Blog >> fogyás >> hűtővíz

>> SzervizLongman // Alfa 155 GTA :)) // 2009-10-06

Hát ez egy hosszú történet de leírom, először is, azért hogy meglegyen nekem összefoglalva, másodszor hátha olvassa egy okos ember és tud rá mondani valamit.
Elöljáróban annyit, hogy nekem alapvetően víziszonyom van, mármint ami az autókat illeti. Mindennek oka, mintegy pszichológiai önelemzésként, az első autómra vezethető vissza, mely egy 1986-os nagyon sok tulajdonost megélt Fiat Uno Turbo I.E gép volt. Na annak sohasem volt tökéletes a hűtése, hol a vízpumpa eresztett és felforrt a víz, hol a termosztát nem volt jó, hol a hűtőventillátor, de ha épp tökéletesnek tűnt minden, akkor is melegedett.
Ezt követően a 155 2.0 TS, ugyan valószínűleg jó volt, de ha nagy melegben 90 fölé úszott a mutató a para rögtön rámjött, ezért gyakorlatilag folyamatosan a nem létező hiba után kutattam..
Persze az olyan autók, amik nem sokáig voltak nálam, azoknál nem volt gond.. J Kivéve talán a 156 2.5 V6-ot, mely szintén óra szerint képes volt 100 fokra melegedni, ha sokat járt nagy melegben egyhelyben, de azt mondják ennél normális..

Aztán jött a donor 164 3.0 V6. Pár hétig használtam, semmi baja nem volt, hidegebb-hűvösebb időben 80 fok fölé nem melegedett, pedig a termosztát, ha jól emlékszem 82-83 foknál nyit, a ventilátor első fokozata pedig 87 foknál kapcsol.
Persze ahogy melegedett az idő vagy sokat járt alapjáraton, belenyalt a 90 fokba, de ennyi.

