Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

Liquid2020-04-04 22:50:24 // 2216
Miért ne? mi köze van a jávorszarvas-teszt eredményének ahhoz, hogy mi hajtja a kerekeit?
carver2020-04-04 21:42:21 // 2214
a villanyautók ellenzői NE nézzék meg hogy szerepelt a Tesla Model 3 a jávorszarvas teszten...
Piritu - 1.000.0002020-03-31 19:21:26 // 2213
Részemről barbárságnak tartom.
WarbiRunner (Gyuri)2020-03-31 15:54:25 // 2212
Nagyon szép elképzelés. Egy ideje sejthető, hogy ha a vírus másképp nem gondolja, a régi autók villanyítása trend lesz. Az autó műszaki alapok kész vannak, és minél régebbi, annál egyszerűbb a helyzet (nincs baj az elektronikákkal, villanyszervo, klíma, komfort cuccok). A villamos hajtás pedig nem egy nagy was ist. Úgy értve, hogy nem kell hozzá nagy autógyártó, egy ügyesebb kis műhely is megépíti megbízhatóra, használhatóra, ugyanolyan tucat alkatrészekből, szóval fenntartható is lesz. Ott van Karotta e Porsche projektje (bár nem tudom hogy áll). Elég sokan választanák a régi autó villamosítását, ha közútra papírt kaphatna. De sajna nem kaphat, lényegében teljesíthetetlenek a feltételek.
Kazes☻2020-03-24 21:49:42 // 2209
Nekem volt '94 -től '96-ig... jó szolgálatot tett! :)
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-24 21:42:38 // 2208
Miért? Szerintem jó volt, én bírtam
tirex2020-03-24 20:27:37 // 2207
Nem, hálistennek. Egy haverom kapott anyjáéktól egyet és amikor vitt vele próbára, eldöntöttem hogy inkább járok biciklivel. Kritikán aluli volt az a tragacs még újonnan is.
Kazes☻2020-03-24 16:49:19 // 2206
Akkor neked nem is volt... Trabid? :)
tirex2020-03-24 15:50:09 // 2205
Ez annyira sem volt autó mint a trabant. Az is csak arra volt jó hogy ne ázz meg de az autótól nagyon messze volt.
Kazes☻2020-03-19 22:27:46 // 2203
Nálunk jelenleg jó...

pedig elég sokan fűtenek fával.
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-19 22:00:48 // 2202
BP levegőjének romlott a minősége a csökkent forgalom ellenére...
carver2020-03-18 23:50:54 // 2201
most is kiveszed csak most Százhalombattából. Persze ha semmihez nem akarunk hozzányúlni, változtatni akkor a villanyautó hülyeség. De attól még meg fogunk sülni nyáron (meg lassan tavasszal meg ősszel is)

