a beszámoló írta: Olasz
A sajtótájékoztató
Nem sok jobb hely van egy ilyen autó bemutatásához és tesztvezetéséhez, mint egy Budapest melletti 5 csillagos szálloda és környéke. Az újságírók mellett hírességeket is meghívtak. A sajtóbemutató fő mondanivalója az volt, hogy az Alfa Romeo végre odaért a 159-essel a kitűzött helyre, a német konkurencia mellé, és többé már nem lehet azt mondani, hogy: "Igen-igen, az alfa-érzés nagyon jó és szép, de az Alfa megbízhatatlan."
Ez már a múlt. A 159-es egy új generáció, amely nem csak 3 számmal szárnyalja túl a 156-ost (ahogy a neve mutatja), mely szintén maradandót alkotott a maga idejében. Az autó a mai idők legmegbíhatóbb alvázára épül, amire később a Maserati-k is fognak. Ezt a padlólemezt egyébként a SAAB-bal közösen fejlesztettek ki, de a skandináv cég drágának találta és inkább a Vectra padlólemezére építkezik. Az Alfa biztonságtechnikai fejlettsége többek között ennek is köszönhető, mivel csavarószilárdsága a ma létező legjobb.
Ez az a modell, ahol már nem csak érzelmi kötődésről lehet beszélni, hanem ezeket alá lehet támasztani racionális tényekkel is! Ódákat zenghetnék most arról, hogy miben és hogyan verte meg a konkurenciát, azaz a 3-as BMW-t és az Audi A4-est, de felesleges. Csak kiemelnék párat: szarvas teszt, 100km/h-ról fékezés, teljesítmény, biztonság és a legfontosab az ár (ami lentebb megtalálható).
Felszereltségét tekintve az Alfa 159-es körülbelül 600-700 ezer forinttal olcsóbb a konkurenciánál. A prezentáció kb. 1 órán át tartott, amiben technikai adatokról esett szó (amit színtén lentebb felsorolok), előkészítve a tesztvezetést. Az előadás alatt hallottam néha a mögöttem ülő sorokban a hozzáértő, előítéletekkel teli újságírók egy részét, hogy persze-persze, de mégis csak Alfa. Sajnos ez itt Magyarország, ahol az autós magazinok 90 százaléka német tulajdonban van (amit Takács Ákos AR Klub elnökkel ki is veséztünk), és ugye mondanom sem kell, milyen hatással bír a sajtó az emberekre.
Amíg zajlott a tesztvezetés és az ebéd, párhuzamosan elindult egy verseny is, miszerint a Grand Turismo 4 –gyel játszva, azon belül is az Alfa GT-vel ki tudja a legjobb időt autózni egy adott pályán. Kb. 14 - 17 emberke nevezett az eseményre, úgy, hogy közülük korábban csak ketten játszottak a játékkal. Mivel a tesztvezetésből kimaradtam, itt bepótoltam a vezetés élményt, és behoztam magam a 2. helyre... Távozáskor kaptunk egy Alfa 159-es portfoliót, egy CD-t, tele képekkel és infókkal, és egy eredeti SCAR játékot PC-re. (olvasd el a játékbemutatónkat!) Mondanom sem kell, hogy hazafelé senki sem előzött meg a 2/A-n.
Alfa 159. Élőben, testi valójában. Az én szememmel
Elfogultság nélkül mondhatom, hogy sikerült maradandót alkotni. Eddig is tetszett (főleg az eleje), de nem lehet összehasonlítani a képeken látható 159-est, az élőben láthatóval. Egy igazi luxuslimuzin, ami versenyben 13 ponttal (ami nagy különbség) verte szépségre a második helyezett 3-as BMW-t. Giorgetto Giugiaro és az Alfa Romeo Style Centre most is kitett magáért. Az új autó elegáns, szép vonalvezetésű, és továbbviszi a tipikusan Alfa Romeokra jellemző sportosságot.
Vegyük szemügyre kicsit jobban az autó részleteit! Mi lehet a legjobb jelző az elejére? Agresszivitás. Kimondottan balesetveszélyes, ha az előttünk haladó nem tudja levenni a szemét a visszapillantójáról. Nagyon szépen dominál a klasszikus pajzs, amely minden vonal kiiunduló pontja, és amit közrefog a finoman ék alakban futó lámpasor, és mindez egy olyan lökhárítóban, amely olyan, mint festménynek a keret. Nem kirívó, nem hangsúlyos, de kell az egészhez. Ahogy tovább haladunk, belefutunk az oldalán az indexbúrába, amiely rendkívül jól passzol az autó vonalához. Ha az index adta irányon tovább haladunk, észrevesszük a finom kidolgozású kilincset, amelyet egy percig csak nyitogattam :) Nem vitás, ez tényleg kézre esik. Elsőre meglepő, hogy a hátsó rejtett kilincs visszakerült a "régi helyére". És ez nem is baj, pontosan a kilincs formájából adódóan. Elérünk a hátához, ahol megállapíthatjuk, hogy nagyon eltalált a C-oszlop és a csomagtartó ajtaja között bezárt tompaszög. Féltem tőle amikor képeken nézegettem, hogy nem lesz szép ha megtörik ott az autó íve, de szerencsére nem így van. Ellenkezőleg.
