Blog >> klímakompresszor

>> SzervizSanyi // Alfa 159 SW 2,4 JTDm Q-Tronic // 2015-05-22

Komolyan mondom ez a kocsi utál engem. Generátor után most elfosta magát a klímakompresszor. Csak hogy megint ugyan ott meg kelljen bontani. Most már viszont ez csak akkor következik be ha a vezérlést is cseréljük. Ja és a hab a tortán, hogy valami büdös ökör megkarcolta az első lökös bal oldalát. Elegem van... :D

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2014-07-20

Minden (klímás) Alfa autó életében eljön az idő, amikor csapágyas lesz a klímakompresszor.

Indítás után csicsergett már egy ideje. A szíj is csinálhatta volna, sőt, talán korábban az okozta. Végigpróbáltam már pár fajtát (gyári/Gates/Dayco/Conti) el is hallgatott anno, de most újra rákezdte.
Sőt... A mai 500km-s út vége felé már nem ment a klíma (előtte sem volt egy nagy szám) és ami sokkal nagyobb baj: járó motornál és csukott motorháztetőnél is hallható fémes hangja van. Na ilyen régebben nem volt.
Emellett még forró is a szíjtárcsa, bár ez lehet a hosszú út és a 33 fok hőm miatt is. Ami azonban feltűnő, hogy a kompresszor szíjtárcsája és a kompresszorház vonalában a szemben lévő vízcsövön és az alul elmenő klímacsövön is szurokszerű "lerakódás" van, ami a kompresszortól jött. A gumiréteg, amit mintha sprayből fújtak volna a hűtővízcsőre, az a klímakomp. szíjtárcsájának a rezgéscsillapítása. A nagy hőtől megolvadt és a forgás kifújta a tárcsa szélére, illetve tovább is... :(((

Átmeneti megoldásnak felkerül egy 1038 mm hosszú ékszíj, ami a klíma nélküli modellekhez való. A vezetőgörgőt is ki kell szedni, mert útban lenne.

Rendeltem is egy bontott, ám nagyon jó állapotúnak kinéző kompresszort, ami egy 2008-as autóból származik.

Technikai infók az Alfákban (is) gyakran alkalmazott Sanden SD7V16 kompresszorról:
- franciául
- németül
- németül, a csapágycsere menete
- hivatalos Sanden szerelési útmuató (angolul)
- robbantottrajz a kompresszorról
- a Sanden cég honlapja

SD= Sanden
7= 7 dugattyú
V= állítható löket
16= 160ccm hengerűrtartalom

Belevaló csapágy pl. az NSK 35BD219DUK, két oldalt tömített 35mm (belső átm.) x 55mm (külső átm.) x 20mm (magasság).


Átmeneti megoldás

Megvolt a szíjcserés operáció a rövidebb, 6PK1038-ra.
Most már nincs klíma, van viszont csönd. Újra szép kultúrált dízeles hangja van az autónak. :)

A szíjfeszítőt a legegyszerűbb egy standard 1/2"-os nyomatékkulccsal+15-ös dugóval elnyomni, evvel van elég erőkar. Ezzel a manőverrel felvételt is nyert a nyomatékkulcs az "autóskészletbe*". (*: Erről úgyis akartam már írni, ebből poszt lesz akárki meglássa.)


A javítás

Két hét elteltével meg is történt a szervtranszplantáció. Mivel épp nálam - akarom mondani kéznél - voltak a(z arányosan) nem túl nagy méretű kezeim és nem is nagyon szerettem volna csápos emelő nélkül leimádkozni a motorvédő burkolatot, így besegítettem a klímásnak.
Maga a kompresszor 4 csavar kicsavarásával vált levehetővé. Az alsó csavarok kitekerése kíván egy kis elszántságot, képzelőerőt és nőgyógyászati előképzettséget (értsd: Alfa-szerelés). A környező vízcsövek megbontása nélkül kijött felfelé.

Az eredeti leengedett gáz szerencsére szép zöld szinű volt a kontrasztanyag miatt, ez jó jel, mert nem volt elkoszolódva. Fémforgácsnak sem volt nyoma, így elég volt egy egyszeres átmosás.

