Mutasd

>> Egyéb2010-08-09

Amióta megláttam 7-8 éve a 156 GTA üdvözlően bólintó xenonjait, csak olyanra vágytam. Jöttek mentek az autók, de valahogy nem tudtam kifogni a gyári xenonos változatot. Egyszer már majdnem meglett, de kiderült, szintén gányolt és nagyon karcos. Így aztán, mert xenon nélkül nem az igazi, maradt a kínai olcsó cucc. Másfél évet töltöttünk el együtt jóban rosszban, de inkább jóban: ha a műszaki vizsgát nem számítom, soha semmi gond nem volt sem a lámpával, sem a látással. Egyszerűen nem győzöm dícsérni a xenon fényerejét, de egyre nőttek a negatívumok a lelkemben. Ami igazán zavaró volt, hogyan takarodtak előlem az emberek. Az elején ez nagyon feldobott, aztán egyre lehangolóbb lett, az utolsó egy évben pedig 3-as állásban, földig lapított lámpákkal közlekedtem. Persze az aranyos srácot, aki a Skodajabol kiugorva kirúgta a jobb lámpám, ez nem zavarta, ő még nagyobb fej volt, és ezt meg kellett mutatni. Máig nem értem, mi lehetett a baja, a rendőr szerint a párhuzamos közlekedést tolakodásnak vette a mögé való besorolási kísérletet meg személyes sértésnek. Vendetta, na. Mindegy, a feljelentésem visszavontam, majd ha nagy leszek, én is megrugdosom az ő autóját. Kétszer is. A lényeg, hogy az operáció következtében a jobb lámpa bal sarka két centit ment befele és egyet lefele. Magyarul mondva csálé lett. A status quo tehát egy projektor nélküli, házilag xenonosított, betiltott, beállíthatatlan, csálén álló hülyegyereklámpa. Mert másnak nem nagyon nevezhető az egész foncsorból xenonrobbanást okádó akármi. A szakemberek szórt fénynek hívják, a szemben jövő autósok meg "akurvaanyádvakítaszaszaroddal".

Nem csoda hát, hogy a régi álom nem vált valóra ezzel a megoldással. Tovább kerestem, de egyre csökkenő intenzitással. A barátok viszont nem hagyták annyiban a kínlódásom. Egy regimentnyi Alfás sietett a segítségemre, az első Poló volt, aki az e-bayen meglátta a hirdetést és bogarat ültetett a fejembe. Német hirdetés, hibátlan, 74e km-t futott lámpák eladók. Kb. 100 €-n állt a licit, ennyiért a hülyének is megéri. Na de ki húzza végig a licitet? Stef sietett a segítségemre, de egy nappal a vége előtt már 300 €-nál jártunk. Jézusom, mit tegyek? Ez így nagyon drága hobbi lesz. Végül nem is én döntöttem el, mondtam Stefnek egy összeget, amit ő még pimaszul megtoldott 1 €-val és úgy hagytuk - ettől többet akkor se adok, ha elhozza megmutatni, nem még egy zsákbamacskáért. Stef az 1 €-nak köszönhetően megnyerte a licitet. Húha, van egy pár gyári xenonlámpám Németországban :)

Sajnos nem tudtunk kommunikálni a sráccal, valahogy eldugult a csatorna, így a többi dolgot nem tudtam megvenni. Közben aztán kiderült, hogy a többi dolog nem is olyan simán beépíthető cucc, hanem teljesen új kábelezés kell. Közben újabb rossz hír jött: A Steffel való forint váltogatás vesztesége újabb 30€-t vett ki a zsebemből. Több hónapos szünet következett, nem voltam ugyanis képes csatlakozókat találni a lámpákhoz. Tippem volt sok, eredmény viszont semmi. A gyári lámpa ugyanis egy központi csatlakozós, egy kábelen jön a tompított, reflektor és a parkolólámpa. Itt Skull mentette meg az életem - az egyik bontóban talált egy totálkáros 156-ot. Háromszor mentem vissza, mert a bontós egy filléres kábel miatt nem akart felmászni és a roncsban túrkálni. Másodszor max. 2 centis kábelt volt hajlandó levágni a csatlakozó után - így elbúcsúztam volna az indexektől. Harmadszorra megegyeztünk, hogy én mászok fel és én vágom le. Máig szívesen gondolok az arcára, ha rémálmaim vannak. A tengelyeken lévő szenzorokat viszont 30€-ért szedte volna le - darabját. Ráadásul az első teljesen megsemmisült. Annyiért nem kell.