Aztán beépítésre került a 155be a motor, és innentől jön a lényeg!
A történethez hozzátartozik, hogy gyári állapotában, a 164-ben a menetirány szerint jobb oldalon van a termosztát, és a hűtőn a vízcsövek csatlakozói.. Viszont a 155ben így nem fér el, ezáltal át kellett variálni a baloldalra. Lényegében ez a része 164 3.0 V6 24V – 155 2.5 V6 12V hibrid! És a vízhűtőt is ki kellett cserélni, ugye a csőcsatlakozók miatt. A hűtő egy GTV V6 TB-é lett, gyakorlatilag ugyanakkora, ill. pár centivel ez keskenyebb. ENNEK IS LEHET JELENTŐSÉGE!! (??)
Tehát az első pár hónapban nem volt gyári vízhőfokmérőm, egyszerűen nem működött. Nem baj, mert egyébként is elővigyázatosságból beépítettem mindkét hengerfejbe egy-egy utólagos hőmérő szenzort, melyek mutatták közvetlen a hengerfej hőmérsékletét..
Nos érdekeseket lehetett látni, először nem igazán melegedett a gép még üzemi hőfokra sem, bár ennek az oka a rossz termosztát volt. Kicseréltem. Eztán javarészt 80 fokon volt a hengerfej, kivéve, ha sokat araszolgattam, vagy állt egyhelyben, ekkor elérte a 100 fokot is.
Legjobban egyszer Budapesten paráztatott be, akkor nagyon elmelegedett egész 110-115 fokra is. De a víz nem forrt.. Viszont a műszer ennyit mutatott. Akkor utánajártam, hogy hengerfej hőmérsékletnek ez teljesen jó. Még egy lézeres hőmérőt is kölcsönkértem és azzal nézegettem melyik része hány fokos. Érdekes volt hogy aszerint üzemmeleg motoron, a hengerfejen 100-105 fokot mértem, a termosztátból a hűtőre szaladó csövön pedig 78-82 fokot, sőt próbaképp egy éppen zöldkártyázó Renault Megane-t is megmértem, és sokkal melegebb volt, mint az enyém. Így látszólag minden rendben volt mégis paráztam..
Többek között, azért mert fogyott a vizem! Tócsa sehol, pára sehol, nyoma sehol, csak mindig kiürült a tartály.. És nem is melegedett, olajban nincs víz, vízben nincs olaj! A ventillátor előírás szerint működött!
Aztán helyre tettem a gyári vízhőfokmérőt, érdekes hogy az rendesen 90 fokot mutatott mindig. Ezt el is könyveltem sikernek, csak az a fránya vízfogyás nem szűnt meg. Tócsa, és a fentebb leírtak továbbra sincsenek!
Aztán egyszer észrevettem egy késő esti csapatás után (EZ IS FONTOS ÉSZREVÉTEL), akkor még elég hidegek voltak estefelé, hogy az űzés után a bal első lámpától pára jön kifelé, de akkor nem sikerült analizálni honnan, mert tök sötét helyen voltam, elemlámpa meg sehol. És fagyálló szagot is éreztem. Mire a városba értem, a párolgás MEGSZŰNT!
Aztán jöttek a melegebb így párolgás nem volt látható, fagyálló szagot néha éreztem, és aztán az a 90 fok gyakorlatilag 100 fokon állt inkább meg, a műszer szerint.
De a víz nem forrt, sőt. Érdekes, hogy ha nagyon meghajtottam, akkor mintha még hűlt is volna visszafele.. :/ Bags kollégától kaptam azt a tippet, hogy a 3.0 vízhűtőjén van levegőztető, ami a gyári kiegyenlítő tartályra megy, az én rendszeremben viszont nincs ilyen, így a GTV hűtő levegőztetőjébe gyártattam egy csonkot, amit összekötöttem a kiegy. Tartállyal, de nem változott semmi!
És így eltelt a nyár, 40 fokban tóparton araszolgatás 10km/h-val, nagyjából műszer szerint 95-100 fok közti (gyakorlatilag alig pár tized millimétert mozdult 90 fölé a mutató) vízzel, illetve utántöltögetéssel..
Aztán következett egy hosszabb leállás, és miután újra használatba vettem a kocsit jöttek furcsaságok. Kb. 1 hónapja volt mindez, akkor még igen melegek is voltak, és a vízhőmérő óra szögeződött a 100 fokra, tehát már nem igazán a 95-höz volt közel, ahogy azelőtt..
Ettől megijedtem, és elhatároztam, hogy mostmár végleg a végére járok, mert nem akarom hengerfejezni a kocsit!
1. - Első megállapításként azt figyeltem meg hogy csal a vízhőmérő órám, mert nem 50 fok alól indul, hanem 60-65 fokról. Ha ez igaz, akkor 10 fokot biztos csal felfelé, és akkor a 90 fok az 80, a 100 pedig 90. Ez passzolna is a 164 eredeti működéséhez.
Ami viszont nem támasztja alá ezt
- hogy süsnye Úrnál a műszeregység hibátlanul működött, bár az is lehet, hogy itt a zavart a 164 szenzor-155 műszer együtt-nem-működése okozza
- nemrég teljes hidegen beindítva mintha 50 fokról indult volna, de ebben nem vagyok biztos, még le kell ellenőrizni és más 155 tulajokat is kikérdezni, hogy nekik 50 fokról, vagy 50 fok alól kezd-e el mérni?
Ha felfelé csal az óra, akkor ez a probléma megoldva!

2. – Második megállapításként megmérem mennyi víz fogy, első mérés szerint 80-100 km után töltöttem bele 1 L vizet. DE, mintha rémlene, hogy nyáron sokkal több km után sem kellett bele többet tölteni. Ennek azért van jelentősége, mert ahogy korábban írtam a hűtő gyakorlatilag kisebb, mint a gyári, nem-e az van, hogy ha feltöltöm csurig a rendszert, akkor ki kell dolgoznia magából, mert a hűtő miatt nem tud ekkora mennyiséget „fogadni”, és ez nyomás alatt, nyitott termosztátnál történik meg! Ha így van, akkor a probléma megoldva,
Mindenesetre most lemérek 300 km-t, és megnézem mennyit kell rátölteni. Ha 1 Litert, akkor megmérek 600 km-t, ha akkor is 1 litert, akkor biztos hogy a probléma megoldva!
Ha viszont több víz fogy, akkor baj van!

3. – Harmadik megállapításként marad az a párolgás megkeresése amit fentebb írtam, de ennek megállapításához sajnos meg kell várnom, amíg lesz olyan hideg, hogy mindez láthatóvá váljon. Ha találok ilyet, az ugye azt jelenti, hogy valamelyik vízcső vagy repedt, vagy a csőcsatlakozás nem megfelelő, ha ezt megtalálom a probléma megoldva.

Úgyhogy következik part2 hamarosan! J