Jön...
(Ez volt a karácsonyi projekt. :)
Kicsit félrevezető a cím, bevallom. Nem is a fórumozásról akarok írni. Hanem a nagy konkurenciáról... Igen a Facebook-ról. Ami egy tök jó dolog. Azonban van egy csomó dolog amit megfigyeltem és itt most, mint szubjektív véleményt leírok. Mást úgy sem nagyon tehetek.
1. Remek dolog, hogy bármit be lehet írni és egyből egy rakás, hasonló érdeklődésű ember látja azonnal.
2. Temérdek műszaki kérdés ismétlődik rendszeresen. Előfordul, hogy fél órás eltéréssel. Ugyanaz. Ha szólsz az illetőnek, hogy talán ne írassa már le ugyanazt, általában neked ugrik... Egyébként senki nem szól. Ilyen esetekben teljes a közönyösség.
3. Nekem az az érzésem, hogy sokan már el sem hagyják a Facebook-ot. Nem mintha bármi kifogásom lenne Mark Zuckerberg remek találmánya ellen, de mégis...
Számomra érthetetlen, hogy ha valakit valami érdekel, miért nem veszi a fáradtságot, szán rá pár percet és keres rá egy kicsit a klasszikus módon.
4. Idegen nyelv... Az előbbi keresés értelmes kiegészítése, mert bár a Barátunk ügyesen megtalálja az Amorén publikált írásokat, azért a magyar mégsem világnyelv. Németül és angolul sokkal nagyobb az esélye egy-egy témának dedikált topicnak.
5. Magyar nyelv. Katasztrófa. Ennél már csak a "külföldön élő magyarok" kategóriába tartozó csoportok a rosszabbak. Nagybetű, vessző, egy "sz, két "sz", és persze az örökzöld: A -ban/-ben. Ez a kezdet és a vég. Már-már komolyan azt kérdezem, hogy amíg nem figyeltem oda, addig történt-e valamiféle nyelvújítás Magyarországon. Mert ijesztő, hogy mennyien nem tudják (már) a különbséget. A -ban/-ben használata mára már csak kevesek kíváltsága. Oké legyen. De én azt nem értem, hogy az emberek felének nincs érettségije, vagy nem szóltak ezért az ordas nyelvtani hibáért az általános iskolában?
6. Hangnem. Konstruktív szándékkal szólsz valakinek, hogy létezik az Amore és mekkora tudásbázis található itt... Nos, 50% az esélye, hogy elküld valahova. "Neadjálteitttanácsokatnekem".
Egyelőre ennyi. Azt hiszem folytatom még. Sajnos.
Linkek:
10 gyakori helyesírási hiba
A vizsgán feltűnt, hogy az egyik fékcső külső palástja el van repedve. Megkértek, hogy legyek szíves a csöveket tegnapra kicserélni...
Meg is tettem volna, az egyedüli akadály az volt, hogy előző nap még nem voltak a kezemben Stahlflex, azaz teflonbelsős, rozsdamentes-hálós csövek. Mert, ha már cserélek, akkor ilyeneket teszek be. Sokan dícsérik ezekat a jobb fékhatás ("besserer Druckpunkt") miatt. A fém fonat pedig a nyest ellen is véd - gondolom én.
Az egész úgy kezdődött, hogy Goodridge (UK) márkájúakat akartam, elvégre ők a legismertebbek.
...és úgy folytatódott, hogy rájöttem:
1. Nincs korrekt netes katalógusuk az oldalukon.
2. A Benelux PDF katalógusban szinte minden klf. motorú GTV-hez mást írnak.
3. Az angol PDF katalógusban a TS-t és a JTS-t egy kalap alá veszik.
4. A német képviselet széttárja a kezét, ők a Benelux cikkszámmal nem is tudnak mit kezdeni... (Valljuk be, a jelek szerint nem is akarnak.) Szerintük piaconként eltérőek az autók, ez az oka. (Valóban van ilyen, de azt azért kétlem, hogy Luxemburgba más JTS-eket szállítottak, mint Németországa...)
5. Szerinük amúgy a TS-hez való jó a JTS-hez is.
6. ...illetve az Alfisti.net-hez irányítottak, miszerint ők tényleg tudják milyet kell rendelni. (Érdekes... egy kereskedő/szervíz jobban tudja, mint a gyártó képviselete?)
