Blog >> 146 >> jtd

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2016-06-08

Elég ritkán klímázok (inkább csak pályán szoktam), jobb szeretem a lehúzott ablakot. Aminek egy hátránya van, városban a zaj. Úgyhogy a minap is inkább kicsit ablak fel, klíma be amíg a hangos teherautók közül kiérek. Na lett olyan büdös az autóban, hogy ihaj. Úgyhogy azzal a lendülettel hazafelé beugrottam az autósboltba, rendeltem egy pollenszűrőt és egy klíma fertőtlenítőt (a hosszúcsövű fajtából).
Egyébként pont egy éve cseréltem pollenszűrőt, úgyhogy ideje is volt. Ahogy kinézett, az pedig nem semmi. Pedig rajta volt a geotextil réteg is, amit ráapplikáltam kísérletileg. Az is megfogott egy tisztességes pormennyiséget, volt értelme szerintem.

Na lényeg, hogy nekiálltam kiböngészni, hogy hol a klíma hőcserélője és a vízkifolyó (alias Whisky folyó). Gondoltam bedugom oda a csövet, aztán direktben fújom rá a fertőtlenítőt. Bő 40 perc burkolatok leszedése és zseblámpával nézelődés után feladtam. Én a műszerfalat le nem szedem, anélkül meg nagyjából esélytelennek tűnt. Talán megtaláltam a klíma hőcserélőjét és talán a tűzfal felől 1 imbusz csavar fogja, de talánra én nem szivatom magam. Szóval hagytam a címben szereplő francba az egészet.

Így végül szépen a leírás szerint a befúvó motor felől jól megkínáltam a fertőtlenítővel. Aztán bekapcsoltam a befúvó ventit, úgy is nyomtam bele egy kis szert, hogy nyomja rá a hőcserélő felületekre is.

15 perc várakozás után bekapcsoltam a légkeringetést és kiszellőztettem. Ennyi. Egyelőre olyan műcitrom illat van, hogy csak egy pici fokkal jobb, mint a mocsárszag ami előtte volt :-) Remélem a célt elértük és nem lesz egy darabig büdös, és nem keringenek bacik meg spórák és hasonlók a levegőben.

>> EseményWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2016-06-06

Mostanában ritkán használom hosszútávokra az autót. Legutóbb pénteken volt egy utam Budapestre, onnan Budaörs, majd Pilisvörösvár felé, Csobánka, M3 és haza. Odafelé nyugis 140-150 közti tempón gurulunk, zenét hallgattam, kellemes volt autózni az öreg géppel.
Hazafelé kicsit későn indultam, elbeszélgettem az időt (amit nem bánok, mert jó beszélgetés volt), belefutottam a péntek délután 5 körül kialakuló őrületbe. Ilyenkor az autópálya is olyan, hogy ha szabad a pálya, gyorsan taposni kell, vagy beállni a 110-120-ra amivel a többség gurulgat.
Én a taposást választottam, ahol felszabadult a belsősáv, ott hasítottunk. Olyan nyomatékkal indul meg, hogy egyébként is külön élmény vele így haladni. És ilyenkor ahogy szokott, összeáll pár hasonló tempójú autó, így én is egy 3-mas csoportban "vonatoztam". Észrevétlenül húztuk egymást egyre nagyobb tempókba. Párszor megnéztük hogy 5-ösben is leforogja a 4500-at. Nagyon szép hangja volt a motornak, egyáltalán nem zajongott, nem erőlködött, csak száguldott.

És ma ért a meglepetés. Gondoltam megtankolom, mert bár nem jelez a sárga, de nem hiszek neki, ilyen tolós üzemben 800km-nél inkább már tankolok. Nyugodtan hihettem volna neki. 6.8l-t fogyasztott. Ilyet 5 éve csinált utoljára kb, amikor még fiatal volt és üde. És nem volt chiptuningja.