ezzel a gondolatmenettel nem lennének vonatok (minek ilyet építeni nincs egy darab sín sem sehol), villanykörte (honnan a francból fogunk minden házba áramot vezetni, pont jó az a petróleum lámpa) stb stb
carver2020-03-18 23:34:44 // 2200
ha megvolt sorry, de ez a villanytroll :D
RomeoOne2020-03-18 22:20:25 // 2199
Akkor az 180° forgás szimmetrikus rendszám :DDD
Liquid2020-03-18 21:57:31 // 2198
Ma láttam egy igazi villanytrollt. Teszlamodelhárom rendszáma OIL-710 :) Legalább humoros :)
Piritu - 1.000.0002020-03-17 10:56:47 // 2197
Arra meg lusta voltam hogy kísérletezzek vele, hogy ha később kezdem tölteni tele lesz-e reggelig, mert menni kellet a Júliához Győrbe.
A Riegler előtti töltő meg még nem üzemelt akkoriban. Így is volt hogy be kellett menni a Plázába pénzt költeni hogy a vele szemben lévő Penny töltőjéről némi delejt szerezzünk.
Piritu - 1.000.0002020-03-17 10:24:24 // 2196
Pont ezt írod te is. “ olyan 5-6 közt van” itthon. Az esti fogyasztás java ez után jön. A Golf simán szopizta a 15Ampert.
Aztán mivel ideiglenes lakos volt megoldódott a dolog.
TtK2020-03-17 08:39:49 // 2195
Azt meg úgy hogy? Nekünk a Leaf (24 kWh) a fali töltőjéről simán feltöltődik egy éjszaka alatt. 10A-t tud a konnektorból. Csináltam neki egyet a garázsba 2,5-ös vezetékkel; nem melegszik egyáltalán, se a "töltő" (hivatalos nevén EVSE, ami valójában csak egy vezérlő/biztonsági elektronika), se a kábel, se a kötődoboz, ahonnan vittem a kábelt. Többször is ellenőriztem.
Ha üres az akku, olyan 9.8A-t vesz fel (2,25 kW), ha tele az aksi először leveszi 2 A-re, a végén 800 mA-re (lehet, hogy van több fokozat is nem álltam mellette egész éjjel. :) ) Este 8-tól reggel 8-ig 12 óra van (hacsak közben az operatív törzs másképp nem döntött ;) ), úgyhogy simán feltöltődik még töküres akksival is. Amúgy 20-30%-nál szoktuk rádugni, mikor hazaér a zasszony (ő jár vele), az olyan 5-6 közt van, onnan hajnali 2-3 körülre feltöltődik.
Kazes☻2020-03-16 19:10:54 // 2194
Ezt kaptuk ma a 8.-os kémia e - leckéhez kiegészítésként. :)
Kazes☻2020-03-16 16:56:54 // 2193
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-13 15:44:50 // 2192
Az külön órás :)
Föckös2020-03-13 14:35:26 // 2191
pl "éjszakai" áramra kötött villanybojler
Piritu - 1.000.0002020-03-13 14:08:03 // 2190
Nekünk úgy nem ment bele a 20-24 kWó reggelre :-(
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-13 13:11:31 // 2189
mi este 9 után tettük fel töltőre akkor már nem mosunk, főzünk stb....max a klíma megy nyáron
Piritu - 1.000.0002020-03-13 12:57:36 // 2188
Mondjuk a villanytűzhely, a mosógép, mosogatógép, mikro...
Nem igazán éjszakáról van szó. Ha hazaértem ment a töltőre. Utána jött minden délutáni, esti program...
Piritu - 1.000.0002020-03-13 12:55:48 // 2187
Így van. Melegedett is a konnektorhoz menő drót, a hosszabbítóról nem is beszélve...
