Ahogy írtam, el is küldtem a porlasztókat bemérésre Benz cartársnak.
Pontosabban elküldtem a gyanús 3-mas porlasztót és az autó polcon lévő 3 gyári porlasztóját.
Az eredmény igazolta a sejtéseimet. A résolajat én alapjáraton mértem, tehát nem egyezik a padon mért adattal, de látható hogy itt is a 3-mas porlasztó a borzasztó. Plusz egy másik sejtésem is igazolódott, miszerint a gyári szettben is van egy problémás darab, hiszen azzal is morgott az autó.
Továbbá a szórási képek sem voltak a helyükön. Részterhelésen a mennyiségek is elmaradtak az elvárttól, illetve féloldalra porlasztottak a porlasztók.
A mennyiség elmaradása látszik a 800Bar/500ms értékeken. Az autó gyári "duration" táblái szerint is kevés ez a mennyiség.
Bence a csúcsok cseréjét javasolta. Végig gondoltam mégegyszer, hogy mit akarok én az öreg autótól, majd írtam Bencének hogy mehet a dolog. Itt még jött egy kis meglepetés.
Az autóm gyári porlasztóival nem volt gond, csúcs csere után "átengedte őket a gyári gép", tehát a mennyiségek jók lettek. A résolaj Bence szerint mehetett volna lejjebb, de szerinte jó lesz így, azt már csak a szelepek cseréjével lehetne orvosolni. Értelme meg nem biztos hogy van.
Viszont az a bizonyos 3-mas porlasztó belül eltört (lásd 8.kép). A gyári porlasztó lefogó tüske helyett egy oda nem illő valami volt beütve, ami elnyíródott.
Most várom haza a 3 gyári, felújított porlasztót, visszarakom őket a helyükre.
(Update 2014.09.17)
a porlasztók megérkeztek, nemsokára bent is lesznek a helyükön.
A hibás 3-mast megnéztem közelebbről, a tüskék helyett mintha vékony lemezből feltekert kis pöckök lennének begyógyítva a pozicionáló furatokba. Na ez nyíródott el, és nem jön ki. Emiatt nem lehet megfelelő pozícióban visszatenni a csúcsot, úgyhogy ez a porlasztó nem javítható sajnos.
...már ha jól értelmezem, hogy mi micsoda, még először látok porlasztó csúcsot kiszedve.
(Update 2014.09.18.)
Tegnap 3 felújított porlasztó bekerült. Alapjáraton még mindig kicsit keményen jár a fülműszerem szerint, de lehet hogy egy jtd-nél ez már normális :-). Viszont csodálatos módon minimálisra halkult a csattogás, amitől a frász kerülgetett már. Ha nagyon fülelek, épp hallatszik valami kis halk ciripelés.
Lyukas turbocsővel vidáman forogja le az 5000-ret, és nem morog 110-nél, és főképp nyomát sem hallottuk búgásnak sem. Még csak rövid próba volt és csak 3 jó porlasztóval ,de máris jobb vezetni az autót.
A 4. porlasztó (vagyis hengerszám szerint a 3-mas gyári) már csomagolva várja a futárt.
Érdekes tapasztalat: beraktuk a 3 felújítottat, és a 3-mas hengerben a gyári porlsaztó volt, így próbáltuk az autót. Így már majdnem azt mondom, hogy tökéletes.
Mivel a 3-mast is elküldöm csúcs cserére, ahelyett visszatettünk egyet a bontottakból. ÉS...hangosabb lett megint a csattogás, és harákolósabb az alapjárat. Tiszta gáz mennyit számít EGY porlasztó!
A precíz munkáért, a leszorított költségekért és a képekért nagy nagy köszönet Bencének!
(Update 09.28)
Pénteken kirándulni indultunk, 2 órával indulás előtt megjött a futár az utolsó porlasztóval. Nem bírtam ki :-) Kicseréltem. Gondoltam ha nem sikerül valami, megyünk a TD-vel. Azt kell mondjam, így kerek a sztori. Azt az egy utolsó porlasztót kicserélve nagyon megváltozott a motor hangja. Teljesen elmúlt az alapjárati csattogás. Hidegen alacsony fordulatokon nincs az a fura tükörremegős zakatolós gyorsítás, és a csörgés is végképp lehalkult.
Az elindulás könnyebb, a váltások simábbak, és végre olyan összeszedett négy hengeres motorhangja van. Szépen működik végre, élveztem az utat, rég volt ilyen :-)
Azért még lesznek további belenyúlások, többek közt a programját át kellene nézni rendesen, ott még valami nem tetszik :-)
Pontot tettem a találgatások végére. Kezdett zavaró szintet megütni a boxeres hang, és az autópály komfort is már a Wartburgét közelítette néha. Lendkerék vagy porlasztó? Porlasztó vagy lendkerék?
Beméretni nem volt kedvem, ez itt nálunk kicsit drága móka. Szétszedik, kitisztítják, és ezután mérik be. Mindezt kicsit sem olcsón. Úgyhogy megoldásként Ferkétől korrekt áron kaptam egy egy garantáltan jó porlasztó szettet.
