Messzebre jutsz a téligumival!

2015-11-25  Halesz
Sokan még mindig kételkednek abban, hogy télen igenis szükség van a téligumira.
Magazin >> A vírus mögött  

Sokan az enyhe telekre fogják, miért nem költenek a téli garnitúrára: van, aki azt gondolja, hogy azt a két-három havas napot kibírja, és jobb esetben nem indul el az autóval, rosszabb esetben pedig elindul, aztán az árokban köt ki...  

 
Sztrányai Balázs, a Michelin szakértője válaszol az Alfa Amore kérdéseire. 
 
Legyünk spórolósak, kezdjük azzal, amivel sokan érvelnek: az elmúlt években enyhék voltak a telek. Kihúzhatjuk nyári gumival, ha azon a pár havas napon nem indulunk el otthonról? Egyáltalán, a nyári gumival mi történik télen? Rosszat tesz neki, ha mínuszokban használjuk? 
 
A nyári gumi télen, a hidegben felkeményedik és olyan lesz, mint egy üveglap... nem deformálódik, hanem csúszik azon a felületen, amin gurulnia kellene. 
 
7 celsius fok az a hőmérséklet, ami alatt a nyárigumi elkezd felkeményedni. 7 celsius fok alatt fokozatosan elveszíti a rugalmasságát. Ezáltal megnő a féktávolság, nem tudunk bevenni egy kanyart, egy kisebb, havas emelkedőn pedig már el sem tudunk indulni vele. 
 
Azt is fontos kiemelni, hogy minél keményebbé válik az abroncs, annál sérülékenyebb lesz, egy merev, rideg gumit egy kátyú egy útpadka könnyen tönkre tud tenni. Egy-két ilyen szerencsétlen sérülés, és máris rájövünk, hogy költségek tekintetében ugyanott tartunk, mintha vettünk volna egy külön szett téligumit. 
 
A téli abroncsokban olyan adalék van, ami megakadályozza ezt a felkeményedést. 
 
Mit javasolsz azoknak, akik mégis inkább kihúznák ezt a pár napot a nyári gumijukkal? 
 
A Michelin is felismerte, hogy az enyhébb telek a nagyvárosi gumihasználattal együtt igényelnek egy új típust. Ez pontosan azoknak lehet jó, akik évente csak 1-2 nap szembesülnek igazi, a nyári gumival már gondot jelentő havazással. 
 
A Michelin május óta kapható Crossclimate elnevezésű gumija ugyan nyári abroncs, de téli minősítésű is egyben, rajta van a három hópihe jelölés, ami azt jelenti, hogy átment azon a teszten, amely alapján használható télen is. Míg egy négyévszakos gumi vizes fékezésben C-s besorolású, ez az abroncs A minősítést kapott. 
 
Ez a gumi téli körülmények között is tökéletesen működik, de a kanyarstabilitása hóban például nem tud olyan jó lenni, mint egy kifejezetten téli körülményekre fejlesztett abroncs. 
 
Ez a gumi kifejezetten azoknak készült, akik egy nyári gumival mennek egész évben, ha leesik a hó, akkor nem indulnak el, vagy csak nagyon óvatosan próbálnak közlekedni.  
 
 
Megoldás lehet az, hogy csak egy pár téligumit veszünk, és azzal kombináljuk a a nyáriakat? 
 
Semmiképpen sem javasolnám ezt a kombinációt! Egy ilyen párosítás életveszélyes tud lenni. Lehet, hogy hátul stabil lesz az autó, de elöl nem tudod majd kormányozni.
 
Egyébként nem nagyon láttam még ilyen megoldást, sőt a Michelin tavalyi gumiabroncs-ellenőrző akciója során az derült ki, hogy nagyon sokan váltanak téligumira, annak ellenére, hogy Magyarországon még nem kötelező a téli abroncs használata, mint más országokban. 
 
Ha csak fél pár új téli gumit veszünk, melyik tengelyre rakjuk fel? És ha hátsókerék-meghajtásos az autó? 
 
Ami a legfontosabb: mindig a kevésbé kopott gumi kerüljön a hátsó tengelyre. Ugyanis, amikor egy csúszós úton fékezned kell vészhelyzetben vagy kanyarban, és jobban fog az első kereked, mint a hátsó, ki fog pördülni az autó. 
 