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-13 12:37:29 // 2186
milyen nagyfogyasztó menne még éjjel? ha csak valakinek nem elemes az análintruder3000-e :DDD
Föckös2020-03-13 12:34:29 // 2185
Mai napig a legtöbb átlag 16amperes konnektorokhoz 1,5mm átmérőjű réz kábeleket húznak be a villanyszerelők, kis bátorsággal, mert 16amper folyamatos terhelésnél már ez is melegszik. Többek közt ezért vezették be pár éve a 13 amperes megszakítókat.
Én a saját kisházamhoz bátran 2,5ösből húztam be, 16os c biztosítékkal.
16amper felett biztosan változtatnék az átmérőn felfelé. Persze a megfelelő csatlakozóval, és kötésnél biztosan nem "vagó"t használnék.
Elektromos tűzhely+főzőlaphoz nem is húztam be 4esnél vékonyabbat villanyász koromban. Pedig az sem volt 7,4kW....
Piritu - 1.000.0002020-03-13 12:20:48 // 2184
Cserébe a családi programot az határozta meg hogy hol van utcai töltő. Vacsizni is töltős helyre mentünk :-)
Piritu - 1.000.0002020-03-13 12:15:16 // 2183
Amikor az eGolf nálam volt, az 15Ampert vett fel a hálózatból. Az kb 3 KW óránként. Ha elérte a 80%-ot akkor lassult be. A 28-as pakkot éppen fel tudta tölteni éjjel. Mondjuk azt is kalkulálni kell hogy más nagy fogyasztó nem mehet mellette, mert lecsapja a biztosítékot.
Van 3 fázisom is, de arról nem lehetett tölteni mert a 3 fázisú töltő 300e Ft volt és azt nem adták a kocsihoz.
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-13 12:02:36 // 2182
röhögni fogsz de elő emeletről már láttam ilyet :DDD
Piritu - 1.000.0002020-03-13 11:53:28 // 2181
Azért megnézném ahogy a 10 emeletes panel minden ablakából egy hosszabbító lóg ki a parkolóba :-DD
Satti2020-03-13 11:49:41 // 2180
A normál fali konnektorból tölteni egy "örökkévalóság" lehet. Most érkezett nem régen hozzánk az új elektromos 208-as Peugeot, nem adnak hozzá a szokásos kábelt, amivel az utcán is tudod tölteni, csak a fali konnektorba valót, közel 2 napig volt bedugva, mire fel lett töltve teljesen.
A magam részéről ezt az elektromos autózást még mindig alkalmatlannak tartom a normál mindennapokra, arról nem is beszélve, hogy még mindig irreálisan drága az új ára ezeknek.
Erhard 242 (Pure Energy)2020-03-13 11:27:36 // 2179
ez így van főleg hidegben minden éjjel a töltőn lóg mindenhol már csak az akku fűtés miatt is (kivéve Leaf ott nincs ilyen) meg ugyi be lehet programozni az indulás előtti előfűtésre... egyéb iránt melegben is aki teheti mindig tölti, minden este szóval lehet számolni a max töltéssel vagy legalább a minimum 80%-kal...
Föckös2020-03-13 11:09:12 // 2178
Igen igen, erősen elgondolkodtató.
Aki elektromos autóját szeretné tölteni, az bátran hozzá számolhat egy erre alkalmas otthoni hálózatbővítést, ami simán 500.000 ft minimum.
Vagy tölti valamilyen 16Aes konnektorról működő töltővel, ami biztos, hogy nem tölti fel az autót egy éjszaka alatt.

