A Genfi Autószalon az év egyik legjobban várt autós eseménye. Az autógyártás szempontjából független területen fekszik, Svájcnak nem fűződik érdeke egyetlen autógyárhoz sem, ezért is szeretik a gyárak a genfi autómustrát és ezért tartják a világ legreprezentatívabb kiállításának. Csak néhány szám, ami ezt alátámasztja: 63 világpremier, és több mint 100 további európai, vagy svájci premier volt a sajtónapon, amelyre több ezer újságíró akkreditáltatta magát a világ minden pontjáról.
Kérem vigyázzanak, az ajtók záródnak. A következő megálló: Genf. Azaz: Prochain arrét: Geneve.
Jubileumát ünnepelte a szalon, nyolcvanadik éve minden évben összegyűlik a 180 ezres város grandiózus, 6 pavilonra osztott kiállító csarnokába az autós szakma minden képviselője. És itt tényleg mindenki megjelenik. Amolyan autós créme de la créme. Elnökök, vezérigazgatók, főtervezők, az autós szakma meghatározó egyéniségei.
Ilyen Lilli Bertone is, aki Mike Robinsonnal, új tanulmányautójuk, a Pandion főtervezőjével együtt tartott sajtótájékoztatót. Nagy jelentőséggel bírt ez a bemutató, hiszen a Bertone nem is olyan régen közel állt a csődhöz, grugliascói karosszériagyártó üzemét a Fiat felvásárolta. Nem sokkal később Lilli Bertone, az alapító Nuccio Bertone özvegye újjászervezte a cégcsoportot és most új utakat járnak. Robinson ezért a sajtó nyilvánossága előtt mondott köszönetet Lilli Bertonénak, aki egyébként dacolva az elvárásokkal olaszul tartotta a sajtótájékoztatót. Annyit érdemes még megjegyezni róla, hogy tipikus olasz arisztokrata nő, nagyszerű kisugárzással, stílusérzékkel. De ez látszik is rajta.
A fent említett elnökök és egyéb VIP-k, akik a hétköznapokban az átlagember, de néha még az újságíró számára is megközelíthetetlenek, Genfben hirtelen megnyílnak és nem a sajtósukra bízzák a sajtótájékoztatót, hanem ők maguk állnak ki a nyilvánosság elé. Így tett Paolo (balra) és Andrea (jobbra) Pininfarina is, a híres formatervezőcég alapítójának, Battista Pinin Farinának az unokái. Ők ketten nem átallkodtak az Andrea által készített , faramuci nevű 2uettottanta prototípusba beülni és fotózkodni. Nem mellesleg szolid bája volt annak, amikor a belső kilinccsel nem rendelkező tanulmányból csak úgy tudtak mindketten kiszállni, ha kifacsart testhelyzetben a külső gombbal kinyitják az ajtót.
Hogy tényleg mindenki ott van azt mi sem szemlélteti jobban, mint az, hogy az Alfa Romeo sajtótájékoztatóján - amelyet egyébként Harald Wester, az újonnan kinevezett vezérigazgató tartott - megjelent a Fiat konszern vezérigazgatója, Luca Cordero di Montezemolo is. Úgy tűnik, talán mégis szívükön viselik az Alfa sorsát, legalábbis hasonlót sejtet egy ilyen gesztus.
Nem csak felsővezetők jelentek meg az Alfa standja körül, tiszteletét tette Sergio Cravero is, aki jókedvűen beszélgetett el az egyik újságíróval az Alfa standján. Bizonyára volt mit mondania, miután leváltották vezérigazgatói posztjáról és mostantól a fejlesztésekért felelős. Egy éve még ő állt a pulpituson és mondta el, hogy az Alfa képes arra, hogy megalkosson egy olyan autót, mint a MiTo GTA. Aztán a projektet nem sokkal később felfüggesztették.
Fotózás szempontjából nem könnyű eset egy ilyen autókiállítás, főleg nem akkor, ha az újságíró hódol a hobbijának is, és filmre is fotóz. Mivel még nem találták fel az egyszerre digit és analóg gépet, ezért két géppel a nyakamban vágtam neki az autórengetegnek. A fényviszonyok viszont elég furák, többnyire spotvilágítással világítják meg az autókat, ami becsapja a gépek fénymérőjét és ügyeskedni kell ahhoz (vagy Photoshopolni), hogy az előtér és a háttér is hasonlóan fényes legyen. Az Alfánál ezt azzal fejelték meg, hogy minden autót csak felülről világítottak meg. Ennek az az előnye, hogy az autó minden egyes íve árnyékot vet és így kirajzolódik. Csak fotózni ne kelljen :) Az alábbi kép ezt a fény-árnyék játékot tökéletes példázza. Egyébként csak az Alfánál éltek ezzel a módszerrel, a Toyota például 7 ezer Kelvines szórt fénnyel világított, mert ez passzolt a hófehér standon álló csak hófehér autókhoz.
És ha már a képek, akkor itt ejtek szót a lányokról. Genf lányai ugyanis különlegesek. Mindegyik autókiállításon szépek a lányok, de itt valahogy mindig különlegesebbek. És hiperérzékenyek az objektívekre, villanó vakukra. Több autógyártó showelemnek használja őket, így tett a Bertone is, ők egy hosszúcombú, magas bombázót alkalmaztak, aki felfaló tekintetek és szexi vonaglások közepette rántotta le a leplet a Pandionról. De az Alfánál szolgálatot teljesítő vörös hajú lány is hasonló mutatványokra volt képes. Egy ilyen élményt receptre iratnék fel minden férfitársamnak.
A konszerntársak (Fiat, Lancia, Maserati, Ferrari, Abarth) természetesen ugyanúgy kint voltak Genfben, mint az Alfa. Közülük a Lanciát emelném ki, akik most először közös standdal jelentkeztek a Chryslerrel. A standon lévő oszlopra a két márka jele egymás alá került, a dizájn pedig puzzle-szerű volt, a padlót egy-egy puzzle darabka alkotta. Ezzel is azt akarták sugallni, hogy a két márka hamarosan úgy fog összekapcsolódni, és eggyé válni, mint a kirakós játék egy-egy darabkája. Erre építették fel a sajtótájékoztatót is, ahol azt hangsúlyozták, hogy a két márka - bár eltér a történelmük - könnyen összeilleszthetőek.
Úgy voltam, vagyok Genffel, mint AlfaCity-vel. Egész évben nagyon várom, nagyon lassan érkezik el, majd amikor megjön, átrobog az életemen, mintha csak egy másodperc lett volna. Akkor is, ha reggel nyolctól éjjel fél egyig dolgoztam. És már várom a következőt. Remélem akkor még lesz Alfa Romeo, és a 159-es utódjának világpremierjéről számolhatok be Nektek.