GranTurismo

2007-10-28  BeeGee
GranTurismo, Grand Tourisme, Grand Tourer, GT. Nevezhetjük sokféleképpen, de egy biztos – lényegében az automobilizmus alapeszméjét takarja a túraautó elnevezés. Készíts be ropit, kekszet és járjuk be a hosszú utat!
Magazin >> A vírus mögött

Az itáliai mesterek munkája

Már tudjuk, hogy egy granturismo szép, erős, kétajtós, 2 vagy 2+2 üléses és ferdehátú. Vegyük sorba a legszebb Alfa Romeo GT-ket!

8C 2900

Az ideális, az időtlen szépség. Ez az autó az, ami előtt a mai GT-k fejet hajtanak és tisztelegnek. Nyúlánk forma, érzéki ívek, szédítő sebesség, akinek ilyenje volt az féltve őrizte a fészerben a pusztulás elől, várva a folytatást. Ami többet nem jött el.

Giulia GT

Az első granturismo jelzést viselő modell a berlina alapjaira épített Bertone mester munkája, 1963-ból. Mérete miatt nem tűnik igazi GT-nek, ám a kor szellemének megfelel. Ekkoriban már körvonalazódott a mai napig tartó típus koncepció, miszerint egy berlina modellnek van GT és Spider változata is. A Giuliából rengeteg változat készült, mind büszkén viselte a GTA (A, mint allegerita vagyis könnyített), GTAm (m, mint maggiorata, vagyis megnövelt. Az Autodelta verseny változata), GTV (V, mint veloce, vagyis gyors), GTC (C, mint cabriolet vagyis nyitott) jelzést. Az oldtimer kedvelők körében ma is nagy népszerűségnek örvend a 76-ig gyártott típus.

Montreal

Ezt a szokatlan formájú kupét szintén Bertone tervezte, megtalálunk rajta mindent, ami akkor divatos volt. Feltűnő rácsozása és a gőgös tekintet az autót összetéveszthetetlenné teszi. 2,6 literes V8-as hajtotta a kis darabszámban készült autót, ma már igazi ritkaságnak számít. A névadó város lakosainak nem igazán jött be szépsége, mindössze 4 db-ot adtak el Montrealban. Hiába, fókazsírral nem lehet versenyezni..

GT, GTV6

A rosszfiú, a lázadó hippi, haja a szemébe lóg, mindig borostás és másnapos. Mégis mindig feltünést kelt, mikor megérkezik a party színhelyére. Belül a négy kagylóülés annyira jól mutat, hogy sok gyár ma is megirigyelhetné. Változatos motorpalettájával (S4, V6, de még V8 is) ma is népszerű és könnyen elérhető youngtimer. Szépsége mit sem kopott az utolsó igazi GT-nek.

8C Competizione

Megnyugtató érzés, hogy ma is képesek a Centro Stiloban kortalan szépséget alkotni. Vonalait minden bizonnyal a toszkán fuvallatok vájták az agyagmodellbe. Az autó az Alfa Romeo lelkiismerete, amiben miden legenda, küzdelem, siker, szépség és hagyomány benne van. Ebben a galaxisban mindössze 500 szerencsés ember birtokolhatja.

A pszeudo GT-k

Miután tudatosítottuk magunkban, hogy a talján mesterek milyen előkelő helyet foglalnak el a világ művészetében és az életigenlő témában, el tudjuk fogadni a mai kínálat GT elnevezéseit is. Az autóipar mai urai – hívjuk őket egyszerűen marketingesnek – megváltoztatták a szabályokat. A profit és a költségek lefaragása ugyanis olyan megoldásokat hozott, amik nem férnek bele a kategória szemléletébe. Elsőkerék hajtás, dízel motor, mi jöhet még. Ezeket a galádságokat azonban ügyesen leplezik a gyönyörű formák, anyagok és a tradíció kendőjével. Így megbocsátható bűnük, sőt, ezáltal kisebb pénztárcával is élvezhetjük a kiváltságosok életét. Ki tekintene ma viszolygással egy 96-os GTV V6-ra, vagy egy újabb JTD GT-re, Brerára? A trükkjük a pazarlás, az urizálás érzetének gerjesztése.