Vettem új tűzkarikákat és megbeszélt időpontra irány Sanyihoz. Jó hogy nem magam kezdtem neki, látszott a rutin, én még most is küzdenék a kiszedéssel, mellesleg ilyen jó kis kerámia zsírom sincs amivel berakta az új porlasztókat.
Egyben gázolajszűrőt is cseréltünk, annak ideje volt. Indítás után Sanyi mondta nekem, "Te ez szebben jár".
Szebben hát, nem remeg a motorháztető. A kormány még reszket kicsit, az már a lendkerék lesz, de a motor szépen, rezzenéstelenül kattog. A 4-es porlasztón láttunk gázolaj nyomot, valószínű az okozta a rázkódást és a boxerhangot. Persze hogy lehetetlen volt eldönteni hogy lendkerék vagy porlasztó, ha pont a lendkerékkel szomszédos porlasztó bír vicceskedni.
Elmentem egy 20km-es próbakörre. Eleinte ugyanúgy morgott 2000 fölött, de csak hidegen. Amint bemelegedett, szépen háttérbe vonult, és már csak a háttérből morcogott. Ezaz, ezt vártam. Az elsőre feltűnt, hogy a gázreakció élénkebb lett, kisebb gázlenyomásra elkezd reagálni az autó. Egyértelműen pozitív változások sora, jó döntés volt a csere!
A próbaút végén, már rendesen üzemmelegen örömömben elkezdtem előzgetni, amúgy szokványosan 3-ból letalpalva. Na itt jött az amire nem számítottam. A sárkány megébredt a kis 1.9-es blokkban és olyat de olyat pörgött, hogy szétnéztem, hogy miféle autóban ülök. Eddig is nagyon ment, akik próbálták vagy ültek mellettem biztosan ugyanezt mondanák. Nade eeeez amit most művelt az nagyon kész...
A kis Adventi installáció már a következő lépést vetíti előre, már itt pihen egy 150 lovas m-jet lendkereke alig várva, hogy átvihesse végre a nyomatékot.
Az autónak egy ideje hidegen boxer motorra jellemző hangja van. Régebben is megvolt ez, akkor még kifejezetten kellemes tónusban, még tetszett is. Most olyan kevésbé tetszetős ez a hang, már nem "egészséges", nem tudom jobban megfogalmazni a benyomást. Nyomoztam ezügyben egy kicsit.
Sajnos korrekciós értékeket nem tud a MES 1.3 se a 8v-hez. A mezők ott vannak, de 0 értékeket ír. Úgyhogy ha spéci eszköz nincs, jó lesz a "kőbalta" is alapon felvettem a "total fuel quantity" görbét hideg motornál. Érdekes, láthatóan ugrál a mennyiség. [Kép1]
Kicsit el voltam veszve az x tengely értelmezésével, fura egy megfogalmazás az a Rate 895/min. Nem egyértelmű, hogy 1 kockányi osztás felel meg 1 fordulatnak, vagy 1 egység, vagy 1 mért pont. Kb az 1 kockányi osztással jön ki az, hogy 4 ismétlődő értékhez jutok.
Az eredmény az, hogy valamelyik injektorom a +-0.9mg/i érték közelében, vagy azon picit túl lehet (hidegen). Ez a Bosch által specifikált korrekció határérték.
Ha jó az értelmezésem, akkor a befecskendezett mennyiség injektoronként (kb. átlag):
1.h. 10mg/i
2.h. 8.6mg/i
3.h 9mg/i
4.h 8.5mg/i
A 0 korrekciónak kb a 8.8mg/i felelhet meg a bio optikai saccográfom szerint :-) Tehát az 1-es hengernek kinevezett valamelyik hengerbe több üzemanyag jut, vagy többet vezérel ki. A többi az a km-hez képest egész jó, +_0.3-ba mind benne van, ha igaz a feltételezésem.
Vagyis valami oknál fogva több gázolajat vezérel ki az egyik hengerhez az ECU az egyenletes járás biztosítása végett. Első konklúzióm a dugulás volt.
Erre jó lehet a résolajteszt, amit el is végeztem. Egy ideje próbálom összeszedni a kellő alkatrészeket a méréshez, csak a legegyszerűbbre nem gondoltam, Józsibának az utca végében VAN kész eszköze hozzá. Úgyhogy kölcsönkértem és gyorsan megmértem a hengerek résolajveszteségeét. Józsibá' azzal adta ide, hogy "úgyse fogsz látni semmit". Hát lássuk:
A mérés maga nagyon egyszerű, a lenti képek mutatják a menetét.
Az eredmények, valódi hengersorrendben:
1.h. 13ml
2.h. 12ml
3.h. 12ml
4.h 11.5ml
A mérés ideje 1perc55másodperc, szintén hideg motornál.
Konklúzió: Józsibá öreg róka, igaza lett, semmit nem tudtam meg. Illetve annyit, hogy 2 perc alatt 12ml az alapvetően igen jó érték. Ha ezalapján "tippelni" kellene az 1. henger porlasztóját cserélném ki egy próbadarabra.
Pillanatnyilag több ötletem nincs miként lehet közelebb jutni a megoldáshoz. Józsibá szerint az idő és a km megoldja majd :-) Nem várnám ezt ki..