- Janikám, kéne még kraft az autóba!
- Semmi gond Tes’, megoldjuk. Mehet bele minden? Csipsz, csiga, tüsszentő, hörgő-morgó kipuff, meg direktszűrő? Jó’van, kb.1 hónap múlva kész lesz, majd csörgök, ha jöhetel érte.
Ez az alternatív módja annak, hogy autónkból a gyárinál több lóerőt csalogassunk elő. Vannak azonban, akik ezt professzionális szinten űzik, nevük a szakmában, de leginkább Alfás körökben már-már kultikus jelleggel bír. Ilyen tuningműhely például a brit Autodelta.
A, mint Autodelta
Az Autodeltát 1963-ban alapították azzal a céllal, hogy pályaversenyekre készítsék fel és versenyeztessék az akkori Alfákat. Ehhez a néhai Ferrari mérnököt, Carlo Chiti-t kérték fel fő konstruktőrnek. Az ő nevükhöz fűződik többek között a 33-as és a 70-es évek Forma1-es autói, a GTV6-os rally változata és a GTA széria megteremtése is.
Az eredeti Autodelta aztán megszűnt, majd 1987-ben egy fanatik, Jano Djelalian London külvárosában újraélesztette a céget, ami azóta a legjelentősebb Alfa tuningcéggé nőtte ki magát.
Egy SZ-vel kezdték a pályafutásukat, amiből összesen kilenc darabot csináltak, majd nagy szünet következett, aztán jött a GTV/Spider páros, amit a 156–os, a 147-es és a GT követett. Legutolsó dobásuk a 147 GTAm 422 lóerős változata, melyet a napokban mutatnak be.
Az Autodelta azon cégek közé tartozik, akik nem csak motor, hanem futómű és optikai tuninggal is foglalkoznak. Olyan „apróságok” közül választhatunk, mint a turbós, vagy kompresszoros feltöltés, ültetőrugók, lengéscsillapítók, módosított váltóáttételezések, fékek, kötények, spoilerek és így tovább.
Egy-egy kiegészítő ára viszont gyakran megüti az alig, vagy egyáltalán nem megfizethető kategóriát. Egy 2 literes 156-oshoz való turbo-kit például (T25-ös Garrett turbo, intercooler, újraprogramozott cpu) másfél millió forintba fáj. De, hogy a frissebbeknél maradjunk, egy GT első lököst sem lehet 150 ezer alatt megúszni, sőt a legminiautűrebb szárnyért is 80 ezer körüli árat kell kiizzadni magunkból.
Egy-egy kiegészítő ára viszont gyakran megüti az alig, vagy egyáltalán nem megfizethető kategóriát. Egy 2 literes 156-oshoz való turbo-kit például (T25-ös Garrett turbo, intercooler, újraprogramozott cpu) másfél millió forintba fáj. De, hogy a frissebbeknél maradjunk, egy GT első lököst sem lehet 150 ezer alatt megúszni, sőt a legminiautűrebb szárnyért is 80 ezer körüli árat kell kiizzadni magunkból.
A német vonal
Akármennyire is nem szeretjük a dojcse autóipar egyes termékeit, azt azért el kell ismerni, hogy valamit ők is konyítanak az autógyártáshoz, így a tuninghoz is. Ennek egyik bizonyítéka a Novitec csoport, akik nem csak Alfákat, hanem Fiatokat, Lanciákat, sőt Ferrarikat is okosítanak.
Bár termékskálájuk nem olyan széles, mint az Autodeltáé, azért náluk is lehet találni pár alkatrészt. A 145/6-től a Breráig minden modellhez kapni kütyüket, de amíg az Autodelta turbofeltöltőt is kínál, addig a Novitec motor terén „csak" chiptuninggal tud szolgálni. Ellentételezésként viszont a Novitecnél több apró kiegészítőt lehet vásárolni az oldalindexektől a pedálokig.
A Novitecnek megvan az az előnye, hogy árai jóval barátságosabbak, mint angol vetélytársáé. Hogy a GT-nél maradjunk – dumajelben jegyzem meg, hogy a Novitec szárny ajtó megoldása nálam visz mindent - , egy első lökös is olcsóbb, mint az Autodelta nyúlfarknyi hátsó spoilere. A képen is látható elem 60 ezer jó magyar forintba kerül. Az előbb említett szárny ajtó megoldásért viszont itt is felszámítanak némi egyediségi felárat, mi másért kerülnének 425 ezerbe az A oszlop alól, felfelé nyíló ajtók?
A németeknél maradva még érdemes megemlíteni a Hörmannt. Nem, nem a garázskapusokról van szó, hanem a Hörmann Motorsportról, akik annyiban különböznek a Novitectől, hogy náluk lehet csigát venni, igaz, hogy csak a gyárilag is turbós autókhoz.
Ezen túl sport vezérműtengelyek, intercoolerek, direktszűrők, chipek, optikai elemek egész armadája áll rendelkezésre.
Hogy az árakba is belelássunk, íme egy példa: A 159-es Alfa 1.9-es dízeljéhez egy chip tuning 182 ezer forintba kerül, szemben a Novitec-es Powerrail 100 ezer forintos árával. Lóerőbeni eltérés viszont alig tapasztalható, legalábbis papíron.
Érdemes még szót ejteni a szintén német Zender cégről, ők viszont motor tuninggal abszolút nem foglalkoznak, erejüket inkább a karosszéria kiegészítőkre, illetve futóműre és a beltéri kütyükre összpontosítják.
"Kis" magyar tuning
Hogy a honi piacról is szó essen, nálunk legkomolyabban a DCS Tuning Group foglalkozik tuningolással. Az előbbiekkel ellentétben viszont ők optikai tuninggal nem foglalkoznak, de annál nagyobb hangsúlyt fektettek a motor és futómű okosítására. Turbótól a chiptuningig szinte minden szerepel a kínálatban.
Honi szinten érdemes még megemlíteni Team Veloce műhelyt, akik a tuningolás mellett pályaversenyzéssel is foglalkoznak.
A lehetőségek tárháza tehát óriási, csak rajtunk, de leginkább pénztárcánkon múlik, hogy mit alkotunk a masinánkból. Okosítás után pedig már csak egy teendőnk maradt: csak óvatosan a gázpedállal!