GTV

Az Alfetta GT szellemi követője, radikális megjelenése ellent mond minden irányzatnak. Formája sok mindenre hasonlít – diszkosz, tepsi, rája, de autóra legkevésbé. Ellentétes formáit briliáns kohézió tartja össze, köszönhetően annak, hogy Pininfarina gyógyszere minden bizonnyal elgurult. Az autó annyira meghökkentő, hogy az embernek eszébe sem jutna a hajtást (és igazából a motort sem) elől keresni. Bizony, az első pszeudo GT, ami már a FIAT égisze alatt született.

GT

Nincs megállás a lejtőn, a marketingesek jól belehúztak a mostani GT felejthető tulajdonságainak tervezésébe is. A megbocsátást Bertone adta az autónak, annyira érzéki ruhát tervezett neki. Az emberi izmokat és inakra emlékeztető formák magukban rejtik a tisztelgést a klasszikus elődjeik iránt. Elég, ha csak a küszöb és a sárvédő domborítások által keretbe foglalt ajtót nézzük. A klasszicizmus elfeledteti velünk a dizel motor kerregését és az elkaparó első kerekeket.

Brera

Formája miatt sokan a GTV közvetlen utódjának tekintik. A szokatlan arányokat szemlélve igazuk is lehetne. Az első GT, ami fotón nem igazán mutat jól, mert érthetetlen a formai nyelve 2 dimenzióban. Élőben kiteljesülnek Giugiaro ívei és egy azonosíthatatlan alakzatban kérdezik tőlünk - mit akarsz, körbe járni még egyszer vagy beülni?

Ami kimaradt

Ha jól belegondolunk, nem is állunk olyan rosszul granturismo kínálatban. Jelenleg három új modell közül is választhatunk, ami a kínálat majdnem felét kiteszi. Igaz, ebből egy elérhetetlen, kettő pedig küszködik az autóipar hálátlan elvárásaival, de mégis érezni rajtuk a múlt ízét. Élvezzük hát, hogy a sebességmutató és a fordulatszámmérő -90 fokról indul, hogy az ajtók keret nélküliek, hogy a tető alacsony, no és azt, ahogy az emberek ránéznek az autóra és azt mondják a sofőrre, hogy strici...

Kapcsolódó írásaink:

Írta:
BeeGee
Kapcsolódó topic:
GT coupé

Az utolsó 3 hozzászólás:

Shadin2024-09-27 15:06:32 // 10922
Tolatóradar sípolás hibakód leírás létezik valahol valakinek?
Reggelent össze vissza sípol, talán a leg jellemzőbb a közepes-hosszú-rövid jelzés.
Kábelt cseréltem a lökhárító stekkertől az elektronikáig, stekker tiszta, tömített, fejek jók, ha éppen nem csipog valami hibát :-(
GT Ɨ|ѯ2024-09-16 13:41:17 // 10921


GT felső szellőzőház karbonbevonattal nem vtn, nem fólia / tükröződésmentes matt záró lakkal / eladó
érd. oldalamon, köszi
Csabo222024-08-01 23:40:37 // 10920
Korrektül lett dokumentálva ;)
Ahogy kiderült, a legjobb megoldás a Gt V6 fék. pont. csak ugye az a legköltségesebb is (tatán jelenleg is van a webshop szerint GTA csonkállvány 45/db áron), plusz nem akarok a féltengely muterkával kinlódni (nyomaték + szög a gyári meghúzási előirás) a csapággyal meg pláne :)
Nem merem a 159 tárcsáját fúrkálni
Inkább kisérletezek a 166 nyereggel. hogy beleférjen a 330as tárcsa és a betét ott fogja ahol kell. nekem vhogy ez az opció a legkézenfekvőbb
Volt 147 GTA 305ös nyergem, + alig használt tárcsa és betét is mellé. de annak a látványon kivül semmi értelme egy jó 284es tárcsa/betét kombóval szemben. márpedig van olyan kombó amivel a gyári fék is igen harapós.