Veterán őrület Budapesten

2006-06-25  Tommi
Idén a Múzeumok Éjszakája rendezvénnyel egy napon tartották a Budapest Classic Grand Prix-t, melyen a főleg német oltimerek között olaszok is indultak.
Hírek >> 2006  

A Budapest Classic Grand Prix egy egész napos, Budapest több pontját érintő márkafüggetlen futam volt, ahol nem a gyorsaság, hanem a pontosság számított. Az egyes ellenőrző pontoknál kialakított rövid időmérő szakaszokat 1/100-as, azaz századmásodperces pontossággal kellett teljesíteni a résztvevőknek, a plusz és mínusz másodpercekért pedig büntetőpont járt. A versenyen kizárólag 1976 előtt gyártott, eredeti állapotú autók vehettek részt, illetve rajthoz állhattak még a gyártók által "classic" minősítést kapott járművek is. Az idő- és távolságmérés csak mechanikus eszközök segítségével történhetett, a modern digitális kütyüket használók büntetőszorzót kaptak az időeredmény összesítésnél.

Körülbelül 120 autó várta a szombat délelőtt 10 órai rajtot a Közlekedési Múzeumnál, majd a Dózsa György út–Felvonulási tér–Andrássy út–Westend parkolóház–Citadella–Budai Vár–Hadtörténei Múzeum útvonalat végigjárva tértek vissza a Közlekedési Múzeumhoz, este pedig egy látványos felvonulással haladtak végig az Andrássy úton, így gyakorlatilag az egész várost körbeautózta a mezőny.

Mivel a versenyt a Mercedes Benz Classic Magyarország szervezte, a mezőny túlnyomó része a csillagos márka autóiból került ki, de a sok angol, francia, amerikai autó mellett akadtak olaszok is, köztük néhány igazi különlegességgel.

Mindössze egyetlen Alfa Romeo indult, egy citromsárga 1750 GTV Giulia. A sofőrt persze megkérdeztük, hogy ismeri-e az  Alfa Amorét. Azt mondta, hogy már kapott kártyát és hamarosan regisztrálni fog (úgy legyen :).

Feltűnt még a mezőnyben egy gyönyörűen restaurált 1972-es Maserati Indy és néhány Fiat 124-es is. Volt egy érdekes karosszériájú és festésű 500-as, valamint egy gyönyörű, gyári állapotú 1968-as Lancia Fulvia Rallye Coupé, amiben a tulaj elmondása szerint még csak 90 ezer kilométer van és nem volt szükség komolyabb restaurálásra az elmúlt évtizedek alatt. Az igazi "nagyágyúk" azonban a Ferrarik voltak, két 208 GT4 Dino és egy 308 személyében.

Látható volt néhány "filmes híresség", mint a P1800-as Volvo. Pontosan ilyennel furikázott annak idején Simon Templar az Angyal-sorozatban. (Őt láttuk a Yetro Rallyn is!) Részt vett a futamon egy Aston Martin DB5, ami James Bond partnere volt, egy "Eleanor" Mustang, amit a Tolvajtempó című Nicholas Cage-filmben láthattunk, egy Jaguar E-Type, aminek nyitott és angol zászló fényezésű verizójával Mike Myers száguldott az Austin Powersben és indult egy 356-os Porsche is.

A "Tolvajtempós" Mustang mellett egy kék Mustang kabrió is indult és megdöbbentő volt hallani, hogy a majdnem 3,5 literes lökettérfogatból kemény 85 lóerőt hoztak ki annak idején az amerikai mérnökök.

A Mercedesek között az 50-es években gyártott sirályszárnyas SL-től kezdve a "Pagodán"” át a W123-as "zőccséges" merciig szinte minden volt. A 356-os Porsche mellett régi 911-esek is szép számmal felvonultak, a néhány régi, léghűtéses, boxer VW Bogár között sok kabrió volt. Hozzájuk csatlakozott még egy T1-es "ős" Transporter, ami annak idején a hippikorszak egyik kultikus járműve volt. A német márkák sorát néhány Opel és NSU zárta. Az angol vonalat főleg az MG-k jelentették, de akadt jónéhány Rolls Royce, Jaguar és Triumph is. A többi (francia, amerikai, kelet-európai) márkák igen kis számban képviseltették magát.

A verseny legkisebb autója minden bizonnyal egy Mini Cooper volt, a legnagyobb pedig egy 1958-as Chevrolet Impala, amivel nem lehetett egyszerű feljönni a Westend parkolójának legfelső szintjére…

Félretéve az Alfa-fanatizmust és "sima" autórajongóként szemlélve a rendezvényt egy hazai és akár nemzetközi viszonylatban is komoly mezőny állt rajthoz az idei Budapest Classic GP-n, kivétel nélkül gondosan restaurált,vagy nagyon szép gyári állapotban lévő autókkal, ahol olyan ritkaságokkal is lehetett találkozni, amelyekből csak egy-egy darab van az országban. Néhány ismert ember is színesítette a mezőny, többek között Csiszár Jenő és Kereszty Gábor is indult. Meglepő volt, hogy sok hölgypáros is nekivágott a versenynek, ezek szerint a veteránozás már nemcsak a férfiak hobbija?

Reméljük, hogy jövőre azért még több olasz autót láthatunk :)

Kapcsolódó írásaink:
Youngtimer autós találkozó a Mátrában

Kapcsolódó fórumok:
Oldtimer, youngtimer
Off-os verdák, tapasztalatok...

Írta:
Tommi