Jön az Alfa Romeo 159!

2005-02-22  Teddy
Végre megjelentek az első hivatalos fotók és információk a 156-os utódjáról, a 159-ről. A nagysikerű középkategóriás modellt Giorgetto Giugiaro tervezte.
Hírek >> 2005  

Az Alfa mérnökei nem pihennek! Alig ocsúdtunk fel a GTV utód Breráról megjelent hírekből, bejelentették, hogy elkészült a 156-os utódmodellje is. Mindkét Alfa a genfi autószalonon lesz először látható.

Az új forma tökéletesen beleillik a mai Alfák formavilágába, radikális változások nem nagyon történtek, Giugiaro mester gyakorlatilag a Brera tanulmányt használta fel. Agresszív orr, hat darab külön álló fényszóró, sárvédő-szélesítés és dupla kipufogóvég gondoskodik a nem mindennapi megjelenésről.

Különböző formatervezési trükköket azonban szép számmal találunk. Ezekre többek között azért volt szükség, mert a megnövekedett méretek mellett meg akarták tartani a 156-os úthoz tapadó, brutális cirkáló formáját. Az autót a Premium nevű padlólemezre építették fel, hosszúsága 4660 mm (+220 mm), szélessége 1828 mm (+83 mm), magassága pedig 1417 mm (-13 mm). Tengelytávja 10 centivel nagyobb, mint az elődé: 2.7 méter.

Az adatokból sejteni lehet, hogy az utód sokkal tágasabb lesz és nagyobb csomagtartót is kap, mely az újságírók kedvenc témája volt a negatívumok kategóriában. A padlólemezt úgy tervezték meg, hogy akár felső-középkategóriás autók alapjául is szolgálhasson, valamint képes legyen befogadni az összkerékhajtást. További előny, hogy sokkal jobb lett a karosszéria csavarodási merevsége, mely a passzív biztonság terén nagyon fontos tényező.

"Új, autó, új futómű" – gondolták Giovanniék Milánóban és egy új futóművel örvendeztették meg a 159-est. Az elrendezés változatlan, elől kettős-keresztlengőkaros, hátul pedig többlengőkaros felfüggesztés található, a bekötési pontok viszont teljesen mások, mint eddig. A mérnökök szerint ezzel azt érték el, hogy a korábbiakhoz hasonló stabilitás és irányíthatóság mellett jobban elnyeli a futómű az útegyenetlenségeket.

A legnagyobb újdonságok azonban a karosszéria alatt kezdődnek. Itt van mindjárt a motorkínálat legkisebb példánya, az 1.9-es JTS motor, mely a 2 literes JTS-t és az 1.8-as Twin Sparkot váltja. Ezzel végleg búcsút inthetünk a Twin Spark motoroknak, melyek több, mint 10 évig hajtották az Alfákat.

A következő lépcső a 2.2-es JTS 185 lóval, majd a 3.2 V6 JTS következik 260 lóerővel. A csúcsváltozat csak 2007-2008 tájékán jön majd, egy igazi Cuore Sportivo személyében: 3.2 V6 JTS Biturbo, 408 lóerő, 680 Nm nyomaték.

A dízel-fanok sem maradnak csemege nélkül; nekik többek között az 1.9-es jelenlegi motor 120 illetve 150 lóerős változatát kínálja a gyár. A következő a rangsorban a 2.4 literes, öthengeres egység 200 lóval és 400 Nm-rel, a csúcs pedig a szintén később érkező 3 literes, 300 lovas VM dízel-aggregát lesz .

Jó hír, hogy az Alfa 159 esetében eldobták az ötsebességes váltót, kizárólag hat gangos váltóval lehet majd kapni a milánói csodavasat, de természetesen Selespeed nevű, robotizált váltót is lehet kérni. Ilyen teljesítmény mellett evidens, hogy összkerékkel is kapható lesz a 159-es, azt azonban még nem tudni, hogy melyik modellek kapják meg a Torsen C rendszerű rendszert.

A 147-es 3 csillagos EuroNCAP töréstesztje óta sok vád érte az Alfát, miszerint nem fordít elegendő figyelmet autói passzív biztonsági rendszerére. A gyár elkerülendő az újabb presztízsromboló kritikákat, a 159 esetében óriási hangsúlyt helyezett a passzív biztonságra. Az karosszéria jelentős része nagy szilárdságú acélból készül, alap lesz a 8 légzsák és az ostorcsapás-gátló fejtámlák.

Az aktív biztonsági berendezésekkel eddig sem volt gond, a lista mégis bővült. Ma már az ABS és a kiváló fékrendszer mellett elengedhetetlen a menetstabilizáló (VDC). Emellett van még MSR (motornyomaték-szabályozó) is.

Az autó áráról egyelőre nincsenek információink, a forgalmazás valamikor a nyár folyamán indul meg.

És végül a névválasztásról. A 159-es, vagy becenevén Alfetta az ötvenes évek elején tarolt. Juan Mauel Fangio ezzel az autóval szerezte meg az Alfa Romeo második Forma-1-es világbajnoki címét. A Gioachino Colombo tervezte 159-esben 425 lovas 1500 (!) köbcentis motor dolgozott.

Kapcsolódó fórum:
Alfa 159 & Brera

Kapcsolódó írásaink:
Elkészült a Brera, a GTV utódja!
Újabb kémfotók és részletek a 156 utódjáról!
Ilyen lesz az Alfa Romeo 158?

Írta:
Tedi