Márpedig tél van

2008-11-25  Teddy
Megérkezett az első hó, nyomában balesetekkel. Fel a téligumit csak óvatosan a gáz- és fékpedállal!
Magazin >> A vírus mögött  

Átvágós volt ez a november a maga 15 fokos „kánikulájával”. Velem legalábbis simán elhitette, hogy nem kell ide téli gumi, még akkor is reménykedtem abban, hogy a hófelhők odébb mennek, amikor biztosra lehetett tudni, hogy nem ússzuk meg. És erre tessék, a cikk írásának időpontjában éppen nyolcadik órája esik kisebb-nagyobb intenzitással.

Megérezte ezt a főváros is, a Kuruclesi úton 15-20 autó koccant egymásnak hétfőn este, az országban pedig sokfelé hókásásak, latyakosak az utak, emiatt lelassult a közlekedés.

 

Ilyenkor az első hó lehulltával a rendőrség és a katasztrófavédelem is közleményekben hívja fel a veszélyre a figyelmet. A Budapesti Rendőr-főkapitányság pedig a főváros területén több alkalommal fokozott közlekedésbiztonsági ellenőrzést tart, amelynek - közleményük szerint - célja elsősorban a közúti közlekedésben résztvevők figyelmének felhívása a téli időjárás miatt megváltozott útviszonyoknak megfelelő közlekedésre, valamint a gépjárművek téli műszaki felkészítésére.

 

Megfogalmaztak továbbá egy nyolc pontból álló ajánlást is az autósok és minden közlekedő részére. Ebben azt kérik, hogy

1)      tartsák be a KRESZ szabályait, a sebesség határokat és a követési távolságot, valamint a megváltozott téli útviszonyoknak megfelelően figyelmesen vezessenek,

2)      figyeljenek a megfelelő benzinszintre, mert kellemetlen lehet egy vidéki út mellett órákat fagyoskodni, a városban pedig dugót okozhat a veszteglő jármű,

3)      fokozottan figyeljenek a gyalogosokra az adventi időszakban

4)      a gyalogosok is legyenek körültekintőbbek

5)      készítsék fel járművüket a téli közlekedés sajátosságaira, különös tekintettel a világításra, téli gumira

6)      gondoskodjanak a láthatósági mellény meglétéről

7)      ellenőrizzék egy-egy utazás során, hogy az első és hátsó lámpák nem szennyeződtek-e el

8)      a gyalogosok és biciklisek pedig gondoskodjanak arról, hogy ne csak ők lássanak, hanem őket is lássák.

 

A rendőrség közleményével egy időben a Központi Statisztikai Hivatal nyilvánosságra hozta az első kilenc havi baleseti statisztikát, amely a balesetek számának csökkenését mutatja. Érzékelhetően, mintegy nyolc százalékkal csökkent a közúti közlekedési balesetek száma az év első kilenc hónapjában az előző évi adatokhoz képest. A halálos balesetek száma jelentősen, negyedével (24 százalékkal), míg a súlyos sérüléssel járó eseteké nyolcadával (12 százalékkal) alacsonyabb annál, mint amennyi tavaly ugyanebben az időszakban történt.

Közúti balesetben 20 ezren sérültek meg, közülük 708-an vesztették életüket; 221-el kevesebben, mint egy évvel korábban. Az elhunytak 47 százaléka vétlen áldozat volt.

Amit ilyenkor tenni lehet, hogy elkerüljük szeretett Alfánk rommá törését az elsősorban a fokozott óvatosság és a téli gumi. De ez sem életbiztosítás, pedig sokan ezt gondolják, legalábbis egy hókásásás, szakadó hóban autózás után ezt sikerült leszűrni. A legjobb megoldás a féltégla beszerelése a pedálok alá, ha nincs elég türelmünk, vagy nagyon viszket a talpunk. Mechanikus VDC-nek tökéletes, ha már a gyár nem adott. Hasznos lehet, ha a kéziféket parkoláskor nem húzzuk be. Bagatellnek hangzik, de ha valakibe berögzül, hogy parkolás után reflexből behúzza a kéziféket, akkor csúnya meglepi érheti egy fagyos este után.

 Jó barát a jégoldó is, főleg, ha minden este befújjuk a zárakat, nem csak akkor, amikor már a reteszelők befagytak. Az ablaktörlők felemelése a szélvédőről parkolásnál ugyanúgy hasznos lehet és nem kerül túl sok energiába, annál több bosszúságot tudunk viszont megspórolni. Nincs is szebb annál, mint amikor az előző nap, súlyos tízezrekért vett lapát gumija ottmarad a szélvédő alján, mert odafagyott. És ha már az ablakok védelménél járunk, akkor ejtsük szóba a lepedőt, vagy kartonpapírt is, mint megoldást az ablak védelmére. Egy-egy éjszakára mondjuk kevésbé hatékony, de hosszabb parkolásnál áldás lehet. Esztétikailag nulla, de kivételesen a funkcionalitás a fontosabb.

 

És ami még nagyon kell, az a türelem. Például ahhoz, hogy ne előzzük meg a sószóró autót (főleg ha a havat is eltolja), mert mögötte haladva a saját dolgunkat könnyítjük meg. Vagy ahhoz, hogy ne hajtsunk át teli gázzal egy halvány rózsaszínen világító jelzőlámpán, mondván még átférek. Inkább kezdjünk el előbb fékezni és várjunk egy lámpaváltásnyi időt, biztos, ami biztos. Vagy ahhoz, hogy hirtelen váltsunk sávot. Ne feledjük, a tapadás már nem a régi, még téli gumival sem. Egy régi tábla feliratát idézve: „Ne menj gyorsabban, mint ahogy az őrangyalod képes repülni”. Innentől már csak a többieken múlik.

 

De ha duhajkodni van kedvünk, vagy csak ki akarjuk tapasztalni, hogy hogyan viselkedik az autónk hóban, célozzuk meg az első üres parkolót és had szóljon. A profibbak már tudják, hogy szervezettebb formában hol lehet ilyeneken részt venni. Persze kellő óvatossággal.

 

Írta:
Tedi
Kapcsolódó topic:
Vezetéstechnika

Az utolsó 3 hozzászólás:

PietroStelvio2024-03-09 10:27:35 // 575
Ott leszek. Egész nap. :-)

Halesz2023-11-14 19:46:38 // 574
Régóta mondják, mondjuk, hogy évente legalább egy vezetéstechnikai tréningre mindenkinek el kellene menni az autójával...

Aktuális beszámolónk, komoly videóval: https://alfaamore.hu/esemenyek/Tempo2