Hátsókerekes autónál ugyanez érvényes: a stabilitás miatt mindenképpen hátulra kerüljön a kevésbé kopott gumi! 
 
 
Sokaknak számít, hogy télen is jól nézzen ki az autó, és szeretnék ugyanazt a nagy (17-es, 18-as) felnit használni, mint nyáron. Mit javasolsz nekik? 
 
Ha a logikus, műszaki részét nézzük a kérdésnek, akkor télen is ugyanakkora felfekvési felületre van szüksége a guminak, mint nyáron. Tehát a tél nem indokolja azt, hogy kisebb méretre cseréljünk. Pusztán anyagi megfontolásból vesznek az emberek kisebb, de váltóméretben azonos gumit. A kisebb, keskenyebb kerék egyedül akkor lenne indokolt, ha télen állandóan csak hóban járnánk, mert a keskenyebb gumi könnyebben leássa magát és megtapad. Tehát én azt javaslom, hogy - ha anyagi megfontolás ezt nem írja felül - maradjunk télen-nyáron ugyanannál a méretnél. 
 
Egy jó minőségű alufelnit pedig a téli körülmények sem viselnek meg jobban, mint a nyáriak.  
 
A legpraktikusabb megoldás, ha a téli és a nyári gumi is külön felnigarnitúrán van, könnyebb az átszerelés, és így a gumi vagy a felni sérülése is minimálissá válik a cserélgetésnél. Persze, ha jó a gumis, akkor nem kell semmilyen sérülésnek történnie, de több szerelésnél nagyobb a rizikója annak, hogy egy rutintalanabb gumis rosszul húzza rá az abroncsot a felnire. 
 
A téli-nyári váltásoknál mindig célszerű egy centrírozást elvégeztetni. A futómű-beállítás már drágább költség, ezt elég évente egyszer megtenni. Viszont figyeljünk oda: egy nagyobb kátyú könnyen félre tudja vinni a futóművet, ami szépen lassan félre tudja koptatni a guminkat. Ha félrehúz az autónk, ne spóroljunk a futóműállításon, mert lehet, hogy előbb-utóbb a gumijaink bánják majd. 
 
 
Hogyan tudom növelni a gumik élettartamát? 
 
Cserélgetni kell őket minden szezonban. Az aszimmetrikus gumiknál a forgásirányt is meg lehet változtatni. Minden szezonban az úgynevezett X-átszerelést kell megcsinálni. A bal első kerék ilyenkor jobb hátulra kerül, és így tovább. Városi legenda, hogy nem szabad forgatni az aszimmetrikus gumikat. Pont az ilyen átszereléssel fognak egyenletesebben kopni. 
 
Ezekkel a szezononkénti cserélgetésekkel elkerülhető az úgynevezett fűrészfogkopás, amikor a lamellák blokkjain a szélek lekopnak, ezáltal pedig az abroncsok zajossá válnak.  
 
A nem aszimmetrikus, V-mintás gumiknál az első és hátsó tengelyen lévő gumikat érdemes szezononként cserélni, hogy egyenletesen kopjanak majd a kerekek. 
De ha nagyon akkurátus az ember, akkor meg lehet csinálni az X-átszerelést is, csak ehhez le kell szerelni a felnikről a gumikat, és úgy kell megforgatni őket, hogy a helyes irányba kerüljenek. 
 
 
Hány szezonon át használhatok egy márkásabb téligumit? Mennyi a gumik élettartama? 
 
A jogszabályban az abroncs élettartamára nincs előírás. Ajánlások viszont vannak. Ha a gyártástól számított tízéves kort már elérte, akkor érdemes megválni az abroncstól. Ugyanis a guminak van egy természetes öregedése, amely után már nem várhatóak tőle ugyanazok a tulajdonságok, amelyek új korában. Fontos, hogy öt év után nézessük át az abroncsokat a gumisnál. 
 
Mire figyeljünk új gumik vásárlásakor?  
 
Tengelyenként mindig azonos mintázatú és kopású gumiabroncsot használjunk. Ugyancsak jó tudni, hogy a szabályozás szerint tengelyenként egyforma gumikat kell “hordania” az autónak.  
 
