Tagok >> ingegnere >> Spider / GTV 2.0 JTS Medio >> Blog
- Típus:Spider / GTV 2.0 JTS Medio
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2004
- Színe: Blu Lightning Met.
Az autó a verseny előtt összeállt, és nem is hagyott cserben. Először kb 2003 környékén vettünk részt Selenián, akkor még a piros GTV-vel. Akkor, életünk első versenyén 2-ok lettünk. És most, közel 20 év után, ismét sikerült behoznunk a 2. helyet. Óriási szerencsénk volt és természetesen nagyon örültünk. Jó újrakezdése volt ez az Alfázásnak. Az elért helyezésen kívül is fantasztikus volt a rendezvény, klassz volt a helyszín, a feladatok, és jó volt látni a régi arcokat.



Hibafeltáró oknyomozásom során eljutottam egy korábban a FIAT-nál dolgozó autóvillamossági szerelőhöz. Előadtam a hibajelenséget, miszerint random leáll az autó, és csak computer resettel hajlandó újra elindulni. Ő csipőből rávágta, hogy az lesz a hiba, hogy nem gyári gyertya van benne. Ugyanilyen problémákkal találkozott korabeli FIAT modelleknél, és csak a gyári csomagolású gyertya oldotta meg. Ilyen egyszerű lenne? Valószínűleg igen. Ugyanis a gyertyacserét követően a probléma eltűnt. Keserédes pillanat ez. De legalább az autó műszakilag és esztétikailag tökéletes lett az elmúlt félév során.
Mivel még mindig küzdök a random leálással, gondoltam, górcső alá veszem az üzemanyagrendszert. Először az üzemanyagszivattyúval kezdtem. Ez még nem volt bontva - egyébként az egész autó alig volt megbontva, a gond ott van, ahol megvolt. A tápszivattyú alján vastagon állt a trutyi. Ezt alaposan kitisztítottam. Az autó innentől kezdve szépen beindult, azaz szebben, mint korábban. De sajnos újra hibakódot adott, íg nem kerülhettem el az injektorok cseréjét sem. Rendeltem 4 új injektort és 4 új lambaszondát is a biztonság kedvéért. Hagytam neki időt, de végül sikerült kicserélnem az injektorokat is. Nem egy leányálom. Kicsi helyek, mindent le kell bontani hozzá, spéci szerszám is kellett, de ezt is csak ember rakta össze, így szét tudtam szedni én is. Ha már a teljes motor le volt bombázva, gondoltam megnézem, hogy jól lett e összerakva a vezérlés a korábbi szervizek során. Feltűnt ugyanis, hogy járó motornál nagyon inog az ékszíjtárcsa. És a gyanúm beigazolódott, ugyanis valaki 180 fokkal elforgatva tette fel a balansztengely tárcsáját. Ezért nem is járt szépen a motor, ezért volt az a furcsa rángatása. Itt mindent beállítottam, vonalra tettem, és az első indítás után egy új autóban ültem. A motor pöccre beindul. Szépen jár. Veszi a fordulatot. Végre olyan, mint egy igazi autó.....csak hát leáll. Továbbra is.... Egy alkatrész maradt, a computer. Ezt is kiszereltem. Bontva volt. Elvittem egy szererlőhöz, remélem, hogy meglesz a hiba, és élvezhetem kicsit az autót, mert eddig a vételár fele ráment és elég keveset nyújtott cserébe.





Bár az autó még nem tökéletes, kénytelen voltam kicsit átalakítani a botrányosan gyenge gyári hangrendszert. Beruházás nem történt, abból építkeztem, amit itthon találtam a régi cuccaim között.
A fejegység egy Pioneer DEH-80PRS lett, ami nem szép ugyan, de cserébe jó. A kijelző színét be lehet állítani, hogy egyezzen a műszerfal piros színével. Van benne egy csomó keresztváltó, szubkimenet, egy relatív combos erősítő, tud bluetooth-t, olvas SD kártyát és van benne egy tisztességes DAC. Ez került hát a középkonzolba.
Az ajtókat nem szerettem volna újrakábelezni, ezért az első szettet a fejegység erősítője hajtja 80Hz-től felfelé a gyári hangszóróvezetékeken keresztül. Az első szett egy öszvér. Egy Focal Access keresztváltón keresztül szól egy Focal TN 47 titán magas, és egy JL Audio C2 5x7"-os koax mélyközép része. Ezt a hangszórót véletlenül vásroltam még évekkel ezelőtt, de mintha megéreztem volna, hogy lesz egy Spiderem. Pont jó lett az ajtókba. Azaz elég sokat kellett faragni, hogy pont jó legyen, de végül pont jó lett. Ahhoz, hogy megfelelően szóljon még tisztességesen ki is szigeteltem az ajtókat és az ajtókárpitot Alphard bitumenes lemezzel és STP zártcellás szivaccsal. Dögnehéz lett, de legalább nem rezonál, és a kickbass is jobb ezáltal.
A hátsó tárolóba került egy Alpine MRV M500-as D osztályos monoblok. Ez egy aranyos kis erősítő, és 300W-ja pont elég hogy meghajtsa a Rockford Fosgate RFP 3406 16 cm-es mélynyomót. Ez egy gólem a gyári "mélysugárzóhoz" képest. A hátsó lemezeket gazdagon ki kellett csillapítani bitumenes lemezzel, de a rezgéseket így sem lehetett kiküszöbölni teljesen.
Ez lett hát a rendszer. Hogy szól? Garázsban, csendben jól. Menet közben nem jól. Cabrióba nem lehet rendes zenét építeni és ez alól a Spider sem kivétel. Nyílván a gyári rendszernél jobb, de ha direkt ezért ruháztam volna be az eszközökbe, akkor nagyon csalódott lennék. Így, hogy csak a polcról kellett levenni őket és játszottam vele egy napot, egész jó lett a végeredmény. Majd még finomítok rajta a vágási frekvenciákkal, meredekségekkel és a parametrikus eq-val, de nagy csodát azért nem várok. Én senkit nem buzdítanék arra, hogy egy fejegység cserénél többet invesztáljon a Spider zenéjébe.