(Tavaly vettem egy fűtésre optimalizált klímát, ami H-tarifa igénylésre jogosult. Megkérdeztem az áramszolgáltatót, hogy mi a feltétele ennek. Elmondták, hogy egy külön mérőóra, és direkt kapcsolat az óra és a fogyasztó közt. Na meg azt is, hogy az én jelenlegi mérőórám nem a 2019es előírásoknak megfelelő, így azt: át kell helyezni, ki kell cserélni, és ehhez a hálózatot is módosítani kell. Hamar rájöttem, hogy nem akarok H tarifát...)
Éjszaka egyébként jellemzően lényegesen kisebb a lakossági áramfogyasztás.
Nem csak éjszaka. Ezért ma már a régi "éjszakai" áram vezérelt áram néven fut.
Egyik barátomnak erre van kötve igencsak sok fogyasztó. Mondta, hogy akár délben is elindulhat.

És valószínüleg a jövőben az elektromos autók töltésére szolgáló áram majd más tarifa lesz, mint a lakossági.
Ezt elég egyszerű már most kiszűrni egyébként.
Zsolt1552020-03-13 10:42:33 // 2177
"... 925 MW pillanatnyi többlettermelésre lesz szükség. ..."

De ezzel is akkora plusz igény merül fel, amekkora a Paksi teljesítmény kb.50%-a. Ezt nem tudod csak úgy kivenni a rendszerből. Ezt is meg kell termelni, mert nincs akkora kapacitás felesleg. A mostani - növekvő - igényeket is ki kell szolgálni. Ráadásul, most nem az esetleges maximummal van kalkulálva.
A másik nagy kérdes, hogy maga a hálózat alkalmas ekkora többlet terhelés továbbítására?
🤔☺
Liquid2020-03-13 10:38:38 // 2176
Nem extrém feltételezés, hogy minden éjjel töltőn lóg. Én legalábbis rádugnám. Nyilván nem igényelne mindig teljes töltést, de nem kockáztatnám, hogy ha hirtelen menni kell, akkor le legyen benne elég villany, mivel ezt nem lehet pár perc alatt orvosolni, mint a belsőégésűnél
Zsolt1552020-03-13 10:34:31 // 2175
Föckösnek válaszoltam. ☺
Zsolt1552020-03-13 10:04:37 // 2174
többlettre = többletre :-))
Zsolt1552020-03-13 10:02:39 // 2173
"... Az is kicsit extrém feltételezés, hogy ezt mindet egyszerre töltenék, max teljesítményen ..."

Én saját, tehát magánszemélyes használatot írtam. Azok az autók általában este vannak töltőre téve, amikor a napelemek nem a leghatékonyabbak.

Általában a várható maximumra szerencsésebb tervezni, mint egy átlagra. Mert véletlenül lehet, hogy x ember egy adott területen valamiért egyszerre teszi töltőre. Pl. egy szép téli vagy nyári napon kirándulni mentek az emberek. Lehetséges? Igen, de közben még azon kívül megy a klíma vagy a fűtés is, a sűtés-főzés, stb..
A hatótáv és az akkukapcitás folyamatosan egyre jobb, de folyamatosan emelkedik a lakosság száma és vele egyenes.arányban az autók iránti igény is.

Viszont többlettre van szükség, mert egyre több elektromos dolgot használunk a napi élet során. Magának az elektromos hálózatnak a bővítésére is szükség lesz.
RomeoOne2020-03-13 09:56:56 // 2172
Én is a 7,4 kW-al számoltam, nem azt a részét vitattam, hanem hogy hirtelen 1 millióan nekiállnak azon a teljesítményen villanyautót tölteni :D
Zsolt1552020-03-13 09:49:48 // 2171
Jó, én csak azt írtam, amit a Renault a Zoé töltéséhez ajánl. :-))

https://www.renault.hu/elektromos-autok/zoe/hatotavolsag-es-feltoltes.html

Persze vannak olyan kis teljesítményű (2,3-3,6 kW) otthoni töltési módok, amelynek az áramellátása a legtöbb háztartásban átalakítás nélkül is biztosítható.

De ez is 1 millió Zoé esetén is 2300MW, ami még mindig magasabb érték, mint Paks kapacítása..

Vagy az otthoni példához számolva két-három ~1000W-os porszívó.
RomeoOne2020-03-13 09:45:57 // 2170
Mondjuk azért tegyük hozzá, nem fenyeget az a veszély, hogy egyik napról a másikra megjelenik az országban 1 millió Zoé. Egy 3,5 milliós autóparkon belül 500 ezer villanyautót is optimistának tartok. Az is kicsit extrém feltételezés, hogy ezt mindet egyszerre töltenék, max teljesítményen. Egy 250-300 km-es hatótávú villanyautót, amivel ingáznak napi 30 km-t, elég heti egyszer tölteni és akkor feltételezzük, hogy 25% lesz egyszerre töltve (ha még azt is feltételezzük, hogy nem feltétlenül este tölti mindenki a kocsit, akkor főleg látszik, hogy ne mbecsülöm ezzel alá a várható értéket). Ez is inkább egy csúcsértékhez lenne közelebb, mnit a valós átlaghoz, és így már csak 925 MW pillanatnyi többlettermelésre lesz szükség. Nem kevés, de azért ez már a kézben tartható kategória.
A másik kérdés, hogy mennyivel nő a villamosenergia fogyasztás. Jelenleg 45-47 TWh Mo. éves villanyfogyasztása. 500ezer villanyautót feltételezve, évi 20ezer km-el (sztem átlag kevesebb lenne ennél, de legyen ennyi), 20 kWh/100 km fogyasztással (ez is erős felső becslés), 2 TWh többletfogyasztást jelent éves szinten.
Annyira nem vészes a helyzet szerintem, nálunk legalábbis. Nyugaton szarabb a helyzet, mert a villamosenergia rendszert épp szétb.sszák a dilettánsok, ott viszont van pénz e-autóra, szóval veszik is (valamennyire, nálunk legalábbis biztos jobban)
Föckös2020-03-13 09:31:34 // 2169
huhh 7,4kw-hoz már komoly kábelezés is szükséges, meg olyan csatlakozó, ami elbírja ezt a teljesítményt.
Zsolt1552020-03-13 08:19:58 // 2168
Rendszerszemlélet. :-))

