Megosztottak az elemzők az Alfa jövőjéről

2013-12-02  Tedi
Megosztottak az elemzők az Alfa Romeo jövőjével kapcsolatban, amelyet épp a hetekben szabott át Sergio Marchionne Fiat-vezér.
Hírek >> 2013  

Az Automotive News Europe cikkében idézte az általuk megkeresett legfontosabb elemzőket. A szaklap annak kapcsán kérdezte a piaci szakértőket, hogy Sergio Marchionne nem rég bejelentette: új tervet dolgoznak ki a milánói márka felélesztésére. A pontos terveket várhatóan áprilisban, az első negyedéves üzleti jelentés után teszik közzé.


Nem kis fejtörést okoz az Alfa és a Chrysler a 2004-óta regnáló "fekete pulóveres" vezetőnek

Massimo Vecchio, a Mediobanca elemzője a tervekkel kapcsolatban azt mondta, Marchionne még mindig újraindíthatja az Alfát, minden csak pénz és akarat kérdése, ugyanakkor hangsúlyozta: nem csak úgy kell tenniük, mintha prémium terméket gyártanának, hanem tényleg figyelniük kell a minőségre. Ezen a ponton Massimo Vecchio megkérdőjelezte, hogy a megfelelő tudás még mindig Torino birtokában van-e.
Vecchio azt is elmondta az új tervekkel kapcsolatban, hogy Marchionne válaszút elé kerülhet: vagy az Alfát támasztja fel, vagy a Chrysler fennmaradó részét veszi meg a szakszervezetekhez köthető VEBA egészségügyi biztosítótól, a kettőre együtt ugyanis egyszerűen nincs pénze a Fiatnak. Számításai szerint az Alfába 5 milliárd eurót ölnének bele az elkövetkezendő öt évben, a VEBA pedig mintegy 3,5 milliárd dollárra becsülte a Chryslerben fennálló 41,5 százalékos részesedését.
Marchionnének azért is égető az amerikai gyártó felvásárlása, mert így hozzáférne a Chrysler készpénzéhez, amelyre a Fiatnak szüksége van, a Chryslernek pedig az olaszok közbelépése óta rendkívül jó pénzügyi eredményei vannak.
A Maserati a legújabb tervek elfogadása óta piacra dobta az új Quattroportét és a Ghiblit, eladásai megnégyszereződtek. Vecchio azonban szkepticizmusának adott hangot azzal kapcsolatban, hogy ugyanezt meg lehet-e tenni az Alfával. "A Maserati egyszerűen egy jobb brand" - mondta az Automotive Newsnak az elemző.


A régóta húzódó álom, egyszer talán pont kerül az ügy végére

Hasonló véleményen van Ian Fletcher, az IHS Automoive vezető elemzője. Szerinte a Fiat soha nem tudott annyi figyelmet fordítani az Alfa Romeóra, mint amennyit megérdemelt volna, mert egyszerre túl sok mindent akart csinálni. Úgy vélte, egy új stratégia most ugyanebbe a helyzetbe sodorná Milánót, mivel a Chrysler és a Fiat működésének összehangolása nagyon sok figyelmet igényel.
Szerinte az Alfa jövőre mindössze 77 ezer autót fog eladni, miután 2013-ban várhatóan 100 ezer alá esik az eladott autók száma; erre 1969 óta nem volt példa a márka történetében. Az IHS-nél úgy kalkulálnak, hogy 2017-2018-ban érheti el az értékesítés a maximumát 239 ezres példányszámmal. Ehhez képest az Audi 1,5 milliós eladással számol idénre és 2 millióval 2020-ra, a szakmában csak "fekete pulóveres férfi"-nek becézett Sergio Marchionne pedig a 2010 áprilisában kiadott legutóbbi tervében még félmilliós darabszámot vizionált.


Az elemzők abban is megosztottak, hogy lehet-e az Alfa olyan sikeres, mint a Maserati

Richard Hilgert, a Morningstar autópiaci elemzője ezzel szemben úgy foglalt állást, hogy a Chrysler fennmaradó részének felvásárlása előtt Marchionne megkezdheti az előkészítését az új cégstruktúrának, ezzel megalapozva az Alfa Romeo újraélesztését és az amerikai gyártó felvásárlását. Így támogathatni tudja majd a Fiat európai fejlesztéseit is.
Hilgert az Alfa Maseratiéhoz hasonló újraélesztését is pozitívan látja: szerinte működhet a hasonló stratégia. A Maseratit úgy ismerik világszerte, mint egy prémium gyártót. Az Alfát szintén mindenki ismeri a világban, de olyan gyártóként, amelyik prémium, sportos éleményautókat gyárt - fogalmazott.

Kapcsolódó írásaink:

Írta:
Tedi