Blog >> alvázvédelem >> üregvédelem
Hosszú távon szeretném megőrizni szeretett Alfám szépségét, ezért alváz- és üregvédelmet kapott.
A szeptemberi állapotfelmérésnél kiderült, hogy még éppen időben gondoltam rá. A gyári szürke színű alvázvédő a kerekek környékén már nagy darabokban elkezdett leválni a fémről. Néhol már megjelent a felületi rozsda.
Október 10-re kaptam időpontot, a művelet három napot vett igénybe. Mint utólag kiderült, a kerékdobokban lévő védőburkolat alatt is volt már felületi rozsda.
A szakszerű kezelésnek hála még évekig teljes szépségében ragyoghat. Mindenkinek csak ajánlani tudom Takács Gyuri bá műhelyét! Azért esett rájuk a választásom, mert a kedvező ár mellett nem a csúnya barna színű dinitrollal dolgoznak. Az autó színéhez illő fekete alvázvédelmet kapott.
www.karosszeria.net
Egy cartársnak írtam ezt az imént, de szerintem más számára is érdekes lehet.
Egy klasszikus bitumenes alvázvédő (MOTIP, stb.) cuccnál szerintem kevés rosszabb van. Talán csak az üregvédőjük múlja alúl... Ami pl. a sárvédő fölötti üregbe kell, az nem más, mint zsír. Olyan zsír, amiről a blog elején írtam. A zsír előnye az az, hogy kúszik. Magyarul a hőtágulás következtében bekövetkező "repedések" öngyógyulóak. Ami a legtöbb mezei szerről nem mondható el. A bitumennel, mint alvázvédővel az a baj, hogy porózus. Az igazából csak mechanikus védelem, mondjuk kavicsok ellen. A PVC-vel pedig az a baj, hogy - bár az vízzáró - ha megsérül, bemegy mögé a víz és a kapilláris hatás miatt megáll. És alárohad. Egyre nagyobb lesz a rozsdafolt. És mindebből max. egy nagyon enyhe kis elszíneződés látható a sérülés (karc) mellett. Alvázra a Perma Film való. Kritikus helyekre simán fel lehet kenni még rá akár kézzel is egy réteg MS-zsírt. Az igaz, hogy valamennyi kosz ráragad, de ez teljesen lényegtelen, attól az még tökéletesen szigetel és "öngyógyulóan".
Tervezem, hogy a közeljövőben megadom az autónak, amire a karosszéria még a waxolásnál is jobban vágyik: az üregvédelmet.
Ez egy olyan pont, véleményem szerint, aminek a jelentőssége a legtöbbek számára nem ismert. Egy régebbi autónál inkább magától értetődő, de sajnos az újabb, galvanizált karosszériás autóknak is szüksége van erre. Német nyelvű kereséseim azt a meglepő eredményt adták, hogy pár éves autóknál is megjelennek buborékok az ajtók belső szegélyeinél. (Mercedes, BMW, Mazda, Honda, stb.) Ez pedig egyértelműen az üregvédelem hiányát jelenti. (A gyártóknak persze nem érdeke örökéletű autókat gyártani. De azért ezen a ponton nem kéne spórolni.)
A lényeg tehát, hogy mihamarabb igényes üregvédelmet kapjon az autó. Ez egy időigényes és komplikált művelet, semmiképpen sem lehet egy délután letudni. (A kárpitelemek leszerelése önmagában ennyi idő.)
Egy igényes üregvédelem a következő lépésekből áll:
- rozsdapassziválás (bizony, a "hajtásokban" megáll a nedvesség és megindul az oxidációs folyamat)
- passziváló kimosása bő vízzel egyes szerek esetén (Ez nem káros, sőt, szükséges! Persze arról gondoskodni kell, hogy legyen megfelelő szellőzés a száradáshoz.)
- üregvédő felvitele
Passziváló anyagnak valószínüleg a Fertan nevű szert fogom használni. (Németországban ez a legelterjedtebb.) Általános rozsdapassziválásra egyébként a Korant nevű _hazai_ szert ajánlom (Ferrokémia szövetkezet, Bp.!). Utóbbi nem csodaszer, de pl. egy tisztességes kezelés (csiszolás, festés) előtt mindenképpen jó átmeneti megoldás bármilyen rozsdásodó ponton. (Ez a pont opcionális. Tehát nincs mindig szükség rá.)
Az üregvédő anyagok között az európai irodalom és a tapasztalatok szerint a legjobb, legtartósabb hatású egy minőségi üregvédő-zsír. A különböző waxok csak látszólagos védelmet nyújtanak, ugyanis az oldószer elpárolgásával repedések keletkeznek. (Motip és társai kerülendőek.) Jó védelmet nyújtanak a speciális olajok is, de ezek nem olyan tartósak, rendszeres ellenőrzés/utánkezelés szükséges.
A zsír hátránya, hogy felvitel előtt minimum 80 fokra kell melegíteni.
A jó üregvédő szereket egyébként a kedvező kúszási tulajdonság teszi jóvá. Ez a nagy különbség egy waxxal szemben... Nagyon kevés olyan üregvédő wax létezik, ami ér is valamit!!!
A zsír felvitelhez leginkább kompresszor, nyomás alatt lévő tégelyes pisztoly és speciális szonda szükséges. Körülményes, de állítólag ez a nonplusultra e téren.
Az üregvédelmet magam szeretném csinálni, ha sikerült beszereznem a szüks. anyagokat és eszközöket. Az eredményről írni fogok...
A másik fontos művelet az alvázvédelem. Erre is vannak ma már 1000x jobb szerek, mint az ősrégi bitumen alapú és az elterjedt PVC alapú (rücsi) anyagok.
Itt jegyezném meg, hogy pl. a 156-nál alkalmazott alvázvédő nem túl jó minőségű. Lásd köv. pont...
Mindkettő nagy hátránya, hogy sérülés esetén bemegy mögé a víz és ott háborítatlanul dolgozik. Az előbbi szer "aktiválható" és feljavítható Fluid Film Liquid-del. Ez kiegészíti és valóban hermetikusan záróvá teszi. Még jobb eredményt ígér a Perma Film. Ez - sós víznek ellenálló - szer, ecseteléssel vihető fel az alvázra (akár régi alvázvédőre is), illetve a kerékjáratokba. Jómagam is ezt fogom használni mindkét autómon. (Gyárilag PVC van az Alfán is, és tapasztalatból tudom, hogy csak látszatmegoldás...)
(Leszögezném, hogy semmilyen kapcsolatban nem állok az itt említett szerek gyártóival, kizárólag az interneten* talált véleményeket osztom meg ilyenmódoni Veletek.
*: Nagyon sok témábavágó német fórum létezik. És ebben tényleg maximalisták és precízek... És oldtimerből is jócskán akad odaát.)
Legközelebb ejtek pár szót a korszerű alapozókról...
Update: Csikósék is rákaptak a MS zsírra!! B)