Ugye írtam, hogy a Zoé otthoni töltője 7,4kW teljesítményű.
Ez olyan, mintha minimum 7 darab 1000W-os porszívót használnál 9,25 órán keresztül, amíg egy kb.300km-es hatótávolságra feltöltenéd az autódat. Ráadásul ugyan abból a konnektorból. Így is lehet érteni. :-)))
Zsolt1552020-03-13 08:15:12 // 2167
Ezek nem hivatalos adatok, csak amit az interneten gyorsan találtam. 2018-ban több, mint 3,5millió autó volt Magyarországon.
Ebből legyen csak 1 millió darab olyan saját használatú elektromos autó, amit esténként otthon tölt a gazdája.
A Renault Zoé-val számolok - ami egy kis méretű autó -, az otthoni töltője 7,4kW-os és a gyári adat szerint 9,25 óra kell a 100% eléréséhez. Tehát ez az a pillanatnyi teljesítmény, amivel az akkumulátor tölthető.
Persze van olyan kis teljesítményű (2,3-3,6 kW) otthoni töltési mód, aminek az áramellátása a legtöbb háztartásban átalakítás nélkül biztosítható, de én a gyárival kalkulálok. :-))

https://www.renault.hu/elektromos-autok/zoe/hatotavolsag-es-feltoltes.html

Vegyünk 1 millió darab Zoét, ami azt jelenti, hogy 1.000.000 × 7,4kW-ra van szükség, akkor az ha jól sejtem 7.400.000kW, vagyis 7.400MW teljesítmény kell a töltésükhöz.

A Paksi atomerőmű egy napi teljesítménye - a Wikipédia szerint - 2000MW.

https://hu.wikipedia.org/wiki/MVM_Paksi_Atomer%C5%91m%C5%B1

A Paksi Atomerőmű aktuális üzemi adatai, 2020. március 13-án:

https://www.haea.gov.hu/web/v3/OAHPortal.nsf/web?OpenAgent&article=paksnpp

Tehát ha a magyarországi elektromosautóknak még a harmadát sem(!) töltik egyetlen egy este otthon, már akkor is kevés hozzá Paksi Atomerőmű teljesítménye. Még ha a legkisebb otthoni töltéssel számolok (2,3kW), akkor sem elég. 3,5millió darab elektromosautónál ez értelemszerűen 3,5-szer ennyire lenne szükség.
Magyarország áramtermelése, pedig ~5000MW felett van.

De nézzünk más autókat is:

Nissan Leaf 6,6 kW -> fedélzeti töltő -> ~7-8 óra

BMW i3 11 kW fedélzeti töltő -> 3 óra (7,4 kW OBC -> 4-5 óra)

BMW i3 11 kW fedélzeti töltő -> 4-5 óra

Hyundai Kona -> 7,2 kW fedélzeti töltő -> 10-11 óra

Tesla Model 3 Long Range > 11 kW fedélzeti töltő -> 8-9 óra

Audi e-tron -> 11 kW fedélzeti töltő -> 9-10 óra.
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak