Ahhoz, hogy egy modell indulhasson ezen a versenyen több kritériumnak is meg kell felelnie. Az egyik, hogy legalább öt európai piacon elérhetőnek kell lennie, vagy azzá kell tenni heteken belül és havonta 5.000 darabos eladást kell produkálnia. Éppen ezen csúszott el a Grande Punto, mivel egyelőre csak az olasz piacon lehet kapni.
A szavazás két fordulóban zajlik. Az első forduló után - melyet október elején hirdetnek ki - hét szerencsés marad. A második forduló után döntik el, hogy ki lesz az abszolút győztes, minderre november 14-én kerül sor.
Az Alfa 159 számára természetesen egy cél van, elhódítani az idei díjat. Főleg azok után, hogy elődje, a 156-os is megkapta e kitűntető címet, még 1998-ban. Ez azonban nehéz lesz, idén ugyanis elég szoros verseny várható. A favoritok közé tartozik a Toyota Yaris, a Renault Clio, a Suzuki Swift, a Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo trió, a 3-as BMW és a B osztályos Mercedes.
A Fiat Autónak elég nagy "hagyománya" van ezen a megmérettetésen, ugyanis a Fiat, az Alfa és a Lancia nyerte el eddig a legtöbbször ezt a díjat. A 159-es mellett idén még egy modellel, a Fiat Cromával is erősítenek az olaszok. Legutoljára egyébként 2004-ben vándorolt a serleg Olaszországba, akkor a Fiat Panda nyerte a versenyt.
Az Év Autója díj egy nemzetközi elismerés, melyről az európai autós újságírók "elitje" dönt. A zsűriben 22 ország 58 bírája foglal helyet, Magyarországot Surányi Péter és Gajdán Miklós képviseli. A zsűri tagjai a következő szempontokat veszik figyelembe a szavazáskor: design, komfort, biztonság, gazdaságosság, kezelhetőség, teljesítmény, funkcionalitás, felszereltség, tulajdonosok elégedettsége, és ár. Ezek mellett technikai megoldások és az ár/érték arány is elég sokat nyomnak a latban, de nem ezek a fő szempontok.
A bizottság először szeptemberben ül össze, hogy összeírják azon autók listáját, amelyek közül kikerülhet a későbbi győztes. Ezeknek az autóknak teljesen újnak kell lenniük, ráncfelvarrott, technikailag frissített autók nem vehetnek részt.
A szavazás első fordulójában egyszerű többséggel választják ki azt a 7 autót, amely bejut a második fordulóba. Ott minden egyes bírának 25 pontja van, melyet legalább 5 autó között kell szétosztania úgy, hogy 10 pontot csak 1 autóra tehet. Mindezek mellett döntését meg is kell indokolnia.
Íme a teljes lista a 28 autóról, akik idén pályáznak:
Alfa Romeo 159
BMW 3-as sorozat
Citroen C1/Toyota Aygo/Peugeot 107
Chevrolet Matiz
Daihatsu Sirion
Fiat Croma
Hyundai Sonata
Jeep Grand Cherokee
Kia Rio
Lexus GS
Mazda5
Mercedes B osztály
Mercedes ML
Mercedes S osztály
Nissan Murano
Nissan Pathfinder
Opel Zafira
Peugeot 1007
Porsche Cayman
Range Rover Sport
Renault Clio
SsanYong Rodius
Seat Leon
Suzuki Grand Vitara
Suzuki Swift
Volkswagen Fox
Volkswagen Passat
Az eddigi Év Autója nyertesek 1964-től:
1964: Rover 2000 (74 pont)
1965: Austin 1800 (78 pont)
1966: Renault 16 (98 pont)
1967: Fiat 124 (144 pont) - mifelénk Zsiguli :)
1968: NSU Ro80 (197 pont)
1969: Peuget 504 (119 pont)
1970: Fiat 128 (238 pont)
1971: Citroen GS (233 pont)
1972: Fiat 127 (239 pont)
1973: Audi 80 (114 pont)
1974: Mercedes 450S (115 pont)
1975: Citroen CX (229 pont)
1976: Simca 1307-1308 (192 pont)
1977: Rover 3500 (157 pont)
1978: Porsche 928 (261 pont)
1979: Simca-Chrysler Horizon (251 pont)
1980: Lancia Delta (369 pont)
1981: Ford Escort (326 pont)
1982: Renault 9 (335 pont)
1983: Audi 100 (410 pont)
1984: Fiat Uno (346 pont)
1985: Opel Kadett (326 pont)
1986: Ford Scorpio (337 pont)
1987: Opel Omega (275 pont)
1988: Peugeot 405 (464 pont)
1989: Fiat Tipo (356 pont)
1990: Citroen XM (390 pont)
1991: Renault Clio (312 pont)
1992: Volkwagen Golf (276 pont)
1993: Nissan Micra (338 pont)
1994: Ford Mondeo (290 pont)
1995: Fiat Punto (370 pont)
1996: Fiat Bravo/Brava (378 pont)
1997: Renault Mégane Scenic (405 pont)
1998: Alfa Romeo 156 (454 pont)
1999: Ford Focus (444 pont)
2000: Toyota Yaris (344 pont)
2001: Alfa Romeo 147 (238 pont)
2002: Peugeot 307 (286 pont)
2003: Renault Mégane (322 pont)
2004: Fiat Panda (281 pont)
2005: Toyota Prius
2006: Alfa Romeo 159? :)
Gyártók szerinti ranglista:
1. Fiat Auto (Fiat, Alfa, Lancia): 11
2. PSA Peugeot-Citroen: 6
3. Renault: 5
4. Ford: 4
5. Simca: 2
6. Toyota: 2
7. Opel: 2
8. Audi: 2
9. Rover: 2
10. Nissan: 1
11. NSU: 1
12. Volkswagen: 1
13. Mercedes: 1
14. Austin: 1
15. Porsche: 1