És most megint visszajöttek az alacsony fogyasztások, csak közben még jobban is megy. Egész hihetetlen. Sokszor az az érzésem, hogy ez az autó képtelen megöregedni és elhasználódni, inkább érik az idővel és egyre jobb lesz.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2016-05-25

Sok gond nincs az autóval, sok km-t se megy. Egy év alatt 12e, már csak évente cserélünk olajat. Az éves szervíz:

- Olaj (Selénia WRD) + szűrő (MANN)
- A még picit halogatott jobb külső féltengelycsukló (Meyle)
- Jobb hátsó kerékcsapágy (SKF)

A féltengely már korábban is hallatott magáról. Mivel alkalom adtán szeretek lendületesen kanyarodni, kifejezetten zavart hogy néha kopog, nem is mertem kanyarból kigyorsítani. Nem gyilkolásra gondolok, de egy erősebb kanyarban már szólt. A féltengelyeket 110e km-rel ezelőtt cseréltem.

A kerékcsapágy az meglepetés volt, semmi előjele nem volt. A Selénia Rally után még Egerben csavarogtunk pár napot. Hazajöttünk, és másnap hogy üres volt az autó, feltűnt hogy csapágyhang van. Egy hétbe se telt, szép hangos lett. A kiszerelt alkatrészen szinte nem is látszik sérülés, mégis elég tisztességesen zúgott. Cserélve, megoldva. Ez az alkatrész 70e km-t bírt (az is SKF volt).

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2015-07-13

Az örök küzdelmem, hogy az autónak nem tetszik a hangja. Morog, vagy harsog vagy alapjáraton huhog. Valahogy a dízelség egy csomó idegesítő zajjal jár, amit egyszerűen nem bírok megszokni, nem tudok felülemelkedni rajta. Az amúgy nagyon élvezetes vezetés élményét is el tudja rontani..
Ezen sajnos változtatni nem tudok, nekem az ilyen hangok mind azt jelzik, hogy valami nem jól működik, önkéntelenül is figyelem, és zavar. Pedig győzködöm magam, és mások is engem, hogy ez dízel, ez ilyen, ez így jó.

Nekem nem jó. Úgyhogy rááldoztam 2 délutánomat és nekiültem számolni és kísérletezni.

Először az alapjárattal játszottam, mert itt könnyű kipróbálni hogy mire mit változik a hang. 4 mezőt kell csak átírogatni, aztán fülelni. Már az első próbára teljesen egyértelmű lett, hogy az ötlet és az irány jó, az előtöltést kell ügyesen eltalálni és akkor halkul. Csináltam 3 változatot és kipróbáltam őket. A legjobbat meghagytam és visszaültem a laptop elé kielemezni, hogy ez a legjobb beállítás mit is jelent.

Konkrétan megpróbáltam kiszámolni, hogy az üzemanyag gyulladása mikor következik be. Annyira nem egyszerű, mert befolyásolja az üzemanyag nyomás, az üzemanyag minősége, a levegő hőmérséklete, páratartalma és amire én magam sem gondoltam (de neten találtam egy szép görbét), maga a befecskendezés időzítése is.
Mégpedig a hengerben lévő nyomás változása miatt. Nyilvánvaló, hogy pontos számításról itt szó sem lehet, de talán nem is kell.

Lényeg, hogy végül készítettem egy olyan előtöltés térképet, aminél az égés kezdetét vettem beállítandó paraméternek, nem a befecskendezés végét (EOI). Egyértelműen össze-vissza ugráltak az értékek, és igen, itt végre találtam valamit 2100-nál! Kilógó értékeket. Ez egy fizikusnak izgalmasabb, mint egy kincses térkép egy nagy piros X-szel :-)

Szintén találtam 3500rpm fölött is oda nem illő értékeket, és igen, pályán hajtva 3500 körüli fordulattól picit melegszik.

Úgyhogy fogtam magam, és az egész előtöltés táblát átírtam. De nagyon. Kicsit bennem volt a para, hogy egyáltalán eljutok e a bölcsiig a kislányomért, vagy buszozunk.

Aztán beindult. Huhh...eddig jó. Pár gázfröccs, forog, nem kelepel, nem cicereg, nem csörög. OK. Akkor gyí, induljunk. Óvatosan, kis gázzal. Így is jó. Na akkor haladjunk. Néé, nincs hangja! 2000rpm, még mindíg nulla hang az utastérben. Na jó, akkor nesze 2100. :-) Nebassz.... alig hallani hogy elérte a szokásos morgós fordulatot.
3000, énekel a motor. És kényelmesebb váltani. Na jó, akkor itt a vasúti felüljáró, kapjon egy teligázt 4-esben 1800-ról. Wooooooáááááazzzta....ez megindul. Húú mennyivel jobb autó lett...

