Fórum >> Egyebek >> Vezetéstechnika

Arslan2019-10-20 11:04:56 // 555
Csakhogy a kézifékkel csak pillanatokra tudod befolyásolni a haladás irányát, a hatsó kerék túlpörgetésével pedig nagyjából amíg akarod. Persze ez függ az erőtől is. De egy hátsókerekessel így tudod a gázpedállal is kormányozni, míg a kézivel csak pillanatokra tudod megtörni az erők irányát. Ahogy Király Gabi pécsi VFTS pilóta is mondta az autója bemutatójában, a hátsókerekes autóban két kormány van. A kormány és a gázpedál.
WarbiRunner (Gyuri)2019-10-16 10:46:57 // 554
Olvasd újra az 550-est :-)
Amúgy meg minden autót a kormányzott első kerekeivel és az egyensúly áthelyezésével, kormányzol. Mindegy hol hajt. A kerék kipörgetése hátul arra szolgál, hogy elvessze a tapadást, így a farát tolja ki a centrifugális erő. Elvileg, ha nagyon hirtelen terheled vissza, akkor ugye hátul visszatapad, megszűnik a farának a sugár irányú mozgása, leteszi az "erőt" az útra, és képes a bekormányzott első kerekeket megcsúsztatni úgy, hogy egyenesen alulkormányzottan fog csúszni az autó. Nem vagyok egy gyakorlott hátsókerekes driver, anno Ladát vezettem párszor és néha gokartot :-) De ennek kéne történni. Elsőkerekesnél ugyanezt a far csúsztatást kézifékkel éred el. Tudom, hogy nem olyan "vagány", pedig ugyanaz történik. Megszünteted a tapadást, a centrifugális erő (ha kanyarodsz) sugárirányban elmozdítja a hátsó kerekeket. Ha gázra lépsz, az eleje is elveszti a tapadást, sodródik. Ha elengeded a kéziféket, alulkormányzásba megy át, ha viszont a gázról lépsz le, újra túlkormányzás irányba viszed. Nyilván függ az adott autó súlyeloszlásától, gumijaitól, hogy pontosan mire, hogyan reagál. A 146-tot simán kézifék nélkül, csak gáz+gázelvétel kombinációval szembefordítom neked :-)
Szóval szumma: a kormánnyal kormányzunk, de mindkét hajtás esetén adott a lehetőség átterheléssel és a tapadás vesztés szabályzásával is befolyásolni az autó haladási irányát :-)
Arslan2019-10-16 10:06:53 // 553
Nem egészen. Hatsókerekest az elejével kormányzod, de valójában az elejével és a hátuljával is. Persze ha nincs mindenbe belepofázó menetstabilizátor.
G-MANN2019-10-16 09:18:42 // 552
:-)

