendelkezésre álló helyen.
Készítettem is GT-nek számos fotót (kép 2-5), úgy, hogy látszódjon rajta a mérőszalag is, legyen minél több infója, hiszen látatlanban kell legyártania a matricát tőlem 165 km-re, az esetleges hiba pedig csak majd nála az udvaron a felrakáskor derül ki.
Az elküldött infók alapján el is készültek a matricák. (kép 6)
Tekintve, hogy március 21-22-re a cég menedzsmentje egy kétnapos vezetőségi workshop-ot talált ki, helyszínéül pedig Nagybörzsönyt választotta, gondoltam épp itt a kiváló alkalom, hiszen csak 55 km-re van Balassagyarmattól. Meg is beszéltem GT-vel.
Márc. 22-én késő délután vége is lett az agyzsibbasztásnak, így már este 7-kor GT udvarán álltam. Sajnos akkor este nagyon hideg lett, csupán 2-3 fok volt, ami nagyon nem kedvezett a matricázásnak. Személy szerint majdnem szétfagytam, a matricát pedig nem győztük hajszárítóval melegíteni, mert a hidegben megdermedt. Ráadásul, hogy szépen lehessen a helyére illeszteni, vizesen kellett feltegyük. Egy helyen sikerült is beleszakítani, de akkor alig látszott. Most, hogy zsugorodott látszik, éppen ezért GT küldött postán utólag újabb darabot, hogy ha majd szép napos, meleg idő lesz, ki tudjam cserélni. Ezt meg is teszem még Alfa City előtt.
Sajnos a matrica felhelyezés közben készült fotóim valahogy törlődtek a telefonomról, gy csak a végeredményről vannak fotóim, amiket már itthon készítettem. (kép 6-)
Minden esetre akkor este 11 után lettünk készen, hajnali kettőre értem haza.
De megérte!!!
Ezúton is köszönet GT-nek, nemcsak a matricák tervezéséért és elkészítéséért, hanem azért is mert késő este/éjjel kitartóan matricázott nekem és fagyoskodott velem.

 

Este begurultam Csabi barátom műhelyébe.
A csápos emelő mindig nem teljesen oké, így megküzdött, mire 1 méterre felemelte az Arkangyal 1700 kg-ját.
Kezdtünk a fontosabbal: rövid oldal kihajtás, féltengely szimering csere. Sajnos a váltó csapágyazás során a féltengely ki-be rakását nem díjazta, elkezdett szivárogni. Mára már nagyon utam a menstruációt, de sajnos csak most volt szabad időpont a műhelyben.
A művelet elég gyorsan megvolt, nem volt semmi komplikáció. Az elszivárgott olajat természetesen pótoltuk.
Amíg Csabi ezzel dolgozott, én kibontottam a kökhárítóból a ködlámpát, majd belepasszintottam a KEETEC nappali menetfény/ködlámpa kombót. (1 és 2 fotók)
Ahhoz képest, hogy ALFA 159-hez árulják, a fülek ugyan rendben megvoltak, de a furatok helye nem passzolt, ráadásul az új lámpatest két felső fülének csináltak egy derékszögű háromszög alakú merevítést műanyagból, emit ki kellett vágni, mert attól nem ment a helyére a lámpatest. A furatok pontatlanságán úgy segítettünk, hogy az új lámpatest furatait ovális formájúra bővítettük, így még nem meghúzott csavarokkal könnyen lehetett pozícionálni. Gyakorlatilag ezzel a megoldással a gyári ködlámpa bármikor simán visszarakható.
A cserét egyébként az indokolta, hogy a gyári ködlámpám beázott és a foncsor alul egy sávban be volt sárgulva illetve rozsdásodva (3 fotó). A gyári ködlámpa ugyanennyiben került mint ez a nappali menetfénnyel kombinált. Ezért inkább ezt vettem.
Olyannyira, hogy a gyári ködlámpa vezetékét is a helyén hagytam a lökhárító aljában. Mivel ez a kábelköteg rögzítve van, ehhez rögzítettem gyorskötözővel az új ködlámpa kábelét. A nappali menetfény/ködlámpa vezérlő elektronika doboza (vízálló) 3M öntapadóval van ellátva alul, így azt is simán rögzíteni tudtam a lökhárító aljában. Sehonnan nem látszik, hogy ott van.
A bekötését Csabi végezte. A test az akksira került, a ködlámpa oldali vezeték bekötési pontját Csabi kikereste az akksi melletti biztosítékdobozban, míg a másik vezeték rá lett kötve a bal oldali tompított vezetékkötelében valamelyik vezetékre. Csabi persze pontosan tudta melyikre kell kötni, de én ehhez nem értek.
A lényeg, hogy úgy működik ahogy kell: gyújtás ráadásánal magától felkapcsol a nappali menetfény, ha felkapcsolom a helyzetjelzőt, vagy a tompítottat, akkor kialszik a menetfény, a gyári elülső ködlámpa kapcsoló megnyomásakor pedig kapcsol a menetfény lámpatestben lévő ködlámpa LED. Nappali menetfény állapotban csak a lámpatestben körben egy sávban világítanak a LED-ek (angel-eye). Nagyon jó a fénye, bár a ködlámpa részre majd ködben kíváncsi leszek.

