A Fiat befagyaszthatja az összes Alfa-fejlesztést

2009-12-03  Teddy
A Fiat leállíthatja az összes jövőbeli Alfa Romeo fejlesztését, mert megelégelték, hogy folyton újjá kell éleszteni és a gyár évi 4-600 millió eurós veszteséget könyvel el.
Hírek >> 2009  

El kell gondolkodnunk az Alfa Romeo jövőjéről, mert megelégeltük, hogy az Alfát mindig újjá kell éleszteni és jelentős veszteségei vannak - mondta Sergio Marchionne az Automotive News Europe-nak adott interjújában.

A Fiat vezérigazgatója szerint nem lehet tovább ezt a stratégiát folytatni. "Nem lehetsz minden negyedik évben újjászülető keresztény" - fogalmazott. Marchionne elmondta, hogy az eddiginél jóval többet kell az Alfa jövőjével foglalkozni, hogy a lehető legnagyobb értéket jelentse a Fiat csoportnak.

A fejlesztések teljes befagyasztása az egyik a két lehetséges irány közül. E szerint a Giulietta bemutatása után leállítják a Giulia és a 166-os utódjának fejlesztését és tovább futtatják a 159/Brera modellpárost és a GT-t. A másik variáció szerint Chrysler alapokon újjászervezik az Alfa modellpalettáját és megépítik a 159-es, illetve a 166-os utódját. Ebben az esetben a modelleket a világ minden pontján Alfa Romeoként árulnák és egyedi dizájnt kapna.

Marchionne ugyanakkor cáfolta az Automotive News-nak, hogy összeolvasztanák a Dodge-ot és az Alfát. "A két márka és a történelme nagyon különbözik egymástól, (...) nagyon sokat veszítenének az Alfa varázsából, ha megpróbálnánk amerikaizálni" - hangsúlyozta.

Az Alfa Romeo vezetésén belül sajtóinformációk szerint két csoport alakult ki. Az egyik szerint vissza kell térni a gyökerekhez és valódi ellenféllé kell tenni az Alfát a BMW-vel szemben, és hasonlóan újjáélesztenék a hagyományaikat, mint a Maserati. A másik csoport szerint ezek a rétegmodellek nem lennének kifizetődőek a mai piaci körülmények között - soha nem is voltak azok - és inkább olyan modelleket kellene gyártani, amik piacképesek és nagyobb valószínűséggel hoznának profitot.

Az Alfa Romeo tavaly mindössze 103 ezer autót gyártott, míg 2000-ben az eladások elérték a 200 ezres szintet is. Az elmúlt 10 évben egyes források szerint a márka évente mintegy 4-600 millió eurót (1-1,6 milliárd forint) veszített. A Fiat valahányszor megpróbálta újraéleszteni az Alfát, az első lépések mindig sikeresek voltak, de a jó modelleket nem követték hasonlóan sikeresek.

Először 1997-ben próbálkozott az Alfa Romeo felélesztésével a konszern, amikor bemutatták a 156-ost. Akkor az autó nagy sikereket ért el, hiszen az év autójává választották Európában 1998-ban és elérte a 120 ezres eladásokat is. Hasonlóan sikeres volt a 147-es is, egészen addig, amíg meg nem jelent a piacon a BMW és az Audi modellje, emiatt a 147-es újra kellett pozícionálni, ezért jelentősen csökkentek az eladásai.

A következő próbálkozás a 159/Brera típus volt, ezeket azonban nagyon sok kritika érte a nehéz súly és a kezdeti gyengébb minőség miatt. Emiatt a modell soha nem érte el az elvárt évi 120 ezres eladásokat és 80 ezer körül érték el a maximumot.

Abban, hogy az Alfa Romeo nem lehetett sikeres egyes elemzők szerint az is közre játszott, hogy a vezérigazgatók folyton egymásnak adták a kilincset. Daniele Bandiera maga mondott le, mert nem sikerült elérni a kitűzött eredményeket, Antonio Baravallét és Karl-Heinz Kalbfellt pedig a Fiat maga küldte el. A 159-est részben kifejlesztő németet a fiatal és nagyon tehettségesnek tartott Luca De Meo, a Lancia addigi vezérigazatója követte. De Meo mutatta be a MiTót, de ezen, és a Pomigliano d'Arcoi üzem fejlesztésén kívül nem sokat tett hozzá a cég életéhez. Nem sokkal ez után ugyanis kinevezték a VW csoport marketing igazgatójává. Ez után érkezett a céghez a jelenlegi elnök, Sergio Cravero, de hosszútávú tervekről továbbra sem lehet hallani.

Az autóipar meg is lepődött azon, hogy a Fiat maratoni, hat órás prezentációjából - amelyet a Chrysler megmentéséről tartottak Detroitban - kimaradt az Alfa Romeo, pedig kulcsfontosságú szerepet szántak a milánói márkának. Akkor a Fiat elismerte, hogy nincsen konkrét tervük arról, hogy az Alfa mikor is fog visszatérni az amerikai piacra.

Nagyon sok fog múlni azon, hogy a piac hogyan reagál a Giuliettára. Hogy végül melyik utat választják, azt a Marchionne által elrendelet elemzés fogja kideríteni. Az eredményről várhatóan 2010 elején beszélnek majd először, amikor bemutatják az Alfa 2010 és 2014 közötti üzleti tervét.

Írta:
Tedi