Amikor az autózás világának ikonikus márkáiról van szó, gyakran emlegetik az Alfa Romeo nevet. Ez különösen igaz a Forma-1-es versenyekre, ahol a márka egyedülálló pozíciót foglal el. Történelmi jelentősége és a minden évszakban újjáéledő teljesítménye izgatott várakozást kelt a rajongókban. Azon rajongók számára, akik szívesen követnek minden fordulatot, a Forma-1 közvetítés remek lehetőség arra, hogy tanúi legyenek az olyan csapatok bravúrjának, mint az Alfa Romeo.
Az Alfa Romeo hajnala a Forma-1-ben
Az Alfa Romeo 1913-ban kezdte meg a versenyautók gyártását, gyorsan a sport egyik vezető márkájává válva. Sikereik közé tartozik a Mugello-i és Targa Florio-i Nagydíjak győzelme, legendás pilótáikkal, mint Enzo Ferrari és Ugo Sivocci. Sivocci négylevelű lóhere jelzése lett az Alfa versenyautóinak szerencseszimbóluma. 1923-ban Vittorio Jano tervező csatlakozása után az Alfa Romeo P2-vel megnyerte az 1925-ös Automobil Világbajnokságot, dominálva a versenyeket, például Spa-Francorchamps-ban és Monzában.
A Jano által tervezett P3-assal 1932-ben hat Grand Prix-t nyertek, de 1933-ban a gyári csapat bezárult, a versenyzés a Scuderia Ferrari kezébe került. Enzo Ferrari sikeresen folytatta az Alfa győzelmeit. A világháború után az Alfa 158-as modellel uralták a versenyzést, legfőbb ellenfelük a Maserati volt. 1950-ben az Alfa Romeo dominált az első Formula 1-es szezonban a 158-as modellel, amelyet Farina, Fangio és Fagioli vezettek a győzelemig.
Átnevezés és újjászületés: Az Alfa Romeo modern kora
Az Alfa Romeo történetében új fejezet kezdődött, amikor 2015-ben visszatért a Forma-1-be, először a Scuderia Ferrari autóin szponzorként megjelenve, majd 2018-tól a Sauber csapat főtámogatójaként. Ez a partnerség 2019-ben teljes csapatátnevezéshez vezetett, de az Alfa Romeo technikai beavatkozása korlátozott maradt. 2023-ban véget ért a Sauberrel való együttműködés, utat engedve az Audinak, hogy 2026-tól átvegye a csapatot.
Az Alfa Romeo távozása után a Sauber 2024-től a „Stake F1 Team Kick Sauber” néven folytatja. Ez a változás csak egy átmeneti szakasz, mivel a csapat 2026-ban ismét átnevezésre kerül, ekkor már az Audi hivatalos gyári csapatává válik. Ez az átalakulás összhangban áll az F1 motor- és alvázszabályzatának jelentős változásaival.
Ez az evolúció a márkaidentitástól kezdve a rajongói hűségen át a versenybeli dinamikáig sok mindent érint. Az új szponzorációs megállapodások és technikai partnerségek alapjaiban változtatják meg a csapat működését és piaci helyzetét. A Sauber, a változó Forma-1 környezetben történő alkalmazkodásával, új fejezetet nyit a motorsport történetében.
Az Alfa Romeo ma: Pilóták és teljesítmény
Az Alfa Romeo jelenlegi pilótafelállása különböző háttérrel rendelkező, tehetséges versenyzőkből áll. Valtteri Bottas és Zhou Guanyu jelentős hozzájárulást nyújtanak a csapat teljesítményéhez. Az idei szezonban az Alfa Romeo a konstruktőri bajnokságban kilencedik helyezést ért el, mindössze 16 ponttal. Bottas 39 ponttal kevesebbet szerzett, mint az előző évben, ami a csapat formahanyatlását tükrözi. A legjobb eredmények közé tartozik Bottas 8. helyezése Bahreinben és Katarban.
Bottas gyakran került a Q3-ba, míg Zhou Guanyu két alkalommal jutott be a kvalifikáció utolsó szakaszába. Zhou a legmagasabb rajtpozíciót szerezte meg a csapat számára az évben, az ötödik helyet Magyarországon. A versenyek összehasonlításában Zhou sokkal közelebb került csapattársához, a kínai pilóta a szezon során háromszor a kilencedik helyen végzett Ausztráliában, Spanyolországban és Katarban.
Az Alfa Romeo számára a 2023-as szezon csúcspontja a két pilóta pontszerző helyezése volt Katarban. Bottas 8. helyezése négy pontot ért, míg Zhou a 19. helyről indulva végül a kilencediken ért célba. Ez a teljesítmény különösen figyelemre méltó volt, tekintettel arra, hogy csak négy ponttal előzték meg a Haas-t a konstruktőri bajnokságban. Zhou teljesítményét maga is „valami különlegesnek” nevezte, ez volt az egyetlen verseny, ahol mindkét Alfa Romeo pontot szerzett.