És hát az az éneklős motorhang, kezd végre szép hangja lenni. BIztos vagyok benne, hogy fogok én még ezen alakítani, egyelőre próbálgatom, szokom. Hihetetlen mennyivel nyomatékosabb és forgósabb is lett. Még szívó üzemmódban 1700 alatt is rendesen élénk lett az autó, nagyon jó lett vezetni.

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2015-07-04

A jó állapot fenntartása már korábban is restaurálásba hajlott, hajszál vékony a határvonal. Az autót 7 évesen vettem, korának megfelelő jó állapotban, mindíg igyekeztem azt az állapotot fenntartani. Aztán talán túl is lőttem a célon, ezt egy 15 éves atónál talán már hívhatjuk "rolling restoration"-nak.
Ma is felkerült pár apróság, ami eddig hiányzott róla.

1. a váltó oldali kiegészítő műanyag borítás
2. újonnan sem minden autóra szerelt (?) első ajtók előtti zajcsillapító elem. Mára elég kevés 146-oson van meg, én is onnan tudok a létezéséről, hogy a TD-n ott van. Most a Jtd is megkapta.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2015-05-08

Pár hete nem nyílik az anyós oldali ajtó. Ferko annak idején leírta a kárpit eltávolítását a blogjában, ezt nem részletezem :-)

Hanem a hiba nem oldódott meg spray fújkálással, ugyanis az 1-es képen lévő fehér műanyag valami ki-be mozgott. A kilincs emelésekor nem elfordult a zárszerkezet, hanem keresztben mozdult el.
MInt kiderült, a zár műanyag fedelén van kiképezve egy pöcök, ami ezt a fehér stiftet a helyén tartja. Ja...de mi van, ha a zárszerkezet fedele állandóan lepattan?

Próbáltam én kiszerelni, hogy majd kézben könnyebb lesz.... de semmi sehogy nem akart lejönni. A mozgató rudak nem engedtek, úgyhogy nem feszegettem, nehogy nagyobb szerelés legyen a vége.
Szóval ami innen jön, az sufni a köbön:

az eltávolított műanyag fedelet (2.kép) kell módosítani, hogy ne essen le. Power Tape és WD-40 ide nem jó, valami más kell. Azt sejtettem, hogy nem biztos, hogy az illeszkedés lesz olyan passzentos mint gyárilag. Így elsőként a problémás fehér bizbaszt leszorító kidudorodást upgradeltem, állíthatóra. Lásd 3. 4. 5. képek.

Ezután forrasztópákávan visszaolvasztottam az alsó letört fület. Merthogy letört, ez volt az egyik oka, hogy nem állt meg a fedél a helyén (6. kép).

A másik ok, hogy a 2-es képen felül lévő fül, ami valójában szorítana a fehér stiftre, az nem állt meg a helyén, állandóan kipattant. Fogóval letörtem hát, úgyse jó az ilyen rögzítőfül semmire. A fül helyett egy lyuk keletkezett, majd pici gyorskötözővel jól összehuzattam.

Szépen visszament a helyére, a gyorskötöző miatt elég fixen áll. Az ajtó azonban NEM NYÍLT :-S

És ezért kell az első lépés. Az beépített kis imbusz csavarral szépen még lehetett kicsit tolni a fehér pöckön. Lekontrázva remélhetőleg úgy marad egy darabig.

Az ajtó így végül nyílik! Nem gyári finomsággal, kicsit "fent fog" a kilincs, de 20 nyitást már kibírt, látszólag a probléma megoldódott.

Bónuszból kifoltoztam a sokat látott belső takaró szivacsot, kicseréltem a hibás patentokat, és összeraktam.

Elég idegesítő egy munka volt, remélem nem romlik el egyhamar, mert akkor ÚGY HAGYOM! :-)

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-12-23

2014.12.21.
A ragasztás nem hogy egy pesti utat nem bírt ki, de lényegében az autópálya felhajtón már láttam hogy füstöl a gép. Itthon megnéztem: kiköpte a ragasztót és tovább repedt. Úgyhogy az ideiglenes megoldás nem jött be.

Viszont a végleges megoldás már végre elérhető közelségben van. Hónapok óta próbálok gyári csövet szerezni, végül feladtam. 4 helyen ígérték, végül senki nem tudott hozni. Úgyhogy nem gyári alkatrész lesz. Rendeletem szilikon könyököt és elkészült a toldó idom is egy 54-es kipufogócső darabból.