mindig a gázon a lábam :-) :-)
WarbiRunner (Gyuri)2019-10-15 21:58:04 // 551
Sőt, így nézve, ha állsz a gázon is mindegy, ha már elvesztetted a tapadást.
WarbiRunner (Gyuri)2019-10-15 21:57:19 // 550
Ha nem állsz a gázon közben, akkor kb tökmindegy szerintem. Mozogsz egyenes vonalú egyenletes mozgással, és egy erre merőleges akkora erőt alkalmazol, aminek nem. tart ellen a tapadási surlódás. Ebben, a mozgásra merőleges irányban fog elmozdulni az autó hátulja.. Elfordul egy tengely körül, miközben a forgási tengelye mozogna tovább egyenes vonalban. Hogy mi történik, az függ attól, hogy mi körül fordul, és milyen tapadás tud kialakulni kerekeken. A drift sem azért következik be, mert hajtja a kerék, hanem mert tapadást veszt azáltal, hogy elforog. Szerintem így van, de meggyőzhető vagyok :-)
G-MANN2019-10-15 20:36:21 // 549
A felvetés nem pont így szólt, csak arra irányult, hogy azért nem igazán összehasonlítható, hogy egy hátsó kerekes autó hajtott kerekét rántod ki, ami még gázadás közben tol valamerre, vagy egy első kerekes autó hátát rántod ki, ami csak úgy gurúl, de nem hajt. Sztm
Kazes☻2019-10-15 19:13:53 // 548
Elég, ha megnézel egy pl.egy esős F1 futamot. Ott láthatsz mindenre példát. :)
WarbiRunner (Gyuri)2019-10-15 18:47:13 // 547
Hogy csúszik el oldalra egy előre haladó autó első kereke? És mihez képes? És mit csinál a hátulja? Megy tovább? :-)) Ha az elejét tolod meg, a hátsó kerekek "körül" , ha a hátulját, az elsők körül akar majd fordulni (nagyjából). Valószínűleg foghatatlanabb hajtástól teljesen függetlenül az előbbi. A hátsókerekest is elöl kormányozzuk :-) Plusz nem tudnék olyan életszerű szituációt, amikor az eleje kezd el oldalra csúszni (kivéve egy ütközés, ahol már mindegy). A mozgás jellegéből adódóan vagy tovább csúszik egyenesen, vagy elkezdi utolérni az autó elejét a fara.
Hogy melyik hajtástípusnál mi a helyes reakció, szerintem ez az igazi kérdés. Vagyis igazából autó függő, mert pl a két elsőkerekes Alfám közt is akkor a különbség van, hogy hihetetlen.
Kazes☻2019-10-15 16:36:30 // 546
Na, ja... azért lehet driftelni a kocsi orrával! :D
Liquid2019-10-15 16:28:37 // 545
Ha a hátulja elszabadul, akkor biztosan nem irányítod sehova, ha az eleje, azzal még lehet kezdeni valamit
Kazes☻2019-10-15 16:14:40 // 544
Vagy pont fordítva... mert ha az eleje csúszik, akkor elvesztetted és kb. már csak utazol valamerre, amíg meg nem áll... szvsz. :)
Liquid2019-10-15 15:57:33 // 543
gondolom azért csinálják így, mert az autó hátuljának megcsúszása az ami veszélyes és nehezebben kontrollálható
VV62019-10-15 11:36:35 // 542
elcsúszna arra, amerre kilökik...
G-MANN2019-10-15 11:02:26 // 541
Azért egy észrevétel ehhez a rántópados teszthez. Én azt gondolom, nem mindegy, hogy egy hátsó kerekes autó hajtott kerekét rántják ki és ezáltal azonnal valamilyen oldalsó irányba lökik a hajtott kereket, i arra tol tovább abban a pillanatban, vagy egy első kerekes autó hátsó kerekét rántják ki, ahol az első kormányzott kerék azonnal irányba áll (ha oda tekeri a sofőr) és oda húzza az autót.

Kiváncsi lennék, ha az orrát löknék ki egy első kerekesnek, akkor mi történne. :-)
kapeka (Nagyvad)2019-10-13 22:45:13 // 540
Erre könnyűszerrel válaszolok: Feleségem 146-tal egyszer sem pördült meg, jobban csinálta, mint én a 166-tal, viszont pár hónapos Continental gumik voltak fent. Mondta is az instruktor, hogy a gumi típusa és állapota (kopottsága) sokat hozzátesz, ez látszott a fékúton is.
RomeoOne2019-10-13 22:07:38 // 539
Négyévszakossal jobban szerepelne. Ez a műgyanta kicsit olyan, mintha jégen mennél. Négyévszakos jobban belekapaszkodik, mint a nyári gumik. Nekem az volt a tapasztalatom, hogy ilyen szinten már az elektronika nem tud beleavatkozni. Hiába kapcsolgattam a VDC-t, semmi különbséget nem éreztem.
WarbiRunner (Gyuri)2019-10-13 21:32:51 // 538
Amúgy az kezdte piszkálni a fantáziámat, hogy vajon hogy szerepelne (le) a 146. Nincs abs, nincs vdc, négyévszakos gumik vannak rajta. Meg lehetne fogni? Csak a gumi és az elektronika számít, vagy nyom a latban az is, hogy az autót jobban lehet érezni?
WarbiRunner (Gyuri)2019-10-13 20:36:49 // 537
Pedig már azt hittem, hogy a 159-eshez nem is kell tudni vezetni. Megold mindent :-)
Egyébként sejtettem.. :-)
Halesz2019-10-13 19:21:36 // 536
Tag itt a tulajdonos, de még nem vitte fel az autóját... :)

