Az ezredforduló környékén kis túlzással havi rendszerességgel adták egymásnak a kilincset a Fiat Auto vezérei. Mindeközben a büdzsé a negatív tartományok felé zuhant, az újabb és újabb cégvezetők pedig nem találták meg a Fiat-szindrómára a gyógyszert. Aztán jött 2005 februárjában Sergio Marchionne és kirángatta az olasz konszernt a mélyből és mára újra nyereséget könyvelhetnek el.
The show must go on, avagy a műsornak folytatódnia kell, Marchionne kidolgozott egy stratégiát, mely hosszú időre biztosítaná a vállalatcsoport anyagi helyzetét. Erről és az elkövetkezendő 3-4 év terveiről beszélgetett Marchionne az Automotive News Europe újságírójával.
Részletek következnek a beszélgetésből. A riporter: Luca Ciferri.
Az ön előrejelzései szerint 2010-ig lassú beszűkülés fogja jellemezni a Nyugat-európai autópiacot, a Fiat mégis azt tervezi, hogy az idei 1.329.000-es eladást 2010-ig 1.9 millióra növeli. Mely gyártóktól kívánják elcsábítani ezt az 570.000 vevőt?
Senkitől nem kívánunk vevőket átcsábítani, egyszerűen csak réseket keresünk a piacon. Hogy ez mennyi áldozatot kíván az engem nem érdekel. 1997 és 2005 között is ezt tettük és meglett az eredménye.
Még ha teljesülnek is a 2010-es kvóták, a Fiat Auto még akkor is a konszern legkissebb profitot termelő vállalata lesz. Tényleg lehetetlenség ma nagy haszonnal autókat gyártani?
Végignézek a többi autógyártón és azt mondom: nyolcan ugyanúgy néznek ki, mint én, de egy teljesen másként. Ő a Toyota. A Toyota teljesen máshogy játszik a kártyákkal és nagyon jól csinálják. Azt hiszem sokat kell tőlük tanulnunk, de nekünk van valamink, ami nekik nincs meg. Ez pedig a tradíció. Ha ezt ki tudjuk használni, akkor sokkal eredményesebbek leszünk. Ettől eltekintve úgy gondolom, hogy a Toyota mérföldekkel előttünk jár.
Azt nyilatkozta korábban, hogy egy év múlva a növendékei közül meg fogja nevezni az utódát.
Hogy távozom-e 2007-ben a cég éléről az attól függ, hogy megtalálom-e a megfelelő embert a posztomra. Be akarom biztosítani, hogy az, amit elkezdtünk be is fejeződjön.
Egy évvel ezelőtt azt mondta, hogy kb munkája 20 százalékánál tart, már ami a Fiat rendbetételét illeti. Most hol áll?
Nem sokkal előrébb. A probléma az, hogy az egy évvel ezelőtti céljaink teljesen mások voltak, mint most. Legutóbb 2010-es célokat fogalmaztunk meg, ehhez mérten állapítjuk meg, hogy eddig mennyi mindent végeztünk el. Egy évvel ezelőtt a mostani 2010-es célok elérhetetlennek tűntek. Ha akkor felálltam volna és azt mondtam volna, hogy 2010-re öt milliárd eurós adózás utáni nyereséget kell elkönyvelnünk, valószínűleg mindenki kiröhögött volna.
Most dobják piacra új B kategóriás autójukat, a Lineát, ami ugyanúgy költségtakarékos autó, mint pl. a Dacia Logan. A Linea lenne a válasz ezekre a modellekre?
Igen. De nem tisztem azt eldönteni, hogy ez most anti-Logan autó vagy sem. A Logan egy fapados, kevés variációval rendelkező autónak lett teremtve és a mi autónknak ennél jóval nagyobb mozgástere van. Nagyobb lesz a modellpaletta, mint a Logané.
A tervük része, hogy a Fiat Auto eladásait 2.12 millióról 3.5 millióra növeljék világszerte. Mely piacokon tudnak még erősíteni?
Kelet Európa, Japán és Dél-Afrika piacain eddig magántulajdonú importőrökkel voltunk és vagyunk most is jelen. Ennek köszönhetően ezekben a régiókban tradicionálisan gyengék az eladásaink. Most indítottuk be a márkáinkat Ausztráliában és Mexikóban. A versenytársaink nagyon jól helyezték el a modelljeiket a nyugat-európai piacokon kívül is, mi pedig semmit nem csináltunk, tehát itt az ideje a cselekvésnek.
Azt szeretné, ha az Alfa Romeo és a Lancia 300.000 autót adna el évente, Kínában pedig ugyanennyi autót szeretne értékesíteni. Melyik a legnehezebb feladat ezek közül?
Torony magasan Kína. A piac adott, de mi nem vagyunk ott. Ezért fáradozunk mostanság olyan sokat a kínai kapcsolatok megteremtéséért.
A Bravo lesz az első modell, amely teljes mértékben az Ön vezetése alatt készült. Azt kapta, amit akart?
Igen, azt kaptam, amit akartam: az autó 18 hónapon belül ott lesz a piacokon.
Tényleg igaz, hogy a Bravo bevezetése kerek egy hónapot csúszik?
Nem. December elsejével kezdjük el gyártani az autókat és számításaink szerint január 29-től már az olaszországi autószalonokban lesz.
Sokan azt mondják, hogy az új 500-asból tervezett 120 ezer darab nem lesz elég. Mennyivel tudják megfejelni a darabszámokat, ha szükségessé válik?
160 ezer darabig minden gond nélkül, 180 ezer darabra némi beruházással, 200 ezer darabra pedig a Seicento rovására. Utóbbi modellt egyébként a pletykákkal szemben egészen 2009 megtartjuk, mivel szükségünk van egy belépő modellre. A Seicento 6000 euróba kerül, tehát erre a célra tökéletes.
Terveik szerint a Fiatokba kínai motorokat is beszerelnének. Hogy gondolja, a Nyugat-európai piac el fogja fogadni a Fiatokat kínai motorral?
Az egyik legnagyszerűbb dolog a Chery-vel kötött megállapodásunkban az, hogy a motort velünk együttműködve fejlesztik ki, így az épp ugyanannyira lesz Fiat, mint a többi erőforrásunk.
Melyik lehet az első modell, amibe Chery motorokat raknak?
A Törökországban készülő Lineában vetjük be először. A modell kínában is piacra kerül és szükségünk volt egy 1.8 literes motorra, ezt fogja a Chery gyártani. Ennek az az oka, hogy mi 1.8-as motorunk előállítási költsége elég magas és nem feltétlenül a kínai piaci igényeket figyelembe véve kerültek kifejlesztésre.
Ön azt akarja, hogy az Alfa 20.000 autót értékesítsen az USA-ban 2010-re. Ekkora eladásnál már rentábilis lenne a gyártás és a forgalmazás?
Nem valószínű, hogy ekkora eladásnál profitot fog termelni, mivel rengeteg pénzt kell beleölni a piaci bevezetésébe.
Mégis mekkora összegről van szó? Mennyibe kerül, hogy az amerikaiak megtudják: az Alfa visszatért?
Beleszámítva a marketing tevékenységet, az újrapozícionálást, tehát az egész visszatérést kb. 70-100 millió euróba fog kerülni.
Hogyan fogják felépíteni az Alfa kereskedői hálózatát?
A hálózat egy részét a jelenleg is működő Maserati képviseletek jelentik majd. Ez önmagában viszont nagyon kevés, ezért 2007 januárjától elkezdjük keresni a jövőbeni lehetséges márkaképviseleteket. Bárhogy is alakuljon az Alfa 2008 előtt biztosan nem fog visszatérni az Államokba annak ellenére, hogy eddigre már ki fog alakulni a végleges értékesítői hálózat.
Mely modelleket szánják az amerikai piacra?
A J.D. Powerrel karöltve már végeztünk felméréseket, tanulmányokat az ottani piacról, sikerült tehát kialakítani a véglegesnek mondható modellpalettát. A 159-es faceliftet, a Brerát és a Spidert lehet majd kapni, amik most még ugyan nem teljesítik az ottani forgalomba helyezési követelményeket, de a bevezetésre már orvosolni fogjuk ezeket a hibákat.
Igazak azok a pletykák, hogy az Alfa a Juniort és a 149-est is bevetné az Államokban?
Gondolkoztunk már ezen, de még nincs végleges döntés.
2-3 éven belül az Alfa Romeót is bevezetnék Kínában. Elképzelhető lenne ennek keretében egy együttműködési megállapodás a Chery motorgyártóval?
Talán.
Több, mint ezren jelentkeztek a legújabb autójukra, a 8C Competizionéra. Mit fognak csinálni? Legyártják az ezer darabot?
Nem. 500 darab fog készülni, ahogy az a tervekben szerepelt. Régiókra osztottuk a piacot és beérkezési sorrend fog dönteni arról, ki kaphat ilyen autót. Amerikának is félretettünk pár darabot, de azt nem árulhatom el, hogy mennyit. Annyit viszont mondhatok, hogy én is rajta vagyok a listán.
Ön az első?
Nem tudok róla, hogy az első lennék. Beszéltem Gianni Codával (értékesítési igazgató), ő a 25. akart lenni, de nem tudom miért.
Végezetül a visszavonulásáról még egy kérdés: hány ajánlatot kapott máshonnan?
Nem mondom el Önnek, de nem is lényeges. Felesleges spekulációkat válthat ki, ha én most elárulom ezt az információt.A lényeges az, hogy most is itt vagyok és tesszük a dolgunkat.