Nincs kompromisszum

2011-11-03  BeeGee
A sportos Pilot Sport gumiabroncs legújabb generációjának bemutatása után a hétköznapok hősén volt a sor. Az új Michelin Primacy 3 nyárigumi bemutatójára az Alfa Amore is meghívást kapott.
Magazin >> A vírus mögött  

Bármilyen meglepő, de létezik olyan autógumigyár, aki nem csak a mérnökökkel és szakemberekkel beszélget és nem csak drága magazinokban hirdet. A Michelin új felfogást alkalmaz, sokkal jobban érdeklődik az utca embere iránt – hogyan közlekedik, mitől tart az utakon, és ha megtörtént a baj, milyen körülmények között történt. A kommunikáció természetesen akkor működik, ha kétirányú. Ezért a gyár nem csak kérdez, de felvilágosít is. A baleseti kutatóközpontoktól kezdve az autósklubokon át az utca emberével igyekszik együtt működni. Így került az Alfa Amore is képbe, és így kaptunk meghívást a legújabb fejlesztés bemutatójára Valenciába, ahol profi újságírónak szóló programokat rendeztek.

Hogyan gondolkozik egy ilyen gyár, mikor új terméket kell fejlesztenie olyan piacra, ahol nagyon sok igénynek kell megfelelnie? Egyrészt úgy, hogy a három fő szempontból egy fikarcnyit sem enged, azaz a biztonság, a tartósság és a környezetvédelem kérdésére egy hangos Oui! a válasz. Igen ám, de mikor egymásnak ellentétes tulajdonságokat kell összeboronálni, rengeteg tapasztalatra és gondolkozásra van szükség. Ezért 60 mérnök három évig csak a Primacy 3 fejlesztésével foglalkozott, készítettek csaknem 25 ezer prototípust és lefutattak több mint 20 millió tesztkilométert szerte Európában. Eközben (és megelőzően) folyamatosan kapcsolatban álltak a VUFO-val, azaz a Német Közlekedéstechnikai Egyetem Baleset Kutató részlegével, akik érdekes dolgokat tártak fel a számukra.

Amíg a hétköznapi ember, akinek a gumiabroncs csak egy fekete valami az autóján, azt gondolja, hogy a legtöbb baleset nagy sebességnél, városon kívül, esőben történik, netán aquaplaning következménye, addig a mérnökök már gyanították, hogy ez nem egészen így van, a VUFO pedig kihámozta az igazságot, és megerősítést nyert a gondolat. A mintegy 20 ezer, különböző országokban történt közúti baleset vizsgálata alapján, amit eddig az intézmény feldolgozott, kiderült, hogy a legtöbb baleset kis sebességnél, városban, vagy száraz időben, vagy egyenes útszakaszon történik. Az gumiabroncs felúszása miatti baleset pedig igen ritka jelenség, mindössze 1 %-ra tehető a számuk.

Ekkora szürkeállománnyal és ennyi energia befektetéssel borítékolható az eredmény: a Michelin Primacy 3 szinte minden tekintetben veri a versenytársakat, összességében pedig sokkal kiegyensúlyozottabb eredményt produkál. A Michelin túl lelkiismeretes ahhoz, hogy ezeket csak a saját méréseivel igazolja, ezért a TÜV Süd és az IDIADA független szervezeteket kérte fel, hogy  teszteljék és hasonlítsák össze hozzá illő, prémium márkákkal. Az ilyen teszteléseken igyekeznek minden változó körülményt kiiktatni, tehát az autótípus, a klíma, az útburkolat, a súly azonos, sőt a féket sem ember nyomja, hanem robot. Elég unalmas munka lehet, minden esetre az elvárt eredményt hozta: a Primacy 3 száraz úton 100 km/ó sebességről a megállást 2,2 méterrel, vizes úton 80 km/ó sebességről pedig 1,5 méterrel teljesítette jobban, mint a konkurencia (ami nem titok: Pirelli Cinturato P7, Goodyear Efficient Grip, Bridgestone Potenza ER300, Continental Premium Contact 2). A kanyarsebességben is tapasztalható a fölény, a Michelin 3 km/ó-t vert a konkurenciára.

Ez mind szép és jó, mondhatnánk, hisszük, ha látjuk. Valenciában pedig pont erre volt lehetőségünk az „Egy nap az életemből” című rendezvényen. A rövid prezentáció után egy kisvárosnak berendezett vezetéstechnikai pályára mentünk, ahol a fent említett tulajdonságokat mi is kipróbálhattuk. Az első próba a vizes fékezés volt, amit kettő Primacy 3 és kettő vetélytárs gumijával felszerelt, a számomra eddig ismeretlen típusú (sic!) autóval (amit a hozzáértők VW Passatnak neveztek) kellett abszolválni. Természetesen mindegyik autó GPSel volt felszerelve ami a megadott fékezési pontnál aktiválódott. Persze, itt volt szórás mind a sebességben, mind a fékezés erejében a sofőrtől függően. Nekem például az első fékezésen a Michelin gumijával igen gyatrára sikerült a fékpedálon csúszkáló vizes cipőtalp miatt. A konkurencia gumijával ebből tanulva előbb lábtörlés, majd egy jól sikerült fékezést sikerült végezni. Ehhez képest a 10 cm plusz féktáv a Primacy 3 javára nem is mondható soknak. A gyakorlat végén az eredményeket összesítették, és ámultunk. Mindenkinél működött az új gumi, a csoportom átlag 2 méterrel jobb féktávot vett a Primacykkel.

A következő gyakorlat a fékezés száraz úton. Lett volna, ha nem esik egész nap az eső, így ez inkább ismétlésbe torkollott, mint komoly mérésbe. A helyenként felszáradó, helyenként vizesedő pálya nem volt alkalmas hiteles mérésre. Sebaj, hátra van még az utolsó teszt a rendesen fellocsolt körpályán.

Itt az volt a feladat, hogy egy másik fura formájú nagy autóval (állítólag Mercedes E-Klasse volt) kellett körbe-körbe menni, a sebességet folyamatosan növelve egészen addig, amíg nem kezd csúszni az autó. A Michelin gumival felszerelt autóval indultam először, és nem is értettem mi olyan érdekes ebben. A kocsi semleges, hibázni nem lehet, nyugodtan gyorsul 60-70 közé, ahol eléri a csúszáshatárt. Kigurulva az instruktor lelkes franciangollal érdeklődött a tapasztalatomról, ami itt még elég kurta volt: jó. Aztán átültünk a másik autóba, amin a GoodYear gumik voltak. És itt világossá vált minden, hát ezzel kellett volna kezdeni! Az autó hasonló sebességre gyorsul fel, ám eközben sokkal több korrigálást igényelt, mint az előbb és a kormány visszajelzése is tompábbá vált.

A teszt végén még egy izgalmasnak nem nevezhető, de annál látványosabb versenyre invitáltak bennünket. A gördülési ellenállás csökkentését demonstrálták két ugyanolyan típusú francia jószággal, más-más gumikkal természetesen. Vigyázz, Kész, Rajt - kézifék ki, és az autók szép lassan legurultak a rámpákról. A tökéletesen sík felületen a Michelin abronccsal szerelt autó bő 5 méterrel később állt meg, mint a konkurencia. Hol érdekes ez? A teljesítmény felhasználásban és ezáltal a fogyasztásban, azaz ennyivel kevésbé kell nyomni a gázpedált.

A magukért beszélő eredmények titka az új gumikeverék illetve a mintázatban keresendő. A mérnökök ugyanis olyan ultra vékony lamellákkal osztották fel a gumiblokkokat, amik papírnál is vékonyabbak – 0,2 mm. Egyszerre rugalmasak, de fékezésnél, kanyarodásnál egymásra tudnak támaszkodni, így adnak nagyobb tapadási felületet. A környezetvédelmi kérdésre a Primacy válasza a mintegy 70 liternyi üzemanyag spórolás a 45.000 km-es élettartam alatt. Ez kilométerenként egy gramm káros anyag kibocsátás csökkenést jelent. A mintázat változatossága miatt pedig alacsony gördülési zajt produkál, ami jelentősen hozzá járul a komfortérzethez.

Mondhatni, hogy 2 méter féktáv mi az? Előbb fékezek, lassabban megyek és ugyan ott vagyok. Vagy az az egy- másfél tank, amit megspórolok? Egy hétig nem ülök autóban és máris megspóroltam. Persze, a balesetbiztonságnak és a Földünknek is az a legjobb, ha áll az Alfánk, de akkor sokkal kevésbé lenne izgalmas az életünk. A rövidebb féktáv és a kisebb fogyasztás akkor is jelentkezni fog, ha figyelünk a vezetési stílusunkra. Szóval rosszul nem járunk, ha okosan választunk gumit.

A Michelin Primacy 3 2012 februárjától kerül forgalomba H, V, W, Y sebesség indexszel, 15” – 18” átmérőket lefedve, 185 – 245 mm szélesség között. Az ára a szokásos prémium kategóriás lesz, ám ebből egyből levonhatjuk az üzemanyag költségét, illetve a hosszú futásteljesítményt.

Kapcsolódó írásaink:

Írta:
BeeGee
Kapcsolódó topic:
Gumi, felni, futómű

Az utolsó 3 hozzászólás:

Skodra2024-11-03 11:08:40 // 19912
Sziasztok! Szeretném kérdezni, hogy a mankókerékben van belső gumi? A szelep tövénél ereszti a levegőt,lehet javítani? Köszönöm!!
gradvolttomi2024-04-28 17:35:38 // 19911
Sziasztok!

156 eladása után megmaradt nyári garnitúra eladó. A felniken több helyen festék lepattogás, de szerkezetileg rendben vannak. Gumik: Laufenn 205/55R16 DOT1218
Kérés esetén küldök további képeket.
Irányár: 40000 Ft