https://alfaamore.hu/tagok/610
Halesz2019-10-13 19:20:22 // 535
Hm, tudtam, hogy valami gyanús lesz a videóban :) De pördült meg 159-es is :)
RomeoOne2019-10-13 19:02:45 // 534
Egyébként a sárga féknyerges piros Giulia QV-ról mit lehet tudni? Az magyar volt egyáltalán? Az első rendszáma meglepően kicsi. Vagy az valami kincstári (importőri) autó?
RomeoOne2019-10-13 16:46:29 // 533
Ha csak ezt hiányoljátok, tessék, itt láthattok :D

video

blog
Zolibácsi2019-10-13 15:06:16 // 532
nekem is ezt tűnt fel, hogy a 159 atomstabilan ment át mindenen
WarbiRunner (Gyuri)2019-10-13 11:38:32 // 531
Mármint hogy 159-ről nincs megforgós, az mind kikorrigál. Ha jól figyeltem :-)
WarbiRunner (Gyuri)2019-10-13 11:36:03 // 530
Jó az összefoglaló videó :-) Kedvet kaptam a következőhöz.
A bevágásokban érdekes módon csak a 159-ek nem forognak meg. Lehet csak véletlen :-)
Halesz2019-09-16 16:29:04 // 529
Van még három helyünk a jövő szombati vezetéstechnikai tréningünkre!

https://alfaamore.hu/esemenyek/vezetestechnika-01
Halesz2019-08-06 18:06:53 // 528
Legutoljára 2010-ben szerveztünk ilyet:

