Érdemes néha a FES actuator test-jével kipróbálni a venti első fokozatát. Egy JTD-nél - ha nem sokat klímázol - el lehet úgy járni, hogy nem tűnik fel a venti "hiánya".
Ha nem megy: Első körben a biztosítékot kéne megnézni. Egy-egy maxifuse tartozik a két fokozathoz. Ezek a 156-nál az akkumulátoron lévő biztosítékdobozban találhatóak. Nálam sem ment a venti első fokozata, ez attól volt, hogy a motor kissé leégett. Ez vitte magával a biztosítékot. (Elvégre egy biztosíték csak úgy önmagától nem romlik el...) A motort pl. a Fer-vill-nél lehet felújíttatni.
Okozhatja még az első fokozat előtétellenállása is. Ez a 156-nál típushiba. Maga a "csöves" kerámiaellenállás a 156-nál a venti tartókonzoljába van csavarozva. Nem is biztos, hogy az ellenállás szakadt, lehet, hogy csak a csatlakozója korrodált. (Szintén rendszeres hiba a 156-nál, mert a csatlakozó nem vízmentes.)
Ezek után multiméterrel érdemes nézni (aktivált állapotban) a bizt. két oldalán a feszültséget (a negatívhoz képest). Ha nem mérhető 12V (- mikor éppen kapcsol a FES -), akkor tovább kéne menni a bizt. előtti reléhez és azt szemügyre venni. (Relé kiszed és a tekercs két csatlakozópontja között mérni a feszültséget.)
Igazából eddig is működött, de csak a gyors fokozat. Hogy a lassú fokozata nem jó, azt sokáig észre sem vettem, hiszen így sem forralja fel a vizet, de én ebbe nem törődtem bele: némi halogatás és lustaság után megoldottam kis segítséggel a problémát.
Az egész úgy kezdődött, hogy Liquid közreműködésével sikerült végre nekem is kiépíteni a házi diagnosztikát, amit remek dolognak tartok és amennyiért manapság be lehet szerezni, én azt mondom, minden műszakilag érzékeny Alfa-tulajnak ajánlott. Kezdetben szinte kiismerhetetlennek tűnt, annyi minden funkciót tartalmaz, de szép lassan a nagyját át tudtam látni, és megértettem. Fantasztikus. Próbáltam beindítani a hűtőventilátort a programból, de csak a kettes fokozatot sikerült, az egyesnél viszont bíztató jel volt hogy a reléje kattanását hallottam.
Már ekkor sejtettem, hogy a huzalellenállást kell kicserélni. Szerencsére a gyors fokozathoz ilyen nem tartozik, így kicsi az esély hogy teljesen hűtés nélkül maradjon az autó. Elterveztem, hogy kicserélem az ellenállást, nem veszem meg gyáriban, mert az többszörösébe kerülne. Kiszereléskor vettem észre, hogy az ellenállás egyik lába elengedte a ponthegesztést és nem érintkezik, de műszerrel mérve nincs benne szakadás. Hurrá, akkor mehet vissza a gyári alkatrész! Viszont hiába kerestem, nem találtam sehol olyat, aki két kis 2-3 mm-es ponthegesztést elvállalt volna. A legkisebb amit tudtak volna, az 1 centis. Úgyhogy végül 2mm-es műszercsavarral és egy hozzá tartozó anyával oldottam meg az érintkezést.
Beszereltem, kipróbáltam, örültem:).
Kimértük a hűtő venti minden körét, reléjét, minden működik rendesen. :) Viszont fűtésem nuku, úgyhogy fűtőradiátor csere lesz, mivel a termosztát jó (szinte új).