7. Az Alfisti-nél csak natúr (külső PVC cső nélkülit) vagy rikító pirosat lehet rendelni. (Előbbi nem tetszik, mert nem akarom, hogy a palástot sós víz érje, akkor sem, ha rozsdamentes. A piros pedig nekem túl feltűnő.)
Kérdeztem őket, hogy nem szándékozzák-e megkérdezni az Alfisti-t, hogy mit és miért, hogy pontosíthassák a katalógust. Na erre nem válaszoltak.
(Az ilyen mentalitás a végem. Komolyan ennyire nem érdekli őket?...)
Mindegy, egyszer talán megírom a Goodridge-nak a történetet. Kiváncsi vagyok, az angolok is ennyire közönbösek-e. A netes kereső hiányából sajnos erre következtetek, de meglátjuk...
Így kötöttem ki a német Probrake nevű gyártónál. Ők főleg motorokhoz gyártanak ilyen fékcsöveket, de újabban autókhoz is. És nem utolsósorban az oldalukon és az eBay boltjukban is külön említik a JTS-t.
(Igazából a JTS ez esetben "kismotoros faceliftest" jelent. Mert valószínűleg ez a két faktor van hatással a fékcsövek méreteire.
Az szólt még mellettük, hogy őket fel tudom hívni, ha baj van.
Meg is rendeltem náluk a szettet.
Megjött. 3 db-ot tartalmaz. Na itt már nem volt őszinte a mosolyom. Felhívtam őket... A beszélgetés vége az lett, hogy kénytelen vagyok lemérni a saját csöveimet, hogy biztosra menjünk. (Bár említettem nekik, hogy netes shop-okban normál fékcsöveknél sokszor megadják a méreteket is. És ha 5 helyen ugyanazt írják a JTS-re, akkor lehet benne valami.)
Mindegy, a legbiztosabb lemérni. Kerekek le. És tessék: Amit az ATE 16 centisnek írt (hátulra), az nálam 31 cm. (Fékcsövekről beszélek!)
Elöl 43 centisek vannak.
Van egy olyan sejtésem, hogy a Goodridge "TS-hez való" szettje is 16 centis hátsó csöveket tartalmaz.
A menetek típusát később fogom leírni, mert a cserekor derülnek ki.
A Probrake M10x1 külső/belsőre tippel. Meglátjuk.
Színben karbon hatásút rendeltem, ami egy barnás, áttetsző külső PVC-csövet jelent. Ez az áttetsző fémfonattal együtt tényleg hasonlít a karbonra. Szép és diszkrét.
Ami az árat illeti... Drága. SImából egy szett 30-50 euróra jön ki. A probléma az az, hogy perpill még nem találtam hátra valóban passzoló utángyártottat. (A gyárit még nem néztem.) Az előnyöket is mérlegelve arra jutottam, hogy ennyit nekem megér ez a dolog.
Fékfolydékból természetesen DOT 5.1-et fogok használni (mint mindig).
Az első két kép az eredeti, még ki nem cserélt csöveket mutatja.
Folyt. köv.
Kérés: Ha valaki 916-os GTV-t v. Spider-t szerel, írja meg nekem légyszi a fékcsövek hosszát (motorral és évjárattal)! Köszönöm előre is!
Manapság az FB-n három féle alfás létezik. Aki árul új logós emblémát, aki már vett belőle és aki még nem.
Én a második csoportba tartozom.
Mivel a GTV első emblémája eléggé kifakult és úgy ítéltem meg, hogy a fekete autóra bizony jobban passzolna az új, színes embléma az élénkebb zöld és piros színeivel.
A csere menete (Mivel mindenki csak a feltett embémákkal szokott büszkélkedni, de még sosem írta le senki, hogy, hogyan tette fel.)
Az MK2-es GTV-n egy csavar tartja a máanyag korongot, amin a fémembléma van. Valószínűleg gyáriban ezt így kompletten lehet rendelni, mert a műanyag hátulján van egy cikkszám (465 589 73).
A feladat nehézségét a adja, hogy a krómozott műanyg megsértése nélkül lehántoljuk róla a felragasztott fémplakettet. Mivel hátul van egy 1 cm-s lyuk, így adódik, hogy onnan nyomjuk egy tompa tárggyal. (Filctollal.) Ezzel azt érjük el, hogy felpúposodik azon a helyen a plakett. Ahogy mondani szokták, "kis lépés az emberiségnek".
