Blog >> fiatecuscan >> lmm
Régóta terveztem egy diagnosztikai kábel beszerzését. Ebay-ről rendeltem egyet kínaiaktól, sikeresen meg is érkezett kiváló állapotban (1 hónap alatt :) ).
A hétvége során ki is próbáltam. Az AlfaDiag nálam nem működik valamiért, de a FiatEcuScan-t szerencsére sikerült beüzemelni.
Megcsináltam az összes tesztet (ventilátorok, relék kapcsolgatása, hallgatózás :) ), mindegyik lefutott, remélem minden oké ott. Aztán elkezdtem a paraméterekkel, és a grafikonokkal játszani. Elsőnek ellenőriztem, mennyi km van az autóban az ECU szerint. Ahogy a képeken is látszik, 171 503,4 km. Ez nagyon jó hír, ugyanis az óra nemrég lépte át a 177 777 Km-t (sajnos elfelejtettem lefotózni), és ez a minimális eltérés teljesen rendben van, vagyis a km-óra állás nem lett visszapörgetve.
Aztán elkezdtem csak úgy grafikonokat rajzolgatni egy kis próbaút során, képek közé berakom őket :) A grafikon rajzolásnál nekem elég gyakran megszakadt a kapcsolat az ECU-val túl nagy latency miatt, biztos be lehetne állítani jobbra de most megfelelt.
Aztán ami tényleg lényeges, hibakódok. 3 hibakód volt összesen, egyik sem tűnt vészesnek (P0130, P0170, P1173), mindet kitöröltem. Azonban a P1173-as újra és újra előjött, úgyhogy elkezdtem utánanézni a dolognak. Egy külföldi fórumon találtam a leghasznosabb infót, bemásolom ide hátha másnak is segít:
"P1173 is the long term fuel trim....it can exceed limits as the MAF fails...basically the ECU reads the MAF (which is say under-reading) and then sets the fueling....but because the MAF is wrong the ECU has to adjust the injector opening time and it does this with a fuel trim lookup .... this is the paramter which you'll hear people talking about when they say the ECU is learning.....it 'learns' an adjustment to put on the fueling to bring the lambda back to ideal...however if the value hits a limit then it sets a fuel trim warning. Reseting the ECU clears the long term fuel trims from the ECUs volatile memory but they will come back as the ECU 'learns' again.
SO the best thing to do is to disconnect the MAF and clear the fault codes and try again. If the codes stay away (especially the P1173 one then change the MAF). If your software is capable then you can also look at the long term fuel trims with and without the MAF. The P0100 code will stay as it's reporting that the MAF is missing or faulty. The P1173 code may have been set and then later the MAF has failed thus setting the P0100 code."
Ezek alapján az LMM (másnéven MAF), vagyis a légtömegmérő szonda tisztítása mellett döntöttem. Azt korábban is megfigyeltem, hogy gyakran ingadozik az alapjárat, ezért már tervbe volt véve az LMM tisztítás, most eljött az ideje. Kell hozzá egy 20-as Security Torx csavarhúzó (vagy bit), és féktisztító spray. Csavarboltban vettem 1 db bit-et 400 Ft-ért (azért ilyen nincs minden háztatásban :) ), és Prevent Féktisztítót is beszereztem.
Tegnap este történt meg a tisztítás, a szondát alaposan kifújtuk féktisztítóval, látványosan tisztább lett a belseje. Gyorsan és tisztán, hatékonyan készen lettünk a dologgal. A szonda visszahelyezése, és indítás után az első látványos változás, az atomstabil alapjárat. Jó néhány percen keresztül figyeltem, a mutató meg sem mozdult, ez nagyon jó hír. Ezek után következett tegnap este és ma reggel a tesztút.
A motor szépen jár, a fokozatokban jól húz, hamarabb el lehet váltani érzésem szerint. Nem rángat, nem torpan (mondjuk eddig se volt jellemző), szépen megy. Ezt még azért többet kell tesztelnem, de az eddigiek alapján pozitív a változás, és nagyon megérte megtisztítani a szondát :)
Később lehet hogy updatelem a bejegyzést ha lesz megosztani való tapasztalat.
Tegnap óta a hibakódra még nem tudtam ránézni, hogy törlés után újra megjelenik-e, de az is meglesz nemsokára. Képek az LMM tisztításról nem készültek.
Update: a hibakód nem tűnt el a művelet után, a P1172, és a P1173 újra-újra megjelenik. Amint kiderül mi okozza őket, leírom. Viszont a tisztítás nagyon hasznos volt továbbra is.