Sokkal boldogabb voltam a csatlakozóval, de 4 hónap után még mindig nem volt esély, hogy működjön is a rendszer. A bólintás és reflektoros villantás (a tompított ne kapcsoljon ki, ha villantok) nélkül ugyanis nem érdekelt a megoldás. Valaki olyat kerestem, aki az egész rendszert profin összehangolja, levédi, elrendezi, a két lámpa master-slave adatkommunikációját megoldja. Ezúttal Ribipeti sietett a segítségemre, Öcsi barátja ugyanis konstruktőr és már gyártott hasonló megoldást 156-ba. A gond csak az volt, hogy a lámpát előre el kellett küldeni a világ végére, hogy mindent elő tudjon készíteni a szerelésre. Itt majdnem feladtam és meghirdettem a lámpákat. Aki elviszi 550-ért, az vigye. Nem kellett senkinek. Májusban, 3 hónappal az e-bay licit után eldöntöttem, hogy elküldöm a lámpát. Mivel a 300 km-es út feleslegesnek tűnt, András bácsi jelentkezett, hogy segít. Újabb 2 hónap várakozás következett, Öcsi el volt havazva. Végül július végén jött a hír - mehetek, minden működik. Augusztus 7-én elindult a család Tamásiba. Eredetileg egyedül mentem volna, így már az indulásnál késtem fél órát, amihez az M1 katasztrofális románkamionos 80-as tempója még fél órát hozzáadott. Az M0 feltúrva, nem tudtam az M7-re térni, így az M6-on száguldottunk le - ami nem is volt rossz, mert teljesen kihalt volt. Ráadásul megismertük a cecei mézédes dinnyét :)

A szerelés majdnem 5 órán át tartott, de Ribipeti példás házigazdaként remekül kitöltötte ezt az időt. A feleségem mondjuk nem volt túl boldog, azt ígértem neki, hogy 1 óráról lesz szó. De Tamási aranyos városka :)

Maga a rendszer éppen olyan, ahogy elképzeltem. Saját áramellátás háromszoros védelemmel. Adatkommunikáció. Potméterrel állítható magasság, jumperrel állítható a kikapcsolás 1-10 mp között. Mindez egy vízmentes dobozban, szépen elrejtve a kíváncsi szemek elől. Semmi kiégett izzós visszajelző, semmi gányolás. Műanyag gégében futó, gyárinak tűnő kábelezés. Ráadásul Öcsi rájött, hogy teljesen ki van dörgölve az akkura kötött fő kábel, ami akár durva rövidzárlatot is okozhatott volna. Üvegszálas borítással levédte. A lámpa kirúgásánal keletkezett rést teljesen eltüntette, csak a horpadás és repedt lakk emlékeztetnek erre az incidensre.

A próba jól sikerült. A lámpa bekapcsolása után villámgyors szintezés, majd minden működik, ahogy a nagy könyvben meg van írva. Nem volt olcsó megoldás, de nagyon profi.

Alig vártam, hogy beesteledjen és kipróbáljam a lámpákat éjjel is. Hazafele egész jó iramot diktáltam. Siófokon kipróbáltuk a Roxy éttermet és nagyon elégedettek voltunk. Fehérvár határáig gond nélkül siettünk, majd az M1-en szintén gondtalanul húztunk haza. Ránk is sötétetett és az első reakció is megszületett: hú, ez nem sokat ér. Ahol a kínai vacak nappali fényt generált és 100 km/h sebességgel hajtottam a fák alkotta bunkerbe, most 50 km/h alá kellett lassítanom, mert nem láttam semmit. Ez durva. Remélem egy jó beállítás rendbe rak mindent. Vasárnap este újra kipróbáltam és már nem tűnt olyan szörnyűnek, lehet, hogy szombaton túl fáradt voltam a 620 km levezetése után. Ráadásul a példásan kirajzolt fényhatár az autó orra előtt van, tehát egy jó beállítás nagyot javít majd.

Köszönöm mindenkinek a sok segítséget!