Öt év után szerencsére sikerült szakítani a GM-mel és az amerikaiak készséggel kifizették a másfél milliárd eurós lelépési díjat, miután a Fiatos manőverük több milliárd dolláros veszteséget okozott nekik. Az pénz a nyár végén érkezett meg a FIAT-hoz és abban a negyedévben sok év után nyereséggel zártak.
Maradtak azért nyomokban jelek, amik a GM ténykedését fémjelzik. Ilyen az a számunkra sajnálatos tény, hogy a Fiat-GM Powertrain motorgyártó cég megalapításával Areseben bezárták azt a gyárat, ahol eddig a V6-os motorok készültek. A dízeleket viszont az Alfa fejleszti ki a GM holdudvarába tartozó összes márkának. Így fordulhat elő, hogy a Saabokba és Opelokba is Alfa dízel kerül.
A gyors és lényegre törő történelmi áttekintés után pedig egy kis statisztika, avagy hogy alakult a Fiat Auto élete az eladások tükrében.
2005 decemberében a Fiat márkái (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Iveco) 3.47 százalékkal növelték az eladásaikat az előző év azonos időszakához képest – áll az Olasz Autóipari Szövetség, az ANFIA jelentésében. Ezt a növekedést úgy sikerült elérni, hogy az olasz újautó eladások 10 százalékkal csökkentek.
Ezzel a növekedéssel 29.49 százalékos piaci részesedést szerzett a vállalat. Egy évvel korábban korántsem volt ennyire rózsás a helyzet. Akkor 26 százalék volt a részük, ez viszont az egyik negatív rekordok egyike.
Számunkra legörvendetesebb számadat, hogy az Alfa Romeo hosszú idő után ismét növelni tudta az eladásait az olaszországi piacon. December hónapban főként a 159 megrendeléseknek köszönhetően 4.205 autót adtak el, mellyel 3 százalékos részesedést szereztek. Ez 9,9 százalékkal nagyobb arány az előző évihez képest, amikor 3.826 Alfát tudtak eladni és ez 2.54 százalékos szeletet jelentett az akkori újautó piacon.
Csak érdekességként: az általában "legkisebb márka" jelzővel emlegetett Lancia nem is annyira kicsi. Amíg az Alfa összesen 61.970 eladott autóval 2.77 százalékot szakított ki magának, addig a Lancia valamivel szűkebb modellpalettával is 99.481 darab új autót adott el egy év alatt és ezzel 4.45 százalékos szeletet szerzett magának.
Összességében nézve Fiaték 2005 folyamán összesen 626.515 négykerekűt gurítottak ki a gyárkapukon, mely az összes olasz újautó eladás 28.04 százaléka. Ez az adat gyakorlatilag változatlan maradt a tavalyihoz képest. Az Alfa ezen belül 61.970 darab autót értékesített. Ez azonban messze elmarad a tavalyi 75.747 darabtól.
Az eladások tehát stagnálnak. Enyhítő körülmény viszont, hogy az újautó piac egész Európában stagnál, sőt egyes országokban kétszámjegyű visszaesés tapasztalható. Ilyen körülmények között a minimális piacvesztés elhanyagolható tényezőnek mondható.
A konkrétabb pénzügyi eredményekről következő cikkünkben számolunk be.
Kapcsolódó híreink:
Új zászlóshajón dolgoznak Milánóban
Brera GTA a láthatáron!
Mi készül az Alfa Romeonál...?