Nézzük meg az abroncson az úgynevezett DOT-számot, itt az utolsó négy szám jelöli a gyártás hetét és évét. Ha most keres valaki vadonatúj téli gumit, akkor várhatóan a májusban gyártottak közül fog kapni, "frissebbet" nem fog találni a gumisnál. A gumigyárak most novemberben már azokat a nyári abroncsokat gyártják, amelyek februárban-márciusban kerülnek majd a kereskedőkhöz. 
 
Vásárláskor nyugodtan újként vehetjük meg az akár 3-4 éves gumiabroncsot is, ha azokat megfelelően tárolták a gumisnál, ugyanolyan minőségűek lesz, mint azok, amelyek pár hete jöttek ki a gyárból.  
 
Van még valami, ami fontos lehet?
 
Az ajánlások szerint minden hosszabb út előtt, és havonta legalább egy alkalommal érdemes ellenőrizni a guminyomást. Háromtizednyi eltérés ugyanis már rendesen beleszól a gumik kopásába, azaz ha nem figyelsz, gyorsan lerövidítheted vadonatúj abroncsaid élettartamát, akár 8 ezer kilométerrel. És mindez nem csak a téli gumijaidra érvényes. Szánd rájuk ezt a pár percet a kútnál. 
 
 
Miért ajánlod a Michelin gumikat?
 
A Michelin Total Performance filozófia az abroncsaink fejlesztésénél az fejezi ki, hogy amikor fejlesztünk, akkor az összes paramétert fejlesztjük. A Michelin azon fáradozik, hogy az abroncs minden fontos paramétere egyszerre legyen jó: a biztonság, az élettartam, az üzemanyag-takarékosság és a többi. Nincs olyan, hogy csak az egyik tulajdonságot tesszük kimagaslóvá, egy másik tulajdonság kárára.  
 
A Michelin gumik élettartama legalább 20 százalékkal több, mint más márkáké. A tapasztalat az, hogy bár a Michelin abroncsok drágábbak a többi gyártó gumijainál, de tartósabbak is. Ha nem a darabárat nézed, hanem a kilométerköltséget, akkor már egyáltalán nem biztos, hogy a Michelin a legdrágább. 
 
 
A Michelin téligumi ajánlata a kedvenc Alfáinkra: 
 
Sportos Giuliettára
Gumiméret:  225/40 R18
Michelin Pilot Alpin PA4  téli gumi 
A gumi jellemzői: "Teljesítmény teljes biztonságban, télről télre" szlogennel rendelkező téli gumi. Aszimmetrikus mintázat, sportosabb vezetéshez. 
Nedves úton 3 méterrel, havas úton 4 méterrel rövidebb féktávolságot biztosít az előző generációhoz képest 
 
 
Kényelmes 159-esre:
Gumiméret: 225/50 R17
Michelin Alpin 5 téli gumi 
A gumi jellemzői: "Teljes körű biztonság októbertől áprilisig" szlogennel rendelkező téli gumink, V mintával. 
Innovativ keveréke napraforgó olajat tartalmaz, Stabiligrip 3D lamellarendszert, valamint elődjéhez képest 17%-al több csatornát kapott. 
 
 
Városban cikázó 147-esre: 
Gumiméret: 205/55 R16
Michelin Alpin 5 téli gumi  
 
Kanyarvadász MiTo-ra:
Gumiméret: 205/45 R17
Michelin Alpin 5 téli gumi 
 

Kapcsolódó írásaink:

Írta:
Halesz
Kapcsolódó topic:
Gumi, felni, futómű

Az utolsó 3 hozzászólás:

GT Ɨ|ѯ2023-11-15 09:32:37 // 19909
várni kellett volna anno a nemzés napjával talán még pár napot.....
HaNGyA2023-11-14 21:49:38 // 19908
Éééésigeeeeen!
Ugyan ezt láttam ma élőben a törökbálinti Auchan kútnál.
Először azt hittem, hogy az AMG hullócsillag pótkereket agyusztálja az autós kolléga, de miután összerakod a képet, rájössz, hogy nagyon nagy a baj a világgal.
És Isten lássa lelkem, egy pillanatig nem irigylem sem az autóját, sem a pénzét, de nem az a kérdésem, hogy miből, hanem az, hogyan maradt eddig életben az ipse?
Piritu - 1.000.0002023-11-13 21:13:38 // 19907