Sergio Marchionne halálát John Elkann, az FCA elnöke jelentette be szerdán, Zürichben.
Szombaton jelentették be, hogy egészségügyi okok miatt váratlanul távozott az FCA és a Ferrari éléről Sergio Marchionne, aki 15 éve vezette a konszernt. A Fiat Chrysler Automobiles szombaton rövid közleményben jelezte, hogy Sergio Marchionne helyét az FCA élén a Jeep és a RAM vezetője, Mike Manley váltja, a Ferrarit pedig a jövőben Louis Carey vezeti majd.
Szűkszavú közleményében az FCA azzal indokolta a lépést, hogy egy vállműtét miatt hirtelen jelentősen romlott Marchionne egészségi állapota, így már nem képes ellátni feladatait. John Elkann, az FCA elnöke egy a dolgozóknak küldött levélben azt írta, Marchionne soha nem fog már visszatérni pozícójába.
Marchionne 1952-ben született az Abruzzo tartománybeli Chietiben, apja az olasz csendőrségnél szolgált. Amikor 13 éves volt, szüleivel együtt rokonokahoz emigráltak Torontóba, ahol szintén állampolgárságot kapott, ennek is köszönheti, hogy folyékonyan beszélt az anyanyelvén kívül franciául és angolul is. A középiskola után a torontói egyetemen filozófiát tanult, de a 90-es évek elején már a pénzügyi szektorba sodródott: a Deloitte-nál vállalt adótanácsadói munkát, majd számos kanadai cégnél volt pénzügyi vezetői beosztásban.
1994-től 2000-ig a zürichi székhelyű Algroupnál dolgozott, 1997-től vezérigazagtói beosztásban, 2002-ben a genfi SGS Grouphoz került vezérigazgatói pozícióba, 2003-ban pedig beválasztották a Fiat igazatóságába.
Sergio Marchionne 2004-ben lett az akkor még Fiat S.p.A.-nak hívott cégcsoport vezérigazgatója.A csőd közelében lévő társaságot átszervezte, felvásárolta a Chryslert és megalakította a Fiat Chrysler Automobiles-t, majd a világ hetedik legnagyobb autógyártójává tette, amely most már milliárdos profitot termel. Marchionne a cég tőkéjét 5 milliárdról 60 milliárd dollárra emelte.
Olaszországban rendkívül megosztó az életpályája, mivel sokan túl pénzszemléletűnek tartották a fekete pulcsisként is hívott topmenedzsert. Ennek tudták be azt is, hogy a Lanciát gyakorlatilag megszüntette, és több modell gyártását elvitte Olaszországból. A milánói Bocconi Egyetemen tartott egyik előadásában azt mondta, soha egyetlen centet sem kerestek a Lanciával, ezért elodázhatatlan volt a kényszerű lépés meghozása a márkával kapcsolatban.
Utolsó napjait egy zürichi klinikán töltötte. Az egészségügyi intézménybe egy vállműtét miatt feküdt be, de később előre nem látható komplikációk léptek fel és kómába esett. Részleteket a család gyászára hivatkozva nem árultak el.
Halála után az olasz sajtó egy tételmondatát idézte: "Nincs semmi nemes abban, ha legyőzől valakit. Az igazi teljesítmény abban áll, ha több vagy ma, mint tegnap."
A FCA gyáregységeiben minden mai turnusban pár perces leállással emlékeznek meg arról a vezetőről, aki megmentette a Fiatot és a Chryslert.
Nézd meg áprilisi videónkat, amelyben sorra vesszük Marchionne 15 évét: mit rontott el és mit csinált jól?