Ezesetben mondjuk tényleg kicsi, mert a púpon kívül nem értünk el semmit. :)
Itt már látható, hogy roncsolás nélkül a régi emblémát csak varázslattal lehet leszedni. Én maradtam a polgáribb megoldásnál: csavarhúzó és fogó segítségével hámoztam le a fémet. Utána denszesszel nem árt megtisztítani a helyét és leszedni a ragasztómaradványokat.
Én előtte még előkészítettem az emblémát, lefújtam védőlakkal. Hátul és a peremét ecsettel kezeltem le, hogy a só ne kezdhesse ki.
A felragasztásnál csak arra kell figyelni, hogy szépen középre pozícionáljuk, mert körben marad egy kb. 1mm-es rés.
Kb. ennyi. :)
Érdekesség: Anno, kb 7 évvel ezelőtt beszereztem a 156-ra egy új emblémát. Akkoriban még nem volt ilyen dömping, úgyhogy gyári zacskóst vettem, jó drágán (6000 Ft). Ahogy odaát leírtam, az akkor egy vastag műanyag darab volt, hátra kiálló pöckökkel, ami jól nem is passzolt a scudettom-ra, mert azon gyárilag egy vékony, sajtolt fémplakett volt. A csere emiatt meghíusult.
Szóval 7 évet kellett várnom arra, hogy kapjak megfelelőt. Mert ugye a mostani olcsó emblémák mind ilyen fémplakettek...
Tegnap éjjel útnak indultam egy német nagyvárosban. Pontosabban "A német autógyártás fővárosában". Az autó nemrég volt lemosva és a japán wax így sok év után is megőrizte "bőre hamvasságát". A blu cosmo szín pedig szintén nem mindennapi.
Szóval elindultam ezzel a csillogó autóval. Az utcán alig voltak emberek. De aki volt, az átlalában megpihentette pár pillanatra szemét az Autón.
Mentem tovább, lassan kiértem a városból, a dízelmotor hangja belül már egy jobban sikerült benzinesére hasonlított. A gyári xenon bevilágította a pályát, reflektorra szokás szerint nem volt szükség. Szélzaj alig-alig szűrődött be.
A gázpedál enyhe megérintésére is meglódult az autó. Nem aszfaltszaggató módon, csak annyira, hogy érezni lehetett, ez a motor összhangban van az autóval.
Egy hosszú, kanyargós emelkedőn is kötelességtudóan tette a dolgát. Az autó kapaszkodott fel a hegyre és közben tapadt az útra. Semmi jele nem volt annak, hogy itt átlagon felüli megpróbáltatásról van szó.
...folyt. köv.
Az autó hamarosan 15 éves lesz. Én pedig azon tűnődtem, hogy ez, hogyan lehet ennyire jó? És, hogy vajon más márkáknál is így van-e ez, még 10 együtt töltött év után is? Mert ennél az autónál bizony ez a helyzet.
Az utólag beszerelhető LED-es izzókban műterhelésnek nevezhető ellenállás van. Különben túl keveset fogyasztanának és az izzókiégés-felismerés hibát jelezne.
A fő probléma a "CAN-buszos izzó" elnevezéssel az, hogy az izzókiégés-felismerés NEM CSAK CAN-busszal rendelkező autókban lehet. Ezt az elnevezés kitalálója nyílvánvalóan nem tudta. Egy 20+ éves régi Fiat is megmondta, ha kiégett egy izzó, pedig CAN-buszról szó nem volt...
LED-je válogatja, hogy mekkora ellenállást tesznek bele elektronikát megtévesztő "műterhelésnek".
1 Watt esetén kb. 200 ohmos ellenállás van bennük, 2 Watt esetén 100 ohmos, és így tovább.
Nincs CAN-buszos izzó. Oké?
Az, hogy az izzó előtti elektronika CAN-ra kapcsolódik, egy, az izzófelismeréstől független dolog. (Értsd: a hálózati csatorna, amin az információ eljut pl. a műszerfalig, az a felismerés szempontjából másodlagos. Ezért kéne már ettől a CAN-dologtól "elszakadni".)
Az izzónak magának nincsen plusz két csatlakozási pontja, hogy a buszra kapcsolódhasson és azon kommunikáljon. Már csak ezért sem CAN-buszos.
Hogy egy autó izzókiégés-felismerő elektronikája mennyi minimális teljesítményt vár el, aminél már jónak tekinti az izzót, az autója válogatja. (Lehet az elektronikát is módosítani, hogy ne kelljen feleslegesen "fűteni" a műterheléssel. De az egy bonyolultabb dolog.)
Egy példa:
Egy 5 wattos izzót akarsz LED-esre cserélni.
Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül 5W-nyi ellenállással kell fűtened, hogy nyugton maradjon az elektronika. Kevesebb is elég lehet. Pontosan ezért nem írok konkrét számot. Ki kell próbálni. Fentebb leírtam, hogy wattonként mekkora ellenállásra van szükség adott feszültség mellett. (Kétszeres teljesítményhez, vagy két ugyanolyan ellenállást kell párhuzamosan kapcsolni, vagy egy darab feleakkora ellenállású ellenállást kell használni.) Nagyon fontos, hogy az ellenállás(ok) névleges teljesítményének minimum annyinak kell lennie, mint amennyit el akarsz fűteni. Ha több (mondjuk kétszeres), az jobb. De alapvetően a minimális elfűtendő teljesítményre célszerű törekedni.
Egy 5W-ot elfűtő ellenállás már igen tisztességes hőt termel. Ezt figyelembe kell venni, mert megolvaszthat műanyag alkatrészeket és szigetelést is. (A zsugorcsövek ezzel szemben hőállóak.) Úgyhogy csak óvatosan!
A lényeget mégegyszer összefoglalnám: Nincs CAN-buszos izzó.
Ne nevezzük így. Mondjuk helyesen, vagy legalábbis helyesebben "műterhelésesnek".
Egy cartársnak írtam ezt az imént, de szerintem más számára is érdekes lehet.
Egy klasszikus bitumenes alvázvédő (MOTIP, stb.) cuccnál szerintem kevés rosszabb van. Talán csak az üregvédőjük múlja alúl... Ami pl. a sárvédő fölötti üregbe kell, az nem más, mint zsír. Olyan zsír, amiről a blog elején írtam. A zsír előnye az az, hogy kúszik. Magyarul a hőtágulás következtében bekövetkező "repedések" öngyógyulóak. Ami a legtöbb mezei szerről nem mondható el. A bitumennel, mint alvázvédővel az a baj, hogy porózus. Az igazából csak mechanikus védelem, mondjuk kavicsok ellen. A PVC-vel pedig az a baj, hogy - bár az vízzáró - ha megsérül, bemegy mögé a víz és a kapilláris hatás miatt megáll. És alárohad. Egyre nagyobb lesz a rozsdafolt. És mindebből max. egy nagyon enyhe kis elszíneződés látható a sérülés (karc) mellett. Alvázra a Perma Film való. Kritikus helyekre simán fel lehet kenni még rá akár kézzel is egy réteg MS-zsírt. Az igaz, hogy valamennyi kosz ráragad, de ez teljesen lényegtelen, attól az még tökéletesen szigetel és "öngyógyulóan".
A szíj elmúlt 5 éves, itt volt az ideje a cserének. A két INA vezérlésszett, amik beépítésre kerültek:
530 0225 10 vezérműszíj + feszítőgörgő + vezetőgörgő
530 0347 10 balansszíj + görgő
Egyúttal az ékszíjat is lecserélem:
Contitech 6PK1965 kell bele (a 1962-es is jó, az a 3mm nem számít)
(Mivel Made in UK, úgy gondolom, hogy ez is a Gates gyárából származik.)
Legközelebb minden benzines-alfás legnagyobb barátja, a 55202772 cikkszámra hallgató vezérlésmódosító is sorra kerül. (70ekm-nél még talán korai lenne.)
A TS-ek vezérműszíj intervalluma a legutóbbi körlevél óta 60.000 km / 4 év.
A JTD-knek és a V6-oknak 120.000 km / 5 év.
Megjött az INA vezérműszíj és balanszszíj szettem.
Ez a tartalma.
VM szett:
Feszítő: Litens - Made in China
Vezető: INA - Made in Germany
Szíj: "INA" - Made in UK (valószínűleg Gates)
Balaszszett:
Feszítő: A görgő fémrészén "Litens - Made in Canada", a görgőn "NTN"
Szíj: Dayco
Ennyit arról, hogy az INA "megízható, német márka". (A szíjakon nem lepődtem meg, a görgőkön igen.) Tudom, hogy egy Conti szett sem nézhet ki máshogy (csak ott a szíjak márkája legalább előre borítékolható).
A csere után kiderültek, hogy milyen gyártmányúak a gyári cuccok: Mindkét feszítő Litens, ennek valószínűleg az a magyarázata, hogy ők szabadalmaztatták ezt a kompakt mutatós-rugós feszítőfajtát. Más szavakkal: Több, mint valószínű, hogy az összes nevesebb szett ugyanazt tartalmazza, mint a gyári szett. (INA, Ruville, Gates, Dayco). Én ez esetben abban sem hiszek, hogy a gyári képviseli a legjobb minőséget, mert egy vezérmű-görgőnek egyszerűen nem lehet nagyobb a tűrése, annyira kényes alkatrész.
"A csomagolás a 21. század gyártása..."
A többi vezérléscseréhez szükséges alkatrész:
- szelepfedél tömítés, 4 db gyertyaház tömítéssel: Victor Reinz 15-36616-01
- szelepfedél tömítés, gyertyaház tömítések nélkül (!): Elring 462.713
- szimmering az egyik bütykös tengelyhez: Corteco 12018321B
- szimmering a másik bütykös tengelyhez: Corteco 12015711B
- szimmering a főtengelyhez: Corteco12011839B
- szimmering a balansztengelyekhez: szám jön
Természetesen a szimmeringeket csak akkor kell cserélni, ha valamelyik megérett a cserére.
Tapasztalatok, szerszámok, stb. leírása jön...
Sajnos úgy tűnik, hogy a szeretett Michelin Pilot Exalto-k nem fogják megérni a következő (ötödik) szezonjukat. Nem tudom pontosan hány km-t mentem velük, de biztos nem többet, mint 40ekm. A konklúzió az, hogy remek gumik, de a sportosság és a tartalékok közepes kopással párosulnak.
Olyan gumit szeretnék, ami harmonizál az autóval. Tehát legyen sportos, de ne legyen tőle ólomlábú az autó (mert a ménes nem hatalmas). Véleményem szerint egy 140LE körüli 156-ra a legjobb választás a 205/55R16-os méret. Természetesen egy 17-es gumi még szebb, ám annál már bizonyára kompromisszumokat kell kötni a komfort terén. Nálam emiatt nem játszik. (Update: A GTV nyárikerekei alapján már tapasztalatból is kijelenthetem, hogy a 156-nak, mint utazóautónak tökéletesen megfelelnek 16-os kerekek is. A GTV érezhetően sportosabb... vagyis rázósabb. 8-9 órás utaknál erre nincs szükség.)
Téliguminak a jövőben is GoodYear UltraGrip-et fogok használni. Ezekkel maximálisan elégedett vagyok. Külön kiemelném, hogy kifejezetten csendes gumik.
A jelöltek
Hankook Ventus Prime 2 K115 205/55 R16 94W Nagyon jókat írnak róla. A B-B-69dB minősítés pedig szintén kiváló. Az ára is viszonylag jó (bár nem ez a legfontosabb szempont most) és valószínűleg magyar gyártmány.
DUNLOP Sport BluResponse - 205/55 R16 91H
B / A / 68dB
GOODYEAR EfficientGrip Performance Mfs - 205/55 R16 91H
B / A / 68dB A teszteredményeket nézve úgy tűnik, hogy ez egy kimagasló gumi. Ezért immáron ez a jelenlegi favoritom.
(Érdekességképpen a GTV-re a jelengi favorit szintén Good Year, itt 225/45R17-ről beszélünk. Az információk alapján rákapcsoltak a fiúk a fejlesztésre... A régebbi Eagle NCT5 nem volt egy kimagasló gumi.)
Update 2015.03.21: Most jött el a vásárlás ideje. Meg is jöttek a GY EG Perf. gumik 205/55R16 91V méretben. A tapasztalatokról az első 5ekm után fogok beszámolni.
A besorolásuk B/A/68dB, ami nem kicsit jó.