Költségeim
KEETEC menetfény/ködlámpa: 32.000,- Ft
szimering:
váltóolaj 1L:
munkadíj:
összesen:

 

Sajnos a szerelőmnél a csápos emelő meghibásodása miatt több mint egy hétre kiesett a műhely fele kapacitása, így feltorlódtak a szerelendő autók.
Mivel majd csak hetek múlva tudott volna időpontot adni, így Pityukomával vágtunk bele a kézifékkötelék cseréjébe.
A szerelőm meghozta a szükséges alkatrészt, Erhard pedig gyorsban beküldte az üléslap rögzítőket, amik a hátsó üléslap kiszedésekor menthetetlenül törnek.
Szombat kora reggel irdatlan ködben és jeges úton indultam Pityukoma barátomhoz Budapest X. kerületbe, ami tőlem 78 km.
Kb. fél 10-kor fogtunk neki a munkának.
Először a középkonzol lett kiszedve, majd a hátsó üléslap, ezután a két hátsókerék, majd alulról a bowden.
A művelethez elvileg ki kellene szedni a két első ülést, valamint a B oszlopok alsó burkolatát, hogy kiszedhető legyen a padlókárpit, de Pityukoma ügyes kezeivel a padlókárpit alá benyúlva is tudott szerelni, ami annyit engedett, hogy fel tudjam neki húzni annyira, hogy a keze beférjen alá.
A váltókar körüli műanyag keret rögzítőfülei közül 3 el volt törve, úgyhogy azt meg kellett ragasztanunk. Pityunak volt valami bazi erős kétkomponensű cucca, ami igen hatásosnak bizonyult.
Alul a műanyag takaróelem egyik műanyag csavarjának a fejét széthorzsoltam valahol (biztos valahol leért a kocsi alja), azt is vissza kellett szikével igazgatni. A hátsó küszöb egyik műanyag bolhája és csavarja is hiányzott, ezért azt is pótoltuk.
Igazából Pityu szerelt, én jobbhíjján addig kiporszívoztam a kocsit, főleg azokon a helyeken, amiket csak ilyen szétszedett állapotban lehet elérni.
Ami meglepett, hogy a hátsó üléslap kárpitja szemmel láthatóan már volt leszedve, mert a gyári kis karikák helyett leginkább gyorskötözővel van rögzítve. Még az sem kizárt, hogy nem is ezzel a kárpittal gurult ki az Arkangyal anno a gyárból?
Minden esetre a kézifék bowden totál kuka volt, ráfért a csere. Most olyan a kézifékem, mint a vaj, és végre nem fagy be!

Költségeim
ülésrögzítő: 900,- Ft
postaköltség: 800,- Ft
kézifékbowden: 9 500,- Ft
összesen 11 200,- Ft

Ezúton is külön köszönöm Pityukoma barátomnak a segítséget, Erhardnak pedig a gyors alkatrészbeszerzést és postázást.

