Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Gumi, felni, futómű
András bácsi2004-11-14 10:03:18 // 13
Sziasztok!
Saját tapasztalatok téli gumi ügyben:
Viszonylag olcsó árfekvésű a Barum Polaris, amely nekem nagyon megfelelt, mind kopásállóságban, mind hóban való haladásban. A Polalis 2 mintázat már nem olyan jó, ezzel sokkal jobban elkapart és csúszkált, mint a korábbival.
Semperit Sport Grip (ha jól emlékszem a típusra) szintén elég baráti jellemzőjű, szinte mindenhol elmegy, ahol nem ült föl a gép alja.
Ezt a három típust rendszeresen használtam hegyi utakon, ahol takarítás minimális, hó pedig elég gyakori volt.
Egy kisebb ideig vezettem Nokian téligumival szerelt 55-öst. Én azt hiszem, itt ütközik ki igazán a finn éghajlatból eredő tapasztalat! Ha a pénztárcája nem korlátozza az embert, ez a legjobb választás.
Most valami Pirelli Winter Assimetrico van fönn, de ez már nagyobb esőben is csúszik mint a veszedelem, és aki ilyet használt korábban azt mondja, hogy messze van a tökéletestől. Bár véleményem szerint a Pirelli egyébként is az egyik legrosszabb ár/használhatóság tényezővel rendelkezik.
Nyári gumiról csak néhány gondolat:
Dunlop Sport 9000 - túl kemény, viszont esőben tökéletes
Good Year Eagle F1 - minden vonatkozásban jó, ami sajnos az árán is látszik...
Olcsóbbak közül:
Sava - Semperit technika, baráti ár és minőség
Barum - Conti technika, ua, mint előbb
Üdv mindenkinek: András
Don Gombóc2004-11-14 09:36:34 // 12
HALESZ!!! Mennyit ment el kilométerben a Dayton gumid? Nekem tetszik a mintázata és kacérkodom a gondolattal, mert elég olcsó. A télim az Dayton és nagyon megvagyok vele elégedve ez 205/55616T méretű és nagyon jól kapaszkodik hóban is és hideg aszfalon is. A nyárim az Bridgestone Turanza ugyanebben a méretben 52 ezer van benne és bő 5mm még a mélysége. Azért gondolom hogy jó a Dayton mert az is a Bridgestone gumija
vinethu2004-11-13 10:49:44 // 11
Akkor már olyan élményfokozó kép kellene, hogy "+4" autó a padkát súrolja, -0 autó az árokban. A végén a műszerfalat fogjuk bámulni, milyen szép és nem az utat :)
Wickey2004-11-13 10:22:10 // 10
A hópihe 3 foknál (általában amúgy 4 foknál) nem a téligumi miatt kezd el virítani, hanem a fagyveszély miatt. Amikor a kocsid 4 fokos levegőt mér, akkor feltételezi, hogy talajmenti fagy lehet, és ennek a lehetőségére figyelmeztet. Magyarul: lehet, hogy az ott előtted nem pocsolya, hanem jégpáncél. Pipec germán verdák kétféleképp is gerjesztik az indulatokat: +4 alatt sárga színű a hópihe, 0 fok alatt vörös a hópihe. Tiszta amerika. ;>
vinethu2004-11-13 10:16:49 // 9
A járgányon még a gyári Pirelli van. Teljesítménye most már, hogy futott kb 75.000 km -t, nem a régi. Így kopottan egy enyhe ívű kanyarban is sírni kezd, nyikorog veszettül, de sodródni nem sodródik. Ránézésre még egy 10.000 km-t simán tudna.
A téli az Continental Winter Contact és 10.000 km-t futott. Érdekes, hogy csendesebb járású, mint a Pirelli. Nem rajzolt a lamella, vagyis kopottan is szinte ugyanazt tudja mint újonnan. November végétől egészen március elejéig, amikor az átlag 7 fok alatt van, használom. A műszerfal kijelzőjén csak 3 foknál kezd villogni a hópihe, de szerintem érdemes hamarabb cserélni :)
TtK2004-11-13 10:04:53 // 8
Well, ahogy a művelt német mondja :)
Nyárigumi:
Conti PremiumContact 185/60R14H Huszonegynéhány k volt 2001-ben.