2014.12.23.
Olyan szépen sütött a nap, nekiálltam. Vagy 20 perc kellett a dolognak, jó passzosan csúsztak a csövek a helyükre, de végre kész. Annyira nem is ronda végülis. Jónak biztos jó, arra nincs időm hogy most kocsikázzak, majd kiderül. Remélem a füstölés is elmúlik ezzel.
A hasadás a gyári csövön...hát nem kicsi volt, sokat nem foghatott az az alu bélés úgy önmagában.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-12-03

Alább írtam, hogy picit füstöl az új programmal. Pontosítok. Néha füstöl, néha nem. Elég szűkre van véve a légfelesleg, lehet hogy igazításra szorul majd egy kicsit. Úgy vagyok vele, hogy a jó tuning füst mentes. Viszont mielőtt belenyúlnék az amúgy sok számolgatás eredményeként megírt AFR tábláztba, egy ismert hibát illett megszüntetni. Nevezetesen lyukas a turbocsövem...még mindig. Belül már van benne egy alu bélés pár hónapja, de láthatóan olajos mögötte a cső. Tehát kifúj, ha nem is nagyon. Gyors javításként olajtalanítottam a felületet és egy kis 2k ragasztóval kitöltöttem a hasadást. Belül az alu cső feszül rá, kívülről a ragasztó. Remélem "ideiglenesen" megteszi. Aztán remélem találok valahol egy ilyen csövet.

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-12-02

"Ez az utolsó esélyed. Aztán már nem fordulhatsz vissza. Ha a kéket veszed be a játéknak vége, felébredsz az ágyadban, azt hiszed amit hinni akarsz. De ha a pirosat és itt maradsz Csodaországban, és én megmutatom neked, milyen mély a nyúl ürege. Ne feledd, minden, amit kínálok, csak igazság, semmi több ..."

A pirosat választottam, beleláttam, ez tényleg mátrix. Mátrixok a szó matematikai értelmében. És elkezdtem látni a számokban a nyomásokat, gázolaj mennyiségeket, lóerőket, fordulatszámokat. És megtudtam mi az igazság a programomról. Arról amit használhatnék boldogan tovább, amiért fizettem és elégedett is voltam vele.

A jó program illúziója volt, tele alapvető tévedésekkel. Kicsit halízű csirke volt. VOLT.
Hosszú idő volt míg megírtam a saját programomat, számtalanszor módosítottam, és még ez se a végső verzió. Ma pár perc tépelődés után (merjem, ne merjem?) letöröltem az ECU tartalmát, és felírtam.

Abban a pillanatban mikor az autó beindult, végtelen elégedettséget éreztem. Ez már az én mátrixaimtól megy. Szó szerint mindent átírtam amit lehetett, alig maradt érintetlen terület a programban. És így ahogy van, működik.

És hát a próbaút...Nem tiltott le, nem állt meg, nem lett gyengébb, sőt semmi problémának nyoma sincs. El se hiszem. Nagyon picit füstöl, de nem gond. A "beavatás" megvolt, mostmár bátran mondom, majd visszább veszek rajta.

És hogy milyen lett? Jó :-)
-A múlté a "traktorból mozdony", az a hirtelen átbillenés a 105 lovas jtd és a felhergelt harciszekér közt. Eleinte szerettem ezt, a saját programomat már szándékosan nem ilyenre írtam.
-A gázreakció sokkal élénkebb. Nem az "érzékenyebbre programozott" gázpedál miatt, hanem mert végig megírtam a táblákat, nincs gyári-átírt átmenet sehol, semmilyen paraméterben.
-Erősebb. Nem sokkal. Vagy nem tudom hogy mennyivel, teljesen más érzés. Alul nem hoztam ki a maximumot, felül kifacsartam amit lehetett. A 155 Busso V6 ihlette a nyomatékgörbét (LILA görbe). Sajnos ennek még csak az elejét tudja (zöld görbe), a végtelen vágtázás még a jövő zenéje. Turbo csere kell hozzá, és akkor a zöld átmegy pirosba...A gyári a kék.
-Halkabb. Már eddig is sokat halkult a javítgatások során, de most valahogy 2200-nál is nagyobb csend volt, mint szokott.