 

A váltóműtét után szükséges volt egy futóműbeállítás.
Kissé félreállt a kormányom is.
Kissé odébb kellett lökdösni a bölcsőt is, meg a totál csálén állt a futómű is.
Most minden oké...
...ja nem, a bal féltengelyszimmeringet cserélni kell, mert szivárog a váltóolaj. Úgy látszik nem tett neki jót a váltószereléskori szétszedés.

 

Kezdem azzal, hogy télen, hidegben, amíg be nem melegedett a váltó, volt egy alapvető hangja - csak úgy enyhe háttérzajként. 116e km-el vettem a kocsit. Most van benne 185.500 km...óra szerint.
Novemberben, mintegy 2.000 km-rel korábban durvult el a helyzet, amikor kanyar bevétele után pl. 4-esből 2-be visszaraktam. Akkor jött olyan hang, mint a régi 4-es/6-os villamos a nagykörúton lassításnál: "vúúúúúúúúúúúú"
Elvittem a szerelőmhöz. Mentünk egy kört. Hát ő megterhelte rendesen, 6-ban 40 km/h. Na ott már hallatszott 6-ban, 5-ben, 4-ben.
Egyedül 1-ben és 3-ban nem volt semmi hangja.
Sajnos a váltócsapágy a bűnös.
Utána is néztem.
A youtube teli van vele, mert ugyanaz a GM M32 váltó van a dízel Merivákban, Astra-kban és Vectra-kban:
itt 0:55-től hallatszik a háttérben
ezen látszik jól mi is a probléma
de itt is hallani 0:30 és 0:40 között, mikor visszavált


Nekem még 6-ban gázadáskor kicsit vissza is tolta a váltókart.

2016.01.03-án (vasárnap) este fél 9-kor fel is került az Arkangyal a csápos emelőre.
Másnap már lent volt a váltó. Elég sok mindent szét kellett szedni, többek között a segédvázkeretet. Meglepően tapasztaltam, hogy több CarTárséval ellentétben az enyém alig korrodálódott. Ennek ellenére úgy döntöttem, ha már egyszer lekerült, és reményeim szerint többet nálam már nem lenne leszedve, ezért lefestetem.
Így is lett, kívül festékbevonatot kapott, belül pedig alvázvédőt. Persze előtte jól ki lett mosva és megszárítva. Erre a feladatra a szerelő barátom egyik fényező barátját, Kareszt kértem meg. Egyébként ő fényezte nyáron a feleségem versenybiciklijét, a váz a 147-ese színkódjára, míg a villa a MiTO törtfehér színére. Azt mondják, aki bringát szépen fényez, ahhoz lehet vinni autót is. Hát ezt tanúsíthatom!

A váltó javítását a szerelő barátom egy váltókra specializálódott kollégára, Kiss Zolira bízta.
2016.01.06-án este megnéztem a váltómat darabokban.
A 3 db hátsó csapágyat kell cserélni, ki van kopva a persely, ez adta a hangot. Kérdeztem a szakit, hogy még ráért volna, vagy akut volt a dolog, ergo épp jókor kaptam el. Válasza, hogy egyértelműen az utóbbi. Ha tovább várok, szétrágja a perselyt, elszabadulnak apró fémdarabok és azok már rombolnak a fogaskerekek között. Amúgy a váltóm többi része kifogástalan. Véleménye szerint, a váltó állapota alapján helyes lehet a tippem, miszerint a kocsi futott kilométere az óra szerinti plusz max. 50e km. Persze nehéz így megmondani, de annyi biztos, hogy nem 200e km-ről lett anno visszatekerve.
Egyébként meglepett, hogy milyen szépen megtakarította kívülről is a váltót.
Az szükséges csapágyakat másnap szerezte be. A belső kitakarítás/átmosás után 2016.01.08-án és 09-én rakta össze. Elmondása szerint igen aprólékos, és nagy összpontosítást igénylő munka, ahol nagyon oda kell figyelni a csapágyak megfelelő hézagolására. Menet közben kiderült, hogy még a nyelestengely csapágyát is ki kell cserélni, valamint meg lett zsírozva a kinyomócsapágy is.
A váltó gyári csapágyakat kapott, ezek darabját 8 és 10e Ft között tudta a szaki beszerezni. Szerencsére megvannak a megfelelő kapcsolatai, mert árakban nagyon nagy a szórás.

Hogy mitől megy tönkre egy váltócsapágy 180-220 ekm között?
Volt aki azt mondta azért meg chippelve van. Nekem a 8V 120 lóról van húzva kb. 148-154-re (gyakorlatilag 16V teljesítményre). Mivel ugyanaz a váltó, mint 16V-ben, a 330 Nm-ert simán el kell bírnia.
Több helyről hallottam, hogy a rudazat két hátsó támasztócsapágyának kihagyták az olajozó járatait. Konstrukciós hiba. Nos, szétszedve én láttam az olajozó járatokat, szóval ez sem lehetett az ok.
Amire én gyanakszom, hogy nem sokkal azután, hogy megvettem, szembesültem vele, hogy a váltóban alig volt olaj. Lehet, hogy a pár ezer kevés olajjal megtett kilométer tette meg a hatását. De hát nem lehetett tudni, nem látni bele, szintjelző pedig nincs a műszerfalon. Anno én is úgy jöttem rá, hogy a váltóból olajszivárgás volt, ezért megnéztük a szerelő barátommal tüzetesebben a helyzetet.

2016.01.09-én (szombat) este a váltó visszakerült a helyére.
2016.01.10-én (vasárnap) este visszakerült a kívül-belül lefestett segédváz keret, ami olyan jól sikerült, hogy akik látták a műhelyben, azt hitték, hogy új.
2016.01.11-én (hétfőn) estére elkészül a többi javítás illetve szervíztevékenység is, lásd előző blogbejegyzés: szervízterv.
Ki lett cserélve a termosztát, mert már ősz óta vissza-vissza billent a vízhőfok mutató 80-85-re.
Az Arkangyal kapott friss olajat és olajszűrőt, továbbá friss váltóolajat, új üzemanyagszűrőt, és ki lett cserélve a generátor meghajtószíj. A görgők nem, mert kifogástalanok voltak. A szerelő barátom szerint a szíjjat se kellett volna. Néztem, tényleg hibátlan, akár új is lehetne, pedig benne van 65ezer km. Persze Continental volt az előző is. Nem mindegy a minőség.

Amíg a váltós dolgozott, a szerelőm ki akarta cserélni a kézifék porvédő gumit, de kiderült, hogy annyi a bowdennek is. Komplett kézifék kötél csere szükséges, erre majd 2016.01.16-án kerül sor, de ez majd egy másik blog témája lesz, tekintve, hogy akkor majd csinálunk mást is. Minden esetre a bowden csere sürgős, mert a bal hátsó kerekem a kézifék kicsit fogja, és így nem szívesen közlekedek :(

Utolsó műveletként, hétfőn este én magam raktam fel a motorvédőt. Koszosan viszont nem akartam visszarakni, így 200 Ft-tal a zsebemben a vállamra kaptam és elsétáltam 300 métert a mosóba szakadó esőben. (Hát normális vagyok?)

Mikor végre este 9 óra körül lekerült a kocsi a csáposról, mentem egy tesztkört. Mit ne mondjak, egy hét és egy nap nélkülözés után felért egy orgazmussal vezetni a saját autómat.
A váltó pöpec, mikor megvettem, akkor nem volt ilyen jó. A hangok is megszűntek. Sőt, mintha dinamikusabban is menne. Remélem így is marad. Igazából a sikert majd néhány ezer km után konstatálhatom csak.