A negyedik szezont futja az idén és nagyon meg vagyok elégedve. Az ABS szinte soha nem indul be, nagyon jól tapad. Pár napja ebben a trutyi időben éreztem először, hogy csúszik kicsit. Lehet, hogy jövőre már cserés lesz, de mintázat még bőven van rajta. Szép egyenletesen kopik, nem zajos (bár hallani azért valamit).
Téligumi:
Eddig elöl Nokia Hintapalinták hátul Conti Nemtommik voltak 175/65R14T méretben. Érezehtően kevésbé tapadtak, mint a nyárik, ugyanolyan körülmények között. Tavasszal kukáztam öket, mint kiderült a Contik DOT száma 92es (!!) volt... Ahhoz képest jól bírták. :)
Most vettem új téligumákat, holnap kerülnek fel. Conti WinterContact TS780 185/60R14H, 17k volt darabja. Kiváncsi vagyok milyen lesz, a Contiban eddig nem csalódtam és a tesztek amiket olvastam jókat írnak.
Kérdés:
Explosive árulja a felnijeit. 14" Speedline. Ez költséghatékony megoldás lenne. Vélemény?
Explosive, ha olvasod: mikor lehetne sasolni? De a jövő héten mindenképp hívlak (bocs, hogy a héten igéretem ellenére nem).
ystuc2004-11-13 09:51:55 // 7
Pénteken lettek feldobálva a téli gumik az enyémre is. Sikerült nagyon jó áron (értsd: szerintem qva occsón) hozzájutni egy készlet SEMPERIT SPORT-GRIP 195/55 R15-ös gumihoz. Ami ráadásul 85H-s, vagyis még gyorsan is lehet vele haladni. Az ára 20.000Ft/db volt szereléssel együtt.
Tapasztalatokat az elmúlt 24 órában még nem sikerült gyüjteni, de egyelőre tetszik. Nem ráz, de ugye egy új gumitól ez el is várható.
Annó a 33-as Alfámon DEBICA gumik voltak télen, és meglepően jól bírták. Volt egy év, mikor anyagi okokból nyárra is fent maradtak, de azt már annyira nem díjazták. Defekt volt...
Wickey2004-11-13 08:22:47 // 6
Téligumma szekció.
Goodyear UltraGrip 6: 195/65R15 T 23900/db
BMW316i, 4000km-et futott, újonnan került rá.
Atomkirály. Főleg hóban. Szárazon meg vizes úton nem annyira domborít, de azt lekezeli a DSC, azért van. :-) Hóban, hókásás úton viszont hihetetlen mit produkál vonóerő tekintetében. Oldaltartása nem lett próbálgatva, de a hosszanti V bemetszés azt sejteti, hogy az sem valami horror.
Fulda Kristall Montero: 185/65R15 T 13500/db
GTV6, 100km-et futott, újonnan került rá.
Sokat várok tőle, egyrészt mert a normál ára a Pirelli, Continental, Goodyear, Michelin stb. színvonal alatt 10-15%-kal van, szóval nem egy óccsókóreai. Lehet, hogy azért, mert még nyers, de tegnap este többször éreztem, hogy egyesben kereszteződésből kikanyarodva elkenődött a kocsi hátulja a taknyos dzsuvás (nem esős, hanem nedves,koszos) úton. Remélem ha bekopik, ez a jelenség eltűnik. Mintázata emlékeztet az UG6-ra, meg szép nagy árkai vannak, ezért szavaztam neki bizalmat.
Nyárigumma Kft.
Continental PremiumContact: 195/65R15 H ???
BMW316i 5000km-et futott, gyári gumi.
Az tűnt fel, hogy semmi nem tűnt fel. Szóval nem lehet rossz abroncs. Vizes úton sem kattogott az ABS, nem villogott a menetstabilizátor visszajelzője. 170nél teljes a csönd. Látható kopás sincs rajta, szóval nem is tűnik puhácskának.
Continental EcoContact: 195/60R15 H 4000/db
GTV6 5000km-et futott, használt, ~4mm-es mintával vettem.
