A B.A.T. (Berlinetta Aerodinamica Tecnica) sorozat az Alfa Romeo és a Bertone műhely együttműködésének gyümölcse az ötvenes évekből. Célja a légellenállás kutatása volt és az így szerzett a tapasztalatokat átültessék a sorozatgyártott modellekre.
Az Alfa Romeo nyújtotta a technikai alapokat. Az autókat az Alfa Romeo 1900 alvázára építették, amihez a gyár erős négyhengeres motort és ötfokozatú sebességváltót biztosított. Az első modell 1953-ban debütált a Torinoi Autókiállításon, majd évenként megjelent egy új B.A.T. modell.
A tanulmány-család első tagja a B.A.T. 5 volt 1953-ban. Az autó furcsa formájú, hosszú orrának a célja, hogy minimalizálja a nagy sebességnél fellépő felhajtó erőt, míg a nem kevésbé érdekes hátsó traktus a sima áramlásért felelt. Nagy figyelmet fordítottak továbbá a kerekek okozta örvények elsimítására, ahogy az oldalablakok 45 fokos szögére és a hátsó szélvédővel egybeolvadó kupolatetőre is. A B.A.T. 5 legmeglepőbb része a fara, ahol egy hatalmas uszony tereli a levegőt a megfelelő irányba.
Az aprólékos tervezés meghozta a várt eredményeket. A tanulmány mai szemmel is figyelemre méltó, 0,23 Cd légellenállási összetevőt ért el. Nem csoda, hogy az akkor erősnek számító 100 Le-s motorral és méreteihez képest kis tömeggel (1100 kg) elérte a 200 km/órás sebességet.
Bertone és az Alfa Romeo ezzel a modellel elérte a nagysebességgel is biztonsággal vezethető legyen az autó, ami mellesleg ámulatba ejtő. Ahogy a család 7, 9, valamint a 11-es későbbi modellje is.
Mind a három prototípus ma is maximális egészségnek örved és rendszeres résztvevője neves oldtimer kiállításoknak.