Az Alfa Romeo Quadriofoglio jelvényének története az 1920-as évek elején kezdődött. Ekkortájt került a versenyistállóhoz Ugo Sivocci, aki a Targa Florión versenyzett először a márka színeiben. Rendre dobogós helyezéseket ért el, azonban a négylevelű lóhere és tragikus halála miatt vált igazán híressé.
Sikerei ellenére rendre balszerencsék is érték a versenyzőt, sokan örök másodikként is emlegették. Így a babonás Sivocci hogy „biztosítsa” a szerencséjét, az 1923-as Targa Florio előtt egy fehér négyzetalapon zöld lóherét festett fel Alfa Romeo RL Super Sport autójára. Hogy ennek köszönhető-e a szerencse pálfordulása, azt nem tudjuk, de az tény, hogy azon a versenyen, amelyen már ezzel a lóherével álltak rajthoz, Sivocci rendkívül sikeres volt.
Az 1923. április 15-én, vasárnap rendezett futamon a Madonìe versenypályán 432 kilométeren át 59,040 km/h volt Sivocci átlagsebessége, ami elképesztő tempónak számított a négy 108 kilométeres szicíliai kör alatt. Ennek köszönhetően pedig természetesen meg is nyerte a versenyt.
De nem csak Ugo számára volt emlékezetes ez a verseny: A második (Ascari) és a negyedik helyet (Giulio Masetti) is az Alfa foglalta el.
Ugyanebben az évben kezdték el tesztelni az új P1-es versenyautót Monzában. Ugo Sivocci szerette volna, ha már a tesztautóra is felkerül a szerencsét hozó lóhere, de erre végül nem került sor. A tesztvezetés során az Ascari-kanyarban elvesztette az uralmát az autó felett, az pedig megpördült. Egyes krónikák szerint Sivocci nem volt bekötve, kirepült az autóból és azonnal szörnyet halt. Halála óriási sokkot okozott az Alfa Romeo csapat és a rajongók számára.
Tiszteletére az Alfa Romeo vezetői úgy döntöttek, hogy a 17-es rajtszámot örökre visszavonultatják, a négylevelű lóherét pedig hivatalosan is bevezetik a márka jelvényeként, így őrizve meg Sivocci emlékét. A négyzet alap háromszöggé változott, ezzel is utalva arra, hogy a csapat egyik tagja elveszett...
Immár 100 éve festik fel a Quadriofogliót a leggyorsabb és legsportosabb járműveikre az Alfa Romeónál. Sőt, 1963 óta, a Giulia TI Super megjelenése óta már a legerősebb utcai modellekre is felkerül ez a jelkép.
Azóta a szerencsén kívül más szimbolikus jelentése is lett a Quadriofogliónak. Az Alfa Romeo autóit ismerők és szeretők számára az autóversenyzés, az innováció, az olasz művészet és a kultúra jelképévé vált és a márka szimbóluma az egész világon. A négylevelű lóhere tehát továbbra is fontos szerepet játszik a márka életében. A kétezres évektől a márka legsportosabb modelljeit jelölte a lóhere, majd a Giulia és a Stelvio megjelenése óta a Quadrifoglio változatokra gyakorlatilag önálló modellként tekint a márka.
Az Alfa Romeo 100 éves jubileumának alkalmából a márka megújult változatokkal, különleges kiadásokkal és rendezvényekkel ünnepli a négylevelű lóhere történetét és jelentőségét. Maga a Quadriofoglio jelvény is kapott egy új dizájnt. Az évfordulóra arany keretbe öltöztették, amelynek alsó részén ott az évszám is: 1923-2023.
Az évforduló az autóipar és a motorsport rajongói számára is különleges jelentőséggel bír: emlékeztet minket arra, hogy az autók nemcsak közlekedési eszközök, hanem a kultúránk és a történelmünk szimbólumai is.
Az idei AlfaCityben mi is megemlékezünk a lóhere 100. évfordulójáról! Ehhez egyedi logóval is készültünk.
Cikkünk az évfordulós Quadrifogliókról.
Videónk az évfrodulós Quadrifogliókról: