Csőműszerek
Sajnos a másolás nem csak a külsőt érintik, hanem a belsőt is. Érthető, hiszen minden Alfának szép a belseje is és ez sok más gyártóról nem mondható el. Az autózás hőskorában minden műszer körül krómkarika volt, és a sportosabb modellek műszereit egy-egy csőben helyezték el. Aztán a költségérzékeny menedzserek ezeket mind kiirtották és minden műszerfal ugyanazt a sémát követte. Mígnem megint csak Zappatinas a legszebb hagyományokat élesztette fel a 156os belsőt tervével (csak a külsőt tervezte DeSilva) – visszavarázsolta a Giulia GT hangulatát egy családi autóba. Minden órát gondosan besüllyesztett és a vezető felé fordította. A vezető előtt csak a sebesség és a fordulatszámmérőt hagyta meg, mutatóit -90 fokról indítva. Igaza van, miért tartozna az utasra, hogy mennyi benzin van még és a sebességet is nagyszerűen le lehet tagadni 120 felett.
Mi lett a sorsa ennek a szép megoldásnak? Boldog boldogtalan ilyen műszerfalat rajzolt a sportosnak vélt modelljeibe.
Kerek szellőzőnyílások
És elérkeztünk a legkedvesebb design elemhez, a koppintók „bestselleréhez”, a kerek légbeömlőkhöz. Ez is hasonló sorsú belső elem, mint a csőműszerek. Régen ugyanolyan elterjedt volt, mint a téglalap alakú – ha nem gyakoribb. Majd a téglalap formájú légcsőgyártók kinyomták a piacról hosszú ideig – talán csak a Ferrari használta a Fiat raktárából megmaradt pár csövet ebben az időben. Az Alfa sosem felejtkezett meg e szép hagyományról – többek között valószínű, hogy praktikussági okokból sem. Minden korszakban volt olyan típusa, mely ilyen szellőzőnyílásokkal rendelkezett.
A trendeket meglovagolni igyekvő gyártókat felsorolni is nehéz. A kisautóktól kezdve a családi és a sportos roadsterek körében mind felfedezhető a kerek szellőző. Van amelyik kevésbé, van, amelyik a megszólalásig hasonlít némely Alfáéra. Gratulálunk.
Na de az emblémát is??
Hallottatok már az FMN márkáról? Vessetek egy pillantás erre a gyöngyszemre! Egy karikatúrista így rajzolná meg a milánói emblémát. Ez nem vicc, ez a logo a brazil Alfák orrát díszítette a hatvanas években. A kínálatban volt grand tourismo és berlina egyaránt.
Erről a témáról a későbbiekben bővebben is olvashattok, addig is bármilyen információval rendelkeztek a brazil Alfáról, várom ide a leveleket!
Mi lesz a következő?
Szerencsére nem fogytak ki az ízlésből a Centro Stile-ben és a formatervezők is tudnak újat (vagy újnak ható) formákat tervezni. Szinte fogadni mernék, hogy a jövőben találkozunk a Brera prototípusról bevezetett 3 pár első lámpával (kár, hogy az egyik index). Ez egyedi és rendkívül agresszív hatást kelt, amire több autómárka is előszeretettel hajaz.
A formatervezők is emberek
Hosszú a lista a másolásokról, de ne feledkezzünk meg egy gondolatról. A formatervezőknek is enniük kell, be kell fizetni a gázszámlát, meg kell venni a Martini pezsgőt és tele kell tankolni valamiből a saját autóikat is. Sőt, egy egész cégnek kell fizetést adniuk adott esetben. Sajnos ők sem fél istenek, hajlamosak megsértődni, ha visszadobja a megrendelő a tervüket vagy több pénzért másnak dolgozni. Ez történt Walter DeSilvaval is, aki átigazolt a VW csoporthoz és első feladataként tucatjával ontotta a minialfákat Seat emblémával. Pininfarina lusta volt új terveket készíteni a 405ös Peugeot-hoz, a gyár valószínű kedvezményes áron meg is vette tőle. Giugiaro a Carabo forradalmi vonalain lovagolt évekig és adta el több helyre is.
Non plus ultra
A végére hagytam a legkedvesebb koppintást, ami akár méltó emléke is lehet a nemrég leváltott Alfa Amore 2 oldalnak. Álljon itt komment nélkül a koppintók hazai mementója: 2012 Magyar-Horvát labdarugó Európa-bajnokság hivatalos oldala.