A feltöltés után még nem kapcsolt a kompresszor kuplungja, ennek oka az előző kuplung elolvadt tekercse volt, amely egy 15 amperes biztosítékot küldött a túlvilágra. Az új biztosítékkal már ment minden és álló helyzetben 11 fokos levegőt állított elő a klíma (külső hőm.: kb. 30°C).


Csak óvatosan!

Konrád Péter tapasztalt klímaszerelőtől megtudtam, hogy a hazai bontott vaterás, stb. kompresszorok nagyon nagy része sajnos hibás. Ezek pontosan a hazai karbantartási morál ("amíg megy a klíma, nem nyúlunk hozzá") következtében vannak szétkopva. Szerinte a bontósok több reklamáció és visszavitel után is eladják ugyanazt a kompresszort. A vevőjelölt pedig viseli a beszerelés, feltöltés, majd kiszerelés költségét. Korrekt. Aki nem küzd krónikus pénzhiányban és biztosra akar menni, inkább vegyen jóárasítva kb. 250 euróért egy új kompresszort, vagy bízza a klímásra a bontott beszerzését. (Neki megvannak a bejáratott, többnyire megbízható forrásai.)


Következő lépésként sort kerítek a szervószivattyú és a vákuumszivattyú cseréjére (bár utóbbit nem az ékszíj hajtja).

Fontos! A klíma hosszútávú működéséhez elengedhetetlen a ventillátor első fokozata. A 156-ok kb. felében ez nem működik. (Durva becslés.) Régebben már írtam az okáról: az el-elromló előtétellenállásról és ennek, ill. a ventillátornak a lehetséges kontakthibájáról.


A megadott összeg a teljes akció hozzávetőleges árát jelenti, alkatrész+mdíj+feltöltés. (Ebben az új csapágy kb. 10eFt-os ára nincs benne, ez ui. nem került beépítésre. Emiatt eladó! Bontatlan, megegyezünk!)

>> SzervizSeriff // Alfa 156 2.4 Mjet 20V // 2013-09-02

Amikor épp Bonnból tartottam Budapestre, gondoltam, hogy ideje lenne már egy posztot írni arról, hogy milyen jól szuperál a dízelkombim, milyen kellemes vele akár 1000+ km-t is menni (leszámítva az ülést, ami nekem rettentően kényelmetlen), hogy milyen kellemesen fogyaszt (150km/h-ig kb, mert felette a V6-ot idézi :D), hogy mennyire jó ránézni a formájára, stb. Ezt követően pár órácskával felizzot és kb. kigyulladt a klímakompresszorom. Nem jó móka. Nem ragoznám, meggyújtott-ezt azt, görgőt, szíjat, kábelt, borítást, ami a közelben volt... Öröm az ürömben, hogy A. Budapest határában történt. B. Menet közben, rendes menetszéllel és C. domb tetején, szóval motor rögtön ki és lehűtöttük a kedélyeket a domb aljára, ami egyben Budapest határában az első benzinkút bejáratát jelentette. Nem volt élményteli szervo nélkül a visszafordító a kúthoz. Nem gyulladt ki a teljes motortér és nem égtünk bent mi sem, ez a "szerencse".

Kapott új alkatrészeket Zétől, klíma feltöltve, kész volt pár nap alatt. De akkor is mondjonle a gyári klímakompresszor, hogy minden előzetes jelzés nélkül felmondta a szolgálatot, majd teljesen kikapcsolt állapotban (remek volt a 32 fokban) is túlhevült a kompresszor... :( Ez van.

Első kép: trélerre fel. Ajánlom itt mindenkinek a netrisk.hu Angyal Plusz szolgáltatását. Kb. 10rugó egy évre az assistance szolgáltatás teljes Európára. A vontatás nekem így ingyen volt. Egyébként 19ezer lett volna erre a pár km-re is. Szerintem megéri a "védettség", pláne külföldön egy 300euros vontatáskor...

Második kép: leszervizelve, megfürdetve, Zére várva a visszaút reggelén

Aggódtam kicsit, mert nem hittem, hogy ilyet lehet újonnan szerezni, de valóban új és az a típus, ami kell.
Az eladó teljesen korrekt volt, a kiszállítás is pontos volt.