Költségeim:
olajszűrő HENGST: 2.770,-
motorolaj SELENIA WR PE 5W30: 16.400,- (5 liter)
váltóolaj az előírt TUTELA: 9.590,- (3 liter)
termosztát BEHR: 15.300,-
üzemanyagszűrő UFI: 17.800,-
generátorszíj CONTINENTAL: 5.140,-
váltó ki- és visszaszerelés munkadíj: 20.000,-
termosztát csere munkadíj: 6.000,-
egyéb szervíz munkadíj: 4.000,-
váltó csapágyak (4 db): 36.000,-
váltó javítás munkadíj: 40.000,-
segédvázkeret festés anyaggal: 10.000,-
összesen: 183.000,-

Majdnem annyit költöttem a kocsira most, ahány km van benne óra szerint. :)

 

Íme a szervízterv:

- váltó (vélhetőleg csapágyak cseréje)
- motorolaj+szűrő
futott km: 18 819 (1 év)
motorolaj: SELENIA SAE WR PE (Pure Energy) 5W-30 ACEA C2 FIAT 9.55535-S1
szűrő: legutóbb HENGST lett beletéve
- váltóolaj
futott km: 38 047 (2 év)
váltóolaj: TUTELA CAR MATRYX SAE 75W-85 API GL-4, ALLISON C4, ZF TE-ML 06 FIAT 9.55550
- üzemanyagszűrő
futott km: 18 819 (1 év)
Típus: UFI
- szervóolaj
futott km: 31 777 (2,5 év)
szervóolaj: TUTELA GI/R Contractual Technical reference Nr. F428.H04 FIAT 9.55550-AG3
- fékolaj
futott km: 56 797 (3 év)
fékolaj: TUTELA TOP 4 Contractual Technical reference Nr. F001.A93 FIAT 9.55597
- hosszbordás szíj+vezetőgörgők
futott km: 65 258 km (4 év)
típus: legutóbb dayco szíjjat kapott ruville görgőkkel
- termosztát
futott km: 187 581 (7,5 év – még a gyári) csere oka: átereszt
típus: WAHLER vagy BEHR
- kézifék Bowden porvédő csere
ok: télen befagy
Shadin blogja alapján Wartburg alkatrésszel lesz javítva
- szelephézagok ellenőrzése és szükség szerinti beállítása
még nem volt, de a gépkönyv 35ezer kilométerenként előírja 8v esetén!!!
- amíg a szerelő barátom dolgozik a többin, én valamelyik este én kiszedem az ajtóhatárolókat és megpróbálom szétszedni és bezsírozni
- ha már a váltó ki lesz szedve nem tudom ellenőrizhető-e a kuplung tárcsa/kinyomócsapágy/kettőstömegű állapota
- ha a szelephézag állításhoz le kell venni a szívósort, akkor kitakarítom

Hát ennyi. Mindez január első hetében.

Egyébkén a váltóról annyit, hogy a nagyszerű germánok szuperül elcseszték a GM M32-es váltót. Ugyanis a rudazat hátsó két támasztó csapágyának gyárilag nincs olajozása.
Szóval, mindenkinek tönkre fog menni előbb utóbb - 1.9 jtdm esetén persze.

 

Dec. elején történt.
Indulok a kocsival, de valami nem oké. Nem húz, ahogy szokott. Ezután feltűnt, hogy nem mozdul a turbónyomás mutatója.
Kipattntam, felnyitottam a géptetőt....és elállt a lélegzetem. Az oka a fotókon.

Végül is 5-ös benzicső került a szétrágott cső helyére. Fél méter kellett, de vettem másfél métert. Legyen tartalék :)

Azóta ezzel a spray-vel fujkálom a motorteret.

Remélem beválik.

Költségeim:
benzincső: 1 000,- Ft
Tschüss Marder Spray: 2 600,- Ft

 

Igazából annyi, amennyi a címben is szerepel.

 

SHELL VP N+ DISEL
mostani tankolás: 51,12 L
előző tankolás: 64,01 L
előző tankolástól futott km: 735 km
átlagfogyasztás: 6,95 l/100 km
költség: 20 376 Ft
pontjóváírás: 0 (326 pont)
kedvezményes költség: 20 376 Ft