Az Alfa Romeo új zászlóshajója 1998-ban váltotta le az addigi csúcsmodellt, a 164-est.
Az elegáns, de mégis agresszívan sportos vonalvezetés az aresei székhelyű Centro Stile stúdió munkája. A vonalvezetés rokonságot mutat az akkor már sikeres 156-ossal. Az elődhöz képest jelentős technikai újdonságok kerültek az autóba, gyakorlatilag egy teljesen új jármű született.
A felsőkategóriás limuzinokhoz illően sok kényelmi és biztonsági berendezés már széria felszerelés volt (légkondicionáló, ABS, ASR, légzsákok, stb.), az opcionális felszerelések listája is közel egy A4-es oldalnyi (xenon fényszóró, esőérzékelős ablaktörlő, 17"-os keréktárcsa, stb.).
A belsőtér kialakítása komfortot és luxust sugároz. A középkonzolon egy 15 cm képátmérőjű kijelző kapott helyet, amely a légkondicionáló, audió rendszer, fedélzeti számítógép, navigáció és telefon kezelését teszi lehetővé.
2003-ban a 166-os típusfrissítésen esett át. Kívülről ez elsősorban az orr részt érintette, ahol az új 156-os és a 147-eshez hasonló, mélyen lenyúló pajzs alakú hűtőrácsot valamint nagyobb fényszórókat kapott. A 166-os rendelhetővé vált 3.2 literes 240 LE-s motorral is.