Öcsém! Ez aztán a gumi. Tegnap szedettem le. És megnéztem alaposabban. Hejj.
Az egy dolog, hogy a használt gumit feltéve az autóra, még 180 környékén sem volt idegesítő gumihang (ami azért elég szépen elő tud fordulni egy félrekopott használt gumival), de ez a gumis lelkiismeretességét is bizonyítja, amikor fél óráig válogatta össze, melyik felnire melyik gumi, és hova kerüljön. (Sopronban a Győri úton a Reiffen Ritz, ötpont nekik, tőlük vettem a Fuldát is óccsóér'). Na szóval. Az oké, hogy no gumizaj, nade hogy ennyire bírja a kiképzést is... A futóművem nincs a helyzet magaslatán, az őket megelőző két gumim félre kopott. Ezeken 5k után sincs semmi rendellenes kopás nyom, még a hátsókon sem, pedig volt, hogy keresztberaktam itt-ott, megpördítettem itt-ott, és burnoutoltam egyszer-egyszer. Nem is dobattam ki a gumissal, hazahoztam, jó lesz az még egyszer valakinek, hiszen vizsgaképes gumi.
Goodyear UltraGrip 6: 195/65R15 T 23900/db
BMW316i, 4000km-et futott, újonnan került rá.
Atomkirály. Főleg hóban. Szárazon meg vizes úton nem annyira domborít, de azt lekezeli a DSC, azért van. :-) Hóban, hókásás úton viszont hihetetlen mit produkál vonóerő tekintetében. Oldaltartása nem lett próbálgatva, de a hosszanti V bemetszés azt sejteti, hogy az sem valami horror.
Fulda Kristall Montero: 185/65R15 T 13500/db
GTV6, 100km-et futott, újonnan került rá.
Sokat várok tőle, egyrészt mert a normál ára a Pirelli, Continental, Goodyear, Michelin stb. színvonal alatt 10-15%-kal van, szóval nem egy óccsókóreai. Lehet, hogy azért, mert még nyers, de tegnap este többször éreztem, hogy egyesben kereszteződésből kikanyarodva elkenődött a kocsi hátulja a taknyos dzsuvás (nem esős, hanem nedves,koszos) úton. Remélem ha bekopik, ez a jelenség eltűnik. Mintázata emlékeztet az UG6-ra, meg szép nagy árkai vannak, ezért szavaztam neki bizalmat.
Nyárigumma Kft.
Continental PremiumContact: 195/65R15 H ???
BMW316i 5000km-et futott, gyári gumi.
Az tűnt fel, hogy semmi nem tűnt fel. Szóval nem lehet rossz abroncs. Vizes úton sem kattogott az ABS, nem villogott a menetstabilizátor visszajelzője. 170nél teljes a csönd. Látható kopás sincs rajta, szóval nem is tűnik puhácskának.
Continental EcoContact: 195/60R15 H 4000/db
GTV6 5000km-et futott, használt, ~4mm-es mintával vettem.
Öcsém! Ez aztán a gumi. Tegnap szedettem le. És megnéztem alaposabban. Hejj.
Az egy dolog, hogy a használt gumit feltéve az autóra, még 180 környékén sem volt idegesítő gumihang (ami azért elég szépen elő tud fordulni egy félrekopott használt gumival), de ez a gumis lelkiismeretességét is bizonyítja, amikor fél óráig válogatta össze, melyik felnire melyik gumi, és hova kerüljön. (Sopronban a Győri úton a Reiffen Ritz, ötpont nekik, tőlük vettem a Fuldát is óccsóér'). Na szóval. Az oké, hogy no gumizaj, nade hogy ennyire bírja a kiképzést is... A futóművem nincs a helyzet magaslatán, az őket megelőző két gumim félre kopott. Ezeken 5k után sincs semmi rendellenes kopás nyom, még a hátsókon sem, pedig volt, hogy keresztberaktam itt-ott, megpördítettem itt-ott, és burnoutoltam egyszer-egyszer. Nem is dobattam ki a gumissal, hazahoztam, jó lesz az még egyszer valakinek, hiszen vizsgaképes gumi.
Giorgio2004-11-13 02:38:42 // 5
Csumi! Fater 156osán is "Gugyír" gumák parkolnak telente,tipo: UG6, extra-brutál-hiper-megakafa találmány télire. Szerintem.
A TSalád Lancia Zeta-ján most kaptuk le a nyári Nokian abroncsoka (Kléber Krisalp vagy mi a tököm került rá), mert ugyanazt a hibajelenséget produkálta, mint a te Daytonjaid. A felület ráz, puklisan kopik. Nagy zajjal jár. 1szóval: szar. Cserélgetéssel javítható a hiba (persze csak ha nem mind1ik fos)
Az én csoda Firestone FW930asaim már negyedik tele szolgálnak, még apám 146osán feszítettek. Rovátka málysége 5mm, szóval egész jól bírják. Majd jövőre jön az új készlet.
Addig is óvatoskodunk, főleg mert nincs ABS! :-(
Halesz2004-11-13 00:05:10 // 4
Én most hétvégén szeretném felrakatni a téli kerekeket: 195/55 R15, Good Year UG6. Eddig egy telet voltak fent, és jók a tapasztalataim hóban, sárban, vízben. Mármint esős aszfaltra gondolok, nem hajtottam a Dunába :)))
A nyári Daytonok (205/45 R16) két szezont bírtak (tavaly márciusban kerültek fel), asszem most már kukásak lesznek. Mindegyik gumi ráz. És nem, nem a felni huplis, hanem a gumi (megnézettem). Tehát nagyon kopnak és úgy látszik úgy, hogy a mintája elkezd "rázni". Gondolom értitek mit akarok mondani :)
Szóval esetleg ha kell valakinek pörgős guminak, szóljon, mert akkor nem hagyom ott a gumisnál...
remete2004-11-12 23:41:26 // 3
Nekem is ilyen van fenn: Nokian Hakkapellitta (185/60 HR14) 75-ösön, és semmi gond vele, pedig a gyári méret 185/70 HR13 lenne. Csakhát nem tudtam ellenállni anno a 155 kerekeknek - meghát jó occsó is volt :).
Robesz72004-11-12 23:24:57 // 2
Hello! A téli nekem is ugyan olyan nokian és a mérete is pont ez.....tökéletes télen.
A nyári Good-Year Eagle F1 195/50 15"-os....nagyon tuti a 146-ra. Gyorsul is vele, mert nem túl nagy és nagyon jól tartja az úton. Az enyém boxer motoros, mint tudjuk alacsony a súlypontja és a sportfutóművel szinte nem lehet megcsúsztatni, persze csak bizonyos határokonm belül....de nagyon jó. Ennek a guminak az erredeti ára kb 32e Ft, de sikerült 16e-ért megvenni darabját...újonnan, garanciával. Ajánlom mindenkinek.
Üdv: Robesz
Bg.2004-11-12 22:44:20 // 1
megemlte az autód modell árát=>megemelte az utód modell árát
Bg.2004-11-12 22:36:44 // 0
A gyári ajánláson kívül szerintem már mindenki próbált pár valamit alkotni a témában, több kevesebb sikerrel. Jó lenne, ha mindenki elmondaná a tapasztalatát, melyikkel hogy járt.
Aszfalton/ macsakakövön/ betonon/ műgyanás betonon/ homokon/ sárban/ porban gyorsulni/ fékezni/ kanyarodni, egyenesfutásra, zajra, esőre/hóra/jégre, laza talajra, kopásra, vételárban milyen volt?!
Venne +1 szer olyat vagy SOHA.
A téligumi választás ezen belül egy külön fejzet, és most épp időszerű.
Nekem még a nyári van fenn...
Az SW-re majd a tavalyi Brigistone LM22-t (205/55 HR16) teszem fel. Az árához képest jó; lehet, hogy majd megint ilyen lesz. A 146-ra pedig a 3. éves Nokian Hakkapellitta (185/60 HR14). A Feleségem lassankopataja a papucsokat -nem baj:) Szerintem ez a leg tutibb, de sajnos erre a gyártó is rájött, és nagyon megemlte az autód modell árát.