A lámpasor és a hátulja szép, de nekem kicsit Seat utóhatása van, sajnos. A belső térre csak annyit mondanék: "Alfa Romeo". Aki hitetlen, az üljön bele, és próbáljon mondani legalább egy olyan negatívumot, ami nagyon nem illik oda, és megöli a megkomponált belső életteret, amely igen tágasra sikeredett (még hátul is).
Néhány technikai paraméter, címszavakban
Az autó 4.660 milliméter hosszú (225 mm-rel hoszabb mint a 156-os), 1.828 mm széles (+ 85 mm a 156-oshoz képest), 1.417 mm magas (13 mm-rel alacsonyabb mint a 156-os), és a tengelytáv 2700mm (105mm-el nagyobb, mint a 156-osé volt.
Kettős keresztlengőkaros első futómű (Forma 1), Multilink hátsó felfüggesztés, "prémium" padlóváz elöl 3 erőbevezetési útvonallal.
7(9) légzsák alapáron, +1 rendelhető (utasoldali térdlégzsák). Isofix csat a gyerekülésnek, 330mm-es fékek (egy-két Ferrariban is ekkora van) menetstabilizátor (VDC), Xenon, CD mp3 Bose hangrendszer.
Egy nagyon fontos dolog: nem Opel motor van az Alfákban!!! Felröppent ugyanis, hogy Opel benzinmotorok lesznek az új 159-esben. Ebből az az igazság, hogy a 3.2-es motor blokkja (amit anno a Cosworth fejlesztett) származik a General Motors-tól - az ausztrál Holden márkától, de csak a blokk, minden más Alfa Romeo fejlesztés!
Fontos hozzátenni, hogy az autóra 3 évig vagy 120.000 km-ig ingyenesek a kötelező karbantartások (alkatrész, munkadíj, folyadékok), kivéve a kopó alkatrészek, pl. fék.
Még egy érdekesség, hogy a dízelek szériában is részecskeszűrővel lesznek kaphatók.
1.9 JTS
4 ajtós, szedán, kézi 6sebességes váltó, benzin, 118kW / 160LE, 190 Nm, fogyasztás: 6,6/8,7/12,2
2.2 JTS
4 ajtós, szedán, kézi 6sebességes váltó, benzin, 136kW / 185LE, 230 Nm, fogyasztás: 7,3/9,4/13,0
3.2 V6 24v JTS Q4
4 ajtós, szedán, kézi 6sebességes, 4x4 váltó, benzin, 191kW / 260LE, 322 Nm, fogyasztás: 8,5/11,5/15,9
1.9 JTDm 8v
4 ajtós, szedán, kézi 6sebességes váltó, benzin, 88kW / 120LE, 280 Nm, fogyasztás: 4,9/5,9/7,8
1.9 JTDm 16v
4 ajtós, szedán, kézi 6sebességes váltó, benzin, 110kW / 150LE, 320 Nm, fogyasztás: 4,8/6,0/8,1
2.4 JTDm 20v
4 ajtós, szedán, kézi 6sebességes váltó, benzin, 147kW / 200LE, 400 Nm, fogyasztás: 5,4/6,8/9,3
A 2.4 JTDm 20v típus 2005 év végén kerül gyártásra, tesztre egy nem végleges autót hoztak. A 3.2 V6 24v JTS Q4 típus 2005 év végétől rendelhető.
Árak
Az állambácsi itt is keményen beszól ám. Az Európai Unió egyik lényege, hogy nem kell fizetnünk vámot a tagállamok között. Nos, ehelyett lett a regisztrációs adó, amiért már az EU is megdorgált minket, de semmi komolyabb nem történt azzal a címszóval, hogy a tagországok belső ügyeibe nem szólhatnak bele... Köszönjük szépen! Ennek ellenére, ha a konkurencia áraival hasonlítjuk össze, akkor is nyerő pozícióban van a 159-es!
1.9 JTS 7.995.000
2.2 JTS 8.750.000
3.2 V6 11.995.000
1.9 JTDm 8v 7.795.000
1.9 JTDm 16v 8.195.000
2.4 JTDm 20v 9.995.000
Bemutató a múzeumban
A 159-est az igazi klasszikusok között, a Szépművészeti Múzeumban mutatták be szerda este a márkakereskedők ügyfélkörének és jónéhány jelenlegi Alfa tulajdonosnak. Képriport a galériában! :)
Kapcsolódó fórum:
159 - egy új korszak?
Kapcsolódó híreink:
Újabb infók a 159 SW-ről
Már Magyarországon a 159-es!
Év autója: a döntősök között a 159-es!
Korai öröm: 159-es teszt Luxemburgban