https://alfaamore.hu/esemenyek/vezetestechnika-01
Piritu2018-11-22 14:17:34 // 527
Ha németbe megyek egyre többször tapasztalom, hogy Ausztrián 130 tempomattal jobb átlagot lehet futni, mint a németeknél olykor 200 fölé is tolva. Mostanában ott se szoktam 150-160 fölé belőni a tempomatot, nem nagyon van értelme.
RomeoOne2018-11-22 14:04:42 // 526
Hétvégén leugrottam Tatabányára Fish! koncertre. Éjjel fél 12 felé indultunk haza, az M1-esen is lehetett volna nagyon gyorsan is haladni, nem sokan használták :)
Liquid2018-11-22 13:32:48 // 525
az M1 gyakorlatilag BP-től Bécsig állandóan túlterhelt, még éjszaka is sokszor.
VV62018-11-22 13:15:37 // 524
Gyöngyöstől keletre az M3 is olyan zsúfolt, mint a sarkvidék ...Siófoktól nyugatra meg az M7.
Jani552018-11-22 13:09:19 // 523
Nem mindegy, melyik autópályán megyünk, forgalom szempontjából hatalmas különbségek vannak. Az M6 gyakorlatilag 10%-ára sem terhelt, az M7 meg néha 120%-ra túlterhelt. (jöttem a nyáron egy szép pénteki délután haza Bp-ről, hogy azt a 40km-t másfél óra alatt tudtuk teljesíteni, sokszor egyesben, alapjáraton, km-eken keresztül)
Zolibácsi2018-11-22 12:54:34 // 522
Esküvőre siettünk M6-on, Soroksár-Dusnok 1 óra volt vagy még pár perc.
RomeoOne2018-11-22 10:58:07 // 521
Ja, most utánaszámoltam, az egy átlag 160-as tempó. Le lehet azt szorítani 1 órára is. Herner Tomit meg kell kérni, hogy nézze meg :D
RomeoOne2018-11-22 10:54:23 // 520
Szerintem azon az időn még faragni is lehetne :DDD
szelod92018-11-22 10:34:19 // 519
Egy ismerősöm hallotta, hogy volt valaki, aki 1 óra 20 perc alatt leért Pécsre Érdről ... 😂😂😂
RomeoOne2018-11-22 09:46:17 // 518
Rossz helyen laktok. Az M6-oson 200 felett is lehet tartósan menni. Legjobb autópálya :DDD
Liquid2018-11-22 09:32:28 // 517
Normál esetben nem nagyon lehet gyorsan menni sajnos, mondjuk 150 körül még lehet, afelett már nem nagyon.
Viszont ebben nagyon benne van az, hogy egy csomóan 100-110-zel zúznak, és a belső sávban is, mikor éppen trélert, vagy kamion előznek.
Sose érte meg gyorsan menni ez nem kérdés :)
Főleg mióta ennyire erős a tranzitforgalom.
szelod92018-11-22 09:28:23 // 516
Heti rendszerességgel járok BP-Győr M1 vonalán. Végig 130as tempomattal. Nagyon sokszor jobb menetidőt érek így el, mint ha nyomnám neki. Egyébként ha megfigyelitek a forgalmat látszik is, hogy hiába nyomják sokan akár 160-nal is, feltorlódik a belső sáv és ott van előtted 2-3 autóval az, aki 5 perce letolt még 160-nal. Szóval szerintem nem éri meg. Én inkább az a fajta vagyok, aki időben indul és kényelmesen odaèr ahová kell, nem kamikaze módra. Láttam már nagyon sok mindent a pályán. Eddig a legdurvább az volt, hogy a hátulról jövő (román) trailer utánfutóval 150 körül a leállósávban elment 3 kamion mellett...
VV62018-11-22 09:17:51 // 515
Na ez jó volt! :DDD
Erhard 242 (Pure Energy)2018-05-09 09:51:12 // 513
nem olvasom el de látatlanba is elmondom sokat... itt 10 perc, ott 5 perc, másutt 8 perc stb, az egy év alatt több nap, több év alatt hónapok, az idő pénz... csak ennyit :DDDD
Liquid2018-05-08 22:15:42 // 512
kb. ugyanez a tapasztalatom nekem is az M1-en, igaz javarészt csak Győr és a határ között, de BP fele se tapasztalok nagyon mást.
WarbiRunner (Gyuri)2018-05-08 21:31:00 // 511
Szerencse és tapasztalat :-) Az M3-mason nagyon szépen működik a 150 körüli tempó. A 160 már sok, túl sokat kell fékezni, újra gyorsítani. Budapestről kifelé előfordul, hogy tul nagy a forgalom, olyankor sok opció nincs. Külső 100-zal, vagy kicsit tologatod ahol lehet.
Nekem nem túl életszerű ez a cikk...
Liquid2018-05-08 20:49:26 // 510
azért ahhoz szerencse is kell, hogy jó menetidőd legyen, felőlem mehet mindenki amennyivel akar, csak ne tartson fel a szükségesnél jobban, és akkor én is toleráns leszek.
Nagyjól ennyi, lakott területen nem állatkodok, persze mentem már én is gyorsan,de inkább azon kívül teszem.
Liquid2018-05-08 20:47:15 // 509
ha kommentet kell gyűjteni, akkor tán igen, de azonkívül nálam egy dologra volt jó: megerősíteni, hogy ez a kiszámolós csávó egy igazi BP-i gyökér.. :)
A biciklis témában nem vágom mi volt pontosan, de hagyjuk :)
Gyengusz2018-05-08 19:29:25 // 508
Van valóság alapja a cikknek. Szerintem aki menni akar az menjen annyival amennyivel akar ha azzal nem veszelyeztet másokat például éjszaka vagy az M6-oson mikor senki nincs az úton. Ha csak saját magát veszélyezteti azaz ő dolga csak a többi autóst ne sodorja balesetbe. Én is szoktam kicsit gyorsabban kicsit veszélyesebben vezetni ha egyedül vagyok az úton,de ha már valaki ül mellettem vagy ha már csak távolról látom is akkor már visszaveszek és biztonságosra váltok.
VV62018-05-08 18:26:01 // 506
Szerintem teljesen jó a cikk. A múltkor ki is próbáltam: 120-szal jöttttem Zalaizéből végig az M7-en és teljesen jó menetidőm lett.
Azóta nem is megyek gyorsan az autópályán.
Lakott területen 210 a rekordom...vagy 220; erre most nem emlékszem pontosan :)
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak